Gammalt och nytt från Danderyd och Mörby

Startat av Dan Henriksson, 02 januari 2008, 23:12:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dan Henriksson


Busslink 3241 vid Danderyds sjukhus.


En gammal goding (!): Busslink 4151 vid Mörby Centrum.


Close-up på en buss av lite nyare snitt: Busslink 4615 vid Golfvägen ("Mörby Centrum övre"). En postbil sticker fram nosen litegrann ...


Som brukligt är gör "Fritte" en insats på lokallinjerna i Danderyd/Täby under skollovet.


En bild till från Mörby Centrum, lite från ovan: Busslink 4186, från början en Täby Centrum-vagn som numera är placerad i Råsta.

Slutligen kan jag ju inte undanhålla er en MaxCi från innerstan:

Busslink 5120 vid Sergels Torg.

Bilderna är tagna idag.
/Danne H

Bussmicke

Trevligt, dock tycker jag det ser ut som för mycket kontrast eller sjkärpa i bilderna som du inte haft tidigare.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Dan Henriksson

Citat från: Bussmicke skrivet 02 januari 2008, 23:23:46 PM
Trevligt, dock tycker jag det ser ut som för mycket kontrast eller sjkärpa i bilderna som du inte haft tidigare.

Jaha, säger du det?! Ja, jag är rätt trött i huvudet efter en arbetsam dag på jobbet, så jag får skylla på det!

Cero

Citat från: Dan Henriksson skrivet 02 januari 2008, 23:12:11 PM



Close-up på en buss av lite nyare snitt: Busslink 4615 vid Golfvägen ("Mörby Centrum övre"). En postbil sticker fram nosen litegrann ...


Bilderna är tagna idag.
/Danne H

Denna ser väldigt matt ut i pälsen för att vara ny. Spelar ljuset ett spratt eller tvättar man med sandpapper i Råsta? ;)

Carl W



Ligger Sergels torg vid Danderyd eller Mörby?  ;)

Dan Henriksson

Citat från: Cero skrivet 02 januari 2008, 23:40:19 PM
Denna ser väldigt matt ut i pälsen för att vara ny. Spelar ljuset ett spratt eller tvättar man med sandpapper i Råsta? ;)

He he, du får nog ta färgåtergivningen i bilden med en nypa salt! Den ser nog en aning fräschare ut på riktigt.  :)

Dan Henriksson

Citat från: Carl W skrivet 02 januari 2008, 23:41:14 PM
Ligger Sergels torg vid Danderyd eller Mörby?  ;)

Nja, det är en förort till Danderyd ...  ;)

Bussmicke

Ta det inte som negativ kritik, märkte bara en väsentlig skillnad mot tidigare.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Dan Henriksson

Citat från: Bussmicke skrivet 02 januari 2008, 23:59:00 PM
Ta det inte som negativ kritik, märkte bara en väsentlig skillnad mot tidigare.

Ingen fara! Kritiken får gärna vara såväl negativ som positiv, det är bra med lite feedback på bilderna. Men jag saknar lite skärpa för egen del i kväll, så därför blev resultatet kanske en gnutta ojämnt? Jag får helt enkelt försöka undvika att falla i kontrast- och skärpefällan i fortsättningen!

christianm

Jag tycker bilderna var väldigt snygga och de bär ditt signum, ingen tvekan om att det är du som står bakom. Särskilt kul att se gamlingen 4151! Den skulle man vilja ta en tur i.

Nico


Citat från: Cero skrivet 02 januari 2008, 23:40:19 PM
Denna ser väldigt matt ut i pälsen för att vara ny. Spelar ljuset ett spratt eller tvättar man med sandpapper i Råsta? ;)

Kanske inte sandpapper, men nära nog. Finns det t.ex. en repa i lacken på en vagn så brukar ytan på en sådan kännas lite sträv, men efter en tur genom tvätten så är ytan helt slät och skadan avslipad. Man känner även, när man kör en vagn genom tvätten, att borstarna ligger an ganska ordentligt för det rister till bra när borstarna går emot karossen..  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Dan Henriksson

Citat från: christianm skrivet 03 januari 2008, 07:46:26 AM
Jag tycker bilderna var väldigt snygga och de bär ditt signum, ingen tvekan om att det är du som står bakom. Särskilt kul att se gamlingen 4151! Den skulle man vilja ta en tur i.

Tack så mycket, det värmer! Jag tycker det kan vara svårt ibland att hitta rätt redigeringsrecept, speciellt när bilderna inte är så bra från början (och det är ju egentligen då man verkligen behöver kunna fixa till dem!). Risken är förstås också att man tar i lite för mycket, så att de blir överarbetade. Hoppas bilderna blir hyfsade för det mesta i alla fall!

Jag kan rekommendera en tur till Råstas och Täbys domäner, det rullar en del mer eller mindre gamla och udda vagnar där som kan vara kul att fota. Och kanske passa på och ta en nostalgitripp i en gammal H27:a innan de försvinner!  :)

Ersa

Citat från: Dan Henriksson skrivet 02 januari 2008, 23:12:11 PM

Som brukligt är gör "Fritte" en insats på lokallinjerna i Danderyd/Täby under skollovet.

Det är inte många lovdagar Rimbobussarna står och samlar damm hemma på grusplanen. Kul att de får rulla så mycket som möjligt. Lite udda att se Fiftyvagn på denna linje. Man använder ju helst Vesten med PC-styrd skylt, lågentré och automatlåda på dessa körningar. Iofs kan ju 9025 mycket väl vara ute och surra på en annan Täbylinje precis då bilden togs.
Alltid tråkigt med en svart destinationsskylt, men vad gör man när Hannoverskylten inte går att koppla till PC:n, och linje 604 inte hade några V och H utan hette 604 resp 614 då skyltdosan programmerades i Partille, samt att firmans "skyltgubbe" gick och flyttade till Umeå för lite mer än ett år sedan.

Mikael T Nilsson

Citat från: Dan Henriksson skrivet 02 januari 2008, 23:12:11 PM


En gammal goding (!): Busslink 4151 vid Mörby Centrum.

Bilderna är tagna idag.
/Danne H

Tack för fina vinterbilder. Kul att det fortfarande finns gamla Säfflebussar i trafik från tiden före System 2000 började tillverkas.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Jo men det gäller att passa på, vad jag har förstått så är dess dagar räknade!?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.