Huvudmeny

Swebus Trafik

Startat av Stefan P, 06 september 2008, 12:25:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilka företag har Swebus köpt upp eller övertagit, jag vet två Surahammars Trafik och EB Trafik finns det fler?

mvh Stefan P

Stefan P

Hej

Tack för ett bra svar.

mvh Stefan P

S Svensson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 september 2008, 12:49:21 PM
Surahammars trafik övertog aldrig Swebus, det övertogs av GDG på -80 talet.

Risk för missförstånd. GDG övertog företaget. Detta använde namnet Swebus för resedel själva.

Bland de företag som Swebus köpt upp finns Halmstads Lokaltrafik, Helsingborgsbuss, Kraftbuss, Motala Lokaltrafik, Gävle Trafik, Postens Diligenstrafik (i bytesaffär mellan Posten och SJ) Jönköpings Kommuntrafik (delvis i hop med Linjebuss efter upphandling)Wasatrafik och Interbus (i bytesaffär) Dalabuss (efter upphandling), Karlstadbuss.
Kristinehamn,Gunnarssons Busstrafik (Skene),men även FO resor,formellt via Interbus (Göteborg)AB ,verksamhet övertagen men ej bolaget KärnaBuss AB. Det skall också påpekas att Wasatrafik och två olika Interbus hade ett moderbolag (NRT Buss AB )som togs över. Wasatrafik hade minst 4 företag i Stockholm,1 i Malmö och 3 i Dalarna-Hälsingland. Övertagna var även Arlanda Buss, Nässjö Buss AB,Tumlare Buss AB (inom NRT). Det finns säkert flera.
När jag tittar i anteckningar ser jag bolaget 556062-8454 som bytt namn till Busines Travel System AB från Linjeflyg AB. Detta som en parentes.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 06 september 2008, 13:08:42 PM
Kristinehamn,Gunnarssons Busstrafik (Skene),men även FO resor,formellt via Interbus (Göteborg)AB ,verksamhet övertagen men ej bolaget KärnaBuss AB. Det skall också påpekas att Wasatrafik och två olika Interbus hade ett moderbolag (NRT Buss AB )som togs över. Wasatrafik hade minst 4 företag i Stockholm,1 i Malmö och 3 i Dalarna-Hälsingland. Övertagna var även Arlanda Buss, Nässjö Buss AB,Tumlare Buss AB (inom NRT). Det finns säkert flera.
När jag tittar i anteckningar ser jag bolaget 556062-8454 som bytt namn till Busines Travel System AB från Linjeflyg AB. Detta som en parentes.

Utöver vad Lars redan har svarat så sålde Karl-Erik Lundin sitt bolag Nässjö Omnibus till SJ och inte till Swebus. FO Resor är en researrangör och inget bussbolag - detta hette Marstrand-Hermansby.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Tack för alla svar.

mvh Stefan P

Richard1250

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 september 2008, 12:49:21 PM
Surahammars trafik övertog aldrig Swebus, det övertogs av GDG på -80 talet.

Bland de företag som Swebus köpt upp finns Halmstads Lokaltrafik, Helsingborgsbuss, Kraftbuss, Motala Lokaltrafik, Gävle Trafik, Postens Diligenstrafik (i bytesaffär mellan Posten och SJ) Jönköpings Kommuntrafik (delvis i hop med Linjebuss efter upphandling)Wasatrafik och Interbus (i bytesaffär) Dalabuss (efter upphandling), Karlstadbuss.


Swebus köpte väl egentligen inte upp Halmstad Lokaltrafik eller gjorde dom det.
Swebus vann upphandlingen och tog över bussarna men dom köppte väl egentligen inte Halmstads Lokaltrafik eftersom det var en kommunal förvaltning.

Halmstads Lokaltrafik som förvaltning las ner och swebus köpte fordonen.