Misslyckat köp...

Startat av Lars Ödlund, 02 juni 2007, 12:40:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Cero

Ja, här verkar SL dragit det längre strået jämfört med GS. A32:orna har ju faktiskt fungerat förhållandevis bra och leveranserna förefaller inte ha varit alltför försenade. Dock är det lite konstigt att GS inte gjorde en referensförfrågan till sina vänner i Oslo, som ju haft gott om problem med samma leverantör och dess vagnar.

/Cero

Leif D

#2
Citat från: Cero skrivet 02 juni 2007, 14:00:33 PM
Ja, här verkar SL dragit det längre strået jämfört med GS. A32:orna har ju faktiskt fungerat förhållandevis bra och leveranserna förefaller inte ha varit alltför försenade. Dock är det lite konstigt att GS inte gjorde en referensförfrågan till sina vänner i Oslo, som ju haft gott om problem med samma leverantör och dess vagnar.

/Cero

Klart att Trafikkontoret i Göteborg visste vad som varit och hänt i Oslo.
Men när man handlar upp så är det lågt pris och mycket lovande som räknas, det har ju våra politiker bestämt.
GS har inte så mycket med upphandlingen att skaffa, de utför bara det som åligger operatören i sammanhanget.

Sen äre väl ändå inte så säkert att köpet är så illa trotts allt, de brukar ingå rejält mycket gnäll när saker och ting inte går så jättebra. Sånt brukar dessutom eka bra i pressen också.

Se gärna vad jag skrev i ämnet på SSS-Forum också.
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=164946#164946
;-)

Cero

Citat från: Leif D skrivet 02 juni 2007, 14:57:15 PM
Klart att Trafikkontoret i Göteborg visste vad som varit och hänt i Oslo.
Men när man handlar upp så är det lågt pris och mycket lovande som räknas, det har ju våra politiker bestämt.
GS har inte så mycket med upphandlingen att skaffa, de utför bara det som åligger operatören i sammanhanget.


Eftersom jag själv sysslar med upphandlingar en hel del (dock inte av spårvagnar) vet jag hur det brukar låta när inköpsavdelningen och beslutsfattarna får fingrarna på utvärderingsunderlaget. Då brukar lågt pris ha prio ett och alla övriga krav prio tio och resultatet brukar inte låta vänta på sig. Man får vad man betalar för.

/Cero

tomsa

Jag tycker det är jätteroligt att denna "affär" har fått sin spridning även till Gotlandstidningen, det visar ju hur mycket man ser ner på de som bestämmer *ler o gnuggar händerna lite* Sedan skall det väl påpekas att AnsaldoBreda inte alls gav lägsta anbudet - men däremot var det företag som lovade uppfylla flest av kraven... *harkel*