Ytterligare varumärke som försvunnit...

Startat av Autotransit, 31 augusti 2007, 19:46:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Lastförankringen var det inte så noga med på den tiden. En klyka höll fyra backar inne på pallen, och bara rullgardin som skydd utåt...men oftast gick det ju bra  :D



/Stellan

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 31 augusti 2007, 19:46:00 PM
Lastförankringen var det inte så noga med på den tiden. En klyka höll fyra backar inne på pallen, och bara rullgardin som skydd utåt...men oftast gick det ju bra  :D



/Stellan


Ahh.. Två saker som inte finns mer.  ;D
P-reggad "P-bonne" och Sandwalls bryggeri i Borås..  8)

/Bengt

Clabbe

Jag hörde en gång när det inte gick bra.
Sommaren 69 jag var och badade vid södra viken av Fryken, det gick fortfarande trafik på järnvägen från Kil till Fryksta för att hämta grus. Då kommer det en Volvo F83 Pripps med bara flak i full karriär, när det slår om till rött vid järnvägsövergången. Drickbilsföraren tvärbromsar och sen hörs ett dån av glaskross. Jag fick inte gå upp på vägen att se för min mamma.

Läste en historia för många år sen som påminner om detta.  ;D

Den unge tonåringen satt och diggade popmusik från radion, han frågar drömskt sin morfar: Har Du hört något liknande ??
Ja svarade morfar, det var när grisbilen och bryggeribilen krockade.

Autotransit

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 31 augusti 2007, 19:50:31 PM

Ahh.. Två saker som inte finns mer.  ;D
P-reggad "P-bonne" och Sandwalls bryggeri i Borås..  8)

/Bengt

Det fanns O-skyltade bilar också   :D

Hittade ett informationsblad med en L50 från LMC i Göteborg med i stort sett samma typ av påbyggnad. Gardinen på "skåpet" skulle tydligen hålla för att lasten skulle kunna välta mot den.

Ledsen att texten inte blir riktigt bra, men min scanner är tydligen inte tillräckligt skarp. Hoppas att det går att läsa ändå  :)





/Stellan

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 01 september 2007, 19:46:12 PM
Det fanns O-skyltade bilar också   :D

Hittade ett informationsblad med en L50 från LMC i Göteborg med i stort sett samma typ av påbyggnad. Gardinen på "skåpet" skulle tydligen hålla för att lasten skulle kunna välta mot den.

Ledsen att texten inte blir riktigt bra, men min scanner är tydligen inte tillräckligt skarp. Hoppas att det går att läsa ändå  :)





/Stellan


Wow! En Scania "Trubbnos"..  ;D
En sådan har jag inte sett sedan jag gick omkring i "gröna kläder" i slutet av 80-talet.

/B

Clabbe

En L36 gick som intransportbil av mjölk runt Kil i slutet av 60 talet innan det kom tank på bilarna. Jag minns det hårda motorljudet än. Var det en Perkinsmotor ??

Autotransit

Citat från: Clabbe skrivet 02 september 2007, 19:35:52 PM
En L36 gick som intransportbil av mjölk runt Kil i slutet av 60 talet innan det kom tank på bilarna. Jag minns det hårda motorljudet än. Var det en Perkinsmotor ??
Nope, det var Scanias egen motor. Men det var ju inte lika gott ljud i den som sexorna med rakt rör, även om L50 med turbo inte lät så väldigt illa ändå  ;D