Ändringar ska göra ersättningstrafiken bättre mellan Nynäshamn och Västerhaninge

Startat av kristoffer, 16 maj 2008, 15:48:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ted Selander

Är det Michael Lindskog på Stockholmståg eller Nynäshamns-Posten själv som blandar bort korten.

Några reservbussar från SL-land tas inte i anspråk för gröna linjen som bekant.

/Ted

Ted Selander

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 17:12:59 PM
Gröna linjen påverkar väl inte Swebus fordonstillgång? eller används Swebus som underentreprenör där?

Nej, inte alls.

/Ted

Peter Rost

Är  bussarna  som  används  särskilt  "Skruttiga"?  Lite  gnäll  i  överkant  kan  jag  tycka, eftersom  det  är  relativt  kort  resa  det  handlar  om, och  att  bussarna  som  används  från  Swebus  samt  diverse underantrepenörer  överlag  är  städade  och  prydliga.

/Peter

kristoffer

Citat från: Peter Rost skrivet 17 maj 2008, 18:50:54 PM
Är  bussarna  som  används  särskilt  "Skruttiga"?  Lite  gnäll  i  överkant  kan  jag  tycka, eftersom  det  är  relativt  kort  resa  det  handlar  om, och  att  bussarna  som  används  från  Swebus  samt  diverse underantrepenörer  överlag  är  städade  och  prydliga.

/Peter

Hörde att folk ej vill åka med Glödös Bussar som är lite mer "Skruttiga"
/ Kricke

Yujin Zhang

Citat från: Peter Rost skrivet 17 maj 2008, 18:50:54 PM
Är  bussarna  som  används  särskilt  "Skruttiga"?  Lite  gnäll  i  överkant  kan  jag  tycka, eftersom  det  är  relativt  kort  resa  det  handlar  om, och  att  bussarna  som  används  från  Swebus  samt  diverse underantrepenörer  överlag  är  städade  och  prydliga.

/Peter

Räknas 28min till Ösmo resp 50min till Nynäshamn som kort resa? Nånting måste du väl jämföra med...

kristoffer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 maj 2008, 01:40:16 AM
De bussar som Swebus kör med är även om de är till åren knappast speciellt obekväma, däremot finns det ju underentreprenörer som använder fordon som knappast uppfyller kraven som kan ställas

aa precis, Gladö  ;)

Cero

Citat från: Peter Rost skrivet 17 maj 2008, 18:50:54 PM
Är  bussarna  som  används  särskilt  "Skruttiga"?  Lite  gnäll  i  överkant  kan  jag  tycka, eftersom  det  är  relativt  kort  resa  det  handlar  om, och  att  bussarna  som  används  från  Swebus  samt  diverse underantrepenörer  överlag  är  städade  och  prydliga.

/Peter

Redan när det kördes ersättningstrafik på tunnelbanans röda linje Telefonplan-Fruängen gnälldes det på vissa bussar. Swebus körde den lokala linjen med nya Omnilink och där var det inga problem men de hade PTS (tror jag) som underleverantör för direktlinjen Telefonplan-Fruängen. PTS körde med två gamla Säffle ledbussar från 80-talet och det var stora klagomål på dessa bussar. Det gick så långt att allt fler såg till att hitta andra ordinarie linjer för att ta sig till/från Telefonplan, började åka buss till pendeltåget i Älvsjö, köra bil eller rent av ta taxi sista biten hem. Köerna av bilar som hämtade folk vid Telefonplan ökade stadigt och många vågade helt enkelt inte åka med vad som kallades "vraken". Nu pratar vi om 10 minuters resa.

Detta, och det som påstås beträffande nynästrafiken, kan måhända betraktas som gnäll i överkant. Men är kunden inte nöjd så är det bara att gilla läget och inse att man inte levererar rätt produkt. Nu har ju SL monopol på kollektivtrafik i Stockholmsområdet så konkurrensen fungerar inte riktigt. I annat fall hade kunderna övergett SL och åkt med de konkurrerande kollektivtrafikbolagen istället om de hade haft en bättre produkt. Som läget är nu blir det så att de som inte kan/vill åka bil, cykla eller gå istället (vilka är de enda konkurrerande alternativen), får gilla läget och då går missnöjet över i gnäll istället.

JDS

Citat från: Cero skrivet 19 maj 2008, 10:57:18 AM
Detta, och det som påstås beträffande nynästrafiken, kan måhända betraktas som gnäll i överkant. Men är kunden inte nöjd så är det bara att gilla läget och inse att man inte levererar rätt produkt.

