"Nytt" i Helsingborg

Startat av Gano, 18 maj 2023, 13:24:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Tog en sväng ut igår för att fotografera linje 520 (Helsingborg - Åstorp) som numera körs iprincip uteslutande med MAN. Någon enstaka Citaro kan också dyka upp om man har tur.


Bergkvarabuss 1119 vid S:t Nicolai på väg mot Helsingborg C. I bakgrunden en av Bergkvaras korta BYD som under helger och kvällar kan dyka upp på L506.




free high resolution images
Bergkvarabuss 1134 som kämpat sig upp för branta Bergaliden på väg mot Åstorp. Tillskillnad från övriga MAN som BKB använder på linjen har denna fortfarande det röda sätestyget.



Bonus får bli på VR 2118 som tomkörde från Helsingborg C. Troligtvis mot depån efter en dag på linje 22.

Mattias Petersson

Fina bilder som vanligt ifrån dig  :) 

Funderar i sommar fota vid Stattena i Helsingborg sitta vid bänken där bara en ide har fått bara.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Gano

Tack så mycket!
Stattena är trevligt, dock kör inga regionbussar mer än SkE 11 förbi där längre.

Mattias Petersson

Okej kör inte linje 251 - 260 - 220 - 224 - 506 - skåneex 10 förbi där ochså?
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Bussmicke

Jag hade också för mig det, kär inte regionbuss Trädgårdsgatan upp från centralen längre?
Om de kör annan väg, hur gör de det och sedan när?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gano

Linje SkE 10, 220, 250, 506 och 520 kör mycket riktigt från Helsingborg C, upp via Trädgårdsgatan mot Lasarettet, sen till Olympia och vidare mot Ängelholmsleden.
För något år sedan ändrade man satt bussarna kör direkt från hållplats Olympia Park till Älvsborgsgatan istället för att köra via Stattena som man alltid gjort förut.


Såhär kör linje idag 26 och det är den sträckan som ovan nämnda regionlinjer körde förut.


Såhär kör linje SkE 10, 220, 250, 506 och 520 idag. Man "genar" förbi Stattena.

Hoppas detta gjorde det något tydligare.