Skoleskipet Gann (ex-Hurtigruten Narvik)

Startat av Bergenga, 15 juni 2007, 14:16:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

På oppfordring fra Staffan viser jeg her noen foto fra da skoleskipet Gann, tidligere hurtigruten Narvik (1982) var innom Trondheim 25. april på vei sørover. Samtidig var også hurtigruten Midnatsol (2003) der på vei nordover. Et par busser fra Gauldal Billag og Klæburuten er også med. Nye Gann må ikke forveksles med gamle Gann som var Ragnvald Jarl (1956), som nå heter Sjøkurs.

Bildene er tatt med mitt 4 år gamle Olympus C730 Ultra Zoom, før jeg kjøpte meg digital SLR i slutten av mai. Det har vært et utrolig bra kamera som jeg har tatt over 25 000 bilder med, men det var på tide å prøve speilrefleks etter så mange år. Nå er det gamle kameraet reservekamera.

På søndag kommer faktisk Gann tilbake til Trondheim, men ikke som hurtigrute. Da kommer også Queen Elisabeth 2 (1969), så det blir helt sikkert fototur.

Og på onsdag kommer Queen Mary 2 (2003), og da må jeg i hvert fall ut med kameraet!
















Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Tack Øyvind för fina bilder.
Eftersom de är tagna i Trondheim med M/S Midnatsol på nordgång så förstår den initierade att M/S Gann går i stället för M/S Finnmarken.
Jag har berättat historien i Landgången, men det hela förhöll sig så här: När vi kom till Trondheim med M/S Midtnatsol på morgonen den 14 april låg Finnmarken inte inne. Vi gick in i sightseeingbussarna och guiden Trine berättade att vi skulle dela upp utflykten i två delar, eftersom Finnmarken haft propellerhaveri och var nästan tre timmar sen. Vi åkte därför till Singsaker innan vi åkte tillbaka för att hämta folket från Finnmarken innan Nidarosdomen.
Klockan 12.30 när vi lämnade Trondheim låg M/S Finnmarken fortfarande kvar, fast hon skulle avgått klockan 10.00.
Nästa gång vi skulle mött M/S Finnmarken var i farvattnen norr om Tromsø cirka klockan 21.15. Det meddelades dock inget om möte i högtalarna då menungefär 22.15 rasslade det till i högtalaren i hytten att vi skulle möta M/S Narvik (som alltså hunnit byta namn till M/S Gann). Detta var anmärkingsvärt eftersom det skulle vara tyst i högtalarna med undantag för om man såg nordlys (norrsken) mellan 22.00 och 07.00. Detta för att man inte skulle bli störd på natten - visserligen gick högtalarna i hytten att stänga av men då hade man ju inte hört om det skulle blivit nordlys. Normalt hade jag nog redan krypit till kojs då, för att kunna vara pigg till morgonens tidiga uppehåll, men nu hade jag stämt träff med Donkeyman på Tromsø Jernbanestasjon.
Förklaringen framgick av Hurtigrutens hemsida. M/S Finnmarkens problem var så stora att den inte kunde gå i nästa tur. I stället hyrde man alltså in M/S Gann. Problemet var bara att denna låg i Stavanger, så Finnmarken fick först ta med sig rundresenärerna till Stavanger där det blev byte till Gann. Gann gick sedan nonstop till Hammerfest innan hon gick in i rute igen, av allt att döma i rätt tid. På sträckan Stavanger-Hammerfest fick endast rundresenärer åka med. Det är tveksamt om Gann tog gods eller bilar under någon del av seglatsen, men jag tror inte det.
Så bilden är mer sensationell än vad man kan tro. Än en gång tack!
(Jo, jag fick några dåliga bilder på M/S Gann i kvällsmörkret. Frågan är om jag törs publicera dem.)


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)