Allmänna bussforum > Busstrafik

individuell lönesättning bussförare

<< < (2/11) > >>

Lars-Håkan_E:
Med rätt anpassade kriterier är det liten risk för att misslyckas, dem som jämförs ska ha precis samma förutsättningar.

Just bränsleförbrukning och skador är två väldigt kostsamma delar när man bedriver busstrafik, dessa två brukar sedan i rakt nedstigande led även påverka däckkontot och livslängden på fordonen.

Detta kan man se extremt tydligt på platser där man har personliga bussar, det är ibland skrämmande hur mycket det kan skilja.

buskörare:
Ja, jag förstår att det är de dyraste. De är också de som kan bli mest orättvisa om företaget inte kollar upp ordentligt utan tar enklaste vägen ut. Vilket tyvär inte är ovanligt.

Lars-Håkan_E:
Varje operatör med självaktning har givetvis en uppföljning av skador (eget vållande) och erbjuder vid behov kompletterande utbildning.
När det gäller skador där motpart är vållande är det givetvis en helt annan sak och inget man kan räkna in.

När man jämför bränsleförbrukning så kan man bara jämföra med helt lika körningar, det går ju självklart inte att jämföra en som kör i Roslagens landsbygd med den som kör i tätorterna.

Min egen tanke från alla år jag körde buss själv är att det givetvis hade varit trevligt att få en uppskattning på lönen när jag försökt att spara pengar på olika sätt.

Något som jag också fått berättat vid olika utvecklingssamtal där jag själv varit chef, många vill också ha en återkoppling både när man gjort något bra och mindre bra, här blir det ju ibland så att man får höra när man gjort något som var mindre bra men mer sällan åt andra hållet.

buskörare:
Det kan mycket väl tänkas att vissa har det. Men med tanke på hur bussar i åtminstone Stockholmsregionen ser ut, så gäller det uppenbarligen inte alla.

Lars-Håkan_E:
Både Keolis, Transdev och Nobina har personer som följer upp skador och jag gissar att det även gäller Arriva.

Att skadorna fortsätter att uppstå är väldigt svårt att komma åt, man har ju dem chaufförer man har och i dagsläget är det säkert svårt att hitta nya.

Sedan har man ju alla skador som inträffar inom depåområden och där är det inte chaufförer som står för merparten, det finns skräckexempel med väldigt stora skador som inträffat inom områden som både har 20 km/h och är enkelriktat....

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion