Huvudmeny

Omni i Östersund

Startat av Ersa, 08 januari 2008, 12:07:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Citat från: Cero skrivet 08 januari 2008, 13:32:30 PM
Jo jag tror det. En prototyp var beskaffad med 2-2-2 och det har funnits med som alternativ i någon broschyr eller om det var på hemsidan vill jag minnas.

Det stämmer att den första prototypen hade 2-2-2, dock är detta den enda som byggts med den här dörrställningen.
Antar att efterfrågan styrt produktbreddningen.

Niklas Bygdestam

Hur vanligt är det med ledbussar med dörrställning 2+2+2+2? I Uppsala har alla OmniCity ledbussar just detta. Men jag vet inte om jag har sett detta någon annanstans. Det vanliga på OmniCity ledbussar är annars 2+2+2+1 istället. Är det bara Uppsala som har OmniCity med just denna dörrställning?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2008, 16:14:12 PM
Hur vanligt är det med ledbussar med dörrställning 2+2+2+2? I Uppsala har alla OmniCity ledbussar just detta. Men jag vet inte om jag har sett detta någon annanstans. Det vanliga på OmniCity ledbussar är annars 2+2+2+1 istället. Är det bara Uppsala som har OmniCity med just denna dörrställning?

Två av de Neoplanledbussar Busslink Söderort fick ärva från Jönköping hade 2-2-2-2, resterande hade enkel sistadörr. Alla dessa fick dock sista dörren permanent igenspikad ganska snart, officiellt beroende på att några hållplatser var för snäva för att släpet skulle stå rakt och sista dörren därmed vara synlig för föraren. Dock undrar jag om detta var hela sanningen för på de Omnicity som Söderort trafikerar används sista dörren (och de f.d. Norrköpingsvagnarna har väl inte kameraövervakning av densamma, såsom 53xx har?). Det ligger nära till hands att tro stängandet av sista dörren även var ett led i att minska driftosäkerheten hos dessa härken.

yngrot

Inte går det fortare med 2 dörrar fram?? efter förarplatsen kommer det ju hjulhus och där kan man inte gå mer än en person åt gången jag har då inte märkt när jag körde i stan att det gick fortare med 2 dörrar fram. Däremot ska ju vara 1-2-1 iaf på stadsbussar för att få folk längst bak i bussen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Rådeström

#19
Ibland skulle man kunna tro att du aldrig åkt eller kört buss förr.
Med två dörrar fram kan man låta främre dörren vara för de som betalar, och bakre för de som har kort, detta gör ABSOLUT att det går snabbare med två dörrar fram, än om hela kön skall vänta på en som betalar i en enkeldörr.

Därmed blir det ett kortare stopp vid hållplatsen och  = snabbare med dubbeldörr

hm...lite tänkande om jag får be innan inläggen :D

Danne B.

Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2008, 18:40:13 PM
Inte går det fortare med 2 dörrar fram?? efter förarplatsen kommer det ju hjulhus och där kan man inte gå mer än en person åt gången jag har då inte märkt när jag körde i stan att det gick fortare med 2 dörrar fram. Däremot ska ju vara 1-2-1 iaf på stadsbussar för att få folk längst bak i bussen.

Ditt tänkande fungerar förutsatt att den som står och betalar till chauffören står mellan hjulhusen och är 1 meter bred...

//Danne

yngrot

Det beror ju oxå på om föraren ska visera alla som går på... men oavsett så blir det ju lite dåligt med plats därfram... särskilt när alla har kassar och väskor
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

#22
På måndag morgon kl 05:30 kommer omnibuschaufför S Omnisson med sin blå skärmmössa framförandes en pigg Scania OmniCity med dubbla framdörrar. Alla de rödhåriga passagerarna ställer siggenast upp i upp sig i två köer, varav den högra är till för de som betalar kontant eller vill ladda på sina busskort vid det svarta myntbordet. I den vänstra kön går alla de glada morgonpigga männikorna fram till den gröna biljettmaskinen för att efter stämplat kort äntligen får åka till sin arbetsplats. Ty de vet lika mycket som Karl-Bertil Jonsson att "ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."    ;)




Ulf Rådeström

Hmm...saknar jag humor, eller var det ett ovanligt dumt inlägg från din sida :-)?

Visst finns det undantag när det inte fungerar, men ni kan väl inte komma och säga att en enkeldörr i stadstrafik skulle gå fortare att få in en grupp väntande resenärer genom, än en dubbeldörr...då har jag inte fattat något alls under dom 15 år jag kört stadsbuss.

Men visst...sen finns det vissa pundhuvuden till förare som bara av princip använder den främre dörren av dom två fram trots att det står en hel hög och trampar utanför...och sedan klagar på dåliga körtider  :)

yngrot

Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2008, 21:16:13 PM
På måndag morgon kl 05:30 kommer omnibuschaufför S Omnisson med sin blå skärmmössa framförandes en pigg Scania OmniCity med dubbla framdörrar. Alla de rödhåriga passagerarna ställer siggenast upp i upp sig i två köer, varav den högra är till för de som betalar kontant eller vill ladda på sina busskort vid det svarta myntbordet. I den vänstra kön går alla de glada morgonpigga männikorna fram till den gröna biljettmaskinen för att efter stämplat kort äntligen får åka till sin arbetsplats. Ty de vet lika mycket som Karl-Bertil Jonsson att "ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."    ;)





Kul sätt att visa hur detgår till när det funkar till 1oo% ;D  tänk om det vore så alltid.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Glömde jag måhända att nämna att min bild var en humoristisk överdrivet positiv inblick i en "utopi" där allt fungerar perfekt, och bussen i fråga hade just dubbla dörrar fram?  ;)

I verkligheten går det självklart aldrig så där smidigt...  :(

Svempa

Då kommer inte rullstolarna in
MVH Svempa

Ersa

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 10 januari 2008, 08:30:04 AM
Då kommer inte rullstolarna in
MVH Svempa

Rullstolar och barnvagnar lastas väl in via de dubbla mittdörarna?
Visst har man sett föräldrar med extra breda barnvagnar gå in fram för att sedan försöka pressa igenom vagnen mellan de främre hjulhusen, men det är sällan detta försök lyckas...

Janne

Apropå alla OmniLink i Östersund, när ska det komma några nyanskaffningar? det är nog en av de ensidigaste bussparkerna vi har i Sverige med 32 st gula likadana bussar. Jo nu har ju visserligen en blå MaxCi trafikerat extra i Östersund under någon månad som körts upp från Göteborg. Det är Orusttrafiken som har den. Men ska den tillbaka?