(Omöjlig?) Bildgåta [SL land]

Startat av Yujin Zhang, 25 september 2009, 18:51:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Alltså Yujin mitt påpekande var inte riktat mot dig personligen utan mot företeelsen, men jag borde kanske varit tydligare på den punkten. Tog du illa upp så ber jag om ursäkt.

Inte desto mindre så är det skillnader på en gåta och ren gissning. I det här fallet så skulle din bild lika väl kunna vara tagen på t.ex. Värmdö eller Tyresö eller t.o.m. i Säffle då vare sig bilden i sig eller bildtexten ger någon fingervisning åt något visst håll. Man kan jämföra med en ganska känd litterär blunder om en gåta (ur Bilbo) som handlar om vad frågeställaren har i fickan. Detta är då alltså inte är en gåta då det i princip inte finns några ledtrådar... vilket då är det som är avgörande för att kunna lösa en gåta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Nja, visst finns det ledtrådar. Ibland är det svårt att sätta fingret på dem, men man känner liksom på sig. Redan i första gissningen prickades uppenbarligen rätt område in, rätt snart också rätt busslinje!

Teleledningarna binder väl bilden till en viss väg och i förgrunden finns en staglina till något, vilket kan vara en ledtråd för den som befunnit sig på platsen och känner igen sig. Även växtligheten i förgrunden bör kunna hjälpa till och den kan även vara till hjälp vid bestämning via flygfoto e d. Yujin har ju dessutom kommit med den ytterligare ledtråden att bussen står vid en hållplats, så nu bör det egentligen inte vara så mycket kvar. Bara för att du och jag inte kan se var det är, så behöver det inte vara omöjligt för någon annan!

Citat från: Nico skrivet 27 september 2009, 12:18:01 PM
Inte desto mindre så är det skillnader på en gåta och ren gissning.

Det beror väl helt på åskådarens bakgrundskunskaper, fantasi osv! Det som du eller jag bara kan gissa på kan ju vara en lätt gåta för någon annan. Om någon visar dig en del från en tunnelbanevagn så blir du kanske tvungen att gissa, men någon som sitter på andra sidan jorden och har läst om just den där delen kan kanske se vad det är utan att ens ha sett den på riktigt!

Nico


Citat från: JDS skrivet 27 september 2009, 12:27:45 PMNja, visst finns det ledtrådar. Ibland är det svårt att sätta fingret på dem, men man känner liksom på sig. Redan i första gissningen prickades uppenbarligen rätt område in, rätt snart också rätt busslinje!

Teleledningarna binder väl bilden till en viss väg och i förgrunden finns en staglina till något, vilket kan vara en ledtråd för den som befunnit sig på platsen och känner igen sig. Även växtligheten i förgrunden bör kunna hjälpa till och den kan även vara till hjälp vid bestämning via flygfoto e d. Yujin har ju dessutom kommit med den ytterligare ledtråden att bussen står vid en hållplats, så nu bör det egentligen inte vara så mycket kvar. Bara för att du och jag inte kan se var det är, så behöver det inte vara omöjligt för någon annan!

Det beror väl helt på åskådarens bakgrundskunskaper, fantasi osv! Det som du eller jag bara kan gissa på kan ju vara en lätt gåta för någon annan. Om någon visar dig en del från en tunnelbanevagn så blir du kanske tvungen att gissa, men någon som sitter på andra sidan jorden och har läst om just den där delen kan kanske se vad det är utan att ens ha sett den på riktigt!

Nja, nu vränger du nog till det en hel del för ledtrådar brukar normalt sett definieras som information som kan användas/leda till en plats, besvara en fråga eller helt enkelt då lösa gåtor mm.

De måste då även ha något som är mera signifikativt över sig än vad som finns här. Vare sig bilden eller texten innehåller något sådant utan bilden skulle som sagt kunna vara tagen lite varsomhelst där det finns lite snårskog, lite elkabel/telekabel osv. Dessa detaljer återfinns över stora delar av Sverige och även en röd B9S kan som sagt synas på annat håll. Även trådens rubrik som då innehåller ordet "omöjlig" tycker jag direkt antyder att det inte finns tillräckligt med relevant information för att kunna göra annat än att gissa.

