Fårskallar väntar på bussen (några bilder från Lofoten)

Startat av Börje, 27 juli 2008, 15:29:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Börje


...eller väntar de möjligen på dagens post?

När jag ändå är igång passar jag på att visa några fler bilder från Lofoten:


Bilden är tagen i Å som är så långt ut på Lofoten man kan komma med vägfordon. E10:an slutar här med en parkeringsplats. Bussen är skyltad Å i Lofoten, enbart Å hade väl sett lite fånigt ut... Vädret hade ju möjligen kunnat vara lite bättre.


Den här dök upp framför kameran.


Här byter vi från Lofotekspressen till färja vid Fiskeböl. Lofotekspressen går sedan december förra året på den då nyöppnade Lofast-förbindelsen. Numera behöver man inte åka färja en enda gång på sin väg till Lofoten!


En turistbuss på bron över Raftsundet på en nya Lofast-förbindelsen. Bilden är tagen från det trevliga Hurtigruten-fartyget "Lofoten".

Nicklas K

Citat från: Börje skrivet 27 juli 2008, 15:29:43 PM

...eller väntar de möjligen på dagens post?

De väntar nog på bussen från Lammhult !!  :D
Trevliga bilder !!

/Nicklas K

Marc

Vackert Börje!
Nu fick jag drag i Nord-Norge strupen igen.... ;)

Janne Rickman

Citat från: Nicklas K skrivet 27 juli 2008, 15:37:15 PM
De väntar nog på bussen från Lammhult !!  :D
Trevliga bilder !!

/Nicklas K

Eller Fårö.....

Börje

Citat från: Marc skrivet 27 juli 2008, 16:06:00 PM
Vackert Börje!
Nu fick jag drag i Nord-Norge strupen igen.... ;)

Tack! Och ännu mer tack för dina tips inför resan!

Jonas Strömblad


Börje

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 juli 2008, 20:05:03 PM
Trevligt! Å välkommen hem.
/J

Tack! Dock är jag inte hemma än på ett tag. Nu är jag i Kiruna, eller närmare bestämt i Kaalasjärvi. Skål!


Patrik

Citat från: Börje skrivet 27 juli 2008, 21:09:38 PM
Tack! Dock är jag inte hemma än på ett tag. Nu är jag i Kiruna, eller närmare bestämt i Kaalasjärvi. Skål!



What?!
Jag ska till Kaalasjärvi om 2 veckor och 6 dagar  ;D

virtual1


Börje

Citat från: Patrik skrivet 27 juli 2008, 21:42:32 PM
What?!
Jag ska till Kaalasjärvi om 2 veckor och 6 dagar  ;D

Jaså du! Blir det en efterföljare till 14 timmar i Sjisjka? Det är ju bara sex kilometer att gå genom skogen till Kalixforsbron om man blir sugen på tågfotografering!  :D

Kaalasjärvi är verkligen en idyll. Jag har turen att ha släkt i denna lilla by. Trevlig resa!


Patrik

Citat från: Börje skrivet 28 juli 2008, 12:08:58 PM
Jaså du! Blir det en efterföljare till 14 timmar i Sjisjka? Det är ju bara sex kilometer att gå genom skogen till Kalixforsbron om man blir sugen på tågfotografering!  :D

Kaalasjärvi är verkligen en idyll. Jag har turen att ha släkt i denna lilla by. Trevlig resa!



Haha, jag kommer till Kiruna på fredag kväll och på lördag förmiddag åker jag först till Kalixfors(bron) och är där ett par timmar, sen åker jag vidare till Kaalasjärvi och är där ett par timmar, allt enligt buss 92s tidtabell :P
Sen på söndagen åker jag till Sjisjka igen och eftersom det är söndag blir jag bara där i 11 timmar  :)

Börje

Citat från: Patrik skrivet 28 juli 2008, 12:14:22 PM
Haha, jag kommer till Kiruna på fredag kväll och på lördag förmiddag åker jag först till Kalixfors(bron) och är där ett par timmar, sen åker jag vidare till Kaalasjärvi och är där ett par timmar, allt enligt buss 92s tidtabell :P
Sen på söndagen åker jag till Sjisjka igen och eftersom det är söndag blir jag bara där i 11 timmar  :)

Där ser man. Då får du gå rätt långt från Nikkaluoktavägen till Kalixfors och tillbaka. Sen brukar väl inte 92:an gå ner till Kaalasjärvi om man inte ber snällt. Å andra sidan är det inte så långt upp till korsningen i jämförelse med Kalixfors... Trevlig resa som sagt! Kul att vi är några stycken som gärna utsätter oss för myggattacker i utbyte mot norrlandsupplevelser! Och bara så du vet, det är gott om mygg i år...

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Börje skrivet 28 juli 2008, 12:27:07 PM
Där ser man. Då får du gå rätt långt från Nikkaluoktavägen till Kalixfors och tillbaka. Sen brukar väl inte 92:an gå ner till Kaalasjärvi om man inte ber snällt. Å andra sidan är det inte så långt upp till korsningen i jämförelse med Kalixfors... Trevlig resa som sagt! Kul att vi är några stycken som gärna utsätter oss för myggattacker i utbyte mot norrlandsupplevelser! Och bara så du vet, det är gott om mygg i år...


Ja, mygg och andra bitande smådjur är det gott om däruppe. Har fortfarande spår av dom från förra veckans tågfotograferande :)

Patrik

Citat från: Börje skrivet 28 juli 2008, 12:27:07 PM
Där ser man. Då får du gå rätt långt från Nikkaluoktavägen till Kalixfors och tillbaka. Sen brukar väl inte 92:an gå ner till Kaalasjärvi om man inte ber snällt. Å andra sidan är det inte så långt upp till korsningen i jämförelse med Kalixfors... Trevlig resa som sagt! Kul att vi är några stycken som gärna utsätter oss för myggattacker i utbyte mot norrlandsupplevelser! Och bara så du vet, det är gott om mygg i år...


Japp, kommer jag ihåg rätt så var det ca 5km till Kalixforsbron och 5 tillbaka.
Nej, jag har räknat med att be föraren släppa av mig vid vägskälen.
Jag skulle (nästan) kunna utsätta mig för livsfara i utbyte mot norrlandsupplevelser, så kul är det där uppe!
Tur att man har ett av dom bästa myggmedlerna då, Wilmas Nordic Summer som hjälpte mig i Sjisjka förra året. Jag fick inte ett enda myggbett på dom 14 timmarna jag var där förutom den sista minuten när jag tog av mig vantarna när jag väntade på tåget tillbaka till Kiruna, då hann en mygga bita mig!

Det värsta som hände i Sjisjka var väl att det var soligt nästan hela dagen och myggmedlet brände ordentligt i ansiktet då, men men, är det norrlandsupplevelse så är det :)

PS. Här är min mundering under dom 14 timmarna i Sjisjka!

Bussmicke

Jag på den bilden var det inte mycket sol. ;D Så då höll medlet lite längre..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.