Gammalt och nytt från Danderyd och Mörby

Startat av Dan Henriksson, 02 januari 2008, 23:12:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Norrortsmicke skrivet 04 januari 2008, 12:35:52 PM
Tack för fina vinterbilder. Kul att det fortfarande finns gamla Säfflebussar i trafik från tiden före System 2000 började tillverkas.

Tror inte förarna tycker de

Ersa

Citat från: homer skrivet 04 januari 2008, 17:23:59 PM
Tror inte förarna tycker de

Jo, en. Nämligen omnibusförare Strömblad som nu får skynda sig att köra/fota "sina" 41xx-vagnar innan de försvinner, och ersätts av B9S.

Peter Elmheden

Citat från: Nico skrivet 03 januari 2008, 09:11:48 AM
Kanske inte sandpapper, men nära nog. Finns det t.ex. en repa i lacken på en vagn så brukar ytan på en sådan kännas lite sträv, men efter en tur genom tvätten så är ytan helt slät och skadan avslipad. Man känner även, när man kör en vagn genom tvätten, att borstarna ligger an ganska ordentligt för det rister till bra när borstarna går emot karossen..  :-\

Men den är ju i princip hel ny (tvätten alltså). Verkar konstigt?

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2008, 17:09:45 PM
Jo men det gäller att passa på, vad jag har förstått så är dess dagar räknade!?

Jodå, men de finns kvar på övertid, de ska användas som ersättningsvagnar när SL:s kamerainstallationer drar igång på dagtid. Först ut är Handen från måndag. Fullt ös med 41-vagnarna där en tid framåt alltså. I första hand 4144, 4150-52 och 4157.

I Norrort har de nyligen ersatts av fem nya B9S (6349-53) och fyra flyttade bussar från Norrtälje (4227, 4233-35) när allt är klart. Fyra nya B9S (6354-57) har kommit igång i Norrtälje.

/Ted

Ted Selander

Citat från: Verspieder skrivet 03 januari 2008, 23:39:25 PM
Det är inte många lovdagar Rimbobussarna står och samlar damm hemma på grusplanen. Kul att de får rulla så mycket som möjligt. Lite udda att se Fiftyvagn på denna linje. Man använder ju helst Vesten med PC-styrd skylt, lågentré och automatlåda på dessa körningar. Iofs kan ju 9025 mycket väl vara ute och surra på en annan Täbylinje precis då bilden togs.
Alltid tråkigt med en svart destinationsskylt, men vad gör man när Hannoverskylten inte går att koppla till PC:n, och linje 604 inte hade några V och H utan hette 604 resp 614 då skyltdosan programmerades i Partille, samt att firmans "skyltgubbe" gick och flyttade till Umeå för lite mer än ett år sedan.

Detta duger inte :-[, hur trevlig bussen än är! Hur kunde "skyltgubben" få flytta utan att ha lärt upp en efterträdare? Kan vi hoppas på bättring?  ::)

/Ted

Fredrik Gelin

Citat från: Verspieder skrivet 03 januari 2008, 23:39:25 PM
Det är inte många lovdagar Rimbobussarna står och samlar damm hemma på grusplanen. Kul att de får rulla så mycket som möjligt. Lite udda att se Fiftyvagn på denna linje. Man använder ju helst Vesten med PC-styrd skylt, lågentré och automatlåda på dessa körningar. Iofs kan ju 9025 mycket väl vara ute och surra på en annan Täbylinje precis då bilden togs.
Alltid tråkigt med en svart destinationsskylt, men vad gör man när Hannoverskylten inte går att koppla till PC:n, och linje 604 inte hade några V och H utan hette 604 resp 614 då skyltdosan programmerades i Partille, samt att firmans "skyltgubbe" gick och flyttade till Umeå för lite mer än ett år sedan.
Jamen det måste väl passa utmärkt då du befinner dig i närheten?
Låter som ett perfekt konsultjobb att hjälpa Fritte och samtidigt dryga ut Veolialönen...  ;D
//Fredrik

Ersa

#21
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 januari 2008, 20:04:08 PM
Jamen det måste väl passa utmärkt då du befinner dig i närheten?
Låter som ett perfekt konsultjobb att hjälpa Fritte och samtidigt dryga ut Veolialönen...  ;D
//Fredrik

