Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Micke A skrivet 26 januari 2018, 07:50:37 AM

Titel: Arriva och linje 670
Skrivet av: Micke A skrivet 26 januari 2018, 07:50:37 AM
Efter en trevlig resa med Waxholm I ut till Vaxholm i går så blir det ju buss tillbaks in till Stockholm.
Båten ankommer 18,55 och bussen ska gå 19,05, så man har ju några minuter och se hur Vaxholm stänger för kvällen. Vid hållplatsen står de en buss inne så man tror att det är den som ska gå 19,05, men ack nej. Där kommer det en chaffis ut straxt efter 19 och startar upp den bussen och kör iväg.
Så kommer det in en till buss som stannar lite längre ner, släpper av folk, chaffisen går runt och tittar i den bussen, men inte är den den bussen som ska avgå, nä där stänger man av motorn och går iväg för att röka (helt okej att chaffisen kliver av och gör det), då är klockan 19,05, var i h*****e är bussen som ska avgå.
Då kommer nästa buss in och parkerar bredvid (finns två hållplatslägen i Vaxholm) och släpper av folk, för att stänga av motorn, kliva av för att prata med kollegan och där står vi ca 15 personer och undrar lite över det hela och då kommer ju bussen på linje 688 och ställer sig i yttre läget. Nu finns det tre bussar men ingen som skulle avgå 19,05.
vid 19,11 så kommer det en buss svängades runt hörnan, skyltat ej i trafik och svänger in så att framdörren hamnar vid hållplatsen, en lucka fram svänger fram och tillbaks då den inte är stängd ordentligt. När han stannade så ska han få igång buss-pc:en för att skylta upp 670 Stockholm, men misslyckas, öppnar dörren och viftar förbi oss, då access maskinen inte heller har vaknat från sin sömn.
Går längre bak i bussen och tar plats i efter leden. Så kör han och j***ar var det drar igång det hela, runt rondellen så man är limmad vid väggen eftersom han är sen, samt då känner man hur bussens bakvagn har något som påminner om platta däck (eller platta/ hjulslag). Efter ett tag får han igång buss-pc så den börjar ropa ut, men bakvagnen hoppar så kompisen sa, på skämt/ allvar jag byter plats. Så var det folk som ville trycka på stanna knappen, vissa fungerade, vissa inte, så det var lite lotteri om man skulle få komma av. Och hade man lyckats så var nästa sak, skulle bakdörren gå upp eller fara igen när folk ville kliva av, vilket hände. Vid Engarn hittade chaffisen två schyssta gupp som kändes ända in i märgen med den dåliga bakvagnens fjädring.
Och så ska man försöka locka folk att åka kollektivt.
(http://www.asklander.se/blandat/b9s_1.jpg)
Denna vagn var det man åkte.
(http://www.asklander.se/blandat/b9s_2.jpg)
Syns dåligt, men vadå hel dörrlist.
Ja, ja sa till chaffisen om bussens skick, men det gick liksom inte in i hans huvud det hela.
Micke
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: buskörare skrivet 26 januari 2018, 09:03:49 AM
Föraren kan inte göra nått åt bussens skick utöver felanmälan.
Just 8133 mötte jag på bärgare nu, men jag har sett flera som av nån anledning går högt bak.
Så här blir det ju när förare inte bryr sig. Eller så var det förseningar vilket gjorde att bussarna kom in i fel ordning och/eller hade paus. De går tätt från Tekniska i rusningen och då kommer man ikapp varandra om trafiken är sån.
Listen förstår jag dock inte, vad gör det för nått att den är trasig?
Gruppet som jag antar ni åkte i i Engarn lagades för 2 v sen. Med grus. Funkade jättebra, eller hur  ::)

Bussarna som går i Vaxholm är nog generellt bland de äldre i Stockholm och eftersom dom kommer kasseras 2021 så är det nog mest livsuppehållande åtgärder på dessa.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: buskörare skrivet 26 januari 2018, 09:10:28 AM
Vi som jobbar i Vaxholm brukar kalla vår arbetsplats för
"Depån som alla glömt".
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Ola Å skrivet 26 januari 2018, 10:11:52 AM
Och jag som trivdes så bra med att köra i Vaxholm en gång i tiden, synd att de gått ned sig så de senaste åren, har de verkligen rasat så sedan Arriva tog över?
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 26 januari 2018, 10:24:40 AM
Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 09:03:49 AM
Föraren kan inte göra nått åt bussens skick utöver felanmälan.
Just 8133 mötte jag på bärgare nu, men jag har sett flera som av nån anledning går högt bak.
Så här blir det ju när förare inte bryr sig. Eller så var det förseningar vilket gjorde att bussarna kom in i fel ordning och/eller hade paus. De går tätt från Tekniska i rusningen och då kommer man ikapp varandra om trafiken är sån.
Listen förstår jag dock inte, vad gör det för nått att den är trasig?
Gruppet som jag antar ni åkte i i Engarn lagades för 2 v sen. Med grus. Funkade jättebra, eller hur  ::)

Bussarna som går i Vaxholm är nog generellt bland de äldre i Stockholm och eftersom dom kommer kasseras 2021 så är det nog mest livsuppehållande åtgärder på dessa.

