Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2018, 08:33:02 AM

Titel: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2018, 08:33:02 AM
Mitt i var med när Keolis testkörde det kommande snabbusskonceptet som än så länge kallas 4X (https://mitti.se/nyheter/mitt-premiaraker-expressfyran/) vilket jag förmodar är namnet på snabbare linjevarianter då snabbtågen på pendeln också har ett X efter sitt linjenummer.
Det lär väl bli ungefär som med pendeltågen att de som kliver av och på där den stannar blir nöjdare medan de som vill av och på däremellan kanske blir snopna när bussen inte stannar.
Skillnaden mot pendeln är ju dock att antalet avgångar som stannar vid alla hållplatser är betydligt fler så effekten blir kanske inte lika påtaglig som på pendeln.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Lars_L skrivet 22 februari 2018, 08:43:00 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2018, 08:33:02 AM
Mitt i var med när Keolis testkörde det kommande snabbusskonceptet som än så länge kallas 4X (https://mitti.se/nyheter/mitt-premiaraker-expressfyran/) vilket jag förmodar är namnet på snabbare linjevarianter då snabbtågen på pendeln också har ett X efter sitt linjenummer.
Det lär väl bli ungefär som med pendeltågen att de som kliver av och på där den stannar blir nöjdare medan de som vill av och på däremellan kanske blir snopna när bussen inte stannar.
Skillnaden mot pendeln är ju dock att antalet avgångar som stannar vid alla hållplatser är betydligt fler så effekten blir kanske inte lika påtaglig som på pendeln.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

En bra ide' - har nog föreslagit den redan för tre år sedan. Framförallt är det ju vanligt i USA. Nobina har ju konceptet på en hel del av de mer regionala linjerna redan i Stockholm. I innerstaden är det ju dock svårare att få det känt av resenärerna - då  kanske det därför behöver en tydligare markering än ett x efter linjenumret.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: buskörare skrivet 22 februari 2018, 09:23:13 AM
Vi har ju 670X och hoppar över en hållplats samt går en kortare sträcka än ordinarie. Väldigt populärt. Då populärt att folk hellre väntar 3-4 min på X:et fast todsvinsten på den är ungefär 2-3 min  ;D
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ersa skrivet 22 februari 2018, 09:38:19 AM
676X måste väl vara den mest kända/förekommande x:et idag.

Sen har vi även 620X, som är en av de få kvarvarande äldsta x-linjerna, som förr innebar att den hade en ganska omfattande avvikande linjesträckning (till skillnad från dagens som bara kör förbi hållplatser). Tidigare fanns även 654X och 643X(?) med samma uppbyggnad.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Karsten skrivet 22 februari 2018, 10:50:45 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2018, 09:38:19 AM
676X måste väl vara den mest kända/förekommande x:et idag.

Sen har vi även 620X, som är en av de få kvarvarande äldsta x-linjerna, som förr innebar att den hade en ganska omfattande avvikande linjesträckning (till skillnad från dagens som bara kör förbi hållplatser). Tidigare fanns även 654X och 643X(?) med samma uppbyggnad.

Ja, om man begränsar sig till Norrtäljetrafiken i alla fall. Om man i stället är Södertäljebaserad är nog 754X, 780X och 784X mer kända företeelser.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ersa skrivet 22 februari 2018, 13:24:53 PM
Citat från: Karsten skrivet 22 februari 2018, 10:50:45 AM
Ja, om man begränsar sig till Norrtäljetrafiken i alla fall. Om man i stället är Södertäljebaserad är nog 754X, 780X och 784X mer kända företeelser.

Nja, enbart Norrtälje är det sällan jag begränsar mig till, utan jag försöker åtminstone behandla hela nordostområdet. Dvs alla 600-linjer. Borde egentligen ha lagt till nåt om det, ja!  :P
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: pegee skrivet 22 februari 2018, 15:20:43 PM
Citat från: Lars_L skrivet 22 februari 2018, 08:43:00 AM
I innerstaden är det ju dock svårare att få det känt av resenärerna - då  kanske det därför behöver en tydligare markering än ett x efter linjenumret.

Ja det kan nog behövas. Trots tydlig skyltning så får man ofta frågan: Går den här bussen till ....?
Att läsa skyltar är uppenbarligen inte det lättaste.
För att inte tala om den linje jag oftast kör Grön Express. Den delar sig i Kungälv till antingen
Ytterby eller Ullstorp med i stort sett varannan buss. Trots skyltning till respektive ställe så händer
det ofta att det sitter kvar förvånade passagerare i bussen vid ändhållplats. Som skulle till den andra
ändhållplatsen.  Så det där med att läsa skyltar......
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: buskörare skrivet 22 februari 2018, 16:04:07 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2018, 13:24:53 PM
Nja, enbart Norrtälje är det sällan jag begränsar mig till, utan jag försöker åtminstone behandla hela nordostområdet. Dvs alla 600-linjer. Borde egentligen ha lagt till nåt om det, ja!  :P

Varför skulle t.ex Vaxholms eller Vallentunaborna ha koll på 676X?
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ersa skrivet 22 februari 2018, 16:33:00 PM
Citat från: buskörare skrivet 22 februari 2018, 16:04:07 PM
Varför skulle t.ex Vaxholms eller Vallentunaborna ha koll på 676X?

Det är väl ingen Berlinmur mellan områdena i nordost? Jag känner många i Vallentuna och Åkersberga som har väldigt bra koll på sina närområden i norr.
Men det jag menade innan var att 676X ju har rätt många avgångar, och därför är rätt synlig för alla på E18. Dessutom har linjen funnits i ett par år nu, och börjar bli rätt inarbetad.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Nico skrivet 22 februari 2018, 17:57:11 PM
Överlag var väl annars en av ursprungstankarna med blåbussarna i SL-land att de skulle gå ofta och snabbt, med relativt få hållplatsuppehåll, på tvären och binda ihop knutpunkter. Inte att de som nu blivit att de går som rena mjölktågen, om än med hög turtäthet.

Blåbusskonceptet är ganska urvattnat i sig och man kan nog säga att det egentligen finns ett par tre olika konceptvarianter. Att man nu provar något som egentligen var en ursprungsidé (och tror det är något nytt) gör ju att man blir lite fundersam över hela företeelsen som sådan.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: buskörare skrivet 22 februari 2018, 19:09:01 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2018, 16:33:00 PM
Det är väl ingen Berlinmur mellan områdena i nordost? Jag känner många i Vallentuna och Åkersberga som har väldigt bra koll på sina närområden i norr.
Men det jag menade innan var att 676X ju har rätt många avgångar, och därför är rätt synlig för alla på E18. Dessutom har linjen funnits i ett par år nu, och börjar bli rätt inarbetad.

Men 670X syns inte menar du? Den glider förbi som ett spöke utan att folk läser på den?

Jag säger inte att du har fel, jag visste (eller trodde) inte att Vaxholmsborna hade bättre koll på Norrtäljes bussar än sina egna.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: buskörare skrivet 22 februari 2018, 19:11:46 PM
Citat från: Nico skrivet 22 februari 2018, 17:57:11 PM
Överlag var väl annars en av ursprungstankarna med blåbussarna i SL-land att de skulle gå ofta och snabbt, med relativt få hållplatsuppehåll, på tvären och binda ihop knutpunkter. Inte att de som nu blivit att de går som rena mjölktågen, om än med hög turtäthet.

Blåbusskonceptet är ganska urvattnat i sig och man kan nog säga att det egentligen finns ett par tre olika konceptvarianter. Att man nu provar något som egentligen var en ursprungsidé (och tror det är något nytt) gör ju att man blir lite fundersam över hela företeelsen som sådan.

Jag håller med. Att vi ska vänta in 683/615 trots att 670 går rätt ofta är väl en typisk sak som ändrat sig. Tidigare var väl stombussarna nått andra bussar skulle mata från/till. Nu är åtminstone 670 en buss som likaväl ska mata ut folk till 683.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 22 februari 2018, 20:15:35 PM
Vilka hållplatser skulle 4X i så fall hoppa över?/Ulf
(När 48an blev 3an som hoppade över vissa hållplatser blev det väl knappast något ramaskri...)
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ersa skrivet 22 februari 2018, 20:38:23 PM
Citat från: buskörare skrivet 22 februari 2018, 19:09:01 PM
Men 670X syns inte menar du? Den glider förbi som ett spöke utan att folk läser på den?

Jag säger inte att du har fel, jag visste (eller trodde) inte att Vaxholmsborna hade bättre koll på Norrtäljes bussar än sina egna.

Anonyma ledvagnar på linje 670 intresserar nog inte många andra än Vaxholmsbor, men åt andra hållet drar ju dubbeldäckarna med sina diodskyltar säkert till sig många blickar från alla möjliga människor. Som "annonspelare" är de ju verkligen perfekta.

Alla har olika perspektiv och umgås med olika människor. Från mitt perspektiv de senaste 15 åren har då nordostsektorn aldrig varit indelad i halvisolerade bygder och kommuner, utan allt har alltid hängt ihop. Boende i Åkersberga arbetar uppåt Norrtälje. Skolbarn i högstadie- och gymnasieåldern från Finsta och Rimbo kan lika gärna gå på skolor i Täby som inne i Norrtälje, och många omkring Lindholmen/Frösunda och även i Åkersberga har rätt bra koll på Rimbo.
Från 1960-talet och fram till 2012 körde ju dessutom förarna i Täby/Åkersberga och Norrtälje/Rimbo på varandras linjer i varandras trafikområden (som då i princip var ett och samma trafikområde) varenda dag. T.ex gick Täbybussar på bl.a 637 ända uppe till Ellan, och Rimbobussar på bl.a 601 och 604 mest varenda vardag.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2018, 20:50:00 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 februari 2018, 20:15:35 PM
Vilka hållplatser skulle 4X i så fall hoppa över?/Ulf
(När 48an blev 3an som hoppade över vissa hållplatser blev det väl knappast något ramaskri...)

Om du läser artikeln i länken framgår det var snabbussen stannar, alla hållplatser däremellan hoppas över.
Det blir ganska många om jag skall rada upp dem här, men om du studerar sista sidan i tidtabellen för fyran (https://sl.se/ficktid/vinter/V04.pdf) på SLs hemsida så kan du nog lista ut vilka som hoppas över på sträckan Östra Station -Gullmarsplan och omvänt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ersa skrivet 22 februari 2018, 20:50:37 PM
Citat från: Nico skrivet 22 februari 2018, 17:57:11 PM
Överlag var väl annars en av ursprungstankarna med blåbussarna i SL-land att de skulle gå ofta och snabbt, med relativt få hållplatsuppehåll, på tvären och binda ihop knutpunkter. Inte att de som nu blivit att de går som rena mjölktågen, om än med hög turtäthet.

Blåbusskonceptet är ganska urvattnat i sig och man kan nog säga att det egentligen finns ett par tre olika konceptvarianter. Att man nu provar något som egentligen var en ursprungsidé (och tror det är något nytt) gör ju att man blir lite fundersam över hela företeelsen som sådan.

Det har ju redan framkommit tidigare i forumet att blåbusskonceptet (äntligen) verkar vara på väg bort utanför innerstan, i och med efterföljande upphandlingar. Kvar blir då röd lack på allt, oavsett linjenummer. Detta är nog rätt väg att gå, då inte bara blåbusskonceptet, utan även X-suffixet, idag betyder olika saker, vilket bara leder till otydlighet.
Som jag skrev ovan betydde ju X förr i tiden enbart avvikande färdväg, främst på skolavgångar. För specifika direktbussavgångar som som skippade hållplatser var E det enda förekommande suffixet (i nordost iaf). Det förekom t.ex på en enda 641-avgång från Norrtälje, där inga stopp skedde innan Sonö vägskäl vid Söderbykarls kyrka. Har för mig att det även fanns en södergående direktbussavgång på samma linje morgontid. Dock skyltades även alla 807ans förstärkningar 647E, trots att dessa trafikerade alla hållplatser...

