Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 25 augusti 2020, 09:00:18 AM

Titel: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 25 augusti 2020, 09:00:18 AM
(https://i.postimg.cc/3N4j96nX/CFHuga25aug68-Web.jpg)

SJ 0238 tankas vid ankomst till Huddingegaraget 25 aug 1968.

Mvh Gunnar
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 25 augusti 2020, 09:42:54 AM
****
Tack för en annorlunda vardagsbild.
På 1970-talet körde jag ofta Linje 141, med Büssing H32. Vid Telefonplan kom SL:s tankbil, en Volvo Snabbe. Den tankade min vagn, men trots att jag var med om det många gånger, tänkte jag aldrig på att ta med kameran till den tjänsten.
Finns de någon som har förevigat den tankningen, eller kan visa en bild på tankbilen?
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 25 augusti 2020, 10:30:10 AM
Stort tack för din mycket trevliga bild, Scania-Vabis CF och SJ-Buss en härlig kombination.
Mvh zjbus
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 25 augusti 2020, 21:26:17 PM
Trevligt!

CF:arna hade 175 liters tank. Hur många liter diesel rymdes i H32:orna?

//Peter
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Hasse L skrivet 26 augusti 2020, 10:37:07 AM

Hej HJP!

(https://i.postimg.cc/Hnpf7G8D/4378-144-Fr-B.jpg)
En reprisbild på tankbilden. Inte så långt ifrån Tfp.
/H
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 26 augusti 2020, 14:02:12 PM
Detta är inte Volvo Snabbe och Büssing, det är Volvo F82s/F83s och Leyland men även denna Volvo hade en tank på flaket som den körde runt och fyllde på diesel i bussar ur.
Volvo Snabbe var Volvos sista lastbil med bensinmotor, den hade en mycket pigg men törstig V8 och slutade tillverkas 1966.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Tom Hallström skrivet 26 augusti 2020, 20:31:26 PM
Stämningsfulla bilder!
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 augusti 2020, 08:45:10 AM
Vilka SL-linjer kunde betjänas av tankbilen under 70-talet? Har inget minne av det alls. Däremot minns jag att GS linjer 21 o 24 kunde få extra diesel från en tankbil vid Nils Ericsonsplatsen.

/Gunnar
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 27 augusti 2020, 10:11:44 AM
Citat från: Hasse L skrivet 26 augusti 2020, 10:37:07 AM
Hej HJP!

En reprisbild på tankbilden. Inte så långt ifrån Tfp.
/H
****
Stort tack Hasse.
Frä och Tfp ligger ju nästgårds.
Intressant bild, med Volvo Snabbes efterträdare. Även föraren ser ut att vara efterträdare till den jag minns.
Jag slutade vid SL i januari 1975, för att börja vid SJ, så "din" Volvo bör vara tämligen ny på bilden.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Nico skrivet 27 augusti 2020, 10:15:12 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 27 augusti 2020, 08:45:10 AM
Vilka SL-linjer kunde betjänas av tankbilen under 70-talet? Har inget minne av det alls. Däremot minns jag att GS linjer 21 o 24 kunde få extra diesel från en tankbil vid Nils Ericsonsplatsen.

Kan inte svara generellt, men enligt en sagesman (som själv körde detta) så fanns en eftermiddagstur på linje 112 som på 1970-talet tankades i Alvik C. Dock inte med regelrätt tankbil utan medelst jeepdunkar som två raska gossar från Brommahallen körde ned med en Ford FK 1000. Medan bussföraren tog en kort paus så tankades det alltså med slangad tratt och dunk.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 27 augusti 2020, 13:41:16 PM
Citat från: HJP skrivet 27 augusti 2020, 10:11:44 AM
****
Jag slutade vid SL i januari 1975, för att börja vid SJ, så "din" Volvo bör vara tämligen ny på bilden.
Volvon på bilden är en F82s/F83s årsmodell 1972-1975, 1972 var första året med den svarta plastgrillen och 1975 var sista året modellen tillverkades för att ersättas av F4/F6 https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_F4
Mvh zjbus
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: roggek skrivet 27 augusti 2020, 22:38:03 PM
Om man nu tankade "längs vägen", och inte i depå, så återstår följdfrågan:
Hur många liter diesel per mil förbrukade egentligen en H32/H34 (antagligen en hel del?), och hur mycket rymdes i tanken.

För det verkar lite "overkill" att tanka "längs vägen", och var nog endast i undantagsfall detta skedde med tanke på brandfaran?
(Fast Sverige på 70-talet, var ju Sverige på den tiden, utan massa "byråkrati från EG")  :))
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 27 augusti 2020, 23:09:44 PM
Hittade inga uppgifter om storlek på tankarna hos SBH däremot att Büssing hade en diesel på 147 HK och Leyland 160 HK, förstår inte heller förtjänsten med att tanka ute längs vägen istället för vid depån före/efter körning och att SL hade en speciell tankbil för detta tyder ju på att det var en vanlig företeelse.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 28 augusti 2020, 06:49:32 AM
H32 hade en tank på 180 liter, ett antal vagnar hade "stor tank", 230 liter. Numren var 4051-70, 4261-80.
För H34 var motsvarande 180 liter resp. 225  liter (4347-65, 4370-95)

Källa SL vagnförteckningsblad.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 28 augusti 2020, 10:58:11 AM
För H34 4378 på bilden skulle det då innebära en räckvidd på 75 mil med en bränsleförbrukning på 3 L/mil.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Nico skrivet 28 augusti 2020, 12:01:33 PM
Citat från: Nico skrivet 27 augusti 2020, 10:15:12 AM
Kan inte svara generellt, men enligt en sagesman (som själv körde detta) så fanns en eftermiddagstur på linje 112 som på 1970-talet tankades i Alvik C. Dock inte med regelrätt tankbil utan medelst jeepdunkar som två raska gossar från Brommahallen körde ned med en Ford FK 1000. Medan bussföraren tog en kort paus så tankades det alltså med slangad tratt och dunk.

För att ansluta till mitt tidigare inlägg om H32 Büssing på linje 112 i Alvik så var tydligen den totala tiden för aktuell tur 33 timmar, därav stödtankningen. Varför man sedan inte istället bara åkte upp till Brommahallen och tankade kan nog bara de som var med då svara för.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 28 augusti 2020, 12:31:09 PM
Det hade väl varit den enklaste lösningen, även att åka ut med jeepdunkar låter ju som en bättre lösning än att investera i en lastbil med tank på flaket, kanske HJP vet?
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 augusti 2020, 13:21:32 PM
Citat från: zjbus skrivet 27 augusti 2020, 13:41:16 PM
Volvon på bilden är en F82s/F83s årsmodell 1972-1975, 1972 var första året med den svarta plastgrillen och 1975 var sista året modellen tillverkades för att ersättas av F4/F6 https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_F4
Mvh zjbus

Volvo F4 och F6 var i och för sig lastbils bygda,men det gick att beställa dessa i en variant för att passa till karosser för bussar. En hel mängd sådana byggdes.

När det gäller SJ bussar så är det inte helt säkert att man generellt kan säga att tankarna hade en viss volym. En del bussar kunde ha flera tankar.
Jag vet inte om det var så i Stockholmsområdet. En intressant bild. I dag skulle skyddsombud och kanske andra få skrämselhicka. Ingen skylt där det står en siffra (1202?). Även stor risk vid olyckor.


Admin: Citat korrigerat
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 28 augusti 2020, 14:29:37 PM
Citat från: zjbus skrivet 27 augusti 2020, 13:41:16 PM
Volvon på bilden är en F82s/F83s årsmodell 1972-1975, 1972 var första året med den svarta plastgrillen och 1975 var sista året modellen tillverkades för att ersättas av F4/F6 https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_F4
Mvh zjbus
****
Möjligen minns jag fel. Det kanske inte var en Snabbe jag såg, utan samma bil som på bilden. Årsmodellerna stämmer ju in på det.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 28 augusti 2020, 14:32:07 PM
Citat från: zjbus skrivet 28 augusti 2020, 12:31:09 PM
Det hade väl varit den enklaste lösningen, även att åka ut med jeepdunkar låter ju som en bättre lösning än att investera i en lastbil med tank på flaket, kanske HJP vet?
****
Nej, jag vet inte, men en jeepdunk rymmer väl bara 20 liter. Det skulle gå åt många dunkar, för en ganska otymplig tankning.
Detta gick snabbt och elegant.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 28 augusti 2020, 14:37:27 PM
Citat från: roggek skrivet 27 augusti 2020, 22:38:03 PM
Om man nu tankade "längs vägen", och inte i depå, så återstår följdfrågan:
Hur många liter diesel per mil förbrukade egentligen en H32/H34 (antagligen en hel del?), och hur mycket rymdes i tanken.

För det verkar lite "overkill" att tanka "längs vägen", och var nog endast i undantagsfall detta skedde med tanke på brandfaran?
(Fast Sverige på 70-talet, var ju Sverige på den tiden, utan massa "byråkrati från EG")  :))
****
Jag tror att denna tankning förekom på vagnar som var ute längre än vanligt. Kanske övergick till nattrafik.
Särskilt brandfarligt tror jag inte att det är. Bussarna drivs ju med diesel, som inte är alldeles lättantändligt.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 28 augusti 2020, 14:45:45 PM
Tack för din information, ja otympligt hade det säkert blivit men betydligt säkrare liksom att ta en sväng till depån för extratankning, funderar också på hur stort behovet var utav sådana här extratankningar?
Volvo Snabbe var föregångaren till F82, den slutade tillverkas 1966.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 28 augusti 2020, 16:50:47 PM
****
Att köra in till depån för tankning, tar tid. Det kan man inte göra när vagnen går i trafik.
Detta sätt var mycket smidigt, och jag ser inga risker med det.
Om risken att tanka, skulle vara så stor, skulle inte gemene man få tanka själv på en bensinstation, där många tankar bensin, som är betydligt mer antändligt än diesel. Risken är synnerligen liten.

Vad menar du att det är för risk? Vad skulle bli säkrare med jeepdunkar?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 28 augusti 2020, 18:31:52 PM
Det kan väl inte vara många linjer som rullar så intensivt under dygnet så att det inte hinns med tankning, tvätt och städning, då kan man ju fundera på hur omloppen är upplagda.
Även diesel är klassificerad som brandfarlig vätska, inte lika farlig som bensin förstås. Det går att läsa mer här: https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25569.pdf
Det finns många regler och säkerhetsföreskrifter på en mack så att tanka där är förstås avsevärt säkrare än på en busshållplats.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 28 augusti 2020, 23:01:14 PM
****
Varför man har ett omlopp som gör tankning nödvändig på linjen, vet jag inte. Troligen är/var det inte särskilt vanligt.
Visst är dieselolja klassad som brandfarlig, men är inte farlig vid vanlig tankning.
Bensin, som har en betydligt lägre flampunkt, får gemene man tanka själv, på bensinstationer. Varför, om det utgör en så stor risk som du antyder? Bensin brinner lättare på en bensinstation, än diesel på en busshållplats. Ingen stor risk, således.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Silo skrivet 30 augusti 2020, 11:38:55 AM
Även i Norrköping förekom planenlig tankning (med jeepdunk) ute på stan på stadsbussar som hade långa omlopp. Tankningen skedde när bussarna passerade centrum och i samband med passagerarutväxling vid hållplats.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Frank Edberg skrivet 30 augusti 2020, 21:21:34 PM
 PÅ tidiga Volvo B58 var det 180 liters tank och det krävdes att man tankade någon gång under dagen.
Man vågade nog inte köra mer än ca. 40-50 mil mellan tankning.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 31 augusti 2020, 11:28:36 AM
Både H32, och H34:orna kunde köras i tolv/trettontimmarsomlopp i streck med eventuell stödtankning om jag minns rätt.
Titel: SV: CF tankas för 52 år sedan
Skrivet av: Bfg skrivet 18 september 2020, 20:46:17 PM
Även Göteborgs spårvägar tankade ute längs linjen.
Den sista tankbilen var en VW LT35 troligen ifrån slutet 70 talet med en 1000 liters tank på flaket.
Innan den använde man en tankvagn som drogs av en Volvo valp.
Kanske någon har bild?