Dålig funktion på nivåventiler till luftfjädringen tycker jag Volvo har dragits med på ledvagnarna sedan B10M Mk III, vi hade en sådan individ i Tyresö 1999 och framåt, kunde vara bra några dagar efter verkstadsbesök innan det blev som förut, har man tur så är bussen lika hög på bägge sidor :-)

En trasig dörrlist påverkar klimatet och ljudnivån men är knappast farlig, däremot så visar sådana defekter på att det kanske inte finns tid eller pengar att hålla efter bussarna, det ser ju inte trevligt ut.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Ersa skrivet 26 januari 2018, 10:37:07 AM
Citat från: Ola Å skrivet 26 januari 2018, 10:11:52 AM
Och jag som trivdes så bra med att köra i Vaxholm en gång i tiden, synd att de gått ned sig så de senaste åren, har de verkligen rasat så sedan Arriva tog över?

Nu var det väl knappast frid och fröjd med enbart glada trevliga förare och felfria bussar som framfördes mjukt och hänsynsfullt under förra avtalet heller. Tror man att alla bekymmer i SL-trafiken är bundet enbart till operatörerna, så har man nog drabbats en rätt omfattande minnesförlust eller kraftig historielöshet.
Nu tillhör jag ju de som inte tycker att det hör till god sed att här i forumet återge hur illa vissa individer betett sig (även mot sina kollegor) under de senaste två årtiondena, men att antyda att det är låst till vissa specifika trafikföretag kommer jag aldrig att göra. Speciellt inte i det län där all personal alltid medföljer efter upphandlingarna.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Lars_L skrivet 26 januari 2018, 11:13:04 AM
Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2018, 10:37:07 AM
Nu var det väl knappast frid och fröjd med enbart glada trevliga förare och felfria bussar som framfördes mjukt och hänsynsfullt under förra avtalet heller. Tror man att alla bekymmer i SL-trafiken är bundet enbart till operatörerna, så har man nog drabbats en rätt omfattande minnesförlust eller kraftig historielöshet.
Nu tillhör jag ju de som inte tycker att det hör till god sed att här i forumet återge hur illa vissa individer betett sig (även mot sina kollegor) under de senaste två årtiondena, men att antyda att det är låst till vissa specifika trafikföretag kommer jag aldrig att göra. Speciellt inte i det län där all personal alltid medföljer efter upphandlingarna.

Nä, precis, är snarare ett generellt problem med förseningar. Är tyvärr ganska vanligt att förare försöker köra i kapp tiden - oavsett var i länet man kommer. vilket också medför att körtider ofta förblir för korta eftersom de förseningar som skulle bli om turen kördes på ett mjukt sätt inte kommer till operatörernas kännedom.

Man kan ju inte heller klaga på att bussen är sen, när man ser förutsättningarna vid Söderhamnsplan för att klara förarpauser etc. Är ju svårt att ta dem vid Tekniska, med tanke på utrymmesbristen där. Att byta förare för 10-minuterspaus har väl med all tydlighet visat sig inte vara någon bra idé, framförallt inte i trafikområden som Norrort.

Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: buskörare skrivet 26 januari 2018, 11:17:31 AM
Citat från: Ola Å skrivet 26 januari 2018, 10:11:52 AM
Och jag som trivdes så bra med att köra i Vaxholm en gång i tiden, synd att de gått ned sig så de senaste åren, har de verkligen rasat så sedan Arriva tog över?

Det är inte Arriva, utan SL. SL kom ihop sig med markägaren som begränsade vår vändyta så mycket att det inte går att vända. Sen dess (sommaren 2016) är det bara tjafs hela tiden.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: buskörare skrivet 26 januari 2018, 11:20:41 AM
Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2018, 10:37:07 AM
Nu var det väl knappast frid och fröjd med enbart glada trevliga förare och felfria bussar som framfördes mjukt och hänsynsfullt under förra avtalet heller. Tror man att alla bekymmer i SL-trafiken är bundet enbart till operatörerna, så har man nog drabbats en rätt omfattande minnesförlust eller kraftig historielöshet.
Nu tillhör jag ju de som inte tycker att det hör till god sed att här i forumet återge hur illa vissa individer betett sig (även mot sina kollegor) under de senaste två årtiondena, men att antyda att det är låst till vissa specifika trafikföretag kommer jag aldrig att göra. Speciellt inte i det län där all personal alltid medföljer efter upphandlingarna.

Exakt. I en tid när bussförarbristen fortfarande existerar och inga egentligen vill köra buss blir det så här.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: buskörare skrivet 26 januari 2018, 11:22:14 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 januari 2018, 10:24:40 AM
Dålig funktion på nivåventiler till luftfjädringen tycker jag Volvo har dragits med på ledvagnarna sedan B10M Mk III, vi hade en sådan individ i Tyresö 1999 och framåt, kunde vara bra några dagar efter verkstadsbesök innan det blev som förut, har man tur så är bussen lika hög på bägge sidor :-)

En trasig dörrlist påverkar klimatet och ljudnivån men är knappast farlig, däremot så visar sådana defekter på att det kanske inte finns tid eller pengar att hålla efter bussarna, det ser ju inte trevligt ut.