Visst var jag och knappade i datorn på kontoret så sent som i somras, och lade även in en massa 6xx-siffror utan destination fast med alla möjliga SL-bokstäver som H, V, E, X osv i skyltminnet... men att få den där filen från datorn till själva skyltdosan var då själva...    ja, låt oss säga detta var innan USB-poten var påtänkt, och det hela har aldrig gått något vidare. Dessutom har vi Hannoversupporten på lagomt avstånd i Partille...  :(

Det tråkiga med Hannoverskyltarna är att de inte ens kan visa ett linjenummer om man inte lagt in just dessa siffror det i minnet. Då föredrar jag nog enkla Mobitec.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 04 januari 2008, 20:01:32 PM
Detta duger inte :-[, hur trevlig bussen än är! Hur kunde "skyltgubben" få flytta utan att ha lärt upp en efterträdare? Kan vi hoppas på bättring?  ::)

Få och få?  ::) "Gubben" sitter enligt ryktet nu och ser över den halvröriga C90-styrda skyltningen på vissa stadsbussar i den norra delen av landet. Ett arbete som ingen verkat tagit itu med på över 10 år.

Även här finns support och ansvariga i 031-området...  8)

Oskar A

Citat från: Ted S skrivet 04 januari 2008, 19:54:13 PM
Jodå, men de finns kvar på övertid, de ska användas som ersättningsvagnar när SL:s kamerainstallationer drar igång på dagtid. Först ut är Handen från måndag. Fullt ös med 41-vagnarna där en tid framåt alltså. I första hand 4144, 4150-52 och 4157.

I Norrort har de nyligen ersatts av fem nya B9S (6349-53) och fyra flyttade bussar från Norrtälje (4227, 4233-35) när allt är klart. Fyra nya B9S (6354-57) har kommit igång i Norrtälje.

/Ted


Vill minnas att 4227 och 4234 hade UL-maskiner. Är det någon annan buss som har fått UL-maskiner istället nu när de flyttats?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 04 januari 2008, 19:54:13 PM
Jodå, men de finns kvar på övertid, de ska användas som ersättningsvagnar när SL:s kamerainstallationer drar igång på dagtid. Först ut är Handen från måndag. Fullt ös med 41-vagnarna där en tid framåt alltså. I första hand 4144, 4150-52 och 4157.
/Ted

Trevligt, Hur lång tid Tror du de kommer rulla i Handen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Anders Lundén

Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2008, 20:59:05 PM
Trevligt, Hur lång tid Tror du de kommer rulla i Handen?

Max en vecka, kanske mindre än så.
Inte många bussar kvar som ska kameramonteras.
// Anders

Ted Selander

I Norrort har de nyligen ersatts av fem nya B9S (6349-53) och fyra flyttade bussar från Norrtälje (4227, 4233-35) när allt är klart. Fyra nya B9S (6354-57) har kommit igång i Norrtälje.

/Ted
[/quote]

För kalenderbitare kommer här första trafikdag för senhöstens B9S-leverans:

6349   12 dec
6350   19 dec
6351   12 dec
6352   19 dec
6353   2 jan
6354   12 dec
6355   14 dec
6356   17 dec
6357   18 dec

/Ted

Oskar A

Passar på att förnya min fråga; 4227 och 4234 hade ju UL-maskiner. Är det någon annan buss/ar som då i gengäld fått UL-maskiner?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

Jag såg En 41**-vagn stå vid rastrampen på Danderyd, kollade aldrig vilken det var men Hockeyklubbor hade den.
Tyvärr körde den inte innan jag drog därifrån vid 16.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Citat från: Peter Elmheden skrivet 04 januari 2008, 19:13:17 PM
Men den är ju i princip hel ny (tvätten alltså). Verkar konstigt?

Det här är ju egentligen helt OT i jämförelse med tråden i övrigt, men jag såg inte svaret/frågan förrän nu. Har inte direkt stans bästa koll på just tvättanläggningen, men (kan visserligen ha fel) så särdeles nya vill jag nog inte ha borstarna på Råsta till att vara. Att det sedan finns en bra kraft i dem märkte vi även när en borste ryckte loss en glappande takplåt på en B9S.  ::)  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman