Huvudmeny

Söndagsbild 114

Startat av Jona, 15 augusti 2010, 03:17:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Ni som följt med mina trådar nu i snart 3 år vet att jag bara visat någon enstaka bild vid ETT tillfälle från landets huvudstad med närområde. Tänkte att det alltså är dags och bättra sig och ta er med till Stockholm för första riktiga tillfället.
Nu är det ju så att SL-rött i Stockholm oftast kan ha lite övervikt jämfört med bilder från övriga landet bland oss skribenter på BS.
Men jag hoppas att jag kan hitta något intressant i bilderna och berätta om ändå, som kanske gör att det inte upplevs som en vanlig SL-röd tråd.
Nu är det ju så att komma i samma klass informationsmässigt som er skribenter som tar oss med till det forna Sthlm och visar bilder på bussar som inte rullar mer, på linjer som inte finns mer i landsbygdsmiljö som numera är nergrävda och en betongstad växt upp på det kan jag inte göra med denna tråd. Men om 30 år kanske denna tråd har uppnått den gamla charm.

Undertemat till denna söndag-tråd blir Stockholms broar, nu avser detta länet, ifall jag råkade korsa någon kommungräns utan att tänka på det. Och nej jag har inte tänkt visa en bild på alla broar i länet, utan valde ut någon från mitt stora bildarkiv på 2100 som jag fick ihop vid senaste besöket i huvudstaden.

Jag har fler brobilder på lagret, men dom sparas till framtida trådar där jag besöker vissa orter.
Försökte hitta 10 bilder som det rekommenderas men det är inte lätt. Antingen blir det en 5 - 6 bilder eller så blir det flera, för att kunna bygga en intressant story, så moderatorn får förlåta, men detta bildsvep blir på 14 bilder.

Brotemat har jag använt ibland, det är liksom miljötema även om dom går hand i hand ett tema jag uppskattar mycket, för broar, liksom kyrkor har intressant arkitektur, ibland lokala byggmaterial och det är inte så säkert den ena är den andra lik.
En oskriven regel (fram till nu då, typ) jag brukar följa är att bron ska synas, men jag har inga krav att vare sig bussen som fordon eller berörd linje måste passera över bron, eller ha gjort det. Utan kravet är att bron ska vara med i bilden, så även gångbroar och dylikt fungerar.


Slussen en regnig söndag. För en norrlänning som trodde att ett besök i Sveriges huvudstad skulle betyda tät trafik i centrum trodde fel. Stomlinjer och tunnelbana gick var 10 minut, men lokallinjerna gick med 20, 25 eller 30 minuters mellanrum ibland mer sällan än så.
Så jag började känna mig som hemma och väntan mellan fordon var ibland ruskigt lång. Inte hjälpte regnet till och muntra upp en.

Slussen med delar av deras avancerade trafikkarusell är vad ni ser. I bakgrunden kan man beskåda delar av den gamla staden, arkitektoniskt mer intressant än 70 talets betongcentrum.


Bron syns knappt, men denna bild är från den Klarabergsviadukten som går rakt över centralstationens bangård och som har själva stationshuset på ena sidan och cityterminalen därifrån bland annat långfärdsbussarna utgår på vägen andra sida.


Blickar man söderut från denna bro ser man Vasagatan med tillhörande hus.


Vasagatan igen, nu ser man själva viadukten igen i bakgrunden. Någonstans skymt av bussen men hyfsat nära Klarabergsviadukten hittade jag ett mycket mysig restaurang med bra lunchpriser där jag smörjde kråset med en riktig god och välsmakande köttbit med stekt potatis och en underbart god sås.
Jensen böffhus eller så hete stället, det smakade käften behändigt.  Man hade även överblick på vad som passerade utanför, och som man hade kunnat fota, om man inte satt och käkade. Nä ett råd, vill man göra avbrott för lunch under fotograferande, välj ingtet fönsterbord, så slipper man bekymra sig om vad man missade....

Just det, inte och förglömma, Klarabergsviadukten byggdes 1944 och överdimensionerades för att rymma den framtida Klarabergsleden som aldrig färdigställdes. Sedan 1961 har Viadukten sett ut som den gör idag. (källa wikipedia)


Låt oss nu besöka en annan för staden känd bro, Djurgårdsbron. Precis utanför bildens högerkant hade kontaktledningen havererat så spårvägstrafiken var inställd. Men en nästan ny Solaris kan väl göra bilden intressant ändå.