Med brist på folk i verkstan så prioriteras knappast trasiga lister på en buss som blir 13 år i år.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: buskörare skrivet 26 januari 2018, 11:30:08 AM
Vi har inte direkt korta körtider. Men det finns endel störande moment som kan orsaka ordentliga förseningar om det faller sig så. Rödljuset ut från Tekniska, hamna bakom en 676:a, köer över Stocksundsbron och sen platsbrist i Danderyd. Sånt som är svårt att gardera sig helt ifrån utan att det blir totalt galet om dessa saker inte är.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Ersa skrivet 26 januari 2018, 11:49:40 AM
Citat från: Lars_L skrivet 26 januari 2018, 11:13:04 AM
Man kan ju inte heller klaga på att bussen är sen, när man ser förutsättningarna vid Söderhamnsplan för att klara förarpauser etc. Är ju svårt att ta dem vid Tekniska, med tanke på utrymmesbristen där. Att byta förare för 10-minuterspaus har väl med all tydlighet visat sig inte vara någon bra idé, framförallt inte i trafikområden som Norrort.

Med tanke på att ingen plats till rastuppställningar finns vid någon av dagens ändhållplatser, så får man väl helt logiskt misstänka att upplägget 670 lär förändras rätt radikalt framöver. Danderyds sjukhus är ju redan fullt, så det lutar ju då mera åt ett byte på Arninge Resecentrum, och att bussarna därefter fortsätter in mot själva Arninge och har rast där någonstans.
Nu är jag inte bara inne på nästa 10-årsavtal, utan även 10-årsavtalet efter detta.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: buskörare skrivet 26 januari 2018, 11:55:13 AM
Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2018, 11:49:40 AM
Med tanke på att ingen plats till rastuppställningar finns vid någon av dagens ändhållplatser, så får man väl helt logiskt misstänka att upplägget 670 lär förändras rätt radikalt framöver. Danderyds sjukhus är ju redan fullt, så det lutar ju då mera åt ett byte på Arninge Resecentrum, och att bussarna därefter fortsätter in mot själva Arninge och har rast där någonstans.
Nu är jag inte bara inne på nästa 10-årsavtal, utan även 10-årsavtalet efter detta.

Eller så behåller vi rampen i Vaxholm som uppställningsplats efter flytt till Åkersberga. Vi har inga förarbyten på andra ställen än Pålsundsvägen, så dessa är inga problem.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Ersa skrivet 26 januari 2018, 12:22:29 PM
Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 11:55:13 AM
Eller så behåller vi rampen i Vaxholm som uppställningsplats efter flytt till Åkersberga. Vi har inga förarbyten på andra ställen än Pålsundsvägen, så dessa är inga problem.

Nu talar vi som sagt om 25-30 år framåt i tiden, och då lär mycket ha hänt. Arninge Resecentrum är en stor knutpunkt med många bytande resenärer. Norrtäljes nuvarande bussdepå är riven och ersatt med en ny, kanske inne på Nordrona? Åkersbergas, Norrtäljes och Rimbos nuvarande stationsplaner är sedan länge bebyggda med bostäder, och stationerna har därmed inga rastplatser eller rastlokaler kvar. Kanske har man hunnit med idén att däcka över E18 vid Danderyds sjukhus för att få rum med den nya bussterminalen. Roslagsbanan matar in till Centralen via sin tunnel, och förlängningen till Rimbo är förhoppningsvis invigd. Frågan är om Tekniska högskolan ens finns kvar som bussterminal då, annat än för innerstadsbussarna som passerar ute på Valhallavägen.
Att enbart 670 ska tillåtas puttra på helt oförändrad genom alla andra omläggningar... nej, det känns inte helt realistiskt.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: buskörare skrivet 26 januari 2018, 12:41:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2018, 12:22:29 PM
Nu talar vi som sagt om 25-30 år framåt i tiden, och då lär mycket ha hänt. Arninge Resecentrum är en stor knutpunkt med många bytande resenärer. Norrtäljes nuvarande bussdepå är riven och ersatt med en ny, kanske inne på Nordrona? Åkersbergas, Norrtäljes och Rimbos nuvarande stationsplaner är sedan länge bebyggda med bostäder, och stationerna har därmed inga rastplatser eller rastlokaler kvar. Kanske har man hunnit med idén att däcka över E18 vid Danderyds sjukhus för att få rum med den nya bussterminalen. Roslagsbanan matar in till Centralen via sin tunnel, och förlängningen till Rimbo är förhoppningsvis invigd. Frågan är om Tekniska högskolan ens finns kvar som bussterminal då, annat än för innerstadsbussarna som passerar ute på Valhallavägen.
Att enbart 670 ska tillåtas puttra på helt oförändrad genom alla andra omläggningar... nej, det känns inte helt realistiskt.

Jaha. Ja, så långt fram tänker jag inte planera.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 26 januari 2018, 19:42:43 PM
Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 11:22:14 AM
Med brist på folk i verkstan så prioriteras knappast trasiga lister på en buss som blir 13 år i år.

Visst är det tyvärr så, minst lika mkt tyvärr så är det kosmetiska det som kunden ser och drar det in och bullrar extra så är det inte rätt väg att locka människor att resa kollektivt, dessutom tenderar detta att bidra till vandalisering och minskat intresse från förarna att vara försiktiga om fordonen.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Ersa skrivet 26 januari 2018, 22:04:25 PM
Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 12:41:42 PM
Jaha. Ja, så långt fram tänker jag inte planera.

