Huvudmeny

Linje 7 x 2

Startat av Bussmicke, 20 juli 2021, 01:59:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Ajdå. Här måste man givetvis ändra skyltningen till "Stockholm", så det matchar rutinerna på bussarna till Östra station.  ;)

Bältes-Assar

7:an är väl en innerstadslinje? Såvitt jag vet brukar innerstadsbussarna skyltas Östra station om de någon gång vänder där.

roggek

Och vad skall linje 7 vända vid Östra Station för ö h t?
Bättre om de där Roslagsborna lär sig Stockholms geografi någon gång...

Fin bild för övrigt, Micke :D

Ersa

Att linje 7 ska till Östra station har jag verkligen inte påstått, och jag förstår inte alls den kopplingen.

Det är inte vaneresenärer i Roslagen som haft problem med skyltningen Stockholm på Roslagslinjerna, utan de påstigande från Täby, Danderyd och därefter, som reser in mot stan. För dem är ordet Stockholm utan förtydligande inte automatiskt synonymt med Östra station eller Humlegården.
Varför inte värna om korrekt information till dessa ovana resenärer på samma sätt som det skulle värnas om påstådda ovana resenärer i Brottby?  ::)

Men vi kan väl istället ersätta all skyltning där det idag står Slussen på 400-linjerna, till Stockholm? Om det nu är så fruktansvärt svårt att lägga till ett Ö efter ordet Stockholm, samt Humlegården på de olika 600-linjerna. Det måste ju bli enhetlig otydlighet nån gång, och inte bara otydligt på ett ställe.

Definitivt en trevlig bild, i fin vinkel för övrigt.

Bältes-Assar

Ersa, man blir ju inte riktigt klok på om du tycker att det är för tydligt eller för otydligt! Jag antar t ex att du menar att bussarna som går bort från Stockholm borde skyltas "Busstationen" eller "Resecentrum" så att man inte blandar ihop det med någon annan hållplats på orten den går till. (Hur man ska veta vilken ort den går till är jag inte säker på!)

Spårvagnen har ju i alla fall nästan löjlig övertydlighet. Djurgården Waldemarsudde, som om det funnits något annat Waldemarsudde att blanda ihop det med.

Ersa

Jag har varit tydlig i väldigt många år angående detta. Jag tycker att 600-linjerna mot Tekniska högskolan och Humlegården bör skyltas tydligare än idag. Kan det vara i 10-15 år jag regelbundet anmärkt på detta, via rätta kanaler?
Om detta nu är totalt omöjligt, måste man ju enligt SL:s nuvarande logik för 600-linjerna istället införa samma otydlighet för alla som åker till t.ex Slussen. Varför så svårt att ha samma logik och enhetligt i alla väderstreck?

Djurgårdslinjen har lagom nivå på tydlighet, och det har även 610 mot Vallentuna, som visar var i Vallentuna tätort sista hållplatsen är.

Walter

Men det problemet dryftas väl bäst med SL? Ingen på forumet kan ändra det och jag förstår din poäng med otydligheten eller bristen på logik men att dra det till en innerstadslinje som aldrig lämnar stan är ju att ta det lite långt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

jocke

Skylta Stockholm på alla bussar. Klart  ???

Vad folktomt det var på platsen förresten. Mitt i semestern och inte en kotte.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Micke A

Är ju en A34:a på bilden ju, inte A32

Karsten

Det tråkiga blir ju att var och varannat inlägg på det här forumet ganska snabbt börjar handla om hur missunnade resenärerna på linje 639 är, eller hur mycket bättre det var förr. Som Walter skriver, inget lär förbättras av att ta upp det gång på gång på detta forum utan det är nog snarare SL som behöver uppvaktas.

Jag tycker Bussmickes bild var riktigt trevlig, med B9S i stadstrafik och en spårvagnsmodell som redan är historia i Stockholm.😊

Ersa

Nja, skyltningen Stockholm handlar väl mer om 670 och 608, speciellt nu efter att lokalt resande numera inte är välkomna på 639 och 676. Att saken drivits via de rätta kanalerna i sisådär 10-15 år har jag ju dessutom redan skrivit ovan. Vore intressant att veta vilka som avslår detta år efter år.

Det finns heller inga restriktioner att trådar bara får handla om en sak, så vill man skriva om helt andra saker än det jag skriver, så är det väl bara att skriva hur mycket man vill om sina egna tankar i samma tråd?

Bilden var givetvis väldigt trevlig både i vinkel, kvalitet med bra färger, och blir ett bra tidsdokument i framtiden.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2021, 11:06:17 AM

Men vi kan väl istället ersätta all skyltning där det idag står Slussen på 400-linjerna, till Stockholm? Om det nu är så fruktansvärt svårt att lägga till ett Ö efter ordet Stockholm, samt Humlegården på de olika 600-linjerna. Det måste ju bli enhetlig otydlighet nån gång, och inte bara otydligt på ett ställe.


Skyltningen Stockholm i riktn Slussen har faktiskt förekommit för i första hand linje 433-434, visserligen inofficiellt men ändå

Nico

Inte för att vara den, men nu var det Mickes (i mitt tycke) stämningsfulla bild som var på tapeten. Tagen med Soltorget delvis i ryggen/in till vänster som det ser ut och som fångat en regnig och folktom innerstad under corona-sommaren 2020.

Känns bättre att spinna vidare på det temat då trådar om skyltning ändå finns i överflöd och vi tjänar inte mycket på en spretig sådan till. Istället kan man filosofera lite kring vad man kommer att säga om denna bild om säg 15-20 år?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

En välkomponerad och snygg bild Micke! Påminner litet om upplägget i Lund - varannan spårvagn, varannan buss.