Efter att blåfärgen är borta, kanske det borde bli dags att införa ökad tydlighet på de olika suffixen? T.ex:
- X för avvikande färdväg för skolavgångar (620X)
- S som i "snabbuss" och/eller "skip stop", för de avgångar som hoppar över hållplatser (4S, 670S, 676S)
- E som i "extrabuss", för förstärkning/dubblering av ordinarie överbokad/fullsatt tur, som avgår på nästan samma klockslag.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Mr.Omsi skrivet 22 februari 2018, 22:49:47 PM
Jag skulle gissa att X betyder "express" enbart för stomlinjer och tåg. 602X är ju en relativt ny rödbusslinje som har avvikande färdväg och ett fåtal "skolavgångar" om dagen
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ersa skrivet 23 februari 2018, 04:43:03 AM
Citat från: Mr.Omsi skrivet 22 februari 2018, 22:49:47 PM
Jag skulle gissa att X betyder "express" enbart för stomlinjer och tåg. 602X är ju en relativt ny rödbusslinje som har avvikande färdväg och ett fåtal "skolavgångar" om dagen

Så kan det vara! Tänk att det krävs ett bollande och funderande sinsemellan i ett nördforum för att försöka klura ut logiken i ett system som väl egentligen borde vara enkelt för alla resenärer att förstå...
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Lars_L skrivet 23 februari 2018, 08:27:33 AM
Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2018, 04:43:03 AM
Så kan det vara! Tänk att det krävs ett bollande och funderande sinsemellan i ett nördforum för att försöka klura ut logiken i ett system som väl egentligen borde vara enkelt för alla resenärer att förstå...

Nja, det finns ju riktlinjer för hur suffix ska användas. Detta saxat från RiPlan:

"Användning av suffix bör begränsas av tydlighetsskäl, men rekommenderas där det ger en ytterligare information.
- Suffix "E" som avser extrainsatt tur ska ej användas för tur som är förannonserad mot resenär.
- Suffix "X" anger att linjen avviker från "det normala" och ska normalt användas när linjesträckningen avviker mot den ordinarie, eller för att markera direktturer som inte stannar vid samtliga hållplatser.
- För ringlinjer som har samma starthållplats som destinationshållplats ska samma linjenummer tillämpas i båda riktningar med suffix "V" som i vänstervarv och "H" som i högervarv.
- Suffix "C" ska tillämpas för direktlinjer från de yttre förorterna till Stockholms centrala del ("Stockholm city").
- Linjer med mycket begränsad trafikering under året, såsom till kyrkogårdar, bör ges suffixet "Y".
Linjenumren är treställiga och ligger inom serien 1-999. Tillgången till lediga nummer är begränsad varför nya linjenummer ska tillämpas endast när det finns tydliga skäl.
- Olika linjenummer ska inte användas enbart för att markera att vissa turer endast trafikerar en del av linjesträckningen. För denna information används destinationsskyltning.
- Samma linjenummer ska inte användas för linjer i olika geografiska områden i länet.
- En linje som har mer än en slutdestination bör om möjligt skyltas med samma linjenummer även för de avvikande destinationerna i det fall tidtabellen är samordnad för samtliga turer. När trafikutbudet till de olika destinationerna är av ungefär samma omfattning kan det dock vara bättre att tillämpa olika nummer, helst då med nummer som ligger i serie med varandra."

Detta är ju dock långt ifrån tydligt. Tycker att man i Köpenhamn arbetar med suffix på ett ganska bra sätt (även om man har för många). Så här tydligt kan man göra: https://www.moviatrafik.dk/kommuneregion/busprodukter



Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ersa skrivet 23 februari 2018, 11:54:47 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2018, 20:50:37 PM
Det har ju redan framkommit tidigare i forumet att blåbusskonceptet (äntligen) verkar vara på väg bort utanför innerstan, i och med efterföljande upphandlingar. Kvar blir då röd lack på allt, oavsett linjenummer. Detta är nog rätt väg att gå, då inte bara blåbusskonceptet, utan även X-suffixet, idag betyder olika saker, vilket bara leder till otydlighet.

Citerar mig själv... Fick respons från en insatt person som inte alls kunde bekräfta att blåbusskonceptet är på väg att fasas ut på landsbygden, så kanske får vi tyvärr dras med två färger även efter nästkommande upphandlingar. :(

Angående riktlinjerna till suffixen, kan man väl tycka att dessa ska användas på ett sätt som är så logiskt och tydligt, så till och med barn förstår systemet direkt.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 februari 2018, 12:18:13 PM
Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2018, 11:54:47 AM
Citerar mig själv... Fick respons från en insatt person som inte alls kunde bekräfta att blåbusskonceptet är på väg att fasas ut på landsbygden, så kanske får vi tyvärr dras med två färger även efter nästkommande upphandlingar. :(

Angående riktlinjerna till suffixen, kan man väl tycka att dessa ska användas på ett sätt som är så logiskt och tydligt, så till och med barn förstår systemet direkt.

Så var ju tanken men det bestämdes annorlunda innan årsskiftet om jag är rätt informerad
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 23 februari 2018, 18:01:36 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2018, 20:50:00 PM
Om du läser artikeln i länken framgår det var snabbussen stannar, alla hållplatser däremellan hoppas över.
Det blir ganska många om jag skall rada upp dem här, men om du studerar sista sidan i tidtabellen för fyran (https://sl.se/ficktid/vinter/V04.pdf) på SLs hemsida så kan du nog lista ut vilka som hoppas över på sträckan Östra Station -Gullmarsplan och omvänt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Hmm,detta blir ju jättekul på t ex Odengatan där det blir liite svårt att köra om för att inte tala om borta vid Hornstull...
(Och var ska dessa bussar hämtas ifrån ty det kommer inte att bli lätt att tursätta vissa individer...)/Ulf
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Lars_L skrivet 23 februari 2018, 20:24:13 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 februari 2018, 18:01:36 PM
Hmm,detta blir ju jättekul på t ex Odengatan där det blir liite svårt att köra om för att inte tala om borta vid Hornstull...
(Och var ska dessa bussar hämtas ifrån ty det kommer inte att bli lätt att tursätta vissa individer...)/Ulf

Nej visst, det där är ett problem. Odengatan framförallt skulle jag nog säga i synnerhet. Odengatan känns ju som man borde göra något åt oavsett. Framförallt stadsbibliotekets hållplats mot Östermalm är problematiskt och skapar ju ofta långa bussköer (nu när det går så mycket trafik där). Annars upplever jag att sådana här lösningar fungerar ganska bra även i stadsliknande trafik - såsom 607 till Uxbridge, för att ta ett sådant exempel.

En annan svårighet är ju att anpassa turtätheten. Man kan ju förmoda att man under försöket inte kör med den turtäthet som skulle vara optimal i relation till linje 4. Ett problem är ju att det går så många andra linjer som "stöttar" linje 4 i högtrafik (såsom 72 och 77), vilket väl gör att en sådan här linje nog kan tänkas få en ganska ojämn beläggning. 

