Höstlov bakom ratten [Del 3]

Startat av Carl Eric, 07 november 2021, 20:34:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Efter att ha varit på en lång resa 2018 och en ännu längre resa 2019 satte pandemin stopp för den tilltänkta resan till Assisi 2020. Istället blev det kortare äventyr i Sverige.


Höstlovsveckan 2020 inleddes lördagen den 24 oktober med att jag startade upp en resa till Hemavan. Jag hämtade gruppen i Haninge söder om Stockholm, körde till Hudiksvall och tog sedan tåget tillbaka. Denna gång var det Barks Buss JUST GO med deras jubileumsstripning (från deras 20 års jubileum 2019) som stod för transporten. Här har vi förmiddagsrast i Tönnebro.


Resan av veckan var jag tillsammans med en kollega utlånad till Katrineholms Buss för att köra tågersättning mellan Kolmården och Linköping. Här bekantar vi oss med bussen på en tankningstur i Norrköping den 26 oktober. Mercedes hör tyvärr inte till mina favoritbussar, jag föredrar Volvo!

Detta var första gången jag körde tågersättning och jag måste säga att också detta var en trevlig upplevelse! Det blir en särskild slags kollegial gemenskap mellan trafikledare, kundvärdar och förare från olika företag. Det enda tråkiga (förutom att det var pandemi så att jag inte kom iväg till Italien) var att tidtabellen var för optimiskt planerad så att nästan inga omlopp stämde.

Några bilder från veckan:

Katrineholms Buss EEA 743 vid Kolmårdens station den 27 oktober.


Den 28 oktober vid Linköpings resecentrum.


Den 30 oktober vid Linköpings resecentrum.


Och sedan den 31 oktober skulle samma grupp som kom från Hemavan mötas upp och körningen blev den omvända mot veckan innan: tåg till Hudviksvall, lösa av föraren som kört från Hemvana, lämna av gruppen i Haninge och sedan köra bussen till Norrköping. Härligt att få avsluta med lite Volvo igen!

Det var allt för den här gången, vem vet när vi ses på vägarna igen?!

/Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!