Huvudmeny

Kö på E4:an

Startat av Hans Fredriksson, 25 maj 2009, 19:02:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Om man håller sig i högerfilen trots att vänsterfilen är ledig så kan man ju inte något annat än att skylla sig själv. Att blockera folk som faktiskt har tänkt till och kör ut i vänsterfilen, det är bara så fel och man har ingen rätt att göra detta. Det står tydligt i lagen att du inte får hindra eller blockera annan trafik!
Båda filerna ska utnyttjas i den mån det är möjligt. Punkt!

RoTe

Citat från: Blue skrivet 27 maj 2009, 22:51:40 PM

Jag hävdar fortfarande att om folk körenigt hastighetsgränserna så funkar det att använda blixtlås längst "fram".
När merparten kör h130 i vänsterspåret för att tränga sig in längs fram så stannar höger filen och då blockerar jag också bägge spåren för att få jämn rull på bägge filerna.


Vad har hastigheten med detta att göra? Det är ju snarare så att det färdas flest fordonsmeter i höger fil, således fylls den upp fortast. Men om man ser till att gå från höger till vänster vid köbildning kan båda filerna användas jämt och på så sätt halvera kölängden.


Vägren ska ALLTID hållas FRI för utryckningsfordon!!

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 25 maj 2009, 22:01:52 PM
F.ö är de nya fjärde filerna på E4 norrut från Stockholm det bästa som hänt! Känns som att det står mitt namn på en skylt ovanför, eftersom det nästan bara är jag som kör där.

Menar du filen längst till höger nu?
Jag noterade en kul grej idag under färd Järva krog - Uppsala, och det var att på de trefiliga delarna av E4:an vill majoriteten köra i mittenfilen där jag redan låg och tog upp en massa plats i 90 km/t pga en hel del långsamma fordon som framfördes i 65-75 km/t i högerfilen. En del bilister som ville om mig blinkade med helljuset. Varför de inte bara direkt la sig i den tomma vänsterfilen och körde om fick jag aldrig veta. Inte sjutton kör jag åt höger om det finns en tom fil till vänster om mig! ::)

Det är väl bara att inse att svensken aldrig kommer att ha samma "ordnung" som tysken på motorväg... :(

Simon Bertilsson

#18
Citat från: Blue skrivet 27 maj 2009, 22:51:40 PM
Den här diskussionen har vi ju haft tidigare!

Jag hävdar fortfarande att om folk körenigt hastighetsgränserna så funkar det att använda blixtlås längst "fram".
När merparten kör h130 i vänsterspåret för att tränga sig in längs fram så stannar höger filen och då blockerar jag också bägge spåren för att få jämn rull på bägge filerna.


Nu går det bra att skälla på mig!

Varför, varför och varför? Här har ju du har ju en möjlighet att köra om stackarna som ligger i högerfilen (och inte har insett att vänsterfilen också finns) och faktiskt komma fram snabbare, men istället väljer du inte bara att bli senare än du behövt. Du ser dessutom till att de bakom dig förlorar möjligheten att komma fram, vilket är olagligt och inte minst enormt irriterande. Dessutom bidrar du till att förlänga kön, vilket kan resultera i att den sträcker sig förbi fler trafikplatser än nödvändigt. Detta i sin tur medför att folk som egentligen inte hade behövt det, hamnar i kön.
Det där om "jämn rull" är ju helt irrelevant. Om man väljer att stå i en stillastående högerfil medan vänsterfilen är ledig, så tyder ju bara det (ursäkta mitt språk) på allmän dumhet och ingenting annat, och då får man banne mig skylla sig själv!
Vad du gör är att du leker trafikpolis utan att ens veta vad du gör...

Varsågod att motargumentera.

Simon Bertilsson

#19
Citat från: bussen skrivet 27 maj 2009, 22:51:13 PM
Simon skulle du svänga av till höger till gastelyckan,isåfall varför skulle du köra om kön för att sedan tränga dig in .du kan ligga till höger som alla andra!!!!!!!!!
Antar attdu kom norrifrån vägen smalnar ju av precis vid gastelyckans trafikplats.Du kan ju ta av vid lund norra och köra in till gastelyckan det hållet lite längre men går snabbare nu när det är vägbygge...

Anledningen till att ja valde vänsterfilen är enkel. Vägen går ihop innan avfarten vid Gastelyckan, och således hade jag ändå behövt gå in till höger precis som alla andra. Utöver detta ville jag inte bidra till att förlänga kön, och jag hade ingen som helst anledning att vänta mer än nödvändigt.
Att jag skulle svänga av vid Gastelyckan förändrade i den här situationen inte ett smack.


Blue

Citat från: RoTe skrivet 28 maj 2009, 02:31:11 AM
Vad har hastigheten med detta att göra? Det är ju snarare så att det färdas flest fordonsmeter i höger fil, således fylls den upp fortast. Men om man ser till att gå från höger till vänster vid köbildning kan båda filerna användas jämt och på så sätt halvera kölängden.