Men man borde väl klara en körtid på drygt 35-minuter. Skulle man göra det genomtänkt (vilket kanske inte är möjligt under ett försök), skulle man väl då utglesa linje 4 till var 6:e minut och försöka ha trafik var 6:e minut på linje 4x, i sådana fall skulle det räcka med 7 vagnar till än idag. Men kanske har man nyleveranser som kan utnyttjas för försöket?

Det svåra är väl att man behöver rätt lång tid innan folk upptäcker linjen om man bara kör som test med någon enstaka vagn och under försöket då inte vill dra ner turtätheten på ordinarie 4:an för att lösgöra vagnar.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 23 februari 2018, 21:18:29 PM
Citat från: Lars_L skrivet 23 februari 2018, 20:24:13 PM
Nej visst, det där är ett problem. Odengatan framförallt skulle jag nog säga i synnerhet. Odengatan känns ju som man borde göra något åt oavsett. Framförallt stadsbibliotekets hållplats mot Östermalm är problematiskt och skapar ju ofta långa bussköer (nu när det går så mycket trafik där). Annars upplever jag att sådana här lösningar fungerar ganska bra även i stadsliknande trafik - såsom 607 till Uxbridge, för att ta ett sådant exempel.

En annan svårighet är ju att anpassa turtätheten. Man kan ju förmoda att man under försöket inte kör med den turtäthet som skulle vara optimal i relation till linje 4. Ett problem är ju att det går så många andra linjer som "stöttar" linje 4 i högtrafik (såsom 72 och 77), vilket väl gör att en sådan här linje nog kan tänkas få en ganska ojämn beläggning. 

Men man borde väl klara en körtid på drygt 35-minuter. Skulle man göra det genomtänkt (vilket kanske inte är möjligt under ett försök), skulle man väl då utglesa linje 4 till var 6:e minut och försöka ha trafik var 6:e minut på linje 4x, i sådana fall skulle det räcka med 7 vagnar till än idag. Men kanske har man nyleveranser som kan utnyttjas för försöket?

Det svåra är väl att man behöver rätt lång tid innan folk upptäcker linjen om man bara kör som test med någon enstaka vagn och under försöket då inte vill dra ner turtätheten på ordinarie 4:an för att lösgöra vagnar.
...och det blir väl"som vanligt"att den första veckan finns massor av SLare ute och informerar men efter denna tid får chaufförerna ta alla frågor och bussarna blir sena(re).../Ulf
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ersa skrivet 24 februari 2018, 06:25:04 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 februari 2018, 12:18:13 PM
Så var ju tanken men det bestämdes annorlunda innan årsskiftet om jag är rätt informerad

Aha. Ett tråkigt besked både för operatörerna och resenärerna.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Kvarne skrivet 24 februari 2018, 20:59:57 PM
En hel del okunniga svar här.


Odengatan
Blir nog inte så särskilt svårt att köra om ordinarie-4:an här. Bara att placera sig i bilfilen kan jag tänka mig.

Bussar
Ingen aning hur det är tänkt att lösas men förmodligen glesas nog ordinarie 4:an ut och därmed blir vissa turer 4 och andra blir 4 x.

Blåbusskonceptet
Det vore inte bra om det fasas ut alls. Folk har lärt sig att associera de blå bussarna till något bra. Alltså...de allra flesta vet hur blåbussarna går men har betydligt sämre koll på en röd linje. Därmed är det så att konceptet lyckats. Stomlinjerna var ju tänkta som tvärförbindelser som skulle snabba upp restiden. Där skulle jag tydligt säga att man lyckats. Åtminstone i City är min erfarenhet det. Även från Söderort. Så att påstå att Blåbussarna är fjams å trams och att vilja ha bort dem -Ja då tycker iaf jag att man är rätt mycket ute och cyklar!

Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Nico skrivet 24 februari 2018, 21:13:12 PM
Citat från: Kvarne skrivet 24 februari 2018, 20:59:57 PM
En hel del okunniga svar här.


Odengatan
Blir nog inte så särskilt svårt att köra om ordinarie-4:an här. Bara att placera sig i bilfilen kan jag tänka mig.

Bussar
Ingen aning hur det är tänkt att lösas men förmodligen glesas nog ordinarie 4:an ut och därmed blir vissa turer 4 och andra blir 4 x.

Blåbusskonceptet
Det vore inte bra om det fasas ut alls. Folk har lärt sig att associera de blå bussarna till något bra. Alltså...de allra flesta vet hur blåbussarna går men har betydligt sämre koll på en röd linje. Därmed är det så att konceptet lyckats. Stomlinjerna var ju tänkta som tvärförbindelser som skulle snabba upp restiden. Där skulle jag tydligt säga att man lyckats. Åtminstone i City är min erfarenhet det. Även från Söderort. Så att påstå att Blåbussarna är fjams å trams och att vilja ha bort dem -Ja då tycker iaf jag att man är rätt mycket ute och cyklar!

Nu är jag inte så kunnig och insatt som vissa... men nu är det nog du Kvarne som fått en del om bakfoten. I alla fall vad gäller blåbusskonceptet/en.

Ett par undersökningar som gjorts på senare tid om detta har visat att gemene man faktiskt inte har någon direkt koll eller kunskap alls om vad de blå bussarna representerar. Vad gäller hastigheter så har de generellt sett minskat i takt med att framkomligheten försämrats. Däremot är en fördel att blåbussarna i vissa fall medfört att man slipper byten, men fort går det alltså inte.

Sedan så kan det nog bli vissa svårigheter att köra om på en del ställen. Är inte helt hundra, men vill minnas att kollektivkörfälten på en hel del ställen har heldragna linjer. Blir då inte helt ok att zick-zacka mellan olika körfält.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 februari 2018, 21:22:20 PM
Citat från: Kvarne skrivet 24 februari 2018, 20:59:57 PM
En hel del okunniga svar här.

Bussar
Ingen aning hur det är tänkt att lösas men förmodligen glesas nog ordinarie 4:an ut och därmed blir vissa turer 4 och andra blir 4 x.

Blåbusskonceptet
Det vore inte bra om det fasas ut alls. Folk har lärt sig att associera de blå bussarna till något bra. Alltså...de allra flesta vet hur blåbussarna går men har betydligt sämre koll på en röd linje. Därmed är det så att konceptet lyckats. Stomlinjerna var ju tänkta som tvärförbindelser som skulle snabba upp restiden. Där skulle jag tydligt säga att man lyckats. Åtminstone i City är min erfarenhet det. Även från Söderort. Så att påstå att Blåbussarna är fjams å trams och att vilja ha bort dem -Ja då tycker iaf jag att man är rätt mycket ute och cyklar!

