Vitpucklad kamel i typiskt midsommarväder [SL-bild]

Startat av christianm, 24 juni 2007, 16:05:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

christianm

Stod egentligen och väntade på ett annat färdmedel när denna plötsligt dök upp och jag fick iväg ett skott med fel fokuseringsmetod och bristfällig komposition men den blev inte så tokig ändå tycker jag:



Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Dan Henriksson

Citat från: christianm skrivet 24 juni 2007, 16:05:50 PM
Stod egentligen och väntade på ett annat färdmedel när denna plötsligt dök upp och jag fick iväg ett skott med fel fokuseringsmetod och bristfällig komposition men den blev inte så tokig ändå tycker jag:

Jag tycker det blev en riktigt fin bild, med bussen som kommer nerför backen och med kondiset till höger. Inget fel på skärpan heller, tycker jag (var det "one shot" du råkade ha inställt?).
/Danne

christianm

Citat från: Dan Henriksson skrivet 24 juni 2007, 20:18:56 PM
Jag tycker det blev en riktigt fin bild, med bussen som kommer nerför backen och med kondiset till höger. Inget fel på skärpan heller, tycker jag (var det "one shot" du råkade ha inställt?).
/Danne

Tack! Ja, det stämmer. Jag stod och väntade på att en spårvagn skulle komma och stanna på hållplatsen och hade därför "one shot" inställt. Bussen kanske inte hann förflytta sig så värst långt efter fokuseringen, så visst, skärpan blev helt ok.

M224

Fin bild, med miljö o så. Bussen är tyvärr grymt fult lackerad.  ???

Men som vanligt, det verkar inte finnas några direktiv för hur SLs fordon ska se ut.  >:(

Bort med det vita runt skyltskåpet fram och bak så blir det inga fel. Varför man har valt att ta bort det röda runt lysena på vissa Scanior kan man ju fråga sig.

Cero

Citat från: M224 skrivet 24 juni 2007, 20:39:54 PM
Fin bild, med miljö o så. Bussen är tyvärr grymt fult lackerad.  ???

Men som vanligt, det verkar inte finnas några direktiv för hur SLs fordon ska se ut.  >:(

Bort med det vita runt skyltskåpet fram och bak så blir det inga fel. Varför man har valt att ta bort det röda runt lysena på vissa Scanior kan man ju fråga sig.

Det finns direktiv för hur SL:s fordon ska målas men alla entreprenörer bryr sig inte om det, alternativt glömmer att specificera vissa saker.

Det är väl inte det röda utan det svarta som är borta på en del omlackerade vagnar? Även det beror ju på entreprenören och att det utelämnas av vissa stavas antagligen "spara pengar" eller "konsten att få ekonomin att gå ihop i hopplösa avtal".

/Cero

Bussmicke

Varför denna ständiga klagan/gnäll.
Det har alltid varit vitt runt skyltskåpen.
Man blir trött på att gnällande om det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juni 2007, 21:57:10 PM
Varför denna ständiga klagan/gnäll.
Det har alltid varit vitt runt skyltskåpen.
Man blir trött på att gnällande om det.


Jag är nöjd när jag ser att den ser hyfsat korrekt ut i SL-lack vilket jag tycker den här bussen gör. Dessutom har man tagit bort Scaniamärket och istället har en SL-logga i fronten och det är ju så det ska vara i SL-land  :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

homer

Vitt runt skåpet, två vita ränder och Sl-loggan, kan inte bli mer reglementsenligt, swebus har gjort sin läxa väl

M224

Citat från: Cero skrivet 24 juni 2007, 21:19:05 PM
Det finns direktiv för hur SL:s fordon ska målas men alla entreprenörer bryr sig inte om det, alternativt glömmer att specificera vissa saker.

Det är väl inte det röda utan det svarta som är borta på en del omlackerade vagnar? Även det beror ju på entreprenören och att det utelämnas av vissa stavas antagligen "spara pengar" eller "konsten att få ekonomin att gå ihop i hopplösa avtal".

/Cero

Hur kommer det sig att bussar levereras helröda fram o bak?

Ett exempel.

http://bussfoto.com/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5500/slides/Swebus_5512_Henriksdals_stn_Nacka_020508b.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5200/slides/Busslink_5270_Arstabergs_station_Arsta_060704.html

Får inte tillverkaren heller reda på direktiven, eller struntar dom också i det?

Personligen ser jag hellre att alla bussar är helröda fram o bak, det är ju så det ska vara på blåbussarna.

M224

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juni 2007, 21:57:10 PM
Varför denna ständiga klagan/gnäll.
Det har alltid varit vitt runt skyltskåpen.
Man blir trött på att gnällande om det.

Klagan/gnäll?

Jag försöker få fram varför inte SL kan ha en enhetlig vagnpark när alla andra lyckas ha det. Hur många olika SL-lacker finns det?

Eftersom det inte fungerar med standarden vitt runt skyltskåpet fram/bak så tycker jag att man ska slopa det. Det verkar enklast så, man tog ju bort det från blåbussarna.

Cero

Citat från: M224 skrivet 24 juni 2007, 23:44:21 PM
Hur kommer det sig att bussar levereras helröda fram o bak?

Ett exempel.

http://bussfoto.com/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5500/slides/Swebus_5512_Henriksdals_stn_Nacka_020508b.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5200/slides/Busslink_5270_Arstabergs_station_Arsta_060704.html

Får inte tillverkaren heller reda på direktiven, eller struntar dom också i det?

Personligen ser jag hellre att alla bussar är helröda fram o bak, det är ju så det ska vara på blåbussarna.

Ja, det är en bra fråga som jag inte har svaret på. Linjebuss/Connex/Veolias Omnilink led levererades ju med helrött främre skyltskåp och Busslinks förra Omnilinkladdning var ju helröd både fram och bak. Om jag inte minns fel är även 4701, dvs förserievagnen av etanolarna helröd. Personligen tycker jag detta var snyggt, men i takt med att dessa vagnars lack slipats ned av tvättanläggningarna och etanolarna levererats med vitt skyltskåp har jag faktiskt återvänt till att tycka att det vita piffar upp, speciellt när bussarnas lack blir sliten.

Mitt personliga tips när SL86 introducerades var att bussarna på sikt skulle bli helröda för att spara tid och pengar, men det har uppenbarligen kommit på skam.

/Cero

christianm

Jag tycker personligen att det vita livar upp lite grann och att de OmniLinkar som har vitt framtill är snyggare än de som inte har det. Men det funkar inte på alla bussmodeller. MAN-bussarna som kom för ett tag sedan såg förskräckliga ut med den vita blaffan de fick runt skyltskåpen och hur en B9S skulle se ut med något vitt upptill vill jag knappt ens tänka på.

De vita ränderna på sidorna skulle jag dock inte vilja vara utan då jag tycker dessa förhöjer utseendet avsevärt, på samtliga bussmodeller. Jämför till exempel med Västtrafiks helblå eller Skånetrafikens helgröna/helgula design som jag tycker är betydligt tristare.

Detta är naturligtvis bara mina personliga åsikter och jag vet att andra tycker annorlunda. Hoppas att inte tråden spårar ur nu  :).