Huvudmeny

Omni i Östersund

Startat av Ersa, 08 januari 2008, 12:07:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Körning av privatbil på alla bussgator som finns verkar inte ske endast i Umeå.
Det verkar vara osmidigt att alla Östersunds Omnis saknar bakdörr. Vore inte 2+2+1 smidigare än 2+2+0?


virtual1

Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2008, 12:07:31 PM
Körning av privatbil på alla bussgator som finns verkar inte ske endast i Umeå.
Det verkar vara osmidigt att alla Östersunds Omnis saknar bakdörr. Vore inte 2+2+1 smidigare än 2+2+0?


Just den dörrställningen måste ju vara den dummaste som finns? Om man nu uppenbarligen vill skyffla in personer in o ut ur bussen genom att göra så breda öppningar som möjligt, varför har man då inte en bakdörr åtminstone ja????

homer

på en lågentre buss är de väldigt sällan när de blir stående som de stående knallar upp för trappan utan alla vill så kvar på bottenvåningen, dessutom är avståndet på en 12 m buss mellan 2:a och 3:e dörren så pass litet så en 3:e dörr är bara fånigt att ha, är säker på att de även i stockholms innerstad skulle fungera fin fint med 2+2+0

virtual1

Citat från: homer skrivet 08 januari 2008, 12:16:24 PM
på en lågentre buss är de väldigt sällan när de blir stående som de stående knallar upp för trappan utan alla vill så kvar på bottenvåningen, dessutom är avståndet på en 12 m buss mellan 2:a och 3:e dörren så pass litet så en 3:e dörr är bara fånigt att ha, är säker på att de även i stockholms innerstad skulle fungera fin fint med 2+2+0

Då gäller det nog isf i Östersund, här i Stockholm sprider vi ut oss där det finns plats! - o alla ungdomar 'vägrar' sitta fram, de ska sitta längst bak, du kan ju tänka dig hur bra det funkar då en dagis/skolklass alla ska av på samma ställe, det blir kaos vid mittendörren! - samtiidgt som folk ska in har du sexton pers som ska ut, det blir ett h*****e kan jag lova!

Danne B.

Det kan inte vara så enkelt att man valt bort bakersta dörren för att lättare hålla värmen i bussen?

//Danne

virtual1

För övrigt ändrar jag mig :-) - den dummaste dörrställningen måste vara 2+0+0 som Omni-bussarna på vissa platser i Storbritannien har, fullständig idioti!

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 08 januari 2008, 12:22:40 PM
Det kan inte vara så enkelt att man valt bort bakersta dörren för att lättare hålla värmen i bussen?

Lite längre upp i landet går då 2+2+2 jättebra. Dock borde 2+2+1 räcka gott och väl då man ändå inte får in barnvagnar där bak pga en massa stolar för... "sittande passagerare" tror jag de kallas.  ;)


christianm

Nej, 2-2-2 har jag aldrig begripit mig på eftersom man ju sällan kommer från två håll när man ska av längst bak.
1-2-1 är nog min favorit eftersom man ändå inte kan gå på samtidigt fram heller utan att krocka i gången.

virtual1

Citat från: christianm skrivet 08 januari 2008, 12:55:34 PM
Nej, 2-2-2 har jag aldrig begripit mig på eftersom man ju sällan kommer från två håll när man ska av längst bak.
1-2-1 är nog min favorit eftersom man ändå inte kan gå på samtidigt fram heller utan att krocka i gången.


Ja, fast på ställen där du har periodkort som inte behöver läsas av i någon läsare (som här i Stockholm) så använder du högerdelen av en 2-framdörr för att låta chauffören stämpla o vänsterdelen så använder du för de personer som har periodkort! - betydligt snabbare påstigning på det sättet!

Fredde

CitatJa, fast på ställen där du har periodkort som inte behöver läsas av i någon läsare (som här i Stockholm) så använder du högerdelen av en 2-framdörr för att låta chauffören stämpla o vänsterdelen så använder du för de personer som har periodkort! - betydligt snabbare påstigning på det sättet!

Njae, det kan jag inte skriva under på. Då kan man ju vifta med vilket kort som hellst och bara gå förbi. (Terminskorten efter kl. 19 som ett exempel)

/F

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2008, 12:32:56 PM
Lite längre upp i landet går då 2+2+2 jättebra. Dock borde 2+2+1 räcka gott och väl då man ändå inte får in barnvagnar där bak pga en massa stolar för... "sittande passagerare" tror jag de kallas.  ;)


Det tokiga med just Omnicity i 2-2-1-utförande är att bussen blir motsvarande ett dörrblad kortare. ??? Annars skulle man ju kunna utnyttja den försvunna dörren till ytterligare två platser.  ;D

Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2008, 12:20:30 PM
här i Stockholm sprider vi ut oss där det finns plats! - o alla ungdomar 'vägrar' sitta fram, de ska sitta längst bak,

Dock tycker jag det finns en tendens att folk undviker bakänden på blåbussarna på linje 2 och 3 eftersom dessa saknar den fjärdedörr som finns på bussarna på linje 1 och 4. Därmed blir det lätt knökat i gången fram till dörren i släpet och flödet ut vid större hållplatser á la Slussen blir också lidande.

virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 08 januari 2008, 13:03:38 PM
Njae, det kan jag inte skriva under på. Då kan man ju vifta med vilket kort som hellst och bara gå förbi. (Terminskorten efter kl. 19 som ett exempel)

/F

Ja, självklart att du kan, det ligger ju på ditt samvete! - men det är ju ingen skillnad mot att ha en kortläsare i bussen, har du inget kort kan du ju planka dig förbi den med, det är ju bara att strunta i o stämpla/läsa av! - fördelen oavsett för de övriga i bussen är ju att det går fortare att få in alla människor!

virtual1

Citat från: Cero skrivet 08 januari 2008, 13:08:16 PM
Dock tycker jag det finns en tendens att folk undviker bakänden på blåbussarna på linje 2 och 3 eftersom dessa saknar den fjärdedörr som finns på bussarna på linje 1 och 4. Därmed blir det lätt knökat i gången fram till dörren i släpet och flödet ut vid större hållplatser á la Slussen blir också lidande.

Preciiiiis, o där ser du nackdelen med att inte ha någon bakre utgångsdörr! - vet folk att de inte kommer av snabbt där så undviker de att sätta sig på de platserna, kanske en effekt som märks av i Östersund ;-)

Ulf Rådeström

Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2008, 12:24:50 PM
För övrigt ändrar jag mig :-) - den dummaste dörrställningen måste vara 2+0+0 som Omni-bussarna på vissa platser i Storbritannien har, fullständig idioti!

Alltså...nu måste jag nog komma med lite mothugg känner jag.
1. Dörrställningar beställs ju anpassade till den typ av trafik, klimat eller resandemängd bussen skall användas till. Jag kan inte tänka mig att det är sådan fruktansvärd rusning i Östersundsbussarna så att det skulle generera ytterligare en bakdörr. Dubbeldörrar på mitten underlättar ju för barnvagnar, och dubbeldörrar fram...hmm...det kunde kanske lika gärna varit 1-2-0 på bussen.

2. 2-0-0 i GB...jadu...dumt tycker du, skitbra tycker dom. Förklaringen jag fått är att i Storbritannien tillåts företagen starta nya linjer "lite hur som helst" men villkoret är också att linjen skall bära sina egna kostnader.
För att då säkra inkomsterna och inte ha några som helst smitare in genom bakdörrarna har man helt enkelt valt bort dessa.
Jo...knöligt...jag har själv åkt dylika bussar i landet, och det var ett himla ursäktande i en full buss när någon skulle av fram :-)

virtual1

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 januari 2008, 13:14:36 PM
Alltså...nu måste jag nog komma med lite mothugg känner jag.
1. Dörrställningar beställs ju anpassade till den typ av trafik, klimat eller resandemängd bussen skall användas till. Jag kan inte tänka mig att det är sådan fruktansvärd rusning i Östersundsbussarna så att det skulle generera ytterligare en bakdörr. Dubbeldörrar på mitten underlättar ju för barnvagnar, och dubbeldörrar fram...hmm...det kunde kanske lika gärna varit 1-2-0 på bussen.

:-D - men om det nu inte är sån rusning som du nu säger, då kunde det ju t.o.m lika gärna varit 1+1+0, eller hur? - det borde ju finnas nån tanke bakom 2+2 i de första dörrparen, o det naturligaste vore väl ett snabbt flöde in/ut???? - o om man nu vill ha det snabba flödet är vi tillbaka på ruta ett, varför ingen bakdörr? (en dubbeldörr hade ju vart onödigt, men en singel iaf!) - däremot kan jag kanske tyckt att 1-2-1 hade räckt isf?!

Citat
2. 2-0-0 i GB...jadu...dumt tycker du, skitbra tycker dom. Förklaringen jag fått är att i Storbritannien tillåts företagen starta nya linjer "lite hur som helst" men villkoret är också att linjen skall bära sina egna kostnader.
För att då säkra inkomsterna och inte ha några som helst smitare in genom bakdörrarna har man helt enkelt valt bort dessa.
Jo...knöligt...jag har själv åkt dylika bussar i landet, och det var ett himla ursäktande i en full buss när någon skulle av fram :-)

Ah, men det var en bra förklaring IAF, även om det är självklart idiotiskt rent praktiskt sett vid in/utpassering!