Wikipedia berättar:
Den nuvarande Djurgårdsbron byggdes av Bergsunds mekaniska verkstad på Södermalm 1896 och stod klar till den stora Stockholmsutställningen 1897. Bron är en järnbro med tre spann, konstruerad av ingenjör Carl Fraenell. Arkitekten Erik Josephson (1864-1929) har formgivit brofästena och Kandelabrar. Utsmyckningen består av skulpterade fornnordiska gudar och ett detaljerat gjutjärnsräcke med stiliserade växter.

Brons segelfria höjd är 4,1 meter.

Bron har fyra kolonner av granit med varsin fornnordisk gud skulpterade av konstnären Rolf Adlersparre (1859-1943). Adlersparre hade låtit sig inspireras av Viktor Rydbergs populära mytologi Fädernas gudasaga, utgiven 1887. De fyra fornnordiska gudarna är:

    * Heimdal som blåser i Gjallarhornet
    * Frigg (Odens hustru) som håller i en stav
    * Freja med en falk i ena handen
    * Tor med hammaren Mjölner över axeln

Slut citat


Nu har det gått någon dag och på kvällen besöktes Stockholm centrum igen för mer bilder. Denna stenvalvsbro leder Regerinsgatan över Kungsgatan nära Stureplan tyckte jag bara var tvungen och få hänga med i detta bildsvep. Antar det är denna bro som är med i en känd och välanvänd bild från när Sverige bytte sida. Från vänster till höger, men det tänkte jag inte ta gift på, då jag bara spekulerar.

Apropå detta och som utböling gå halv vilse i Stockholm, har ni provat och ta fel utgång från tunnelbanan, och hamna i en helt annan del av staden? Det kan förvirra en som normalt har god kontroll på väderstreck och hyfsat lokalsinne.

Solna tunnelbanestation är favoriten. Där lyckades jag 2006 kliva av och komma upp i fel ände och hamna där Ekeröstomlinjen gick, men om man gick upp på samma stations andra trappuppgång kom man upp på busstationen. I år försökte jag för skoj skull gå mellan solna ena uppgång och den andra. Fast på ytan. Slutade med att jag klättrade över ett berg, eller ja, det gick en gång och cykelväg där.
Men kom faktiskt ner på busstationen i Solna. Okej nu hamnade jag lite i diket här, och håller mig inte inom ämnet, men jag fascineras av sådant.


Dags och ta er med till några riktiga broar, rejäla saker.

Nockebybron är 450 meter lång, fri bredd är 24 meter och segelfri höjd vid stängd bro är 12,5 meter. Den 80 meter långa mittsektionen vilar på ett runt brofundament och är svängbar till 90 grader. Brons mitt bildar gränsen mellan Stockholms kommun och Ekerö kommun. Mot nordost ansluter Drottningholmsvägen och mot sydväst Drottningholmsbron och Ekerövägen.


Ännu en blå ledvagn från Arriva kommer rullande över bron och landar snart i fastlandssidan, nä,ligen Stockholms kommun.

Wikipedia berättar vidare:
Redan på 1700-talet fanns en bro över Nockebysundet. Det var Gustav III som lät bygga föregångarna till Tranebergsbron, Drottninghomsbron och Nockebybron efter arkitekt Carl Fredrik Adelcrantz ritningar, alla tre broar invigdes 1787. Brovaktaren för Nockebybron bodde i Brostugan som uppfördes santidigt med bron. Brostugan är sedan 1931 en restaurang.

I mitten av 1800-talet var man tvungen att ersätta bron med en flottbro. I Nockebysundet byggde man ut en cirka 200 meter lång brobank från Kärsön. Flottbron kom därmed att bli ungefär hälften så lång som sin föregångare. År 1926 byggdes en ny bro över sundet som skulle komma och fungerade ända fram till 1965, då en provisorisk bro byggdes i avvaktan till att nya Nockebybron skulle bli färdig, den invigdes 1973.


En torsdag i slutet av Juli 2010 så började det regna rejält i Kungliga huvudstaden. Det regnade så pass att riksnyheterna var ute och berättade om översvämningar och den stora mängd vatten som ramlat ner från skyn. Vart tror ni då att en norrländsk terrorist, förlåt turist befinner sig då. Självklart ute med kameran i högsta höjd. Kameran var torr då den gömdes under mer keps, objektivet under skärmen, kamerahuset av själva huvudsaken och siktade gjordes genom hålet för hästsvansen. Fotografen blev dyngsur och fick avbryta fototuren i förtid och åkte istället sightseeing med lokaltrafik runt i södra delarna av grannkommunen Botkyrka. Men kameran hölls torr och denna fina bild kunde jag få nöjet och fotografera.


Kände jag ville tillbaka hit och göra ett nytt försök, så dagen efter en fredag blev det upp tidigt och åka hit. Min Ybuss norrut skulle gå klockan 14:00 från Cityterminalen och packningen var kvar i baslogit på 5000 meter som jag hade i Södertörns villastad, det som numera är känt som Farsta strand.

Så det blev bara en kortare morgontur innan jag vände åter för att käka lunch och hämta packning.


Både bilden innan och denna är fotograferad från ett ställe som kallas Fåfängan. Tog en buss från Slusken, menar självklart Slussen till Londonviaduktens hållplats. Målet var och fota Saltsjöbanan men även bussar passerade ju så det är en passande plats och utföra båda typerna.


Strax efter klockan 9 på morgonen fick jag se detta. En broöppning. Bussarna blir stående i kö, en lång kö. Men alla chaufförer var smart vad jag kunde se. Dom öppnade alla dörrar, eller i alla fall framdörren, stängde av bussens motor, och gav folk möjlighet och få en rökpaus. Det gav också mig möjligheten och fota först denna bild då man ser både bron och busskön.


Men sedan kunde jag gå tillbaka längs karavanen och fota denna bild, på busskön framifrån. På bilden ser man 7 bussar i kön, men det kan ha varit någon till.

Saltsjöbanans tåg mt City passerade strax före man lyfte bron, och bara minuterna efter man sänkt den till ursprungligt läge så kom utgående tåg farande tillbaka. Det var ju bra var min tanke.


Försök 2 nu utan regn, vädret var mycket trevligare dag 2 här. Upptäckte att linje 53 gick på den bro jag står på, den passerade någon gång då och då. Men aldrig då jag fotade av någon anledning.

Eftersom detta är bildsvepets sista bild kan jag passa på och berätta vad wikipedia skriver om denna bro.

Danviksbron är två klaffbroar över Danvikskanalen för Saltsjöbanan och Värmdövägen mot Nacka och Värmdö, varav den första stod färdig 1922. De förbinder stadsdelarna Södermalm och Södra Hammarbyhamnen. Den officiella namnformen är Danviksbro, men den vanligaste talspråksformen är Danviksbron.

Innan Hammarbyleden byggdes rann Hammarby sjö ut vid Danviken i en liten bäck ut i Saltsjön. Över en liten bäck fanns en enkel träbro, som 1893 fick sällskap av Saltsjöbanans viadukt. När Hammarbyleden och Danvikskanalen sprängdes fram i början av 1920-talet byggdes den första av de nuvarande broarna; en 14 meter bred enkelarmad klaffbro med en motvikt av betong. Bron hade redan från början förutom Saltsjöbanans spår ett enda körfält för bilar, bussar, gående och cyklister. Idag används det körfältet som kollektivkörfält över bron.

Ytterligare en bro uppfördes 1953-1956, också den en enkelarmad klaffbro, 22 meter bred, varav 14 meter körbana och fem meter gång/cykelbana. Ytterligare breddning av bron gjordes 1973-1977.

Segelfri höjd är 10,8 meter, något som bland annat utnyttjades till nackdel för en Maxi 909 i filmen S.O.S. – En segelsällskapsresa (1988) som fastnar med masten i just Danviksbron och till fördel för en liten utombordare med en flaggstång till mast i filmen Varning för Jönssonligan (1981). Under högtrafiktid, vardagar 6.00-9.15 samt 15.30-18.30, sker inga broöppningar, eftersom det då snabbt bildas långa köer både på Värmdövägen och Folkungagatan.

Sommaruppehållet är nu över och jag kommer fortsätta och bjuda på lite bilder någon söndag då och då. Väl mött då.