Att dimensioneringen inte ändras annat än marginellt känns ganska självklart, det innebär på ren svenska att antal bussar inte förändras nämnvärt.

Vad gäller blåa bussar så gällde dessa funderingar inte innerstaden och ej heller vissa "udda" linjer med ett speciellt koncept som 676 t.ex

När systemet infördes skulle dessa fordon vara b.la bekvämare men idag är fordonsstandarden i princip likvärdig på många håll på förort o landsbygd vare sig bussen är röd eller blå, dessutom blandas på många håll färgerna då reservhållningen till största delen inriktas mot röda bussar.

En av de få saker man då uppnår är att man lyckas få mindre trafik för samma antal kronor än om bussarna hade samma färg rakt över och "blå" linjer istället visades med färgade ledskyltar.

TF lyfte ju fram detta som ett förslag och jag tror ingen av remissinstanserna utanför SLL var emot förändringen.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Lars_L skrivet 25 februari 2018, 07:50:12 AM
Citat från: Kvarne skrivet 24 februari 2018, 20:59:57 PM
En hel del okunniga svar här.


Odengatan
Blir nog inte så särskilt svårt att köra om ordinarie-4:an här. Bara att placera sig i bilfilen kan jag tänka mig.

Bussar
Ingen aning hur det är tänkt att lösas men förmodligen glesas nog ordinarie 4:an ut och därmed blir vissa turer 4 och andra blir 4 x.

Blåbusskonceptet
Det vore inte bra om det fasas ut alls. Folk har lärt sig att associera de blå bussarna till något bra. Alltså...de allra flesta vet hur blåbussarna går men har betydligt sämre koll på en röd linje. Därmed är det så att konceptet lyckats. Stomlinjerna var ju tänkta som tvärförbindelser som skulle snabba upp restiden. Där skulle jag tydligt säga att man lyckats. Åtminstone i City är min erfarenhet det. Även från Söderort. Så att påstå att Blåbussarna är fjams å trams och att vilja ha bort dem -Ja då tycker iaf jag att man är rätt mycket ute och cyklar!

Vet inte vilka svar som varit okunniga. Min poäng var väl att om man "bara" skiftar om en del avgångar till 4X så fungerar det inte, särskilt som x-turerna inte är tänkta att gå hela sträckan. Det kräver alltså fler omlopp för att det ska fungera. I det här sammanhanget och framfört som en test och som inte går hela linjesträckningen  blir en sådan lösning problematisk. Tror 7,5-minuterstrafik blir för lågt till Radiohuset i högtrafik. Det vill säga fördelningen mellan 4:an och x-varianten blir för stor. Ofta är det ju detta som gör att man undviker att ha olika linjevarianter eftersom det oftast ändå kräver fler omlopp i slutändan (då den totala turtätheten måste vara högre).

När det gäller Odengatan så blir det alltid problem när bussar inte kan köra om bussar vid hållplatser från bussfilen. Att man har bussfil är ju ofta för att det är köer bland bilarna. Det är ju också bussfilens signaler som är prioriterade. Här talade vi främst om att åtgärder krävs - kan exempelvis vara att underlätta byte till/från bussfil. Förare är ju också olika bra på att läsa av trafiksituationen.

Ingen har väl kritiserat blåbusar som koncept (om än det som sagt består av flera olika, så finns det billigare sätt att markera detta på än att lacka om bussen.) Linje 500 i Oslo (gamla 541) är ett utmärkt exempel på det.

Nu när man tillåter linje 6 gå i halvtimmestrafik vissa tider och under ett år kört med 50 som blåbuss (fast det inte var en stomlinje), då kan man dock undra. För innerstaden kan man diskutera om det bästa är att ha stomlinjer, eller som i flertalet andra städer istället satsa på s.k. huvudlinjer och generellt glesa ut hållplatserna samt rätta ut linjesträckningarna.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: igel skrivet 25 februari 2018, 09:17:42 AM
Blåbusslinjerna var väl från början linjer som man önskade skulle gå på räls. När det gälle inerstadslinjerna såg man väl det som reelt att de efter ett par år skulle konverteras till spårvagn, nu är den utredningen nedlaggd. De övriga såg väl som ett alternativ till pendeltåget / tvärbanan.
  Så i dag består stombussarna av tre kategorier. De som binder ihop lokala centrum med regionala (Bussar som ersätter pendeltåg). De som binder ihop viktiga knutpunkter i ytterstadsområden radielt (Bussar som ersätter tvärbanor). De som täcker viktiga sträckor i innerstaden (Bussar som ersätter spårvagn).
  Den första kategorin är ganska väl genomförd. Linjenumret börjar på områdets nummer följt av 7 och ett löpnummer, ex 471. Dessa binder ihop lokala centrum med regionala som saknar annan spårtrafik. 176 & 177 skulle kunna sägas höra till denna kategori, på sträckan Ekerö-Brommaplan. Det ända stråk som inte idag har en stombuss och som skulle kunna höra till den här kategorin är Hallstavik-Rimbo-Stockholm. Eftersom de här linjerna bygger på Lokalt-Regionalt centrum betyder det att turtätheten inte är avgörande för om det ska vara en stomlinje.
  Den andra kategorin bygger på att knyta ihop de tyngsta centrumen i närförorterna radielt sett från Stockholm. Dessa linjer kommer naturlightvis att ha en hög turtäthet. Linjerna börjar på 17 följt av ett löpnummer (låga söder om stan och höga norr om stan) Ex 179. 176 & 177 hör hit i alla fall på sträckan Brommaplan-Mörby station.
  Den tredje kategorin är betydligt mera oklar, de går i innerstaden. Har tunga stråk ex 4an. Men sedan finns det också andra ex 6 som kanske inte direkt kan sägas köra ett tungt stråk. 
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 25 februari 2018, 10:52:26 AM
Sexan är än så länge under utveckling och blev förmodligen stomlinje för att göra det lätt att komma till och från Norra Djurgårdsstaden och den kommande Hagastaden.
Dock tillkom den kanske lite tidigt i processen, men jag gissar att det gör det lättare att öka de nya stadsdelarnas attraktionskraft om det finns vettiga kommunikationer.
Sexan är alltså en lite speciell stombusslinje än så länge.
Jag gissar även att det kommer att minskas på turtätheten generellt längs Odengatan och på sikt troligen även byggas om hållplatser för att förbättra bussflödet och möjliggöra för 4X att lättare komma fram.
Man skulle ju även kunna tänka sig att den kortare körtiden för 4X gör att de omloppen om de hålls någorlunda linjerena hinner köra fler varv än ordinarie fyran på en dag.
Det i sin tur borde ju innebära att ett eventuellt behov av fler bussar minskar.
4X går ju inte mellan Östra station och Radiohuset så redan där sparar man ju tid även om man inte kan köra fortare än de övriga fyrorna.
Sedan är det väl just Odengatan som blir flaskhalsen som sagt, men där jobbas det redan nu hårt med signalprio för bussarna så det blir nog ett bättre flöde framöver.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: SL och stomlinjerna
Skrivet av: Lars_L skrivet 25 februari 2018, 10:58:56 AM
Och diskussionerna kommer som så ofta att handla om stomlinjerna :).

