Busschaufförerna i Knivsta missnöjda med Mohlins buss

Startat av Fullgasspartid, 15 april 2021, 05:28:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fullgasspartid

PPSALA LÄN 14 APRIL 2021 19:00
Dela
– Jag har blivit uppsagd och förlorat min provanställning, säger en uppgiven Kurt Wiberg som jobbat som busschaufför i Knivsta sedan 2013.

Både han och Angelo Afonso är övertygade om att orsaken till att de inte får jobba kvar är deras fackliga engagemang och den kritik de riktat mot nya arbetsgivaren Mohlins bussar som från och med i år kör UL:s skolbussar och andra linjer i länet.

– Ja, det är 100 procent det som är orsaken. Som busschaufför har jag inte en enda anmärkning. Jag hade haft kvar mitt jobb om jag inte varit skyddsombud, säger Angelo Afonso och fortsätter:

– Mohlins bussar tycker att det är svårt att samarbeta med oss som är skyddsombud. Och det är klart att det är svårt att samarbeta med oss när ingenting händer och vi gång på gång tvingas påpeka brister i arbetsmiljön.

undefined
"De påstår att det här ska duga, men vi godkänner inte den här lösningen", sa busschauffören Angelo Afonso på onsdagen om den nyuppställda byggbarack som förarna nu hänvisas till.
Foto: Staffan Claesson
Efter att Mohlins bussar från Ljusdal vunnit Region Uppsalas upphandling för ett drygt år sedan sades chaufförerna upp från sina fasta tjänster och erbjöds i stället provanställningar i ett halvår.

Enligt flera förare i Knivsta som UNT pratat med har de senaste månaderna inneburit kaos, stress, otrygghet, förseningar och inställda turer. Förutom att deras personalutrymmen dömts ut av skyddsombuden anser de att bussföretaget medvetet använder sig av otrygga anställningar för att tysta kritiken och för att försöka göra avsteg från kollektivavtalet och begränsa förarnas pauser, något som UNT berättat om tidigare.

– Provanställningarna är de osäkraste anställningarna man kan ha. När jag fick veta att jag blivit uppsagd begärde jag att få en motivering, men det vägrade min chef att ge mig med hänvisning till att en provanställning kan upphöra när som helst och att de inte har någon skyldighet att berätta orsaken, säger Kurt Wiberg och fortsätter:

– För mig är det tydligt att orsaken är att vi som är fackligt aktiva påpekat brister ända sedan övertagandet den 1 januari. Men visst, det kan finnas andra orsaker. Jag har till exempel i ilskan och desperationen inte varit helt korrekt i mitt bemötande och också vägrat komma till ett personligt möte med områdeschefen om jag inte fick ha med mig en facklig representant.

Hur mår du nu?

– Livet måste ju gå vidare och jag har börjat söka nya jobb. Men bättre har jag ju mått, säger Kurt Wiberg.

undefined
Angelo Afonso i förarnas fika- och lunchrum som han anser är alldeles för trångt.
Foto: Staffan Claesson
Kollegan Angelo Afonso fick på tisdag eftermiddag veta att hans provanställning avslutats. På ett sätt var det väntat men han blev ändå chockad, säger han. Beskedet kom efter ett möte som han kallats till efter en konflikt med en kollega. Men i stället för att försöka reda ut konflikten förhörde chefen honom om UNT:s tidigare besök vid Knivstadepån, berättar Angelo Afonso.

– Han försökte få mig att berätta vilka som hade varit här, säger han.

Chefen ska också ha sagt att arbetsgivaren måste ge sitt tillstånd inför besök från medier.

– Hade jag bett om tillstånd så hade de sagt nej.

undefined
Den tidigare utdömda bussdepån i Knivsta används fortfarande av UL:s förare.
Foto: Staffan Claesson
Efter att de båda förarna sagts upp finns inte längre något skyddsombud kvar vid Knivstadepån.

– Nej, nu är det tyvärr städat, säger Angelo Afonso som ändå hoppas att fackförbundet Kommunal nu ska ta tag i situationen och bestrida uppsägningen.

– Jag ger aldrig upp, det här är inte slut än, säger han.

UNT har upprepade gånger sökt Mohlins bussar, men de har inte återkommit.                                               

Mohlins kör UL-bussar
Mohlins bussar vann Region Uppsalas upphandling i februari 2020 och tog över delar av lokal- och skolbusstrafiken från årsskiftet efter Sambus. Bussarna körs under UL:s varumärke.

Kontraktet löper över åtta och ett halvt år med möjlighet till förlängning i fyra år. Per år är avtalet värt cirka 130 miljoner kronor. Totalt handlar det om minst 1,1 miljarder kronor.

Företaget har sitt huvudkontor i Ljusdal och har i dag verksamhet i Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Dalarna och Uppland.

mittlinje

"Chefen ska också ha sagt att arbetsgivaren måste ge sitt tillstånd inför besök från medier.
– Hade jag bett om tillstånd så hade de sagt nej."

Finns vissa oskrivna regler, till exempel lojalitetsplikt. Här är ett mycket tydligt exempel på det inom privat sektor. Att sedan det kan finnas problem på arbetsplatsen innebär inte att man får rucka på lojalitetsplikten bara för att chefen säger nej. Då finns det nog en anledning till åtgärd från arbetsgivaren.

Lars-Håkan_E

Det som är intressant är huruvida beställaren i avtalet har skrivit in att entreprenörens anställda ska ha samma meddelarfrihet som en offentligt anställd, det är ganska vanligt med sådana  skrivningar idag.

I UL fallet är jag inte så insatt så jag kan svara på det hela.

Finns inte en sådan skrivning så är det precis som skrevs tidigare.

BSB101

Att systematiskt använda provanställning som anställningsform tyder på vissa saker.

Lars-Håkan_E

Det är numera väldigt vanligt att man som standard nyttjar provanställning både vid entreprenörsbyte men även vid byte av anställningsform inom samma koncern.

I Stockholmsområdet inom fd SL är nog Kommunal på hugget till skillnad mot ute i landet.