Självklart levererar man inte rätt produkt när trafiken redan i utgångsläget utgör ersättningstrafik! Det är svårt att göra någon nöjd i den situationen och det blir inte lättare av att nynäsbaneborna hela tiden tycks tro att någon bryr sig om dem, när ingen egentligen gör det. Förbättringarna av Nynäsbanan syftar till större delen till att få resten av det svenska järnvägsnätet att fungera bättre...  8)

Peter Rost

Citat från: Cero skrivet 19 maj 2008, 10:57:18 AM
Redan när det kördes ersättningstrafik på tunnelbanans röda linje Telefonplan-Fruängen gnälldes det på vissa bussar. Swebus körde den lokala linjen med nya Omnilink och där var det inga problem men de hade PTS (tror jag) som underleverantör för direktlinjen Telefonplan-Fruängen. PTS körde med två gamla Säffle ledbussar från 80-talet och det var stora klagomål på dessa bussar. Det gick så långt att allt fler såg till att hitta andra ordinarie linjer för att ta sig till/från Telefonplan, började åka buss till pendeltåget i Älvsjö, köra bil eller rent av ta taxi sista biten hem. Köerna av bilar som hämtade folk vid Telefonplan ökade stadigt och många vågade helt enkelt inte åka med vad som kallades "vraken". Nu pratar vi om 10 minuters resa.



Det  är  just  det  som  jag  kanske  har  lite  svårt  att  förstå, om  vi  tar  Nynäsbanan  som  nu  körs  med  är  det  25-30  vagnar, av  dem  är  kan  det  vara   2-3  stycken  av  åttiotalssnitt  som  används, att  det  sen  inte  är  "rätt  produkt"  vad  gäller  komfort  och  AC  kan  förstås  diskuteras, tror  åndå  inte  att  så  värst  många  resenärer  tänker  så  mycket  på  det. Att  Gladö  och  PTS  kör  till  viss  del  med  bussar  från  80-talet  är  väl  en  ekonomisk  fråga  antar  jag.

/Peter

Cero

Citat från: Peter Rost skrivet 20 maj 2008, 00:19:41 AM
Det  är  just  det  som  jag  kanske  har  lite  svårt  att  förstå, om  vi  tar  Nynäsbanan  som  nu  körs  med  är  det  25-30  vagnar, av  dem  är  kan  det  vara   2-3  stycken  av  åttiotalssnitt  som  används, att  det  sen  inte  är  "rätt  produkt"  vad  gäller  komfort  och  AC  kan  förstås  diskuteras, tror  åndå  inte  att  så  värst  många  resenärer  tänker  så  mycket  på  det. Att  Gladö  och  PTS  kör  till  viss  del  med  bussar  från  80-talet  är  väl  en  ekonomisk  fråga  antar  jag.

/Peter

Kunderna reagerar antagligen helt olika beroende på om de bryr sig, hur de bryr sig och hur de betraktar alternativen. Vissa har ingen bil eller en skruttig sådan och tycker det är toppen att åka skrotbuss, för hur mycket kan man begära för några tior. Andra jämför med alternativet ny, fräsch bil, dyr visserligen men dock. Då duger det givetvis inte att komma med ett museum eftersom personen ifråga har alternativ och värderar dem annorlunda. Sedan finns det entusiasterna som hoppar jämfota när något som knappt rullar kommer åkande och de som bara vill ha en lugn stund på en komfortabel sittplats.

Samtidigt måste vi komma ihåg att två personer kan ha helt olika syn på trafikstandarden beroende på när och hur de åker. Om bägge rutinmässigt alltid åker samma turer (men sinsemellan olika) kan ju den ena alltid hamna på turer där de finaste bussarna går medan den andra alltid får åka med när Gladö kör. Självklart tycker kanske då den första personen att ersättningstrafiken är helt OK medan den andra anser att den är skräp för det körs bara med skrothögar.

Det är jobbigt med kunder för de kräver saker och kollektivtrafiken är en av de branscher som i många år levt skyddat och i viss utsträckning fortfarande gör det. Därför går det fortfarande bra att betrakta kunderna som gnälliga och säga "var glad att det kom en buss överhuvud taget" istället för att som i andra branscher ta tillvara kundernas åsikter och utifrån dem prioritera förbättringsarbetet.

JDS

Citat från: Cero skrivet 20 maj 2008, 15:26:36 PM
Det är jobbigt med kunder för de kräver saker och kollektivtrafiken är en av de branscher som i många år levt skyddat och i viss utsträckning fortfarande gör det. Därför går det fortfarande bra att betrakta kunderna som gnälliga och säga "var glad att det kom en buss överhuvud taget" istället för att som i andra branscher ta tillvara kundernas åsikter och utifrån dem prioritera förbättringsarbetet.

Kollektivtrafiken kommer aldrig att vara ett konkurrenskraftigt alternativ om man försöker vända sig till folk som har som IDEAL att bo i en förort och köra i en luftkonditionerad, hyfsat nytillverkad personbil. Därför får man välja mellan att skita i dem och hoppas att tillräckligt många andra inser fördelarna med kollektivtrafik, eller att på något sätt försöka övertyga dem om att deras ideal är fånigt och dumt. Under tiden bör man i vilket fall som helst ge sjutton i att förse dem med vägar som är bättre än vad järnvägen är!