Några höstbilder - Arriva Sthlm norr - oktober 2017

Startat av Mikael T Nilsson, 26 oktober 2017, 18:50:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Och arbetsplatserna i Vaxholm (eller för den delen andra lokala garage/uppställningar) - är inte det ett politiskt ansvar? De förare som får byta gångavstånd till garaget mot att skaffa egen bil och köra till Täby eller Okvista för att hämta bussen på morgonen?  Attraktion för yrket, miljö mm?

Ersa

Citat från: igel skrivet 27 oktober 2017, 22:10:25 PM
Hittills har ju anledningen varit att ingen vill ta merkostnanden, annars hade vaxholmsdepån flyttat till Åkersberga station för länge sedan. Personligen tror jag ingenting kom,er att hända innan Norrort upphandlas på nytt. Då har SL möjlighet att upphandla området utan Vaxholmsdepån och slipper då att behöva diskutera vilken ekonomisk skada den ena eller andra parten kommer att lida vid en eventuell nerläggning av en depå.
  Sedan är det faktiskt bara ca. 4km som skiljer i avstånd mellan Åkersberga-LBC och Råsta i tomkörningsväg till Vaxholm.

Fast det är ju knappast någon hemlighet att hela Åkersberga station på rätt nära håll kommer att behöva tömmas på uppställda bussar. Alla låga blå fastigheter intill ska ju rivas, och den gamla brandstationen är ju redan jämnad med marken. Det ska enligt uppgift bli nya dyra bostadsrätter i hela området, så på sin höjd blir det några få rastplatser (utan rampkopplingar) kvar på stationsplanen. Dvs precis som det varit på Norrtälje station i årtionden.
Jag har inte sett några planer, förslag eller kartor, men skulle gissa att alla förändringar i linjer och resandeströmmar pga en rejält ombyggd station i Åkersberga, samt det nya resecentrumet vid Arninge, redan är noga planerat i minsta detalj redan. Detta inför nästa avtal. Förhoppningsvis finns det även någon slags ny hållbar långsiktig depålösning för Vaxholm med i planen. En satellitdepå i Arninge kanske?

Ersa

Citat från: Leyland skrivet 28 oktober 2017, 09:35:53 AM
Och arbetsplatserna i Vaxholm (eller för den delen andra lokala garage/uppställningar) - är inte det ett politiskt ansvar? De förare som får byta gångavstånd till garaget mot att skaffa egen bil och köra till Täby eller Okvista för att hämta bussen på morgonen?  Attraktion för yrket, miljö mm?

"Attraktion för yrket" har väl knappast varit något man prioriterat och satsat på under det senaste årtiondet.
Sen är det ju så att vi obönhörligen går mot en utveckling där bussdepåer inte längre ligger mitt inne i samhällen, och framförallt inte i anslutning till samhällets centrala busstorg. Marken är för dyr helt enkelt, och boende runtom vill inte ha bussdepåerna kvar inne i stan.
Jämför även Uppsala, där stadsbussdepån även den ska ut ur stan, och där man som landsbygdsförare snart knappt kan parkera och gå på toa nära Centralstationen.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 28 oktober 2017, 10:02:28 AM
Fast det är ju knappast någon hemlighet att hela Åkersberga station på rätt nära håll kommer att behöva tömmas på uppställda bussar. Alla låga blå fastigheter intill ska ju rivas, och den gamla brandstationen är ju redan jämnad med marken. Det ska enligt uppgift bli nya dyra bostadsrätter i hela området, så på sin höjd blir det några få rastplatser (utan rampkopplingar) kvar på stationsplanen. Dvs precis som det varit på Norrtälje station i årtionden.
Jag har inte sett några planer, förslag eller kartor, men skulle gissa att alla förändringar i linjer och resandeströmmar pga en rejält ombyggd station i Åkersberga, samt det nya resecentrumet vid Arninge, redan är noga planerat i minsta detalj redan. Detta inför nästa avtal. Förhoppningsvis finns det även någon slags ny hållbar långsiktig depålösning för Vaxholm med i planen. En satellitdepå i Arninge kanske?

Arninge lär inte vara möjligt platsmässigt.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 28 oktober 2017, 00:24:04 AM
Nej det ligger i Åkerstorp. Men tomkörning går 276-E18-274. Svinnigevägen har hittills ansätts för dålig. Sedan är fördelen att tomma från råsta att man kör mot trafikriktningen, det kan ofta vara köer på 276an.

Ok, då vet jag, m e m bygghandeln alltså, trodde LBC hade avvecklat där.

Men Svinningevägen är väl ingen höjdare men det måste ju ändå vara bättre med 22 km än 38 km via Arninge.
Blir det köer via Svinninge eller?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 28 oktober 2017, 10:50:13 AM
Arninge lär inte vara möjligt platsmässigt.

Nu menade jag ju givetvis inte mitt på Coops parkering, utan snarare Arninge med omnejd. Är det något som finns runtom samt norr om Arninge/Rosenkälla är det ju mark och utrymmen.

buskörare

Marken norr om Arninge ägs ju av Douglas och han är inte känd för att släppa mark. Det ska vara precis vid påfarten Arninge norra söderut, utöver det är det ju inte mycket mark över i Arninge heller.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 oktober 2017, 11:40:15 AM
Ok, då vet jag, m e m bygghandeln alltså, trodde LBC hade avvecklat där.