På de nivåerna ligger iaf Landstinget, kommunerna, företagare samt flera deltagare i olika forum. Nästa 10-årsavtal efter kommande upphandling är väl snart färdigplanerad, och därefter gäller det att fortsätta med framtidsvisionerna.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Lars_L skrivet 26 januari 2018, 22:19:03 PM
Nej visst, körtiderna är idag skapliga på 670. När den infördes som blåbuss räknade man med en körtid på 36 minuter mellan Tekniska och Söderhamnsplan! Det gick ju förstås inte...Sedan dess har man plussat på 10 minuter!

Men ett grundproblem i SL-trafiken är ju fokuseringen på punktlighet när det gäller avgångstid och mycket mindre på ankomsttid (även om man har mål även för det), vilket ofta ställer till det med omloppen. Inte minst var väl det en bidragande orsak till att Arriva fick problem vid trafikstarten 2013.

Ibland kan man ju också få lägga in längre reglertid mellan avgångarna, på linjer där ankomsttiderna kan diffa mycket mellan olika ankomster, exempelvis beroende på trafiksituationen, eller lösa på annat sätt (att lägga avgången sist i passet). 

I just det här fallet lät det ju dock som något annat var orsak till förseningen. Och den obefintliga fjädringen verkar väl också varit orsaken till att turen uppfattades som så pass obehaglig som här redogjorts för.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: buskörare skrivet 26 januari 2018, 22:39:59 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 januari 2018, 19:42:43 PM
Visst är det tyvärr så, minst lika mkt tyvärr så är det kosmetiska det som kunden ser och drar det in och bullrar extra så är det inte rätt väg att locka människor att resa kollektivt, dessutom tenderar detta att bidra till vandalisering och minskat intresse från förarna att vara försiktiga om fordonen.

Absolut! Nu är Vaxholmsborna väldigt duktiga på att åka buss, trevliga och vandaliserar sällan. 670 har dessutom norrorts bästa betalningsstatistik, så nog funkar 670 helt okej även med trasiga lister. Det kommer alltid finnas folk som har helt ouppnåeliga krav, och jag tror de flesta anser att det finns större problem på 13 år gamla bussar än trasiga lister. Och därför inte heller låter kollektivtrafikåkande bära eller brista med dessa heller. Jag tror vi vinner fler folk på fungerande AC t.ex. Och det tror jag de flesta Vaxholmsborna håller med om är viktigare.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: buskörare skrivet 26 januari 2018, 22:45:13 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2018, 22:04:25 PM
På de nivåerna ligger iaf Landstinget, kommunerna, företagare samt flera deltagare i olika forum. Nästa 10-årsavtal efter kommande upphandling är väl snart färdigplanerad, och därefter gäller det att fortsätta med framtidsvisionerna.

Låter ju rätt jobbigt att ha allt klart redan nu när man inte vet hur det ser ut mer än på pappret.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: buskörare skrivet 26 januari 2018, 22:54:08 PM
Citat från: Lars_L skrivet 26 januari 2018, 22:19:03 PM
Nej visst, körtiderna är idag skapliga på 670. När den infördes som blåbuss räknade man med en körtid på 36 minuter mellan Tekniska och Söderhamnsplan! Det gick ju förstås inte...Sedan dess har man plussat på 10 minuter!

Men ett grundproblem i SL-trafiken är ju fokuseringen på punktlighet när det gäller avgångstid och mycket mindre på ankomsttid (även om man har mål även för det), vilket ofta ställer till det med omloppen. Inte minst var väl det en bidragande orsak till att Arriva fick problem vid trafikstarten 2013.

Ibland kan man ju också få lägga in längre reglertid mellan avgångarna, på linjer där ankomsttiderna kan diffa mycket mellan olika ankomster, exempelvis beroende på trafiksituationen, eller lösa på annat sätt (att lägga avgången sist i passet). 

I just det här fallet lät det ju dock som något annat var orsak till förseningen. Och den obefintliga fjädringen verkar väl också varit orsaken till att turen uppfattades som så pass obehaglig som här redogjorts för.

Nu är det ju inte praktiskt möjligt att lägga långa reglertider på just 670 under rusningen. Jag vet inte hur de passen är lagda och inte heller om det var Vaxholm eller Täby som körde den turen. Jag jobbar inte de tiderna. Ibland får man försöka göra det bästa av situationen helt enkelt.
Jag har ytterst sällan problem själv med att få iväg turer i tid, så jag vet inte hur stort problemet verkligen är.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Ersa skrivet 27 januari 2018, 11:24:44 AM
Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 22:45:13 PM
Låter ju rätt jobbigt att ha allt klart redan nu när man inte vet hur det ser ut mer än på pappret.

