Ett minne kring utvändiga högtalare på en buss

Startat av Niklas Bygdestam, 26 juni 2007, 13:40:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det diskuteras utvändiga högtalare i en annan tråd här i Buss Snack. Detta ämne påminner mig om ett minne från min barndom. När jag var 12-13 år så åkte min skolklass buss gemensamt mot ett studiebesök. Vart vi skulle minns jag nu inte. Däremot minns jag att vi var tvungna att åka till Stora torget i Uppsala för att byta buss för att sedan ta oss vidare till vårt mål. Medan hela klassen stod på torget och väntade på vår buss stod en annan buss och väntade på sin avgång. Vi stod nära den här bussen som föresten var en Scania CR 112. Föraren till denna blängde på oss. Efter ett tag kom han tydligen på att använda just den utvändiga högtalaren på bussen. Han tog tag i mikrofonen och ropade "ungj***ar" åt oss. Jag minns att vi alla blev förvånade och någon undrade vad sa han? Efter ett tag upprepade han "ungj***ar" igen. Han fortsatte blänga på oss men samtidigt verkade det som om han tyckte att han var rolig på något sätt. Efter ett tag ropade han "dra åt h*****e ungj***ar". Vi fortsatte att vara förvånade och undrade vad det var för en konstig förare som höll på så där mot oss och varför. Till slut var det tydligen dags för honom att köra och vi stod förvånade kvar och väntade på vår buss och tyckte väl att han var ganska knäpp
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Uppsala hade utvändiga högtalare på bussarna redan på 1960-talet. Det var dock sällan de användes. Jag hörde det någon gång när föraren tyckte att ordningen vid påstigningen av framför allt skolbarn var för dålig. Och någon gång när man väntade på hållplatsen kunde man se bussen komma förbi i full fart och samtidigt att höra att den själv sa: "Det är fullsatt". Ja, nu efteråt förstår jag ju att det var föraren.
Utvändig högtalare kan vara bra, men det skall förstås användas med förstånd. Så det inte går som på pendeltågen i Göteborg, där högtalarna är riktade så att de även skall höras på plattformen. Lokföraren fann anledning att kommentera utseendet på en tjej som just stigit av till tågvärden i bakre hytten, men lyckades trycka fel på knappen så att utropet i stället hördes i såväl vagnarna som på plattformen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wolfie

När jag körde så blev det ofta natt, jag hade dessutom kommit på den finfina idén att jag med en adapterkasset kunde lyssna på den musik jag behagade istället för den som radionkanalerna bjöd på nattetid.
Hur som helst så fanns det vissa bussar där man även kunde ha musiken i passagerarhögtalarna, och en yttre högtalare fanns också, fast den skulle sättas på med en separat knapp. Det var någon gång som jag när jag hade en kort paus insåg att jag hade spelat musik även utanför bussen. Det var nog inte riktigt det som var meningen med dessa högtalare.
Jag har dock haft bra nytta av dem, när man kört på Djurgården, och det funnits en trafikvärd där som kunde släppa på folk med kort därbak, du var det bara att säga till, och lastningen gick betydligt smidigare.

76

Extern högtalare finns på GUBs OmniCity, har man den påslagen så hörs trivectorns utrop utanför bussen samt plinget när nån trycker på stopknappen.

Det skulle kanske finnas nåt användningsområde för den högtalaren, men iom att de interna högtalarna fortfarande är igång så blir det en lite konstig situation.

Tillägg: jag har faktiskt använt den en gång. Hade kört första 5an från Stenhagen, och då lastar man på en hel drös chaufförer på dragarbrunn eftersom det är första bussen som passerar förbi garaget. När de alla klev av tog jag mikrofonen och hälsade att de skulle ha en bra dag samt köra försiktigt eftersom det var halt ute. Enda anledningen till att jag kunde göra det var att bussen var helt tom, annars hade det suttit ett gäng förvirrade passagerare där bak som undrade vad jag höll på med.

Signvard

SL's linje 172 hade vid uppstarten fungerande yttre utrop vid hållplatserna, detta försvann när BussPC infördes.

/S

M224

Citat från: Signvard skrivet 26 juni 2007, 19:23:35 PM
SL's linje 172 hade vid uppstarten fungerande yttre utrop vid hållplatserna, detta försvann när BussPC infördes.

/S

Till mitt (och andras?) stora förträt. Det var riktigt bra! Speciellt på kortturerna.

Inte ropar Buss-pc ut byte till, ändhållplats mm.  :'(

Signvard

Citat från: M224 skrivet 26 juni 2007, 21:41:45 PM
Till mitt (och andras?) stora förträt. Det var riktigt bra! Speciellt på kortturerna.

Inte ropar Buss-pc ut byte till, ändhållplats mm.  :'(

Jo, ett och annat byte till Tunnelbana finns väl fortfarande, men inget
"Mörby station, ändhållplats - avstigning för samtliga renenärer. Anslutning till Roslagsbanan"
Jag vill minnas det var ett litet elände att konfigurera så att utropet började innan bron över motorvägen, annars hann inte "tanten" med hela utropet innan passagerarna klitit av vid Mlrby station.

/Signv