Modeller av MAN Lion’s City i SL-utförande från Rietze!

Startat av Jens Christesen, 10 juli 2019, 17:57:22 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jens Christesen

Idag fick jag en ny Modell
Arriva 7965 - Biodieselbus Hybrid, Stockholm


Nico

Intressant. Har inte hört om den tidigare, men när jag sökte lite på nätet så verkar det röra sig om Rietze art.nr 73650 som är ett nytt släpp för juli/augusti 2019. Ingen svensk handlare verkar ha fått in den än, men den verkar finns hos bl.a. Lippe.

Det är då en Mercedes-Benz Citaro, men enligt det ska då vara en G15 hybrid. Visserligen har Arriva ett fåtal nyare Citaro kvar på Råsta, men jag tror inte (kan ha fel) att de är hybrider utan bara biodieselbussar. Då det är en 515 som är avbildad så får man väl införskaffa ett exemplar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Mycket trevligt!

Tydligen ska Rietze även släppa ytterligare en modell med SL-trafiken som förebild. Det handlar om Keolis 4822 som är skyltad "56 Hakberget". Tyvärr har man här valt en historisk skyltning då linje 56 inte längre trafikerar Hakberget.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Jo, hörde i förrgår att den andra bussen var på G om någon månad. Fick själv hem ett eget ex av Citaromodellen häromdagen. Lite plastigare än en del andra släpp, men ändå klart godkänd.

Vid samma tillfälle passade jag även på att förse mig med en GM PD4104-buss från VK Modelle samt ett par av nyutkomna modeller av den ikoniska taxin Checker A12 Marathon som gjorts av Brekina i samarbete med Drummer. Sedan ankom en annan nyhet idag, en Volvo BM LM 841 baklastare gjord av Swedish Model Works.

Sedan Photobucket började dumma sig så har jag inte bytt till något annat bildhotell. Länkar därför till originalbilder hos butikerna/tillverkaren istället. Samtliga modeller är i skala 1:87.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 12 september 2019, 22:29:39 PM
Jo, hörde i förrgår att den andra bussen var på G om någon månad. Fick själv hem ett eget ex av Citaromodellen häromdagen. Lite plastigare än en del andra släpp, men ändå klart godkänd.

Vid samma tillfälle passade jag även på att förse mig med en GM PD4104-buss från VK Modelle samt ett par av nyutkomna modeller av den ikoniska taxin Checker A12 Marathon som gjorts av Brekina i samarbete med Drummer. Sedan ankom en annan nyhet idag, en Volvo BM LM 841 baklastare gjord av Swedish Model Works.

Sedan Photobucket började dumma sig så har jag inte bytt till något annat bildhotell. Länkar därför till originalbilder hos butikerna/tillverkaren istället. Samtliga modeller är i skala 1:87.

Tack för informationen! Det ska bli spännande att se den andra SL-modellen som kommer om en månad.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Jo, det har släppts en hel del intressant på senare år. Det mesta med modern förebild dock. Det är ju lite synd att det inte gick så många svenska bussar (med karosser) utomlands. Likaså var det ju inte så mycket som kom hit i gengäld.

Det är först nu som samma förebilder (eller enahanda likriktning om man så vill) börjar förekomma i allt fler länder och då ger tillverkarna fler möjligheter. Även om en hel del enskilda detaljer ändå inte stämmer så ser det relativt bra ut även om det bara är regelrätta ommålningar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 augusti 2019, 15:34:10 PM
Mycket trevligt!

Tydligen ska Rietze även släppa ytterligare en modell med SL-trafiken som förebild. Det handlar om Keolis 4822 som är skyltad "56 Hakberget". Tyvärr har man här valt en historisk skyltning då linje 56 inte längre trafikerar Hakberget.
Det har dock gått hybrider till Hakberget, det hann ju levereras hybrider innan den stora omdaningen av linjenätet i City.
Jag såg däremot att det hos Lippe står att det är en Arrivabuss...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 september 2019, 16:38:48 PM
Det har dock gått hybrider till Hakberget, det hann ju levereras hybrider innan den stora omdaningen av linjenätet i City.
Jag såg däremot att det hos Lippe står att det är en Arrivabuss...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Tack! Då är det inte helt fel skyltning kontra bussmodell alltså. Ja, jag såg att det står "Arriva" när det ska vara "Keolis".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

LYR


Två av Ritzes stockholmsbussar, närmast den nya Hybrid-modellen
framför den tidigare Cityn.
/LYR

Jörgen

Om man ska vara lite petig  ::) så är det inte Arriva 4822 som det står på Rietze´s hemsida, utan Keolis 4822.

Arriva 4822 är en Volvo "B5LH Wright Eclipse Gemini 3 Hybrid", som är en dubbeldäckare som rullar i Liverpool i England.
Mvh: Jörgen

admin

Två trådar om samma ämne har blivit hopslagna samt fått en mera enhetlig rubrik.

// Admin

Nico

Passade själv på att införskaffa även hybrid-varianten på senaste Hjulmarknaden. Visst finns det snyggare modeller, men då rör det sig normalt om mera exklusiva småserier. För att vara baserade på storseriemodeller från en av branschens drakar så är bägge dessa släpp från Rietze trevliga tillskott i samlingen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman