CF tankas för 52 år sedan

Startat av Gunnar D, 25 augusti 2020, 09:00:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Nico skrivet 27 augusti 2020, 10:15:12 AM
Kan inte svara generellt, men enligt en sagesman (som själv körde detta) så fanns en eftermiddagstur på linje 112 som på 1970-talet tankades i Alvik C. Dock inte med regelrätt tankbil utan medelst jeepdunkar som två raska gossar från Brommahallen körde ned med en Ford FK 1000. Medan bussföraren tog en kort paus så tankades det alltså med slangad tratt och dunk.

För att ansluta till mitt tidigare inlägg om H32 Büssing på linje 112 i Alvik så var tydligen den totala tiden för aktuell tur 33 timmar, därav stödtankningen. Varför man sedan inte istället bara åkte upp till Brommahallen och tankade kan nog bara de som var med då svara för.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Det hade väl varit den enklaste lösningen, även att åka ut med jeepdunkar låter ju som en bättre lösning än att investera i en lastbil med tank på flaket, kanske HJP vet?

S Svensson

#17
Citat från: zjbus skrivet 27 augusti 2020, 13:41:16 PM
Volvon på bilden är en F82s/F83s årsmodell 1972-1975, 1972 var första året med den svarta plastgrillen och 1975 var sista året modellen tillverkades för att ersättas av F4/F6 https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_F4
Mvh zjbus

Volvo F4 och F6 var i och för sig lastbils bygda,men det gick att beställa dessa i en variant för att passa till karosser för bussar. En hel mängd sådana byggdes.

När det gäller SJ bussar så är det inte helt säkert att man generellt kan säga att tankarna hade en viss volym. En del bussar kunde ha flera tankar.
Jag vet inte om det var så i Stockholmsområdet. En intressant bild. I dag skulle skyddsombud och kanske andra få skrämselhicka. Ingen skylt där det står en siffra (1202?). Även stor risk vid olyckor.


Admin: Citat korrigerat

HJP

Citat från: zjbus skrivet 27 augusti 2020, 13:41:16 PM
Volvon på bilden är en F82s/F83s årsmodell 1972-1975, 1972 var första året med den svarta plastgrillen och 1975 var sista året modellen tillverkades för att ersättas av F4/F6 https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_F4
Mvh zjbus
****
Möjligen minns jag fel. Det kanske inte var en Snabbe jag såg, utan samma bil som på bilden. Årsmodellerna stämmer ju in på det.

HJP

Citat från: zjbus skrivet 28 augusti 2020, 12:31:09 PM
Det hade väl varit den enklaste lösningen, även att åka ut med jeepdunkar låter ju som en bättre lösning än att investera i en lastbil med tank på flaket, kanske HJP vet?
****
Nej, jag vet inte, men en jeepdunk rymmer väl bara 20 liter. Det skulle gå åt många dunkar, för en ganska otymplig tankning.
Detta gick snabbt och elegant.

HJP

Citat från: roggek skrivet 27 augusti 2020, 22:38:03 PM
Om man nu tankade "längs vägen", och inte i depå, så återstår följdfrågan:
Hur många liter diesel per mil förbrukade egentligen en H32/H34 (antagligen en hel del?), och hur mycket rymdes i tanken.

För det verkar lite "overkill" att tanka "längs vägen", och var nog endast i undantagsfall detta skedde med tanke på brandfaran?
(Fast Sverige på 70-talet, var ju Sverige på den tiden, utan massa "byråkrati från EG")  :))
****
Jag tror att denna tankning förekom på vagnar som var ute längre än vanligt. Kanske övergick till nattrafik.
Särskilt brandfarligt tror jag inte att det är. Bussarna drivs ju med diesel, som inte är alldeles lättantändligt.

zjbus

Tack för din information, ja otympligt hade det säkert blivit men betydligt säkrare liksom att ta en sväng till depån för extratankning, funderar också på hur stort behovet var utav sådana här extratankningar?
Volvo Snabbe var föregångaren till F82, den slutade tillverkas 1966.

HJP

#22
****
Att köra in till depån för tankning, tar tid. Det kan man inte göra när vagnen går i trafik.
Detta sätt var mycket smidigt, och jag ser inga risker med det.
Om risken att tanka, skulle vara så stor, skulle inte gemene man få tanka själv på en bensinstation, där många tankar bensin, som är betydligt mer antändligt än diesel. Risken är synnerligen liten.

Vad menar du att det är för risk? Vad skulle bli säkrare med jeepdunkar?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

zjbus

Det kan väl inte vara många linjer som rullar så intensivt under dygnet så att det inte hinns med tankning, tvätt och städning, då kan man ju fundera på hur omloppen är upplagda.
Även diesel är klassificerad som brandfarlig vätska, inte lika farlig som bensin förstås. Det går att läsa mer här: https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25569.pdf
Det finns många regler och säkerhetsföreskrifter på en mack så att tanka där är förstås avsevärt säkrare än på en busshållplats.

HJP

****
Varför man har ett omlopp som gör tankning nödvändig på linjen, vet jag inte. Troligen är/var det inte särskilt vanligt.
Visst är dieselolja klassad som brandfarlig, men är inte farlig vid vanlig tankning.
Bensin, som har en betydligt lägre flampunkt, får gemene man tanka själv, på bensinstationer. Varför, om det utgör en så stor risk som du antyder? Bensin brinner lättare på en bensinstation, än diesel på en busshållplats. Ingen stor risk, således.

Silo

Även i Norrköping förekom planenlig tankning (med jeepdunk) ute på stan på stadsbussar som hade långa omlopp. Tankningen skedde när bussarna passerade centrum och i samband med passagerarutväxling vid hållplats.
/TS

Frank Edberg

 PÅ tidiga Volvo B58 var det 180 liters tank och det krävdes att man tankade någon gång under dagen.
Man vågade nog inte köra mer än ca. 40-50 mil mellan tankning.

Peter Rost

Både H32, och H34:orna kunde köras i tolv/trettontimmarsomlopp i streck med eventuell stödtankning om jag minns rätt.

Bfg

Även Göteborgs spårvägar tankade ute längs linjen.
Den sista tankbilen var en VW LT35 troligen ifrån slutet 70 talet med en 1000 liters tank på flaket.
Innan den använde man en tankvagn som drogs av en Volvo valp.
Kanske någon har bild?