Men visst, det är väl en ganska korrekt bild som Igel beskriver ovan. Tanken var väl dock att man skulle ha fler radiella linjer från stan (likt pendeltåg/lokaltåg) än som blev fallet och det var väl tänkt lite mer kring direktbusstanken än vad som senare aktualiserats. Det är ju exempelvis inte logiskt att inte 807 är en stomlinje när 873 och 875 är det. Även en linje som 610 kan ju sägas ligga på gränsen. Nu undantog man ju 872 då den har en omväg till Tyresö Centrum, men passade ju in bra på  tidigare tankar kring konceptet.

Därtill är det väl lika motiverat att kalla 579 för en stomlinje som 677, fast i den serien mäktade man ju aldrig med att helt reservera 57x-numren, så den trafikerar som en stomlinje, har ett sådant nummer, men är det ändå inte....Så jag håller väl inte med om att den är så väl genomförd. Även 474  menar jag väl är en linje som var bra när den planerades, men redan när den infördes fick för högt resande och därför inte riktigt passar för sin uppgift. Där behöver man göra något (och då ser jag inte sammankopplingen med 676 som lösningen). Istället bör man där satsa på att utöka direktbussarna till Hemmesta - Värmdölandet, förlänga 467 till Hemmesta och låta 474 normalt vända vid Mölnvik. Även Orminge har ju för tungt resande och för mycket direktbussar för att 471 ska vara vettig att trafikera området. Den skulle rimligen vända vid Björkvik Centrum och trafiken till Orminge trafkeras av direktlinjer (+ någon lokal variant - men även 422 känns som att den kanske borde trafikeras med andra lösningar istället).

De tvärgående stomlinjerna (som blir tydligare att kalla dem) fungerar väl bäst som både tanke och idé och har väl just S-bussarna i Köpenhamn som tydligast förebild. Dessa tror jag flest är överens om att de fungerar bra och fyller en viktig funktion. Dock kan noteras att deras uppdrag är betydligt mer ett lokalt resande också, än vad som kanske är riktligt lämpligt om man skapa riktigt snabba tvärförbindelser. Men även här finns det ju linjer som har en liknande funktion, såsom 840 och 865, men som inte är stomlinjer idag.

Innerstaden är det ju som sagt mycket kopplat till hög turtäthet och att de ska vara spårväg, men som går på däck, men även här var ju tanken mer än den blev att dra in hållplatser för att få färre hållplatser, men inte minst om att göra åtgärder för att få högre signalprioritering. Problemet här är ju dock att med så mycket bussar och få bussfiler vid rödljusen, blir det ganska svårt att åstadkomma detta på ett bra sätt. Resultatet blev ju ett system som främst skulle hjälpa till att släppa fram försenade vagnar och inte ge någon absolut signalprioritering.

Ett problem - finns ju även för 17X-linjerna - är ju också att drar man in hållplatser, så måste man ha andra linjer som trafikerar parallellt och det är ju mycket här den extra kostnaden för stomlinjer uppstår (förutom då de specifika fordonskraven på färg etc.).

Således var väl den ursprungliga tanken rätt bra. Däremot får man väl säga att man nog varit sämst - i jämförelse med andra städer - med att genomföra det på ett konsekvent sätt. Egentligen för att man har velat fylla för mycket i konceptet och ändå inte gjort det tillräckligt tydligt. Nackdelen med det har blivit att man istället "fastnar". Det blir så pass dyrt att införa nya stomlinjer att det inte sker i någon större omfattning och att man glömmer att många områden ju har anledning till ett liknande "koncepttänk" men som inte behöver kosta så mycket, men som säkert mer effektivt skulle åstadkomma en ökad kollektivtrafikandel i området.

Nu är man dålig på det i en del andra städer också. Men om man nu verkligen vill att de ska motsvara spårbunden trafik, så borde det ju finnas en karta på var stomlinjerna går. Inte ens det finns ju.

För innnerstaden skulle man ju lika gärna kunna tänka sig att man har ett tiotal huvudlinjer - med vissa något mindre hårda krav på minimitrafik än stomlinjerna egentligen har (om än då man godkänner halvtimmestrafik på linje 6 för närvarande). I Köpenhamn kör man ju en rad s.k A-linjer med normalvagnar och hög turtäthet. Man behöver inte ha ett sådant utarbetat koncept och man kan ha två nivåer om man vill det. Sedan kan man ju också fråga sig om det vettiga med att exempelvis prioriteran linje 4 och 6 mellan Odenplan och Östra station, men inte linje 67 och 72. För flertalet är det ju snarast slumpen som avgör vilken buss man kommer med på sträckan.

Sedan det här med färg - visst tvärgående stomlinjer kan det finnas en poäng att ha en särskild lack på. Men samtidigt finns det ju möjlighet att marknadsföra på andra sätt. Jag tror inte någon i Jönköping missar att linje 1-3 är stomlinjer exempelvis, eller vilka som är expressbussar i Västtrafik (ja, där har man  ju också två koncept med samma namn), trots att alla vagnar har samma färg.

Ofta handlar det ju om att man har en färg för att resenärerna ska få upp ögonen för att linjen finns. Men när väl folk ha fått det, så behövs det ju inte. Därtill gör väl dagens bruk med appar och att man nu söker snabbaste resalternativ på ett annat sätt - att dessa linjer kommer fram ändå.

