Y1 1323 i Svenstavik

Startat av Ersa, 21 november 2009, 22:25:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa



Allt var inte bättre förr, men nog saknar man tiden då Y1:orna hade rätt färg och gick i persontrafik året om.

Så sent som 1997 åkte jag Y1 hem från Östersund efter en helkväll på körskolan, vilket var billigare och snabbare än busslinje 45. Stolarna, eller snarare fotöljerna, i Y1:an var dessutom överlägsna mot de trånga stolarna i KR:s Inlandsbussar.

Drängen

Var det inte dom där som hade vissa problem med den Jämtländska vintern?. Körde torv från Härjedalen i slutet på 80-talet, och det hände att dom stod lite här och var efter Inlandsbanan mellan Svenstavik och Östersund. Vill minnas att det var nån debatt i ÖP och LT om dom.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Drängen skrivet 22 november 2009, 06:05:52 AM
Var det inte dom där som hade vissa problem med den Jämtländska vintern?. Körde torv från Härjedalen i slutet på 80-talet, och det hände att dom stod lite här och var efter Inlandsbanan mellan Svenstavik och Östersund. Vill minnas att det var nån debatt i ÖP och LT om dom.

Jo, i början hade de det. Det har dock blivit betydligt bättre med åren och nu får nog Y1 betraktas som driftssäkra. Problemet är att det kan vara svårt att få tag i reservdelar och fordon därför kan  bli stående länge på verkstäderna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Drängen

Ja, jag kanske skulle ha skrivit det. Var väl första vintern som det strulade med dom.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Drängen skrivet 22 november 2009, 08:54:32 AM
Ja, jag kanske skulle ha skrivit det. Var väl första vintern som det strulade med dom.

Ja, de 2-3 första vintrarna var det allt. Det var också problem med att isa av dem eftersom de var för långa för att komma in i motorvagnsverkstäderna.
Numera har de flesta Y1-or fått motor och drivlina från Fiat utbytta mot sådana från Volvo.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Drängen

Ja just det. Var hela vagnen Italiensk, eller var det bara motorn?.

JB

Hela vagnen är Italiensk, byggd av Fiat. Problemet första vintrarna var väl att luftintaget satt under vagnen och lätt sattes igen av snö och is. Sedan de flyttas till sidorna försvann väl problemen till stor del?

/Jonas

Staffan Sävenfjord

Citat från: JB skrivet 22 november 2009, 10:05:28 AM
Hela vagnen är Italiensk, byggd av Fiat. Problemet första vintrarna var väl att luftintaget satt under vagnen och lätt sattes igen av snö och is. Sedan de flyttas till sidorna försvann väl problemen till stor del?

/Jonas

30 Y1-or licensbyggdes också av Kalmar Verkstad. Men det var vid leverans en helt igenom italiensk konstruktion, dock anpassad till SJ:s specifikationer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

3-delade "Itino" i IC-trafik längs delar av Inlandsbanan hade varit "mumma"
;D

/B