Vägren ska ALLTID hållas FRI för utryckningsfordon!!

Ja, det färdas fler fordons meter i högerfilen.
Men när det kommer skyltar om nersatt hastighet vid ett vägbygge så brukar höger filen "nå" fram till bygget först och släppa farten, fortsätter då vänster filen att åka 130 så blir det inget vidare blixtlås varav höger filen stannar!

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 28 maj 2009, 04:10:04 AM
Varför, varför och varför? Här har ju du har ju en möjlighet att köra om stackarna som ligger i högerfilen (och inte har insett att vänsterfilen också finns) och faktiskt komma fram snabbare, men istället väljer du inte bara att bli senare än du behövt. Du ser dessutom till att de bakom dig förlorar möjligheten att komma fram, vilket är olagligt och inte minst enormt irriterande. Dessutom bidrar du till att förlänga kön, vilket kan resultera i att den sträcker sig förbi fler trafikplatser än nödvändigt. Detta i sin tur medför att folk som egentligen inte hade behövt det, hamnar i kön.
Det där om "jämn rull" är ju helt irrelevant. Om man väljer att stå i en stillastående högerfil medan vänsterfilen är ledig, så tyder ju bara det (ursäkta mitt språk) på allmän dumhet och ingenting annat, och då får man banne mig skylla sig själv!
Vad du gör är att du leker trafikpolis utan att ens veta vad du gör...

Varsågod att motargumentera.

Om du läser vad jag skriver så ser du att jag inte ligger och håller någon kö, jag håller hastigheten vilket gör att alla som hade tänkt åka 130 på 70 och tränga sig in längs fram får lugna sig.
Ja jag vet att man inte får hindra folk i trafiken, men så länge man håller hastighets gränserna har jag väldigt svårt att se det som ett hinder.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Mikael Lövgren

Det som hade gjort att det flöt bäst (enligt mig iaf) är om alla hade när de kommer till en kö lägger sig i den högra körfilen. kön hade visserligen blivit kanske dubbelt så lång, men trafiken hade garanterat flutit mkt bättre. än om stressade kostymnissar ellar annat folk ska köra så långt fram de kan i vänsterfilen för att sedan tränga sig in och göra så de andra trafikanterna behöver bromsa och kanske stanna helt. det gör ju bara att kön längst bak står i det närmaste stilla.
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Simon Bertilsson

Citat från: Blue skrivet 28 maj 2009, 07:16:21 AM
Om du läser vad jag skriver så ser du att jag inte ligger och håller någon kö, jag håller hastigheten vilket gör att alla som hade tänkt åka 130 på 70 och tränga sig in längs fram får lugna sig.
Ja jag vet att man inte får hindra folk i trafiken, men så länge man håller hastighets gränserna har jag väldigt svårt att se det som ett hinder.

Aha, ja det köper jag rakt av!  :)

Simon Bertilsson

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 28 maj 2009, 10:41:55 AM
Det som hade gjort att det flöt bäst (enligt mig iaf) är om alla hade när de kommer till en kö lägger sig i den högra körfilen. kön hade visserligen blivit kanske dubbelt så lång, men trafiken hade garanterat flutit mkt bättre. än om stressade kostymnissar ellar annat folk ska köra så långt fram de kan i vänsterfilen för att sedan tränga sig in och göra så de andra trafikanterna behöver bromsa och kanske stanna helt. det gör ju bara att kön längst bak står i det närmaste stilla.

Det är möjligt. Problemet är som sagt att kön blir dubbelt så lång på det här viset. På en sträcka med många trafikplatser medför detta att kön sträcker sig förbi fler trafikplatser än nödvändigt, och onödigt många utsätts för kön.

kapa77

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 28 maj 2009, 10:41:55 AM
Det som hade gjort att det flöt bäst (enligt mig iaf) är om alla hade när de kommer till en kö lägger sig i den högra körfilen. kön hade visserligen blivit kanske dubbelt så lång, men trafiken hade garanterat flutit mkt bättre. än om stressade kostymnissar ellar annat folk ska köra så långt fram de kan i vänsterfilen för att sedan tränga sig in och göra så de andra trafikanterna behöver bromsa och kanske stanna helt. det gör ju bara att kön längst bak står i det närmaste stilla.

Det var det absolut smartaste skrivelsen på detta inlägg. Mera såna som dej ute på vägarna.

Johan B

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 28 maj 2009, 10:41:55 AM
Det som hade gjort att det flöt bäst (enligt mig iaf) är om alla hade när de kommer till en kö lägger sig i den högra körfilen. kön hade visserligen blivit kanske dubbelt så lång, men trafiken hade garanterat flutit mkt bättre. än om stressade kostymnissar ellar annat folk ska köra så långt fram de kan i vänsterfilen för att sedan tränga sig in och göra så de andra trafikanterna behöver bromsa och kanske stanna helt. det gör ju bara att kön längst bak står i det närmaste stilla.

