Upphandling Malmö stad - vinnare utsedd

Startat av julle, 28 juni 2010, 13:39:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

julle

Nobina är vinnare av upphandlingen i Malmö stad, med områdena Kirseberg och Limhamn eller Malmö Central som Skånetrafiken numera kallar det sammanslagna kontraktet. Intressant att notera är att Arriva som är nuvarande entreprenör har valt att inte lägga anbud!

Tre anbud har inkommit:

Nobina      214,7 milj/ år
Busslink     235,6 milj/ år (+ 9,7% mot vinnare)
Bergkvara  259,6 milj/ år (+ 20,9 %)

Följande bolag var prekvalificerade men valde att inte lägga anbud:

Arriva, Veolia, Orusttrafiken, Stadsbussarna i Östersund.

RoggaBoy

#1
På hur många år är avtalet? Får säga grattis till Nobina då efter förlusten i Gävle.

Edit:
Även i Härnösand har Nobina vunnit senaste upphandlingen, som är på 3år framåt.

Peter L

Grattis, roligt att återta den trafik man tappade till Arriva i senaste upphandlingen! Undrar om de tidigare 48xx-bussarna (numer 68xx hos Arriva) får tillbaka sina gamla nummer eller om det blir nya.

Är omfattningen på det upphandlade avtalet lika med den volym som Arriva har idag förresten?

...och var får alla bussarna plats? Det var ganska trångt senast det begav sig och nu finns det betydlig fler gasbussar på depån i Kirseberg (som väl är på väg bort?).

Walter

Nu tar ju Nobina över det man förlorade till Arriva, dvs gamla Limhamnsdelen av avatlet. Att Arriva inte alägger anbud är kanske inte så förvånanade mer att Veolia som har resten av trafiken inte gör det. Här hade man ju möjlighet till samordningsvinster, dock är ju avtalen på olika längd men ändå.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Peter L skrivet 28 juni 2010, 13:46:50 PM
Undrar om de tidigare 48xx-bussarna (numer 68xx hos Arriva) får tillbaka sina gamla nummer eller om det blir nya.



De Volvobussar som gick från dåvarande Swebus till Arriva skall inte finnas kvar i det nya avtalet. Endast MAN-bussarna skall vara kvar, det blir ca 60 nya bussar som ersätter även de Volvo bussar Arriva har haft (6516-6544)

Nobina har ju inte kvar all den regiontrafik som man hade sist man körde stadsbussar så där finns nog plats på depån.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Stefan P

Hej

Var det ungefär 100 bussar?

mvh Stefan P

Jan

Citat från: Peter L skrivet 28 juni 2010, 13:46:50 PM
Grattis, roligt att återta den trafik man tappade till Arriva i senaste upphandlingen! Undrar om de tidigare 48xx-bussarna (numer 68xx hos Arriva) får tillbaka sina gamla nummer eller om det blir nya.

Är omfattningen på det upphandlade avtalet lika med den volym som Arriva har idag förresten?

...och var får alla bussarna plats? Det var ganska trångt senast det begav sig och nu finns det betydlig fler gasbussar på depån i Kirseberg (som väl är på väg bort?).


Plats blir det nog inte gott om. Lommapaketets vagnar är inte kvar inte heller Swebus Express.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Walter skrivet 28 juni 2010, 14:24:32 PM
Nu tar ju Nobina över det man förlorade till Arriva, dvs gamla Limhamnsdelen av avatlet. Att Arriva inte alägger anbud är kanske inte så förvånanade mer att Veolia som har resten av trafiken inte gör det. Här hade man ju möjlighet till samordningsvinster, dock är ju avtalen på olika längd men ändå.

Skånetrafiken ville nog ha 2 aktörer.
I branschen 37 år

Walter

Citat från: Jan skrivet 28 juni 2010, 14:31:13 PM
Skånetrafiken ville nog ha 2 aktörer.

Det förstår jag men det är väl inte anledning att Veolia inte lägger anbud. Det gjorde man när gällande avtal var ute förra gången.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Stefan P skrivet 28 juni 2010, 14:28:22 PM
Hej

Var det ungefär 100 bussar?

mvh Stefan P

Det bör vara i närheten av 100 bussar ja, totalt är det ca 200 bussar i stadstrafiken, och detta är ju ca 50%.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Jan skrivet 28 juni 2010, 14:28:48 PM
Plats blir det nog inte gott om. Lommapaketets vagnar är inte kvar inte heller Swebus Express.

Expressen är väl kvar på depån, likaväl Strömma (Interbus)? Lommapaketet är ju inte kvar. Inte heller Falsterbo-Trelleborg som man hade samtidigt som stadstrafiken förra gången. Dock var det ju bara 50% av den stadstrafik man nu vunnit så trångt blir det nog.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: Walter skrivet 28 juni 2010, 14:26:09 PM
De Volvobussar som gick från dåvarande Swebus till Arriva skall inte finnas kvar i det nya avtalet. Endast MAN-bussarna skall vara kvar, det blir ca 60 nya bussar som ersätter även de Volvo bussar Arriva har haft (6516-6544)

Nobina har ju inte kvar all den regiontrafik som man hade sist man körde stadsbussar så där finns nog plats på depån.

Frågan helt överspelad alltså, det borde jag kanske kunna räknat ut med tanke på att bussarna nu är ca 10 år gamla.  ;)

Nej, det har man förvisso inte, men lite fler platser får byggas om för gastankning kan jag tänka mig. Tänkte inte på att det försvunnit trafik. Klart att man vill ha mer trafik när det finns outnyttjad kapacitet.

Hur många bussar har man kvar på depån i Malmö för övrigt? Ca 20 till trafiken Malmö-Lund och ca 5-10 stycken för trafiken på Lund Öster?

Walter

Citat från: Peter L skrivet 28 juni 2010, 14:37:38 PM
Frågan helt överspelad alltså, det borde jag kanske kunna räknat ut med tanke på att bussarna nu är ca 10 år gamla.  ;)

Nej, det har man förvisso inte, men lite fler platser får byggas om för gastankning kan jag tänka mig. Tänkte inte på att det försvunnit trafik. Klart att man vill ha mer trafik när det finns outnyttjad kapacitet.

Hur många bussar har man kvar på depån i Malmö för övrigt? Ca 20 till trafiken Malmö-Lund och ca 5-10 stycken för trafiken på Lund Öster?

Numera kanske 25 för det förstnämnda, dessutom Swebus och Interbus har ett gäng vagnar. Samt en och annan skolbuss på servicebesök.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: RoggaBoy skrivet 28 juni 2010, 13:42:56 PM


Edit:
Även i Härnösand har Nobina vunnit senaste upphandlingen, som är på 3år framåt.

Är det nya vagnar även i Härnösand? Är det samma trafik man har idag på ca 5 vagnar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: julle skrivet 28 juni 2010, 13:39:31 PM
Nobina är vinnare av upphandlingen i Malmö stad, med områdena Kirseberg och Limhamn eller Malmö Central som Skånetrafiken numera kallar det sammanslagna kontraktet. Intressant att notera är att Arriva som är nuvarande entreprenör har valt att inte lägga anbud!

Tre anbud har inkommit:

Nobina      214,7 milj/ år
Busslink     235,6 milj/ år (+ 9,7% mot vinnare)
Bergkvara  259,6 milj/ år (+ 20,9 %)

Följande bolag var prekvalificerade men valde att inte lägga anbud:

Arriva, Veolia, Orusttrafiken, Stadsbussarna i Östersund.

Trevligt, synd dock att Busslink blev utan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.