Men Svinningevägen är väl ingen höjdare men det måste ju ändå vara bättre med 22 km än 38 km via Arninge.
Blir det köer via Svinninge eller?

Den vägen är enligt mig inte en bra tomkörningsväg för bussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 28 oktober 2017, 14:53:43 PM
Den vägen är enligt mig inte en bra tomkörningsväg för bussar.

Ok!

Körde den vägen ett par ggr i somras med buss och mötte både bussar i trafik (B9S) och tomma men det var ju på sommaren och inte i rusningen.

Ersa

Svinningevägen känns både bredare, säkrare, med ett lugnare tempo och med en lägre trafikmängd än t.ex RV77 mellan Norrtälje och Rimbo, som idag är tomkörningsväg för många bussar.

buskörare

Ja, det kommer ju rendera ett antal tomkörningsbussar i diket och stoppa upp trafiken helt när flera bussar på rad vill ut på Vaxholmsvägen mot Vaxholm. Tycker man det är en bra lösning så visst kan man tomköra 15 bussar där varje morgon. Det kan ta upp till 2 min för 681:an att ta sig ut från Kulla vägskäl, lägg på 2 ledbussar bakom varandra så står det ju bra still för privatbilisterna som bor där.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 28 oktober 2017, 19:20:57 PM
Ja, det kommer ju rendera ett antal tomkörningsbussar i diket och stoppa upp trafiken helt när flera bussar på rad vill ut på Vaxholmsvägen mot Vaxholm. Tycker man det är en bra lösning så visst kan man tomköra 15 bussar där varje morgon. Det kan ta upp till 2 min för 681:an att ta sig ut från Kulla vägskäl, lägg på 2 ledbussar bakom varandra så står det ju bra still för privatbilisterna som bor där.

Ja utfarten på Vaxholmsvägen skulle behöva kompletteras med ljusreglering eller rondell, är väghållningen sedan så dålig vintertid förstår jag att det blir problem, annars känns ju vägen inte direkt för smal och krokig för busstrafik.

Ersa

Absolut behöver man göra nåt åt korsningen vid Kulla vägskäl. En seriös lösning, som väl lutar åt en riktig cirkulationsplats. Man behöver ju även se över säkerheten för gångtrafik över vägen, då hållplatser fortfarande finns på bägge sidor om Vaxholmsvägen. Just denna korsning har f.ö. diskuterats i en tråd i SSS-forumet sedan en tid tillbaka, där olika idéer presenterats.
Men Svinningevägen i övrigt har jag, som kör buss på mycket smalare vägar i Norrtälje kommun vanligtvis, inga problem alls med.

Leyland

Citat från: Ersa skrivet 28 oktober 2017, 10:06:38 AM
"Attraktion för yrket" har väl knappast varit något man prioriterat och satsat på under det senaste årtiondet.
Sen är det ju så att vi obönhörligen går mot en utveckling där bussdepåer inte längre ligger mitt inne i samhällen, och framförallt inte i anslutning till samhällets centrala busstorg. Marken är för dyr helt enkelt, och boende runtom vill inte ha bussdepåerna kvar inne i stan.
Jämför även Uppsala, där stadsbussdepån även den ska ut ur stan, och där man som landsbygdsförare snart knappt kan parkera och gå på toa nära Centralstationen.

Precis det jag menar. För att kunna jobba som "relativt sett" lågavlönad tjänste- och servicehen i skiftesmiljö med t ex mycket tidiga mornar, så måste man ha egen bil för att kunna ta sig till och från jobbet och dessutom lägga 2*30 minuter av egen tid till/från jobbet - jämfört med 5-10 minuters promenad (inte för alla men kanske för många).

Och just ta sig till/från jobbet "kollektivt" i exemplet Vaxholm om bussarna flyttas till Täby/Okvista/Åkersberga blir skrattretande.  Jag tror arbetsgivare och trafikhuvudmän som gör depåinvesteringar måste börja tänka mer på attraktion för yrket, framtida rekryteringar. Personalomsättning med risk för ökad grupp mindre bra förare är också en kostnad - det är inte bara arbetstid och km som kostar. 

,

Fredrik Gelin

Tyvärr tror jag det är önsketänkande för en bransch som i princip räknar ören i den dagliga verksamheten.

Dilemmat i fallet med Vaxholm är ju att huvudmannen står för infrastrukturen, exempelvis depåer, medan entreprenörerna får hantera de förutsättningar som erbjuds.

Eftersom bussdepåer utgör en "NIMBY"-faktor i de flesta samhällen vill kommunerna helst att de ligger på så oattraktiva platser som möjligt så de inte upptar värdefull mark som kan användas mer kommersiellt.

Problemet för kommunerna i Stockholmsområdet är då att de flesta depåerna ligger på mark som SL äger sedan många år och som de inte vill släppa utan en vettig motprestation från de berörda kommunerna.

Hur förare och andra medarbetare på depåerna tar sig till- och från jobbet är inget som ingår i ekvationen för varken arbetsgivare, kommuner eller huvudmän normalt sett.

Jag kan hålla med i sak om att branschen sannolikt inte skulle förlora på att ha sina depåer i centrala lägen, men när kommersiella intressen trycker på är tyvärr inte bussbranschen särskilt konkurrenskraftig.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk