Tre gamla & fyra nya bussar i Pajala och Jokkmokk... (Bilder)

Startat av Patrik, 10 februari 2008, 11:02:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Hittade tre bussar i Pajala som någon kanske gillar.


Den här har reg.nr BDT764


Den här KAL793, tydligen en gammal Swebus och Postdiligens.


FA Hotell & Restaurang JSD302.

Två finska bussar i Jokkmokk under marknaden.




Sen två norska.



Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik skrivet 10 februari 2008, 11:02:37 AM

FA Hotell & Restaurang JSD302.


Fd Timråbussarna 201 och Sundsvalls Trafik AB 342 Scania N112AL Ikarus 196 från 1984.
Trevliga bilder!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Krille

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2008, 11:28:34 AM
Fd Timråbussarna 201 och Sundsvalls Trafik AB 342 Scania N112AL Ikarus 196 från 1984.
Trevliga bilder!

Hade det inte varit för STAB-märket hade jag gissat på fd Luleå !

/K

Esbjörn

Citat från: Patrik skrivet 10 februari 2008, 11:02:37 AM
Hittade tre bussar i Pajala som någon kanske gillar.


Den här har reg.nr BDT764



Vilken heeeeelt underbar bild! :)


Då jag var där den 30 maj i fjol såg det inte lika mysigt ut...


Citat från: Patrik skrivet 10 februari 2008, 11:02:37 AM

Två finska bussar i Jokkmokk under marknaden.




Det är inte alltid som baksidan är den sämsta sidan...du missade väl inte den???
Foto i Sundsvall den 19 jan.

Patrik


Ulf Fernestad

#6
Citat från: Patrik skrivet 10 februari 2008, 11:02:37 AM
Hittade tre bussar i Pajala som någon kanske gillar.


Den här KAL793, tydligen en gammal Swebus och Postdiligens.

Fråga till er där uppe norr som har koll, när posten köpte bussar till sina områden så fick de inv.nr 60xx/70xx beroende om det var scania eller volvo fanns det nån mer skilnad eller var de två sista nr. bara löpnr.
7670 som vi ser här har ett mindre godsfinka medan 7671  har det omvänt
pssst, är det nån som har en bild i rätta färger?



Jona

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2008, 11:28:34 AM
Fd Timråbussarna 201 och Sundsvalls Trafik AB 342 Scania N112AL Ikarus 196 från 1984.
Trevliga bilder!

Oj, alltid lika trevligt och se bild på denna. Det väcker minnerna till liv. Jag han faktiskt åka denna buss 1 gång. Tillfälligt inhopp på Linje 1 till Alnö i början av 90 talet. Annars har jag mest sätt den avställd.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Muk

Mycket trevligt med riktiga vinterbilder! Även bilderna på annan plats utan bussar fick munnen att vattnas.  ;D


Ove Bojarp


Ulf Fernestad


Peter Öden

Hej !

Tack för trevliga och intressanta bilder Patrik.
Hoppsan, när jag först fick se bilden på JSD 302 finns denna kvar i Sverige?? hade ingen
aaaaning om detta ? Just från den bussen har jag ett par speciella minnen från Sundsvall.
Första gången var 1987, när jag skulle ta linje 6 från Centrum för att göra ett besök hos
STAB´s garage så efter en stund så pajade mittdörrarna på bussen. Detta förde med sig att
det inte gick att köra den längre så en ersättningsbuss kom efter en stund så ett besök hos
STAB blev det i alla fall. Vid detta besök så träffade jag bl.a. en verkstadschef som hade egna
synpynkter på denna buss, Ikarus på ett Scania ledbusschassie, hur f-n kan man bygga detta ??
Sedan kan var och en tolka detta på sitt eget vis. Bussen var väl ett försök från AB Sundema
i Täby som var representant på den för Ikarus att just marknadsföra Ikarus på Scania-chassien.
Ikarus ledbussar, dock på Volvo B 10M-chassien hade ju levererats till Sverie till Skellefteå och
JB Östersund, JB kom ju att köpa fler B 10M Ikarus senare.
Nästa episod jag upplevde med bussen i Sundsvall var under våren 1993 då jag även
vid mitt besök i stan åkte en tur med den dock på en annan linje än förra gången. Tro nu inte
att även den turen gick felfritt, även då krånglade dörrarna men felet gick med förarens hjälp
att åtgärda och turen kunde fortsätta efter en stund.

Funderar lite över vad nuvarande ägaren (den 8:e) avsåg med köpet av bussen 00-03-21, avställd sedan
96-06-18 ???

Bussen BDT 764 är en Scania-Vabis BF 76.59 av årsmodell 1966, chassinr. 523143. Nuvarande ägaren (den 5:e)
en privatperson i Pajala förvärvade bussen 04-06-02, avställd 06-10-01. Bussen har troligen hela sin
livstid funnits i Norrbotten. Kanske Greger L. kan spåra ursprunglige ägare på den ?

Mvh Peter Ö

Greger Larsson

Citat från: Peter Öden skrivet 10 februari 2008, 19:29:29 PM
Hej !

---
Bussen BDT 764 är en Scania-Vabis BF 76.59 av årsmodell 1966, chassinr. 523143. Nuvarande ägaren (den 5:e)
en privatperson i Pajala förvärvade bussen 04-06-02, avställd 06-10-01. Bussen har troligen hela sin
livstid funnits i Norrbotten. Kanske Greger L. kan spåra ursprunglige ägare på den ?

Mvh Peter Ö


Urspr ägare (vilket syns på färgerna) var Johanssons Buss-&Bilåkeri i Espinära/Björkfors(Kalix). 1979-1982 gick den hos Erland Töyrä i Lovikka (syns på märkningen vid framdörren). Även nuvarande ägaren är bussägare (enskild firma) och bussen verkar ha använts till något (Mikael Niemi?)-jippo.
Vore trevligt om någon tog hand om bussen då den "klarat sig" så pass länge.

/GL