Det kan ta över 10 år att omvandla ett obebyggd yta klassad som industriområde, till bostadsområde. Först därefter kan man börja med byggloven till bostadshusen. I varje fall ser det ut så i Norrtälje kommun. Att dra om riksvägar kan ta 40-50 års planering i Roslagen (jmf Västra vägen i Norrtälje, samt 77:an söder om Rimbo). Så inte är det direkt underligt att man måste försöka se åtminstone 10-20 framåt i tiden även när det gäller kollektivtrafiken i samma områden. Annars blir det ju bara halvmesyrer av allt.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 29 januari 2018, 07:30:04 AM
Citat från: buskörare skrivet 26 januari 2018, 22:39:59 PM
Absolut! Nu är Vaxholmsborna väldigt duktiga på att åka buss, trevliga och vandaliserar sällan. 670 har dessutom norrorts bästa betalningsstatistik, så nog funkar 670 helt okej även med trasiga lister. Det kommer alltid finnas folk som har helt ouppnåeliga krav, och jag tror de flesta anser att det finns större problem på 13 år gamla bussar än trasiga lister. Och därför inte heller låter kollektivtrafikåkande bära eller brista med dessa heller. Jag tror vi vinner fler folk på fungerande AC t.ex. Och det tror jag de flesta Vaxholmsborna håller med om är viktigare.
Visst är det nog så att Vaxholmsborna är relativt städade, men så är de ju inte så många heller om man jämför med exempelvis Täby.
Dessutom åker ju majoriteten av resenärerna på 670 mest till och från jobbet i Stockholm och det klientelet är för det mesta inte så benägna att sabotera sin pendlingsmiljö.
Att nivåregleringen fastnat i topp tycker jag mig ha sett till och från, såväl hos Arriva i Norrort som hos andra entreprenörer och orsakas oftast av strejkande nivågivare/ventiler, men detta bör man åtgärda omgående kan jag tycka.
Är det en "riktig" däckplatta är det ju ännu allvarligare eftersom det tyder på bromsproblem.
När det gäller ACn tycker jag det varit ett lotteri om den fungerar eller inte, även detta oberoende av bussmodell och operatör.
Vi kan ju hoppas att det byggs in en paus/rastmöjlighet i det kommande resecentrumet i Arninge som ju nyligen påbörjats (än så länge i form av förberedande markarbeten inför flytten av järnvägen).

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Ersa skrivet 29 januari 2018, 08:45:30 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 januari 2018, 07:30:04 AM
Vi kan ju hoppas att det byggs in en paus/rastmöjlighet i det kommande resecentrumet i Arninge som ju nyligen påbörjats (än så länge i form av förberedande markarbeten inför flytten av järnvägen).

Hur ser tidsplanen ut för resecentret i Arninge? Kommer det att invigas ungefär i samband med nya bussavtalet? Denna nya faktor torde ju betyda att anbudsläggarna har ett flertal nya faktorer och möjligheter att förändra/förbättra dagens linjenät.
Härligt att det äntligen är på väg att bli av iaf, efter 15-20 års av prat om det! :)
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 januari 2018, 09:10:09 AM
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2018, 08:45:30 AM
Hur ser tidsplanen ut för resecentret i Arninge? Kommer det att invigas ungefär i samband med nya bussavtalet? Denna nya faktor torde ju betyda att anbudsläggarna har ett flertal nya faktorer och möjligheter att förändra/förbättra dagens linjenät.
Härligt att det äntligen är på väg att bli av iaf, efter 15-20 års av prat om det! :)

Mer exakt än 2020-2021 har väl inte sagts. Men det borde väl i alla fall innebära att det finns en chans att det är klart till nya avtalet (eller i alla fall i det närmaste klart).

Nu tror jag väl inte att det blir så där väldigt mycket förändringar för det av busslinjenätet, annat än kopplingen till just Arninge. Men det är klart, motivet att köra 639 ända in till stan minskar förstås. Men man behöver ju fortfarande trafik till Danderyd för koppling till t-banan och den terminalen har väl svårt att svälja fler bussar (även om det väl ändå har gått hyfsat under RB-avstängningen).

Skulle nog alltså tro att det mesta blir som tidigare. Dock kan man ju verkligen fundera över det vettiga att dra 670 och 676 över Täby (som är tänkt enligt stomlinjestrategin), när man får ett relativt smidigt byte vid Arninge och att det ändå skulle förlänga restiden rätt mycket för övriga resenärer.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Ersa skrivet 29 januari 2018, 09:37:37 AM
Att som idag under lågtrafik köra rätt folktomma 639or nästan exakt samma tider som 676or Söderhall-Tekniska och tillbaka känns ju lite märkligt ur resenärens synvinkel. Det påminner lite om när det i Ar (Knivsta) i lågtrafik var 120 minuters väntetid mellan dubbelavgångarna på 677 och 801 som avgick på exakt samma minut mot Uppsala. Därefter 120 minuters väntan på nästa dubbelavgång.

En stomlinjestrategi som leder till en omväg och mycket mer körtid på 670 och 676 låter riktigt motsägelsefull och misslyckad. Vill man åka mellan Vaxholm/Norrtälje och Täby centrum har får man ju en ypperlig bytespunkt för detta just vid Arninge resecentrum. Dessutom bör man väl inte köra dubbeldäckare förbi Täby C, både med tanke på vikter och begränsade höjder.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 januari 2018, 10:31:37 AM
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2018, 09:37:37 AM
Att som idag under lågtrafik köra rätt folktomma 639or nästan exakt samma tider som 676or Söderhall-Tekniska och tillbaka känns ju lite märkligt ur resenärens synvinkel. Det påminner lite om när det i Ar (Knivsta) i lågtrafik var 120 minuters väntetid mellan dubbelavgångarna på 677 och 801 som avgick på exakt samma minut mot Uppsala. Därefter 120 minuters väntan på nästa dubbelavgång.
Förvisso - men samtidigt kan man ju lika gärna använda Söderhall idag, så sparar man ännu mer! Och det är ju alltid knepigt det där med lågtrafik (mellantrafik). Ofast är ju  trafiken riktigt låg bara i ena riktningen, medan det kan vara rätt fullt i den andra. Vilket alltså bara leder till tomköring från Tekniska som operatören inte får ersättning för (om det är produktionsavtal (jo, jag vet att det är VBP på den delsträckan på 639)).  639 har ju också ganska ojämn beläggning där Rimboturerna kan vara nästan tomma, medan det fortfarande är rätt många resenärer på avgånarna till/från Hallstavik.