MVH Jona

Sammanställningen http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 15 augusti 2010, 03:17:45 AM

Vasagatan igen, nu ser man själva viadukten igen i bakgrunden. Någonstans skymt av bussen men hyfsat nära Klarabergsviadukten hittade jag ett mycket mysig restaurang med bra lunchpriser där jag smörjde kråset med en riktig god och välsmakande köttbit med stekt potatis och en underbart god sås.
Jensen böffhus eller så hete stället, det smakade käften behändigt.  Man hade även överblick på vad som passerade utanför, och som man hade kunnat fota, om man inte satt och käkade. Nä ett råd, vill man göra avbrott för lunch under fotograferande, välj ingtet fönsterbord, så slipper man bekymra sig om vad man missade....

Tack för en i vanlig ordning trevlig bildserie. Jensen's Bøfhus finns i sju svenska städer: Borås, Göteborg, Jönköping, Malmö, Stockholm (ett på vardera Sveavägen och Vasagatan), Västerås och Örebro. http://www.jensens.se/

Jag instämmer i omdömet men man kan lätt frestas till att köpa mycket dyrare än dagens lunchtips. Bland annat skall man låta bli att titta på dessertlistan. Men om man vill äta billigt och gott och har disciplin samt gott om tid kan kedjan rekommenderas. Servicen är vänlig men långsam.

Citat från: Jona skrivet 15 augusti 2010, 03:17:45 AM

Men sedan kunde jag gå tillbaka längs karavanen och fota denna bild, på busskön framifrån. På bilden ser man 7 bussar i kön, men det kan ha varit någon till.

Saltsjöbanans tåg mt City passerade strax före man lyfte bron, och bara minuterna efter man sänkt den till ursprungligt läge så kom utgående tåg farande tillbaka. Det var ju bra var min tanke.

Broöppningarna här som på alla andra ställen där järnvägen går på rörliga broar anpassas till tågtiderna. Tyvärr går det inte lika lätt att anpassa dem till busstiderna. Normalt har tågtrafiken företräde men vid längre avbrott (låt säga ett dygn eller mer) så blir det sjötrafiken som får företräde och tågtrafiken får alltså ersättas med buss. I det här fallet med en kombinerad järnvägs- och vägbro innebär det ju också stora omvägar för vägtrafiken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl Eric

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2010, 08:47:40 AM

Broöppningarna här som på alla andra ställen där järnvägen går på rörliga broar anpassas till tågtiderna. Tyvärr går det inte lika lätt att anpassa dem till busstiderna. Normalt har tågtrafiken företräde men vid längre avbrott (låt säga ett dygn eller mer) så blir det sjötrafiken som får företräde och tågtrafiken får alltså ersättas med buss. I det här fallet med en kombinerad järnvägs- och vägbro innebär det ju också stora omvägar för vägtrafiken.



En, som jag ser det, korrekt beskrivning av brons öppningar. Dock två saker att tillägga: de lyckas inte alltid med att öppna efter tågen, häromdagen så mötte vi ett tåg som hade "fastnat" på Slussen sidan av bron...

Och sedan eftersom att den bron inte är den mest pålitliga, utan fastnar ett antal gånger per sommar så är Busschaufförerna (och Nobina) nog ganska vana vid det... Det senaste stora stoppet, den 5 Juni denna sommar, så ledde man om bussarna via Gullmarsplan när bron hade fastnat!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: calken skrivet 15 augusti 2010, 10:51:49 AM
En, som jag ser det, korrekt beskrivning av brons öppningar. Dock två saker att tillägga: de lyckas inte alltid med att öppna efter tågen, häromdagen så mötte vi ett tåg som hade "fastnat" på Slussen sidan av bron...


Det kan naturligtvis vara så att bron inte låter sig manövreras och då inte kan öppnas efter ett tåg. Det kan ju också vara så att en söndagsskeppare inte kommer genom bropassagen så snabbt så att det inte går att ta ner bron innan nästa tåg kommer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jona

Hej och tack för alla trevliga kommentarer.

Råkade ut för broöppning på just denna bro 2 gånger, en gång ombord på en buss och den andra råkade jag bara gå på en cykel och gångbana helt oskyldigt då man helt brutalt och utan förvarning bestämde sig och öppna bron bara för jag stog med kameran i handen och tittade på bron.

Eftersom jag fick all denna tur att bron bara öppnades inför mina fötter, så var det ingen idé och springa iväg och köpa en lott, för jag hade inte vunnit, min tur hade jag ju redan använt nämligen.

/J
MVH Filosofen Jona