"Dödsbussen" KR Trafik 181 idag|VARNING! STARKA BILDER!(7bilder)

Startat av Kvarne, 27 februari 2008, 16:12:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

VARNING! DENNA TRÅD INNEHÅLLER STARKA BILDER!



























(Har du scrollat hit har du själv valt att titta på bilderna -Kom ihåg att jag varnat dig!)

Idag är det ett år sedan den mycket tragiska bussolyckan i uppland där 5 människor dog och många skadades. Jag besökte idag AB Demonteringar och där stod en av de inblandade bussarna, KR Trafik 181. Det blev liksom mycket verkligare när man kunde ta på plåten själv. Ruggit värre.
Det var läskigt...overkligt. Under mina 6 år som bussfotograf och tillika bildredigerare är dessa bilder de som varit jobbigast att redigera. Fy tusan alltså. Mina tankar går till alla inblandade, särskilt till de omkomnas familjer!

Jag väljer att lägga upp dessa bilder trots att det kanske kan uppfattas som känslokallt. Jag är inte det, jag mådde verkligen inte bra efter att ha sett denna buss i verkligheten, men jag vill visa er vilka krafter vi "leker" med. Och att det krävs så lite för att det ska gå så fel.

R.I.P alla omkomna!













Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Johan Hansson

Vet du vad som hänt med 182, är den också på Hölö?

Håller med om att olyckan var hemsk.
Tycker bilderna är ok att visa.
Bussarna såg ju ännu jävligare ut på olycksplatsen och där skulle jag inte äns tagit upp kamera ur väskan om jag varit där.

Tankarna går självklart att alla inblandade och deras anhöriga.

Tänk så snabbt ens liv kan ändras, Ta vara på nära och kära.

Man lever bara en gång. 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Kvarne

Citat från: Johan H skrivet 27 februari 2008, 17:10:50 PM
Vet du vad som hänt med 182, är den också på Hölö?

AB Demonteringar övertog även denna, men sålde den vidare till Volvo Bussar AB Danmark.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Möllers

Mmm den dagen minns man kollade mycket på TVen den dagen.
Våkade du gå i den med fanns det ingen blod i den bara den tanken om man gick i den blä  :'(

MGA

Vilken j-vla smäll.
En stor tanke till dom omkomna och deras anhöriga.
///
MGA

Olle

Att gå in i bussen tycker jag verkar ytterst tveksamt att man ska göra ....

Johan Hansson

Var stod dessa bussar under Haveriutredningen, måste ju varit i något garage eller hangar eller något.
Brukar vara så vid sådan här olyckor fordonet inte återväder till depån i de här fallet eller?

tar ett ex:

När Försvarsmaktens Superpuma H99 störtade utanför Rörö och sedan bärgades så kördes delarna till en special anpassad hangar i Halmstad.

Detta just för att det skulle vara mycket olämpligt att lägga delarna i en hangar på Säve där helikoptern var stationerad.


Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Skalman

> Att gå in i bussen tycker jag verkar ytterst tveksamt att man ska göra ....

Det är ju bara ett skrotobjekt.

Den är definitivt "åtgärdad" innan den hamnade där den är nu (ifall någon
skulle oroa sig med sådana tankar).

homer

Vi ska komma ihåg att räddningstjänsten troligen har orsakat stora skador på bussen det är inte bara själva olyckan som gör att den ser ut så här

Stinsen

Citat från: Johan H skrivet 27 februari 2008, 18:21:15 PM
Var stod dessa bussar under Haveriutredningen, måste ju varit i något garage eller hangar eller något.
Brukar vara så vid sådan här olyckor fordonet inte återväder till depån i de här fallet eller?



På kvällen efter olyckan bärgades dem till brandförsvarets område vid Victoria, mötte dem på väg hem från jobbet. Där stod de utomhus med presseningar över ett tag. Sedan flyttades de till försvarets område ute vid Ärna, gamla flygflottiljen F16, i en hangar.

F.ö. minns jag den där dagen mycket väl då en kollega omkom i olyckan och hennes son jobbar också hos oss så det var jobbigt en tid efteråt.

Niklas Bygdestam

Citat från: Stinsen skrivet 27 februari 2008, 18:45:32 PM
På kvällen efter olyckan bärgades dem till brandförsvarets område vid Victoria, mötte dem på väg hem från jobbet. Där stod de utomhus med presseningar över ett tag. Sedan flyttades de till försvarets område ute vid Ärna, gamla flygflottiljen F16, i en hangar.

F.ö. minns jag den där dagen mycket väl då en kollega omkom i olyckan och hennes son jobbar också hos oss så det var jobbigt en tid efteråt.


Det var i hangaren på fd F16 i Ärna som en grupp skulle utreda hur olyckan gått till genom att göra mätningar på vraken
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Olle

Citat från: Skalman skrivet 27 februari 2008, 18:22:18 PM
> Att gå in i bussen tycker jag verkar ytterst tveksamt att man ska göra ....

Det är ju bara ett skrotobjekt.

Den är definitivt "åtgärdad" innan den hamnade där den är nu (ifall någon
skulle oroa sig med sådana tankar).

Trots allt dog ett antal människor i just den här bussen, märkligt att den inte skrotas på direkten....

Sundås

Citat från: Olle skrivet 27 februari 2008, 21:05:26 PM
Trots allt dog ett antal människor i just den här bussen, märkligt att den inte skrotas på direkten....

Att den inte skrotas förrän nu beror väl på att man har haft utredningar om olyckan.. Därefter gick ju (som synes) bussen till skrot.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Niklas Bygdestam

Citat från: Sundås skrivet 27 februari 2008, 21:14:46 PM
Att den inte skrotas förrän nu beror väl på att man har haft utredningar om olyckan.. Därefter gick ju (som synes) bussen till skrot.


Fast det konstiga är att det andra vraket såldes till Volvo Bussar AB Danmark trots att det också är en dödsbuss och blev illa åtgånget. Undrar vad Volvo Bussar AB Danmark ska göra med vraket
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 februari 2008, 21:37:13 PM
Fast det konstiga är att det andra vraket såldes till Volvo Bussar AB Danmark trots att det också är en dödsbuss och blev illa åtgånget. Undrar vad Volvo Bussar AB Danmark ska göra med vraket

Reservdelar kanske? Men det hör väl inte till vanligheterna att man ens plockar delar från "dödsfordon"? Jämför med polisbilen från Malexander som gick till skrot trots att den "bara" hade skottskador i vindrutan och dörrarna. Ty en sådan bil vill man ju inte åka runt i efteråt, hur lagad och renoverad den än kan bli.