Bussdepåer i Stockholm

Startat av David S, 16 april 2008, 19:33:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David S

Hejsan.
Jag håller på göra en lista på vart olika SL-Bussar är stationerade.

Jag skulle vilja veta vad alla olika garage i SLområdet heter och vilka nummerserier det är som är stationerade vid respektive garage.

Hoppas någon kan hjälpa mig.


David S

Walter

Citat från: David S skrivet 16 april 2008, 19:33:24 PM
Hejsan.
Jag håller på göra en lista på vart olika SL-Bussar är stationerade.

Jag skulle vilja veta vad alla olika garage i SLområdet heter och vilka nummerserier det är som är stationerade vid respektive garage.

Hoppas någon kan hjälpa mig.


David S

Det finns säkert folk som kan hjälpa dig men nummerserierna är ju uppdelade efter bussmodell och därför är de ju spridda på depåerna i en salig röra. Att man sedan flyttar runt dom mellan garagen underlättar ju inte. Bussmicke har en sida som heter SL-nytt. Där kan du se vilka förslyttningar som gjorts.

http://www.bussmicke.se/SL_Bussinfo/
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Yujin Zhang

Busslink:
TO Handen
   > Handengaraget
   > Jordbrodepån
TO Hornsberg
   > Hornsbergshallen
TO Lidingö
   > AGA
TO Norrort
   > Linanäsgaraget
   > Rindögaraget
   > Täbygaraget
   > Vaxholmsgaraget
   > Åkersbergagaraget
   > Åkersberga LBC
TO Norrtälje
   > Norrtäljegaraget
   > Rimbogaraget
   > Älmstagaraget
   > Hallstaviksgaraget
TO Nynäshamn
   > Ösmogaraget
   > Estögaraget
TO Råsta
   > Råstagaraget
TO Söder
   > Söderhallen
TO Söderort
   > Nybodahallen
   > Hammarby
Tillfälliga "TO Gröna Linjen"
   > Jordbrodepån

Swebus (inte 100% på namnen, namnet i parantes är bara området garagen ligger i):
Botkyrka (Eriksberg, Huddinge)
Bromma (Alvik)
Kalhäll (Kalhäll)
Mälaröarna (Tappström)
Märsta (Märsta, Vallentuna)
Nacka/Värmdö (Björknäs, Mölnvik, Ramsmora, Älvsby)
Södertälje (Hovsjö)
Tyresö (Petterboda)

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2008, 21:33:13 PM
Tyresö har två bussar placerade i Lättinge också

Krävs det verkligen två bussar på linje 889 eller finns det skoltrafik som jag inte känner till?

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2008, 22:07:32 PM
Framkörningstiden från Tyresödepån är lite väl lång om något skulle hända om man bara har en buss där, teknisk reserv brukar det kallas.

Oki!

Ganska hög procent vagnar i vagnreserven m.a.o., hela 50%!  ;D

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2008, 22:14:22 PM
50?
Jo, om det är alltid bara en buss ute på 889 och andra på gården och vilar.

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2008, 22:20:01 PM
Vad blir 50% av 1 ??

Du skrev ju nyss att Swebus har två bussar placerad vid Lättinge. Från vad jag har förstått så rullar bara en av de åt gången, d.v.s. inte samtidigt. Så den vagnen som inte är ute kan betraktas som reserven. 1+1=2?

JDS

Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 april 2008, 22:09:41 PMGanska hög procent vagnar i vagnreserven m.a.o., hela 50%!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2008, 22:20:01 PM
Vad blir 50% av 1 ??

För att få ihop matematiken måste man ta hjälp av språket: "procent vagnar i vagnreserven" betyder egentligen "vagnreserven som andel av det totala antalet vagnar"; 50 % vagnar i vagnreserven betyder alltså att hälften av vagnarna är reserv. Columbi ägg!  :)

Yujin Zhang

#8
Citat från: JDS skrivet 16 april 2008, 22:27:15 PM
För att få ihop matematiken måste man ta hjälp av språket: "procent vagnar i vagnreserven" betyder egentligen "vagnreserven som andel av det totala antalet vagnar"; 50 % vagnar i vagnreserven betyder alltså att hälften av vagnarna är reserv. Columbi ägg!  :)

Äsh, nu var det jag som inte tänkte.  :-[

(Skratta allt ni vill nu. :p)

Niclas Wennerlid

Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 april 2008, 20:15:08 PM
Busslink:
TO Handen
   > Handengaraget
   > Jordbrodepån
TO Hornsberg
   > Hornsbergshallen
TO Lidingö
   > AGA
TO Norrort
   > Linanäsgaraget
   > Rindögaraget
   > Täbygaraget
   > Vaxholmsgaraget
   > Åkersbergagaraget
   > Åkersberga LBC
TO Norrtälje
   > Norrtäljegaraget
   > Rimbogaraget
   > Älmstagaraget
   > Hallstaviksgaraget
TO Nynäshamn
   > Ösmogaraget
   > Estögaraget
TO Råsta
   > Råstagaraget
TO Söder
   > Söderhallen
TO Söderort
   > Nybodahallen
   > Hammarby
Tillfälliga "TO Gröna Linjen"
   > Jordbrodepån


Du har glömt Håga under TO Handen. Sen skulle jag kanske vilja påstå att en hel del av "garagen" i vissa fall inte är mer än  rena uppställningsplatser, t.ex. Rindö och Linanäs.

//Niclas

Yujin Zhang

CitatSen skulle jag kanske vilja påstå att en hel del av "garagen" i vissa fall inte är mer än  rena uppställningsplatser, t.ex. Rindö och Linanäs.

Eftersom trådstartaren frågade vad garagen heter så utgick jag från några gamla specar som jag har fått från bussförare genom åren och där står bl.a. Rindögaraget, Linanäsgaraget osv.

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 april 2008, 20:19:34 PM
Eftersom trådstartaren frågade vad garagen heter så utgick jag från några gamla specar som jag har fått från bussförare genom åren och där står bl.a. Rindögaraget, Linanäsgaraget osv.

Det kan man väl anse som rätt tänkt, men det går även att tycka tvärtom. Tekniska högskolan och Danderyds sjukhus skulle likaväl kunna klassas som garage, med skillnaden att där vilar bussarna dagtid i stället.

Ersa

Fridströms garage i Rimbo heter på SL-papperet "FRGA", även om det inte är ett SL-garage.
Apropå de interna beteckningarna, kallas både Rimbogaraget och Rindögaraget för "RIGA"?
Finns det fler sällen (förrutom rena garage) som har interna namn, som t.ex Danderyds sjh (DAS) och Tekniska Högskolan (TEH), Norrtälje station (NOBS), Rimbo station (RMO) på specarna?

Niclas Wennerlid

RIGA är Rimbogaraget, RIND är Rindös uppställningsplats.

//Niclas

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 18 april 2008, 05:06:55 AM
Fridströms garage i Rimbo heter på SL-papperet "FRGA", även om det inte är ett SL-garage.
Apropå de interna beteckningarna, kallas både Rimbogaraget och Rindögaraget för "RIGA"?
Finns det fler sällen (förrutom rena garage) som har interna namn, som t.ex Danderyds sjh (DAS) och Tekniska Högskolan (TEH), Norrtälje station (NOBS), Rimbo station (RMO) på specarna?


Varenda hållplats eller station som finns med i specar och turlistor har en förkortning kvar från SL-tiden. De du nämner ovan har sitt ursprung i spårtrafiken (förutom NOBS). Om sedan trafikutövaren väljer att använda förkortningarna på tjänster och specar är en annan sak.