Om alla höll rätt avstånd till bilen framför i kö, dvs minst en fordonslängd, skulle ingen behöva bromsa då blixtlåsprincipen tillämpas. Eftersom nu ingen gör detta utan alla ligger uppe i baken på bilen framför för att det ändå står still (jag gör det med alldeles för ofta kan jag erkänna direkt) så fungerar inte blixtlås utan att högerfilen bromsar och därmed är stillastående kö ett faktum. Därför har du helt rätt i att det är bättre med en lång kö som rullar. Men i en perfekt värld hade det inte behövt vara så ;)

michael k

en liten kort kö
när jag åkte hem från spanien sist var det kö från montpilier till paris

fö vill du möta din skapare spärra vägen för mig :-[
jag är trött på låtsaspoliser

lil-sis

Citat från: Johan B skrivet 31 maj 2009, 14:11:36 PM
Om alla höll rätt avstånd till bilen framför i kö, dvs minst en fordonslängd, skulle ingen behöva bromsa då blixtlåsprincipen tillämpas.

Jag håller hårt på avstånden, i stan så väl som på motorvägen. Problemet är bara alla som ska in i luckan framför mig som jag har skapat, så jag måste släppa gasen för att få ny lucka. Sen kommer nästa nisse och tar den luckan osv. (Inte vid blixtlåset). Till slit känns det som att man åker baklänges...  >:(

Jag kör nästan bara buss eller personbil med hästsläp (dvs när jag får betalt  ;D ) och det kan irritera mig till vansinne, jag BEHÖVER det utrymmet för att kunna planera min körning.

En gång i forntiden lade mina bromsar av. Personbil, inget släp (på väg att hämta). Precis ungefär i mitten av Eugeniatunneln när den var enkelfilig (på väg söderut). Mitt schyssta avstånd till den framför gjorde att jag inte smällde och gav mig tid att fundera (ut ur tunneln, stanna i spärrzonen, ringa på hjälp. Fick en VägAssistans och sen bärgad ner till Klaraberg av en snäll typ som inte orkade skriva papper för 500m = gratis).

Jag tror folk har för bråttom. Klart man ska använda vänster fil när den är ledig men lite planering skulle inte skada.

Bodde förresten i Knivsta när de höll på med broreparationerna där. Köerna gick ner till Arlanda i rusningstid, helt hysteriskt (åkte över Märsta/Odensala hem). Men alla höll sig iaf ifrån vägrenen, så de bilar som lade av kunde bärgaren komma fram till och flytta därifrån.

scaniaolsson

En ganska kul (egentligen helt sinnesjuk) sak är när man har rörliga vägarbeten exempelvis kantslåtter och liknande. Var för ett antal år sedan med om ungefär följande.
Platsen är E6:an norrut vid Glumslöv i nerförbacken mot Rydebäck (Helsingborg). Redan uppe på krönet ser jag att man i nedförbacken uppkattningsvis 500 m framför mig har spärrat högerfilen med TMA-bil. Jag har ingen bakom mig så jag går snyggt och fint ut i vänsterfilen. Då kommer en riktig dåre farande och tycker att jag är i vägen. Vad gör f_nskapet då jo han kör om mig till höger på insidan. Detta plus att vi hela tiden forcerat fram mot TMA-bilen som han inte upptäckt gör att han mer eller mindre tvärnita med låsta däck för att inte braka rakt in i TMA-kudden. Duktig idiot !!!
Eller som i förra veckan när jag var på väg hem mot Klippan. Ganska sent på kvällen är PEAB ute och spolar kantstolpar och broräcken på Rv 21 i höjd med Kvidinge riktning Klippan. För er som kommer här ibland så vet ni att östergående är 1 filig. Här står TMA-blen stilla för att stoppa trafiken, dock finns det lite plats sidan om honom vilket framförvarande (första i kön) ser. Föraren får då för sig att försöka tränga sig förbi TMA-bilen. Allt avvärjdes dock av en mycket snabbreagerande TMA-förare som bara kastar om ratten åt höger och touchar till gasen så att FL6:an ställer sig snett cirka 30 graders vinkel. Bilisten blev snällt kvar bakom efter denna "tillrättavisning".
Långt inlägg blev det.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Svemicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 maj 2009, 22:44:32 PM
Det här stolpskottet hindrade oss från att köra förbi på E22 i höjd med Lund idag. Hon låg precis bakom sista bilen i högerfilen samtidigt som hon effektivt spärrade av vänsterfilen i vilken det fanns gott om plats längre fram. Resultatet blev att jag fick ligga en god stund i kö, eftersom kön blev ungefär så mycket längre som jag hade till avfarten jag skulle av på (Gastelyckan)...
Fullkomligt idiotiskt. Varför ska vissa leka polis när de inte har en aning om hur det fungerar?  ???
Notera förresten den hånfulla reg-plåten.....  :-X


Jag är inte med här. Vem syftar Du på? Den röda bilen som inte vet vad filkörning är eller lastbilen som vi diskuterade om i ett annat inlägg?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -