Utsläppsavtal följs inte (Gävle)

Startat av Fredde, 18 september 2008, 05:30:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Utsläppsavtal följs inte i Gävle enl artikel i lokalblaskan, kan det vara så att X-trafik trodde att bussarna skulle bytas ut löpande under avtalstiden mot mer miljövänligare bussar tro?

Nu har ju iaf några äldre Scania MaxCi bussar bytts ut mot några mindre äldre Volvo bussar fr Kalmar samt 4 MB ledbussar fr Jönköping, men jag antager att det är Volvo B12 (8700) bussarna fr 2002 som är bovarna i grunden dessa kom när nuvarande avtal from 2002 började.. Jag tror att X-trafik hade andemeningen att bussarna skulle bytas löpande under anbudstiden mot helt nya bussar så man både hållde avtalet på ett annat sätt & fick miljön på köpet i och med detta..  Dock har Swebus agerat företagekonomiskt istället dvs man flyttar om bussar...

Antager att det antingen blir förändringar i bussparken eller att entreprenören Swebus får avdrag på inkomsterna för nuvarande trafik, det är ju sedan tidigare problem med trafiken i Gävle på flera fronter även detta ska redovisas till X-trafik den 29 september om vad handlingsplanen är för att få rätsida på det..

From nu i vinter/vår kommer säkert Gävle Kommun ut med kraven för kommande trafik from 2010, det kommer bli en del förändringar i hur kraven kommer bli i framtiden enl kommunen själva, tanken är är att dom mer själva ska styra trafiken än genom X-trafik... Kan det bli något liknande som Karlstad kommun har genom bolaget Karlstadsbuss som kommunen själva styr trafiken fast det är en entreprenör som har trafiken (Swebus just nu) ??   Detta är nog det bästa förfarandet med!!!


Stämmer detta i artikeln så är ju funderingen varför lät Swebus förlänga avtalet med 2 år genom otionen, dom hade ju kunnat lämna avtalet ist? Det kan stå dom dyrt som s***n ist,sedan alla problem dom har nu i övrigt kan inte vara roliga heller, Gävle omr/anbudet kan inte vara något att skryta med iaf...


Här är artikel iaf ang utsläppen

http://gd.se/nyheter/gavle/1.128684


//Fredde

Fredde

Det jag känner till innan allt vad gäller miljö var på 80-talet då iaf karlstad lokaltrafik bytte ca 3-4 bussar varje år löpande men på den tiden hade dom ju busstrafiken löpande på all framtid med som dom trodde då, det lär ju iaf vara det bästa för ett bolag om man hade dessa förutsättningar?

Dessa tider är ju förbi med tyvärr.. Det mest ekonomiska är ju detta förfarande vad jag tor iaf.. Varför byta allt var 8:e år ?   Man skulle igentligen ha avtal som är längre sedan skulle man ha löpande förhandlingar under avtalstiden ang vissa kostnader så som bränsle & löner, det händer mycket på flera år, bla Diesel har ju blivit svindyrt på bara 5 år. men som jag förstår är det omöjligt numera...

Ärligt talat är det synd om många bolag i dagsläget & det blir dom anställda samt kunderna som blir lidande


//Fredde



Fredde

#2
Inga av dom äldre bussarna i Gävle har blivit utbytta mot nya bussar utan dom har enbart flyttat bussar fr förlorade omr eller där kraven har ökats på så bussarna inte duger längre.. enl ett reklam utskick för ca ett 1/2 år sedan så skulle 4 nya bussar komma i slutet av 2008 dock vart det bara bättre BEG fr Kalmar.. Ledbussarna B7L skulle bytas mot "nyare" ledbussar & det har det gjorts med dom fr Jönköping & dessa är enl mig bra iaf (fast något hårda säten)... Men några nya bussar har inte kommit så det är säkert det som retar X-trafik en del med....

En sak är säker det kan inte vara roligt för Swebus i dagsläget!


//Fredde

Fredde

#3
Gävle gick man ju in 2002 med 32 st nya bussar & övriga fr tidigare "avtal" dvs fd Gävle Trafik bussar i princip..
Karlstad gick man in med i princip nya bussar fast några bussar (volvo 8500) fr tidigare avtal samt även några volvo 8500 fr skåne & sthlm samt 2 st äldre volvo 8700 fr Gävle som i början gick som vikariebussar...

