Busschaufför brutalt misshandlad

Startat av Johan Hansson, 20 januari 2008, 21:21:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Busschauffören ifrågasatte äktheten i en biljett. Då fick han flera knytnävsslag i ansiktet av den uppretade passageraren.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1665508.ab

Tycker det är dax för busschaffhörer att gå ut i strejk för att markera att nu får det vara nog.
En 24 timmars strejk i hela sverige samtidigt för alla busschaffhörer som i linjetrafik.

Vi har ju den senaste tiden kunnat läsa här på forumet om våldet mot busschaffhörer och andra attentat mot bussarna som t.ex stenkastning.

BORT MED KONTANTER FRÅN BUSSARNA!

Hoppas på att kunna få medhåll från någon mer här på forumet.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.


Andreas Ljungqvist

Välkommen till verkligeheten forumdeltagare.. Det stegrande våldet infekterar samhället och vi svenskar bara tittar på och låter det ta överhand.. Alla skyller på alla vems "felet" är att det gått som det gått.. Men man börjar starkt undra om man vill sätta några barn till denna grymma värld..

Jag håller med dig Johan, nu är det dags att agera och jag hoppas att det är huvudmän och entreprenörer som vaknar.. Själv slutade jag i tid, 3 veckor senare fick ju som tidigare nämt en av mina vänner duktigt med stryk när han utövade sitt arbete..

Christer K

Nolltaxa har man provat i Örebro och då gick bussarna fulla jämt. Då var det fel, undrar vad som är rätt eller fel. Som en åkeriägare sa en gång till mig. Passar det inte så, sparkar jag på en sten och det kommer upp en ny chaufför.
Personligen tycker jag att kommunal ska ta tag i detta centralt. Nu måste varje skyddsombud på företaget bestämma ska vi köra eller inte.
Stoppa all busstrafik i städerna under en dag som en manifestation mot våldet mot chaufförer. Då först kanske det händer nått, så politikerna vaknar.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Magnus_J

mycket man skulle behöva ta bort.
SMS biljetterna tex.

politiker är en annan, de lär nog inte vakna till liv. det skulle bara bli gnäll om sossemakt och annat för att trycka tillbaka visat missnöje.


Fredde

CitatNolltaxa har man provat i Örebro och då gick bussarna fulla jämt. Då var det fel, undrar vad som är rätt eller fel

Nolltaxa skulle aldrig funka här i Stockholm. Det kan jag nästan lägga en slant på... Skulle bli rullande värmestugor och tillhåll av olika slag, istället för vad det är tänkt att vara.


Citatmycket man skulle behöva ta bort.
SMS biljetterna tex.

Bra att fler än jag förespråkar detta.. Dock kanske det är bättre med den tilltänkta avläsaren, där det är antingen eller, istället för ord mot ord om vad som är äkta eller inte.


robbes

#6
i måga fall är det tyvärr också så att chauffören är en bidragande orsak med sin stil och attityd till att sådant inträffar har sett vid ett antal tillfällen här i örebro chaufförer som provocerar resenären bara för att visa sin makt.

som den shauffören som slängde av folk för de trodde biljettren var falsk han kontrollerade ej heller med de hjälpmedel som finns.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1275509



här är webbtv länk till det inträffade
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1275512

Fredde

Det där med makt eller ej kan man diskutera i evigheter. Har själv försökt att på diplomatisk väg förklara för folk att det är mitt jobb att se till att alla som åker med har okej fördbevis. Vissa förstår, andra blir otroligt upprörda...

Det är kanske föga förvånande att det oftast handlar om ungdomar som vill åka med terminskort efter 19 på kvällen. Men det kan även vara andra som inte vet vart zongränserna går.

Fler kontrollanter och mer information är kanske behövligt. Både till personal och resenärer.


robbes

i allehanda fanns en artikel till där de som nekades åka med intervjuvades men den finner jag ej på nas sida nu dock kan sägas de var ej speciellt ung mamma.

Magnus_J

Citat från: Fredde_J skrivet 20 januari 2008, 22:46:38 PM
Det där med makt eller ej kan man diskutera i evigheter. Har själv försökt att på diplomatisk väg förklara för folk att det är mitt jobb att se till att alla som åker med har okej fördbevis. Vissa förstår, andra blir otroligt upprörda...

