Huvudmeny

D-KORT KOSTAD??

Startat av chefen, 10 augusti 2008, 12:35:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

chefen

Vad skulle ett D-kort kunna sluta på i kronor? Någonstans c:a ? :)

Jonas

Arbetsförmedlingen räknar med ca 50.000kr.
Men med de nya reglerna blir det nog betydligt dyrare...  :-\

Henrik Palmqvist

Beror väl på vad man har för behörigheter innan. Samt hur mycket erfarenhet man har av tungre fordon.  Tycker 50000 verkar väldigt mycket pengar. Men ska man börja från början så kanske man hamnar där. Har man C-kort innan kan jag inte tänka mig att det ska behöva kosta mer än 15000:-. 

Peter C

För mej kostade det 20000, men kan man inte backa me släpet lär d bli dyrt.... 8)

76

Hur långt är ett snöre?

Blir ju stört omöjligt att svara på utan att veta dina förkunskaper samt hur mycket av teorin du kan läsa in själv.

Johan Hansson

Jag la en budget för busskortet inte ska kosta mer än 35.000 kr
Är inte klar med mitt busskort än men har inte långt kvar.
Håller på med teoriproven och skrivit upp 2 gånger men inte nått ända fram.
Det är svåra prov.

Hittills har busskortet kostat: 20 250 kr

Jag rekomendera alla till att göra ett exel-dokument för att följa sina kostnader.

Har gjort ett exel-dokument och är ni intresserade av det så maila mig så löser vi det.

      
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Simon Bertilsson

Om man som jag redan sitter på ett C-kort, så kan det väl inte vara så farligt dyrt? Är rätt sugen på att ta ett D samtidigt som jag tar CE snart. Fyller 21 om ett drygt halvår.

Skalman

Som tidigare sagts lär det bero mycket på förkunskaper och antagligen
även på hur länge sedan det var man gjorde det senast (dvs när man
tog sin förra behörighet - både de teoretiska och pratiska delarna
av utbildningen har utvecklats och fördjupats över tid).

Men ca 20 000 kr lär nog vara en ganska rimlig uppskattning.

bjalle

Hur blir den nya yrkeskompetensutbildningen?
Börjar ju närma sig nu.
Nån skillnad om man redan har CE och "gammalt" YK

robbes

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 augusti 2008, 17:11:33 PM
Hur blir den nya yrkeskompetensutbildningen?
Börjar ju närma sig nu.
Nån skillnad om man redan har CE och "gammalt" YK

http://www.vv.se/filer/45851/infokit_nya_krav_pa_yrkeskompetens_lastbil_200805.pdf

klicka på frågor o svar o sedan leta efter punkt 42 den gillar jag

henrik_l

Tycker de borde häva hela detta förslaget  ;)

jag hoppas iaf att mitt C och CE kort är klart innan september 2009!

bjalle

Finns rätt lite information om detta trots att det är nära.
Någon som har koll på hur lätt det är att komma in på en Komvux Bussförarutbildning, tex på Allbo Lärcenter i Alvesta, eller tex Busslinks egen skola.
Förresten någon som vet hur de tänker ställa för krav i samband med de nya reglerna

Leif D

Jag kanske skulle sälja mitt gamla kort till högstbjudande då ?
Har ju ABEC*DE men använder ju bara BE numera.  Får man ett bud kanske  ;D ;)

Tydligen ska man vara glad att den pågående förarutbildningen är på betald arbetstid, 40 veckor skulle bli dyrt annars.

/Leif
;-)

240 Cross

Jag tog CE förra vintern och när det var klart fick jag för mig att ta D också. Dumt nog så sökte jag inte tillstånd för detta innan CE så jag fick kosta på mig ny läkarundsrsökning och nytt tillstånd  ::) men när det var klar så körde jag två lektioner innan uppkörning, men då har jag övningskört väldigt mycket lastbilsregad buss, Efter detta har jag nu BECEDE på lappen.

Summan för detta vart kring 40000 med ADR kursen inräknad, det kostar pengar hela tiden när man ska låna t.ex lastbil och släp på uppkörning. Cirka 1000 timmen kostar körlektionerna så det är helt klart beroende på hur "duktig" man är när man börjar.

//Tomas

JDS

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 10 augusti 2008, 13:48:11 PM
Om man som jag redan sitter på ett C-kort, så kan det väl inte vara så farligt dyrt?

För mig gick "uppgraderingen" från C till D på sammanlagt 16700 för fyra år sedan. Då hade jag inte suttit i en lastbil på fem år, så du ska kanske dra av ytterligare något. (Eller lägga till lite, om du hunnit lägga dig till med dumheter de här åren!) Om du samtidigt tar CE så kan nog "marginalkostnaden" gå ned lite till genom att du slipper en teorikurs. Sen har väl priserna höjts lite sedan 2004. Hursomhelst låter 20000 som en rimlig gissning.