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2018, 09:37:37 AM
En stomlinjestrategi som leder till en omväg och mycket mer körtid på 670 och 676 låter riktigt motsägelsefull och misslyckad. Vill man åka mellan Vaxholm/Norrtälje och Täby centrum har får man ju en ypperlig bytespunkt för detta just vid Arninge resecentrum. Dessutom bör man väl inte köra dubbeldäckare förbi Täby C, både med tanke på vikter och begränsade höjder.

Javisst, är det märkligt! Tanken (om nu det där någonsin blir verklighet) har ju då varit att sätta in någon högtrafiklinje som komplement direkt till Tekniska. Men enligt min mening borde man ju göra precis tvärtom, att låta stomlinjen vara den snabba och sedan sätta in mer arbetsrelaterade direktlinjer under högtrafik, för exemplevis skoleleverna i Täby, eller de som arbetar i Täby och kanske vidare till NKS. Norrtälje ligger ju lite för långt från Täby för att riktigt attrahera som shoppingcenter för Norrtäljeborna, även om det väl skulle öka om man lät bussen gå via. Eftersom Danderyd sjukhus mer och mer tar över rollen som primärsjukhus för norra delen av länet och NKS blir mer specialistsjukhus, är det ju inte heller så många resenärer (förutom det arbetsrelaterade) som har NKS som någon större målpunkt. Vill man ha en sen kvällsavgång kan man ju göra som med 726 och ha en anpassad sådan i samband med kvällspassets slut/början - om nu den resanderelationen skulle vara särskilt stor. 

Sedan, sådant där som fordonstyp och annat brukar ju inte riktigt ingå i Trafikförvaltningens analyser. Att köra med DD är ju Nobinas idé (ja, vi hade väl kläckt den långt innan redan på detta forum, men ändå)....Samtidigt om man har direktlinje till Tekniska är det väl den som får det stora underlaget och stomlinjen kan gå med boggivagnar.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Olle skrivet 29 januari 2018, 15:18:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2018, 09:37:37 AM
En stomlinjestrategi som leder till en omväg och mycket mer körtid på 670 och 676 låter riktigt motsägelsefull och misslyckad. Vill man åka mellan Vaxholm/Norrtälje och Täby centrum har får man ju en ypperlig bytespunkt för detta just vid Arninge resecentrum. Dessutom bör man väl inte köra dubbeldäckare förbi Täby C, både med tanke på vikter och begränsade höjder.
Det går inte att köra dubbeldäckare via Täby centrum, det var väl någon som försökte för några år sedan när det var stopp på E18, det blev stopp j tunnelöppningen för den bussen.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 januari 2018, 15:31:21 PM
Citat från: Olle skrivet 29 januari 2018, 15:18:08 PM
Det går inte att köra dubbeldäckare via Täby centrum, det var väl någon som försökte för några år sedan när det var stopp på E18, det blev stopp j tunnelöppningen för den bussen.

Både ja och nej. Man kan inte åka tunneln under spåret och via Grindtorp (vilket går fortast), men det går att köra Stockholmsvägen-Centralvägen. Dock blir ju då tidsförlusten ganska stor (vilket den förvisso blir oavsett). Sedan vet jag inte hur det ser ut med axeltrycket, men sådant brukar däremot gå att få dispens ifrån.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Ersa skrivet 29 januari 2018, 16:03:08 PM
Citat från: Lars_L skrivet 29 januari 2018, 15:31:21 PM
Både ja och nej. Man kan inte åka tunneln under spåret och via Grindtorp (vilket går fortast), men det går att köra Stockholmsvägen-Centralvägen. Dock blir ju då tidsförlusten ganska stor (vilket den förvisso blir oavsett). Sedan vet jag inte hur det ser ut med axeltrycket, men sådant brukar däremot gå att få dispens ifrån.

Fast om man rundar Åkerbygaraget och tar Stockholmsvägen runt, så missar man ju effektivt själva köpcentret, och jag tror inte att hållplatserna längsmed Stockholmsvägen är väldigt eftertraktade för majoriteten 676-resenärer att få tillgång till. Så man kan ju verkligen ifrågasätta nyttan med strategin.
Borde inte planerare av denna idé känna till att de främsta klagomålen på 676 i nutid är att linjen redan idag anses fått för många stopp, och på tok för många lokala resenärer som "tar upp plats" för Norrtäljeborna?
Jag antar att Vaxholmsborna också skulle ha liknande åsikter om alla 670 drogs via lokalgatan Stockholmsvägen.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 januari 2018, 16:17:37 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2018, 16:03:08 PM
Fast om man rundar Åkerbygaraget och tar Stockholmsvägen runt, så missar man ju effektivt själva köpcentret, och jag tror inte att hållplatserna längsmed Stockholmsvägen är väldigt eftertraktade för majoriteten 676-resenärer att få tillgång till. Så man kan ju verkligen ifrågasätta nyttan med strategin.
Borde inte planerare av denna idé känna till att de främsta klagomålen på 676 i nutid är att linjen redan idag anses fått för många stopp, och på tok för många lokala resenärer som "tar upp plats" för Norrtäljeborna?
Jag antar att Vaxholmsborna också skulle ha liknande åsikter om alla 670 drogs via lokalgatan Stockholmsvägen.