Man kommer alltså långt genom att arbeta med linjenummer och suffix. När nu ändå komfortkraven är detsamma på bussarna, så finns ju ingen anledning att separera vagnparken för en specifik linje.








Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ersa skrivet 25 februari 2018, 11:09:17 AM
Citat från: igel skrivet 25 februari 2018, 09:17:42 AM
Det ända stråk som inte idag har en stombuss och som skulle kunna höra till den här kategorin är Hallstavik-Rimbo-Stockholm. Eftersom de här linjerna bygger på Lokalt-Regionalt centrum betyder det att turtätheten inte är avgörande för om det ska vara en stomlinje.

Nu är det ju bara bra att 639 är röd, trots att den är SLs längsta linje och har fler avgångar och bättre utrustade bussar än blåa 677. Detta för att 639-bussarna meranvänds på bl.a 641, 642, 643, 646, 648, 653 och 654 till vardags. På helgdagar även på 620, 621 och 634. Hade även 639 blivit blåbusslinje hade ju fler fordon behövt köpas in jämfört med idag, och de idag fulla depåerna i Rimbo och Hallstavik fått byggas ut (I Hallstaviks fall ett bygge av en helt ny depå). En dyr satsning för skattebetalarna med tanke på att trafikutbudet ändå hade varit oförändrat jämför med idag.

Vidare (ej relaterat till citatet från Igel) har jag svårt att tänka mig att t.ex 670 och 677 blivit tydligare och fått fler resenärer sedan de blev blåa mellan 1998 och 2008. Det är väl samma antal vana pendlare som åker med dessa linjer idag som då de rullade med röda respektive röda och UL-färgade bussar.

Varför jag bara talar om Roslagen? Jo, för att just frågan om blåbussars vara eller inte vara, handlade ju enbart om områdena långt utanför innerstan.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: igel skrivet 25 februari 2018, 11:37:15 AM
Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2018, 11:09:17 AM
Vidare (ej relaterat till citatet från Igel) har jag svårt att tänka mig att t.ex 670 och 677 blivit tydligare och fått fler resenärer sedan de blev blåa mellan 1998 och 2008. Det är väl samma antal vana pendlare som åker med dessa linjer idag som då de rullade med röda respektive röda och UL-färgade bussar.
Nej det har nog knappast påverkat. I början upplevde många att de blå bussarna syntes sämre än de röda i Vaxholm. Men även linjer som 178an hade ett högt resande då den var röd och hette 683. Men även 4ans föregångare var väl den tyngsta linjen i innerstan.

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2018, 11:09:17 AM
Varför jag bara talar om Roslagen? Jo, för att just frågan om blåbussars vara eller inte vara, handlade ju enbart om områdena långt utanför innerstan.
Personligen tycker jag att man skulle kunna avskaffa den blå lacken rakt av, vad är poängen om man kör både 94 och 50 med blå bussar.

Citat från: Lars_L skrivet 25 februari 2018, 10:58:56 AM
Ett problem - finns ju även för 17X-linjerna - är ju också att drar man in hållplatser, så måste man ha andra linjer som trafikerar parallellt och det är ju mycket här den extra kostnaden för stomlinjer uppstår (förutom då de specifika fordonskraven på färg etc.).
178an är ett bra exempel på en linje med 11 överhoppade hålplatser.
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Lars_L skrivet 25 februari 2018, 11:54:16 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 februari 2018, 10:52:26 AM
Sexan är än så länge under utveckling och blev förmodligen stomlinje för att göra det lätt att komma till och från Norra Djurgårdsstaden och den kommande Hagastaden.
Dock tillkom den kanske lite tidigt i processen, men jag gissar att det gör det lättare att öka de nya stadsdelarnas attraktionskraft om det finns vettiga kommunikationer.
Sexan är alltså en lite speciell stombusslinje än så länge.

Kapaciteten behövs ju i och för sig redan i Norra Djurgårdsstaden. Problemet är väl om linjesträckningen är helt rätt vald? Man har gjort det lite enkelt för sig och sett att 73 kommer få ökat resande med nybyggnation och att det då kan bli en stomlinje. Men 55 går ju var 6:e minut i högtrafik (och kortturerna med ledbuss) 55 kommer ju alltså alltid vara mer populär än 6:an. Den senare har ju heller ingen hållplats så att man kan byta till buss från Stadion mot Norra Djurgårdsstaden, utan man får då åka en hållplats till om man kommer från stan.

Problemet är ju att restiden mellan Ropsten och Odenplan är längre än det tar att åka med T-banan. Eftersom bytet fungerar så smidigt vid T-centralen, tror jag att det bytet ändå uppfattas som mindre besvärande än ta bussen dit.  Möjligen skulle den locka fler om man kopplade ihop linjen med någon Lidingölinje - men samtidigt vill man ju ha hvar passningar till t-banen etc, så det är ju inte så lätt. Visserligen kommer det vara relativt många arbetsplatser i Hagastaden, men det bor ju bara drygt 40 000 på Lidingö, så potentialen är inte så jättestor.

Hade nog varit smartare att göra 55 till något slags stomlinje i sådana fall. Senare kommer det behövas någon sådan också mellan Odenplan och NKS. Men det är ju alltid lite tveksamt om en sådan utpräglad linje för arbetsresor fungerar bra som stomlinje, särskilt som den tvärgående funktionen är ganska liten. Det blir ju ändå relativt få bostäder i Hagastaden, vilket gör behovet av linjen på kvällar och helger litet. Trafikförvaltningens önskan (och det här är inte det enda exemplet) med att försöka trafikförsörja nya bostadsområden i huvudsak med tvärförbindelser är faktiskt inte helt lyckat.




Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Lars_L skrivet 25 februari 2018, 12:07:16 PM
Citat från: igel skrivet 25 februari 2018, 11:37:15 AM

178an är ett bra exempel på en linje med 11 överhoppade hålplatser.

Absolut, men vi ser ju också merkostnaden och problemet med det. Det finns ingen förbindelse mellan Akalla och Barkarby stn utanför högtrafik (och dagtid m-fr). Man måste också därför (och av andra skäl) ha två parallellgående linjer mellan Barkarby och Jakobsberg. Alla som ska byta buss mot exempelvis Skälby/Vällingby blir tvungen att åka med 178 till Veddesta centrum för att byta där.