Att det nu efter ett tag prickades in att det var norra Storstockholm är väl heller kanske inte så konstigt då en stor del av fotografens bilder råkar vara tagna där i jämförelse med t.ex. färre antal från t.ex. sydväst. Det är därför ett ganska naturligt antagande att det även denna gång rörde sig om Norrort. Att sedan gissa sig fram allteftersom har inget med deduktion utifrån kunskap att göra utan här (liksom i många andra fall) handlar det mera om uteslutningsmetoden än något annat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Nej då, det handlar om helt andra grejer också men "uteslutningsmetoden" är inte heller att förakta. Varför skulle inte fotografens hemvist (i vid bemärkelse) få räknas in? Titta på Hans Bromans bildgåtor i Postvagnen till exempel. Där är bilder från Södertälje- och Gagnefstrakterna överrepresenterade, vilket underlättar även utan mer uppenbara ledtrådar som kontaktledningsstolparna på Siljansbanan. Plötsligt blixtrar det till i nåns hjärna och så finns det en lösning som inte verkar alldeles galen, och så gissar man på den och så är den antingen rätt eller fel! Det handlar liksom om att kombinera olika kunskapsfragment, som kan vara mycket små. Det gäller inte bara bildgåtor, utan även allt möjligt annat som t ex när Knattarna avslutar varandras meningar. Så sluta sura nu och hjälp till att lösa gåtan i stället!  :)

Nico


Har inget med sura miner eller så att göra. Grejen är att det är inte bara den här enskilda händelsen jag reagerar på utan det jag slår bakut emot är dessa s.k. gåtor i största allmänhet. Det ska finnas någon form av möjlighet för de flesta allmänbildade att klara dessa genom att lista ut eller para ihop information. Inte att det måste till någon ytterlig specialkunskap som kanske innehas av ett mycket litet antal personer, det här fallet då se skillnad på snårskog i Täby så att man kan utesluta liknande snårskog i Södertälje, Säffle osv. Att kalla ren gissningslek för gåtor är som sagt (enligt min mening då) enbart ett tecken på att man i så fall har missuppfattat skillnaden mellan begreppen.

Med den tolkning du har så skulle man implicit kunna ta en bild av en cementvägg någonstans och då alltså kalla det för gåta genom att man frågar var finns denna... för förr eller senare så måste ju någon till slut nöta fram det rätta svaret... om nu någon står ut så länge. Att gå enligt uteslutningsmetoden handlar bara om kunskap såtillvida att man oftast kan komma ihåg vilka felaktiga svar som redan givits. Resten bygger ju mera på att man chansar rätt snarare än kunskap om det som det frågas om. Att du i övrigt nämner Postvagnen är i sig oxå ganska intressant då en större orsak till att i alla fall jag gav upp mina besök på den sajten för flera år sedan, just till stor del berodde på dumheter som detta... en bild på en sliper med en fråga var och sedan vilda gissningar på 17-18 sidor innan folk tröttnade är inte direkt min melodi.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon Bertilsson

Har man någon gång stått på just den plätten i skogen och samtidigt sett en buss passera förbi, så kanske man har en rimlig chans.
Risken är dock försvinnande liten....

JDS

Det är ju inte så, att inte även jag då och då kan tycka att gåtorna är lite väl osannolika att bli lösta utan hjälp. Men då tycker jag att gåtställaren bör hjälpa till lite med ledtrådar som kan vara allt från att det börjar på L till att en berömd brukspatron föddes här år 1855 eller att ortsnamnet betyder "spade" på swahili fast lite annorlunda stavat. Man kan ju inte vänta i en evighet på att nån ska svara rätt bara sådär! Men det handlar inte så mycket om själva gåtbilden (eller motsvarande) utan mer om hur den presenteras. Om det blir för nördigt så är det väl lite som att spela TP med någon som kan alldeles för mycket om allting.

Fredrik Gelin

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 september 2009, 00:13:22 AM
Mja...du är inne på rätt linje; får jag höra vilken hållplats bussen står vid? :)
Jag hade liksom Jonas gissat på Hägerneholmstrakten, men när det nu visar sig inte vara fallet får jag tänka om.
Eftersom bussen står vid en hållplats gissar jag helt vilt på Lövsättra vsk eller Vågsjö även om det senare kanske borde vara mer kuperat.
//Fredrik