Jag menade att man kör Stora Marknadsvägen och ut Attundavägen till Stockholmsvägen - annars blir det ju lite för extremt. Då kör man ju bara ovan på rondellen och inte ner i tunneln, (om man får dispens för ev. viktklass).

Men annars håller jag med. Vad jag förstod tillkom förslaget efter kritik på att den tänkta nya BRT-lösningen till Arninge-Täby-NKS inte skulle komma Norrtäljeborna till del. Det var då någon kom på att man kunde slå ihop denna nya linje med 676.

Men det bästa vore ju då att förlänga turerna i högtrafik som sagt och ha kvar 676 som den är idag. Tanken har väl alltså främst varit att skapa en "tvärförbindelse" från Täby-Arninge till NKS. Och den tanken är ju bra, bara man inte väljer att ersätta 676 med den lösningen. Ekonomiskt är det ju ändå en ganska liten merkostnad att ha kvar detta som två linjer. Särskilt om man i detta också tar in frågor om punktlighet etc.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 29 januari 2018, 16:34:43 PM
Det blir nog knepigt att köra Attundavägen med dubbeldäckare, gångbron mellan nya kommunalhuset och kyrkan har inte mer än 3,6m fri höjd om det inte gjorts något åt den saken.
Vill man ha dubbeldäckare till Täby C måste man vända där eller angöra baksidan via Åkerbyvägen på något sätt, men det lär nog kräva en del ombyggnader eftersom det idag är privata parkeringsplatser där.
Alternativt får man göra som tåget och använda Tibble/Klubbvägen men då kommer man som sagt en bra bit från själva centrumanläggningen.
Å andra sidan har det varit på tapeten flera gånger att utveckla även sportcentrumet med hotell, kontor och annat.
Det troligaste är väl dock att det inte blir någon omdragning av 676, åtminstone inte i närtid.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 januari 2018, 17:26:58 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 januari 2018, 16:34:43 PM
Det blir nog knepigt att köra Attundavägen med dubbeldäckare, gångbron mellan nya kommunalhuset och kyrkan har inte mer än 3,6m fri höjd om det inte gjorts något åt den saken.
Vill man ha dubbeldäckare till Täby C måste man vända där eller angöra baksidan via Åkerbyvägen på något sätt, men det lär nog kräva en del ombyggnader eftersom det idag är privata parkeringsplatser där.
Alternativt får man göra som tåget och använda Tibble/Klubbvägen men då kommer man som sagt en bra bit från själva centrumanläggningen.
Å andra sidan har det varit på tapeten flera gånger att utveckla även sportcentrumet med hotell, kontor och annat.
Det troligaste är väl dock att det inte blir någon omdragning av 676, åtminstone inte i närtid.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ajdå, det hade jag missat. Å andra sidan är nog inte förlusten i och för sig så stor att åka både ut/in via Galoppfältet, även om det känns lite "bakvänt".

Men som sagt detta ligger nog långt fram i tiden oavsett och eftersom restidsförlusten för övriga resenärer blir så stor, är det kanske bättre då att erbjuda en begränsad högtrafiklinje mellan Täby och Norrtälje. Å andra sidan medger ju just bytet vid Arninge ett ganska bra alternativ mot dagens ganska dåliga lösning för att ta sig från motorvägen till centrum från 676. 

Det är ju samtidigt svårt idag att tänka sig något annat alternativ än Dubbeldäckare på 676, såsom resandet utvecklats.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Ersa skrivet 29 januari 2018, 17:28:44 PM
Stämmer bra med gångbron ovanför Attundavägen. Inte en centimeter har man grävt ut på den vägbanan, trots miljonprojekten intill. Vilket är lite kul med tanke på turistbussparkeringen intill badhuset precis efter viadukten i nedförsbacken. Jättebra med en parkering, men knappt några riktiga turistbussar tar sig ju under viadukten och fram till den! ;D
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: igel skrivet 29 januari 2018, 20:33:56 PM
Citat från: Lars_L skrivet 29 januari 2018, 16:17:37 PM
Särskilt om man i detta också tar in frågor om punktlighet etc.
Om 676 ska gå enligt planen och sluta i Hemmesta så har nog inte det så stor betydelse att den går via TÄC och nya karolinska.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 januari 2018, 21:59:16 PM
Citat från: igel skrivet 29 januari 2018, 20:33:56 PM
Om 676 ska gå enligt planen och sluta i Hemmesta så har nog inte det så stor betydelse att den går via TÄC och nya karolinska.

Nej, visst, nu ställde jag det väl mot dagens linjesträckning. Att köra till Hemmesta är faktiskt nästan ett omöjligt och orimligt projekt. Eller det bygger väl på att alla fortsätter åka med direktbussar till Tekniska och Slussen och att man då skapar en linje på sidan om för detta som komplement (med lågt resande).

Men bara en tomkörning lär ju behöva ligga på omkring 90 minuter. Man skulle alltså behöva ha garage både på Värmdö och Norrtälje och troligen avlösningar på i princip varje avgång någonstans i mitten av sträckningen för att det ska fungera. Men sedan tillkommer ju då alla extravagnar, flexvagnar och annat som krävs, + reserver etc.

Jag tror ingen har försökt sig på en sådan här lösning på linjer med så här högt resande någonstans i världen. Men Stockholm kan ju få bli först :)

Lösningen för 670 är väl i alla fall möjlig att genomföra (till Tyresö), men även den bygger ju på att huvuddelen av resenärerna under högtrafik åker direktlinjer till Tekniska respektive Gullmarsplan. Där är väl i och för sig underlaget för resor till Täby C också något större. Men även här blir väl körtiden omkring 2 timmar (beroende på vad ändstationen skulle hamna i Tyresö). Här hade man ju tankar på att den också skulle gå via Älta...

På sträckan till Tyresö har man vad jag förstått i alla fall gjorde en del fortsatta studier. Men sammankopplingen med 670 känns ju där också rätt osäker.

Det var väl i förstudien till upphandlingen till Tyresö som man beskrev stomlinjestrategien som en "vision". Och sådana kan man ju ha även om de inte har så mycket med verkligheten att göra.


Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: igel skrivet 29 januari 2018, 22:19:26 PM
Citat från: Lars_L skrivet 29 januari 2018, 21:59:16 PM
Lösningen för 670 är väl i alla fall möjlig att genomföra (till Tyresö),
Möjligare kanske. Men det kommer att bli en linje med ett väldigt lågt mottrafikresande från båda ändstationerna i eftermiddagstrafiken. Vill inte ens tänka på hur pass försenad en buss kan bli till anslutningen i Engarn om den ska gå Centralbron - Klarastrandsleden - E4 - Bergshamraleden. innan den kommer till DAS.

Finns det ens någon anledning att ha en planerad tidtabell för en sådan linje. Och finns det ens någon anledning att ha en planeringsavdelning på SL som planerar för en sådan linje.
Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Lars_L skrivet 30 januari 2018, 08:32:55 AM
Citat från: igel skrivet 29 januari 2018, 22:19:26 PM
Möjligare kanske. Men det kommer att bli en linje med ett väldigt lågt mottrafikresande från båda ändstationerna i eftermiddagstrafiken. Vill inte ens tänka på hur pass försenad en buss kan bli till anslutningen i Engarn om den ska gå Centralbron - Klarastrandsleden - E4 - Bergshamraleden. innan den kommer till DAS.

Finns det ens någon anledning att ha en planerad tidtabell för en sådan linje. Och finns det ens någon anledning att ha en planeringsavdelning på SL som planerar för en sådan linje.

I rusningstrafik får man ju - som nu ha en annan lösning. Övrig tid handlar det ju lite om vilka hålltider man har. Drar man om via NKS kommer ju Danderyd bli den stora påstigningsstationen norrut och där det finns möjlighet att lägga in viss tidsmarginal i hålltid - det är ju så man gör för 176/177 vid Brommaplan och ändå har man ju inte överdrivet långa regleringstider vid ändstationerna. Naturligtvis får man förutsätta att man gör åtgärder så att bussarna framförallt kan komma upp från Torsgatan till Centralbron (och vice versa) utan för mycket tidspillan.

Dock förtar ju långa hålltider något den andra nyttan av att skapa en bra förbindelse mellan framförallt Täby och NKS. Därför är det nog ändå bättre att ha det som två separata lösningar.

Dock kan ju påpekas att även Göteborgs expressbusslinjer fungerar lite på samma sätt (och ja, det är ju en del problem även där med punktligheten). Det är ju alltså ingalunda några omöjligheter. Problemet är ju just när körtiden blir alltför lång, förseningsrisken alltför stor och resandet alltför högt. Risken är väl som sagt att flertalet resenärer fortsätter åka direktbussar till Tekniska och Gullmarsplan i högtrafik. Då har man en stor merkostnad även där.

Men därför behöver ju inte heller turtätheten vara så hög i motriktning, eftersom andra linjer i huvudsak tar hand om högtrafikriktningen. 

Samtidigt är ju merkostnaden för att köra alla avgångar genom stan så fruktansvärt hög, att det bara av det ekonomiskt knappast är möjligt. Nu när pendeltågen flyttat är ju knappast cityterminalen heller en lika intressant målpunkt, annat än för arbetsresor till/från centrala City och de som väljer att ta SJ-tåget till/från Uppsala.


Titel: SV: Arriva och linje 670
Skrivet av: Ersa skrivet 30 januari 2018, 11:54:40 AM
Citat från: Lars_L skrivet 30 januari 2018, 08:32:55 AM
Samtidigt är ju merkostnaden för att köra alla avgångar genom stan så fruktansvärt hög, att det bara av det ekonomiskt knappast är möjligt. Nu när pendeltågen flyttat är ju knappast cityterminalen heller en lika intressant målpunkt, annat än för arbetsresor till/från centrala City och de som väljer att ta SJ-tåget till/från Uppsala.

Just så. När dessutom Roslagsbanan börjat rulla i sin nya tunnel från Centralen, tar gissningsvis de flesta inne i stan hellre tåget till Arninge, för att där byta till 639, 670 eller 676 not nordost. Istället för att sitta i landsbygdsbussar i innerstan som riskerar sitta fast i köer.