Även för 176/177 har vi ju liknande problem där 509 nästan blivit en spöklinje på sträckan med väldigt litet resande, eftersom 176/177 och Tvärbanan tagit det mesta, men linjen måste ändå finnas kvar (bedömer man) eftersom stomlinjerna inte trafikerar alla hållplatser.

179 borde ju ha mycket färre hållplatser mellan Vällingby och Solhem, men eftersom det är enda linjen där, så måste man ha kvar hållplatserna. Men har ju i övrigt mycket få hållplatser på linjen. Dock kräver det att 514 går nästan lika ofta. I just det fallet finns ju underlag, så där skapar det inte  någon större merkostnad, men problematiken finns ju ändå.


Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 25 februari 2018, 21:45:19 PM
Citat från: igel skrivet 25 februari 2018, 11:37:15 AM
Nej det har nog knappast påverkat. I början upplevde många att de blå bussarna syntes sämre än de röda i Vaxholm. Men även linjer som 178an hade ett högt resande då den var röd och hette 683. Men även 4ans föregångare var väl den tyngsta linjen i innerstan.
Personligen tycker jag att man skulle kunna avskaffa den blå lacken rakt av, vad är poängen om man kör både 94 och 50 med blå bussar.
178an är ett bra exempel på en linje med 11 överhoppade hålplatser.
Linje 50 körs väl knappast med blåbussar längre?
Även linje 840 hoppar över hållplatser på den sträckan som den går parallellt med 824.../Ulf
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2018, 07:27:07 AM
I innerstadstrafiken används blåbussar ofta på både 91 och 94 då dessa linjer ofta är kopplade till respektive daglinje i början och slutet av natten.
Linje 50 körs som Ulf skriver inte längre med blåbussar i planerat läge.
4X kommer sannolikt också att köras med blåbussar, sannolikt kopplat till något slags informationsinsats.
Däremot ser jag relativt ofta röda bussar på kortturerna på ettan mellan Stora Essingen och Fridhemsplan.
Sexan var en politisk beställning och inte förstahandsvalet för ny stomlinje hos entreprenören och med lite olika viljor inblandade vilket resulterade i en märklig kompromiss där linjen slutar där den gör.
Tanken var från början som jag förstått det att linjen skulle fortsatt till Solna C vilket dock förhindrades av att SL då blivit tvungna att kompensera Arriva för minskat antal blipp.
Nu pratas det å andra sidan om att förlänga 526 till Fridhemsplan och 506 till Odenplan och då pratas det inte om någon kompensation till innerstadstrafiken.
Å andra sidan är väl resandet med dessa linjer inom tullarna inte så stort då de flesta gissningsvis reser längre än så.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Lars_L skrivet 26 februari 2018, 09:13:51 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2018, 07:27:07 AM
I innerstadstrafiken används blåbussar ofta på både 91 och 94 då dessa linjer ofta är kopplade till respektive daglinje i början och slutet av natten.
Linje 50 körs som Ulf skriver inte längre med blåbussar i planerat läge.
4X kommer sannolikt också att köras med blåbussar, sannolikt kopplat till något slags informationsinsats.
Däremot ser jag relativt ofta röda bussar på kortturerna på ettan mellan Stora Essingen och Fridhemsplan.
Sexan var en politisk beställning och inte förstahandsvalet för ny stomlinje hos entreprenören och med lite olika viljor inblandade vilket resulterade i en märklig kompromiss där linjen slutar där den gör.
Tanken var från början som jag förstått det att linjen skulle fortsatt till Solna C vilket dock förhindrades av att SL då blivit tvungna att kompensera Arriva för minskat antal blipp.
Nu pratas det å andra sidan om att förlänga 526 till Fridhemsplan och 506 till Odenplan och då pratas det inte om någon kompensation till innerstadstrafiken.
Å andra sidan är väl resandet med dessa linjer inom tullarna inte så stort då de flesta gissningsvis reser längre än så.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Det här visar ju svagheten med blippsystemet och att Trafikförvaltningen bara tar ansvar för stomlinjerna, medan entreprenörerna ska "bestämma" den övriga trafiken. Tack och lov har ju i princip inte Arriva några 100% VBP i angränsande områden, men lösningen fungerar rätt dåligt just mellan kommunerna. På något sätt verkar SL bara tro att det går stomlinjer på tvären i länet...

En orsak till att 6:an blev mindre intressant för Keolis är ju också att man la om 67:an till att gå via Tekniska Högskolan till Frösunda. Det gör ju också att den trafikuppgift som ingått i sexans planering har blivit mindre på sträckan. För som sagt frågan är om inte någon stomlinje till stan (ändra om 55:an) skulle varit det intressanta för Norra Djurgårdsstaden, istället för göra 6:an till en heldygnslinje.

526 blir väl mer att hitta en annan attraktivare väg än till Norra Bantorget (kan tänka mig svårigheten att vända för många linjer där också) . 506 måste väl vända någonstans om den inte går upp till gamla KS (när man bygger om där och med tanke på att hållplatsen ligger lite långt ifrån NKS). Men ser man på hur få som använder 507 utanför högtrafik till/från Odenplan, så är det knappast något hot för Keolis trafikintäkter. 
Titel: SV: SL och Keolis testar 4X
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 mars 2018, 07:44:35 AM
Citat från: Kvarne skrivet 24 februari 2018, 20:59:57 PM
En hel del okunniga svar här.


Odengatan
Blir nog inte så särskilt svårt att köra om ordinarie-4:an här. Bara att placera sig i bilfilen kan jag tänka mig.

Bussar
Ingen aning hur det är tänkt att lösas men förmodligen glesas nog ordinarie 4:an ut och därmed blir vissa turer 4 och andra blir 4 x.

Blåbusskonceptet
Det vore inte bra om det fasas ut alls. Folk har lärt sig att associera de blå bussarna till något bra. Alltså...de allra flesta vet hur blåbussarna går men har betydligt sämre koll på en röd linje. Därmed är det så att konceptet lyckats. Stomlinjerna var ju tänkta som tvärförbindelser som skulle snabba upp restiden. Där skulle jag tydligt säga att man lyckats. Åtminstone i City är min erfarenhet det. Även från Söderort. Så att påstå att Blåbussarna är fjams å trams och att vilja ha bort dem -Ja då tycker iaf jag att man är rätt mycket ute och cyklar!
Tycker gott att blåbuss kan fasas ut, dumheter att låsa bussar till vissa linjer. Gick ju bra med bara Rött före 1998..

//Bussmicke
www.bussmicke.se