Bälten.. eller brist på bälten efter skolstarten

Startat av Lars Ödlund, 11 september 2008, 05:37:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund


nimbra

Det har väl aldrig varit farligt att åka skolskjuts, när jag gick i skolan kom det barn åkande från den omgivande landsbygden i lastutrymmet på en Volvo duett.

Jo

Citat
"En annan synpunkt från föräldrarna handlar om att en av skolskjutschaufförerna inte talar svenska eller engelska. I det fallet är det ett annat bolag, Hjalmarssons Buss, som är ansvarig för den aktuella skolskjutsen.
Morgan Hjalmarsson berättar att det finns krav på att personalen ska kunna prata svenska, och chauffören ifråga genomgår just nu utbildning i svenska."

Har vågen av lågprisförare från öst börjat?

ch

Det är inte okej att ha obältade barn i sin bil, varför ska barnen vara obältade i en buss då?

Samma slags synsätt hittade jag när jag körde taxi. Man beställde en taxi till flyget, då åkte småbarnen utan bilkudde, barnstol etc till flyget tidigt på morgonen då risken är störst för viltolyckor. Däremot skulle man aldrig köra 1 meter utan korrekt skyddade barn i sin egna eller annans bil, men i en taxi gjorde man tvärtom. Konstigt synsätt.

Lagen ska givetvis vara lika för alla.

Simon Bertilsson

Det är först på senare tid bussar har börjat utrustas med säkerhetsbälten. Hur åkte man buss förr?
Jag har några svaga minnen av att jag åkte utan bälte, men nu har jag inte åkt buss på några månader så jag är inte rent säker...  :P

ch

Man kunde åka bil utan bälte förr också, ändå är det lagkrav idag. ;)

Det är inkonsekvent för barnen, man tutar i dem att det är viktigt att de har bälten på sig. När de åker med mamma, pappa, släktingar, kompisars föräldrar, skoltaxi osv. Men så när de sitter i en buss där de kan flyga runt obehindrat så behöver de inte vara bältade. Det ÄR ologiskt för såväl vuxen som barn.

Då tycker jag det ska vara en likhet inför lagen, att tunga fordon ska ha vinterdäck precis som bilar. Att bälten ska finnas och användas, precis som i bilar.

Men ska vi vara krassa så lär inte många använda bilbälte i bussar, spårvagnar, tåg och allt vad det kan tänkas vara, men för den som vill använda det så ska det finnas där. Men då lär det säkert vara sönderpillat av en snorunge.

Wetjo

Citat från: ch skrivet 12 september 2008, 08:08:23 AM

Det är inkonsekvent för barnen, man tutar i dem att det är viktigt att de har bälten på sig. När de åker med mamma, pappa, släktingar, kompisars föräldrar, skoltaxi osv. Men så när de sitter i en buss där de kan flyga runt obehindrat så behöver de inte vara bältade. Det ÄR ologiskt för såväl vuxen som barn.

Då tycker jag det ska vara en likhet inför lagen, att tunga fordon ska ha vinterdäck precis som bilar. Att bälten ska finnas och användas, precis som i bilar.

Men ska vi vara krassa så lär inte många använda bilbälte i bussar, spårvagnar, tåg och allt vad det kan tänkas vara, men för den som vill använda det så ska det finnas där. Men då lär det säkert vara sönderpillat av en snorunge.

Det är vackert tänkt, men tyvärr helt orealistiskt.

Ditt första stycke kan besvaras med att: Det är på gång! Nya bussar ska ha säkerhetsbälten och i de bussar där det finns bälten i bussarna skall säkerhetsbälte användas. Alltså bara att avvakta en viss utrangering... Swebus har t o m satt in säkerhetsbälten i vissa bussar där det saknades. Kan tyvärr inte svara för hur andra bolag gör.

Andra stycket: Orealistiskt med vinterdäck på tunga fordon av kostnadsskäl. Dubbdäck får, vad jag vet, inte användas. Rätta mig gärna.

Tredje stycket: Vem är det som säger att "snorungar" pillar sönder saker? Din inställning är helt förkastlig. Även "vi vuxna" pillar sönder saker. De vandaler som åkt fast på SL var i åldrarna 13 - 42 år, när jag var skolinformatör på 80/90-talet... Säkerhetsbälten i spårbundna fordon har jag aldrig hört talas om, men skulle säkert göra nytta.

Hagri

Följande går att läsa på kommunens hemsida.http://www.hogsby.se/INTERNET/SKOLA_BARNOMSORG/pdf/Meddelande_till_hemmet2008.pdf
"5. Skolskjutsarna är tidtabellslagda, vilket innebär att allmänheten är
välkommen att åka med mot gällande avgiftstaxa.
"Högsby Kommuntidtabell" är utsänd till alla hushåll.
6. OBS Använd alltid säkerhetsbältet om sådant finns i fordonet"


Det verkar inte vara något krav på bälten i bussarna om man går efter den skrivning som är på nedre raden.
Det har ju eftermonterats en hel del midjebälten i äldre bussar genom åren. Men tittar man på hur de används av barnen i skolbussar är det frågan vilket skydd de ger vid en olycka. Skall de funka på bästa sätt skall man sitta med ryggen mot ryggstödet och bältet vara sträckt. Men hur många av barnen sitter så?
Bälten skall givetvis finnas i skolbussar men jag tror föräldrar och skolfolk övervärderar det skydd de ger. Vi får se om det blir bättre när trepunktsbälten blir mer allmänna.

Blue

I våra bussar brukar dom knäppa dom tvärs över gången i ett spindelnäts liknande mönster, så det spelar ingen roll att föräldrarna skriker sig hesa om inte barnen använder dom.
Vi har haft skolor som speciellt har bokat buss med bälten, där sen lärarna låter barnen/ungdomarna hoppa runt som dom vill.

Fast första till femte klass sköter det riktigt bra, hoppas det följer med dom upp genom årskurserna.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

saurer

Bälten  all ära ,vilken effekt vill man uppnå i en buss??
Vill man som i en personbil hålla fast personen i fråga så att inte vedebörande slår sig sönder och samman mot hård ytor som rutramar etc

Hur många sådana ytor finns i en buss
Kanske det är knycken man är rädd för om det blir ett hastigt stopp med whiplash som följd
Kanske !!!
Hur ofta tar det tvärstopp för ett tyngre fordon,jo om man kör på ett tyngre fordon bakifrån eller en bergvägg eller dyl
Det är under sådana omständigheter  tre punkts bälten har en funktion,
men hur ofta händer det??

De gånger bälten skulle haft en egentlig funktion i en buss är de olyckor där bussen tippat och folk ramlat ut ,och då hade midje bälte räckt ,annars tror jag att det är lite spel för gallerierna

Problemen dyker upp sedan olyckan hänt,vad händer om bussen börjar brinna när den ligger på sidan,och det hänger 50st  i bälten och inte kommer loss
Nu säger jag inte att man inte ska använda bälten utan man  ska fundera på konstruktionen i händelse av olycka ,kan barnen ta sig loss själva etc etc

Snegla lite på flyget ,inga rullbälten,ligger på sätet är ivägen om man inte använder det och framförallt en låsning med hävarm som går att lossa även under spänning