Helt klart hade ju Gävle några mycket äldre bussar Scania MaxCi bussar fr Gävle trafik tiden...

Karlstad har ju många volvo 8700 av nyare modell, löper avtalet länge ska ju dessa bytas med..

Karlstad har ju ett mycket nyare avtal fr grunden än Gävle med & trafiken har ju ökat mycket där dom senate 2 åren... 
Ha sånna avtal som man går in med stora mängder helt fabriksnya bussar i mängder lär kosta enorma summor när man gör det..
Man borde ha löpande utbyte ist.. här kan jag inte ha fel men det är ju nästan omöjligt i praktiken med avtal på 6-8 år?

Man borde ha lite blandat när man ingår nya avtal ist så man kan byta ut löpande, det borde inte vara något stort problem för ett stort bolag?? Men har länsbolaget eller trafikutövaren krav på helt nya bussar vid trafikstart är det ju omöjligt, men det är ju enormt slösri med pengar enl min mening... Ingen skrotar ju en bil som är 6 år tex...

Bättre man har krav på att dom har service & att dom är i topptrimm inuti det är viktigare än ålder men så klart är ju miljö med här & spelar med.. Det är svåra parametrar kan jag tänka mig...

Hur man än vrider & vänder på det är ju alltid en buss bättre med 4 åkande än 4 personbilar i trafik för miljön fast inte ekonomiskt för kommunen eller betalade av trafiken.....

//Fredde

Anders Noren

Gävle kommun drog 2001 ned trafiken med 1/3 (en tredjedel!) för att bekosta helt nya bussar till kontraktet som började 2002. De gamla bussarna hade nämligen för dåliga utsläppsvärden, ansågs det. Hur många bilar som kom ut på vägarna för att bussar drogs in är det däremot ingen som vet. Jag är rädd att man kommer att göra så igen, dvs. prioritera tjusiga siffror på ett papper framför trafikens kvalitet.

Anders

Fredde

#5
Hur dåliga värden bussarna har så är det ändå biltrafiken som står för dom värsta utsläppena då detta har inte kommunen någon kontroll på om person A kör en volvo med årsmod 1985 som spyr ut skitavgaser... Det bästa för Gävle vore om man förbjuder biltrafik genom rådhuset åt båda hållen samt inför trafikljus prioriterat för busstrafiken genom hela centrum ink det vid utfarten fr brynäs.. Sedan att få fler att resa i rusningstid är svaret ledbussar (det är ofta klagomål på fulla bussar i rusningstid) har jag bil vägrar jag buss om jag inte får sitta & det är 20 grader på sommaren därav krav på AC som även bidrar till ökat resande på dagen är många är på jobbet/skola när folk som jobbar skift ska ut & röra på sig på sin fritid eller så börjar jobbet kl 14... Gävle har ett resande på över 6miljoner per år så många turer har nått sitt max sedan länge okej nästa buss går 10 min senare man lika fan blir man då försenad 5-7 min ist, väljer man åka tidigare så får man stå istället eller ändå missar avg då man inte vill tränga sig in bland andra & ändå stå i bussen som det är på tok för varmt i ... Jag tror kommunen har lyssnat mycket på problemen som har uppkommit i tidningar samt på www.gavle.se forumet till dom politiska partierna så det blir nog ledbussar på alla stomlinjer samt AC samt vissa av lokallinjerna kommer få backupp i framtiden om resandet ökar.... Sedan är det bara att hoppas att biltrafiken försvinner med ef försöket..

Snart kommer även nya biljettsystemet som kommer minska påstigningen med säkert halva tiden & då kan man även minska körtiderna dvs vinsten mot bil minskar mer, samt kostnaderna för kommunen minskar lavinartat med kortare körtider dvs mindre bussar i trafik fast samma kan åka & har man ledbussar finns möjligheten att ta med resande som är nöjda att dom kan sitta i en bra miljö med bra tempertur... jag har mätt upp temperaturer på 35-40 grader i sommar på vissa bussar fast sommaren varit usel.. Vem vill komma till jobbet dyngsur i svett ? Då tar man helde bilen fast det koster lite extra