Det är kanske föga förvånande att det oftast handlar om ungdomar som vill åka med terminskort efter 19 på kvällen. Men det kan även vara andra som inte vet vart zongränserna går.

Fler kontrollanter och mer information är kanske behövligt. Både till personal och resenärer.



se över var problemen är störst och inte var det är smidigast att stå och kolla.
punktmarkera områden som många gånger nämnda Kista C. eller bygga om hela terminalen så folk inte kan komma in utan giltiga biljetter.

ett problem är ju att folk skiter i vad som gäller och går in i bakdörrar tex. och vissa kollegor har ju knallat bak och sagt till och de har ju fått en smäll, vad är rätt och vad är fel. man har krav på sig som förare från SL ( i mitt fall ) och från företaget och sen har i den andra vågskålen sin hälsa och sen vidare ut på hela skalan.
Man försöker ju så gott man kan på varje pass och varje linje för det är alltid nån som försöker, men jag vill inte bli misshandlad för 26 kronor heller.

Fredde

Nattauto brukar vara effektivt när denna finns. Då kan dom stå där och gapa ;D


Cero

Ansvar = Att ta ansvar för sina egna handlingar och att avkrävas ansvar för vad man gör.

Respekt = Att respektera andra på samma sätt som man själv vill bli respekterad.

Empati = Att lära sig hantera känslor, bry sig om andra och att förstå hur andra människor känner.

Trygghet = Att individen har ett nätverk av personer kring sig som bryr sig men också ställer krav.

Dessa fyra parametrar krävs för att skapa självständiga, trygga människor som tar ansvar och respekterar andra. Det finns alltför många människor som växer upp utan familjer, föräldrar och socialt nätverk. I stor utsträckning har staten försökt ta över rollen som förälder och socialt nätverk och det brukar inte funka. Det spelar ingen roll om vi utbildar halva befolkningen till poliser, väktare, socialarbetare och politiker och sätter upp kameror som täcker in alla offentliga utrymmen. Vi kommer ändå inte att få ett bättre klimat i samhället.

Det som skapar grunden i en människas beteende är den trygghet, förståelse och vägledning som byggs in under unga år och de enda som kan ingjuta det i en person är föräldrarna och familjen. Dagens samhälle skapar inte förutsättningarna för att uppnå detta och så länge det inte ändras kommer vi att få leva med att en ökande del av befolkningen består av otrygga, vilsna och emotionellt störda personer som inte klarar motgångar, som dövar psykisk smärta och otrygghet med droger och som inte tål ett nej.

Nico


Citat från: Fredde_J skrivet 20 januari 2008, 23:04:37 PM
Nattauto brukar vara effektivt när denna finns. Då kan dom stå där och gapa ;D

Nu har jag av olika skäl hållit på med lite andra saker och inte kört så mycket på sistone vilket i sin tur ger mig lite dålig pejl på vissa vagntyper. Ett krux om jag nu ändå minns rätt är att det på vissa nyare vagnar (i alla fall Råstas nyare Volvovagnar, vilket ju normalt då är det som går på den tunga linje 179) inte finns någon direkt lättillgänglig nattautofunktion. Annars håller jag med om att det är en ganska bra lösning att ta till om man har möjlighet. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan H skrivet 20 januari 2008, 21:21:12 PM

BORT MED KONTANTER FRÅN BUSSARNA!

Hoppas på att kunna få medhåll från någon mer här på forumet.


Men just den här misshandeln berodde ju på att man infört ett alternativ till kontanter. Så det är inte patentlösningen och det som gör mig så bekymrad är att AMV, facket och arbetsgivarna tycks tro att tar vi bara bort kontanthanteringen så löser vi alla våldsproblem ombord. Det är klart att man inte gör. Man slipper i bästa fall rånen.
Det här problemet hade möjligen lösts genom att man också tar bort förarens skyldighet att kolla att resenärerna har giltigt färdbevis. Men vad blir då följden: jo, att buset i ännu högre grad söker sig till bussarna och snart hittar de säkert en annan anledning till att komma i konflikt med bussföraren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Problemen finns och titt som tätt blir en förare utsatt för hot eller misshandel.
Men vad kan man göra åt problemet? Vilka förändringar behövs för att få till en säker och trygg arbetsmiljö.