Några höstbilder - Arriva Sthlm norr - oktober 2017

Startat av Mikael T Nilsson, 26 oktober 2017, 18:50:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några höstbilder från Arriva Stockholm. Först Mälarövagn 8413 på linje 302 som under högtrafikmorgnar förlängs från Brommaplan till Solna.



En av Arriva Norrorts äldsta 12-metersvagnar, 7064, på lokallinje 601 i Danderyd.



Nya Arriva 6236 på lokallinje 602 i Danderyd. Kommer fler MAN-bussar i denna serie eller blir det bara 6231-36?



Arriva 7605 har under hösten flyttats tillbaka till Råsta från Norrort. Här på "Råstalinje 509".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare


buskörare

Eller nu vet jag inte. Det står:

Fram till och med midsommar 2018 kommer 31 nya låggolvade ledbussar av modell MAN A23 att börja rulla på vägarna i norrort.

Sen står det:
Sex bussar har redan levererats till norrort, 15 st beräknas komma till årsskiftet och ytterligare 10 till midsommar nästa år. Bussarna ska fördelas mellan norrorts olika depåer och subdepåer.

Utom Vaxholmsdepån då, där skaderisken är för stor enligt uppgift  :(

virtual1

Citat från: buskörare skrivet 26 oktober 2017, 19:51:25 PM
Eller nu vet jag inte. Det står:

Fram till och med midsommar 2018 kommer 31 nya låggolvade ledbussar av modell MAN A23 att börja rulla på vägarna i norrort.

Sen står det:
Sex bussar har redan levererats till norrort, 15 st beräknas komma till årsskiftet och ytterligare 10 till midsommar nästa år. Bussarna ska fördelas mellan norrorts olika depåer och subdepåer.

Utom Vaxholmsdepån då, där skaderisken är för stor enligt uppgift  :(

Konstigt, för de som levererats nu är ju inte ledvagnar...

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 26 oktober 2017, 20:05:45 PM
Konstigt, för de som levererats nu är ju inte ledvagnar...

Nä, det blev ju lite snurrigt nu.

CW66

Och ännu konstigare är kommande leveranser, då de inte ens är beställda som skall levereras 2018.
Dock kommer det 15 MAN-led i slutet av året - det är det enda som är klart.

igel

Citat från: buskörare skrivet 26 oktober 2017, 19:51:25 PM
Utom Vaxholmsdepån då, där skaderisken är för stor enligt uppgift  :(

Jag antar att dessa eventuella ledbussar är pusherbussar, då är de inte lika smidiga att manuvrera som B9S, vilket är en stor nackdel i Vaxholmsgaraget.

Sedan skule nog en hel del av skadeproblemen lösas om man hade förare som kunde backa. Inte bara rakt bak in i räcket tills bakljusen har ramlat av.

J0han

Dom håller ju på att bygga massa nya rampplatser i Åkersberga LBC, så slutet kanske är nära för Vaxholm?

buskörare

Citat från: igel skrivet 26 oktober 2017, 23:36:48 PM
Jag antar att dessa eventuella ledbussar är pusherbussar, då är de inte lika smidiga att manuvrera som B9S, vilket är en stor nackdel i Vaxholmsgaraget.

Sedan skule nog en hel del av skadeproblemen lösas om man hade förare som kunde backa. Inte bara rakt bak in i räcket tills bakljusen har ramlat av.

Det går utmärkt att ha pushervagnar där. Ja, skadorna är slarv från förarna, men att säga att det bara beror på backningar är att förenkla väldigt. Lika många skador sker vid vändningen och då är  styrande bakdel av ondo.

buskörare

Citat från: J0han skrivet 27 oktober 2017, 00:43:10 AM
Dom håller ju på att bygga massa nya rampplatser i Åkersberga LBC, så slutet kanske är nära för Vaxholm?

Än så länge är det inte vi som ska stå där. Det kommer i så fall ske tidigast sommartidtabellen i så fall och enligt vår skadesamordnare finns inget klart beslut om vad som ska hända med Vaxholmsdepån. Ska den byggas om, ska vi flyttas till LBC eller ska det byggas en helt ny depå vid Rosenkälla/Gillinge? Inget verkar veta nått. Och vi förare får ta skiten så länge.

igel

Citat från: buskörare skrivet 27 oktober 2017, 07:58:33 AM
Än så länge är det inte vi som ska stå där. Det kommer i så fall ske tidigast sommartidtabellen i så fall och enligt vår skadesamordnare finns inget klart beslut om vad som ska hända med Vaxholmsdepån. Ska den byggas om, ska vi flyttas till LBC eller ska det byggas en helt ny depå vid Rosenkälla/Gillinge? Inget verkar veta nått. Och vi förare får ta skiten så länge.
Hittills har ju anledningen varit att ingen vill ta merkostnanden, annars hade vaxholmsdepån flyttat till Åkersberga station för länge sedan. Personligen tror jag ingenting kom,er att hända innan Norrort upphandlas på nytt. Då har SL möjlighet att upphandla området utan Vaxholmsdepån och slipper då att behöva diskutera vilken ekonomisk skada den ena eller andra parten kommer att lida vid en eventuell nerläggning av en depå.
  Sedan är det faktiskt bara ca. 4km som skiljer i avstånd mellan Åkersberga-LBC och Råsta i tomkörningsväg till Vaxholm.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 27 oktober 2017, 22:10:25 PM
Hittills har ju anledningen varit att ingen vill ta merkostnanden, annars hade vaxholmsdepån flyttat till Åkersberga station för länge sedan. Personligen tror jag ingenting kom,er att hända innan Norrort upphandlas på nytt. Då har SL möjlighet att upphandla området utan Vaxholmsdepån och slipper då att behöva diskutera vilken ekonomisk skada den ena eller andra parten kommer att lida vid en eventuell nerläggning av en depå.
  Sedan är det faktiskt bara ca. 4km som skiljer i avstånd mellan Åkersberga-LBC och Råsta i tomkörningsväg till Vaxholm.

LBC i Åkersberga är det ända uppe vid Hakungekrossen, nästan i Brottby?? Det måste ju finnas ledig industrimark på annat håll?

Sedan skulle ju tomkörningstiden från Råsta bli betydligt längre + att det inte kommer att finnas plats där, Råsta lär f.ö nog försvinna inom 5-10 år för att bygga bostäder där

igel

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 oktober 2017, 23:02:53 PM
LBC i Åkersberga är det ända uppe vid Hakungekrossen, nästan i Brottby?? Det måste ju finnas ledig industrimark på annat håll?
Nej det ligger i Åkerstorp. Men tomkörning går 276-E18-274. Svinnigevägen har hittills ansätts för dålig. Sedan är fördelen att tomma från råsta att man kör mot trafikriktningen, det kan ofta vara köer på 276an.

Lars_L

Det bästa är väl egentligen att låta Vaxholm använda Täbygaraget och "flytta runt" andra linjer. Exempelvis genom att använda Okvista och Åkersberga mer för andra linjer och kanske då Råsta som fungerar bra för vissa turer (exempelvis utgående från Sollentuna).  Det senare är förstås bara ändå tillfälliga lösningar under den här avtalsperioden.

Det är ju ändå relativt få vagnar som är placerade i Vaxholm, så frågan kan inte sägas vara så där väldigt svårlöst egentligen.

Kan tyckas att man därmed bara flyttar runt tomkörningstiderna till andra linjer med en sådan lösning. Men den långa tomkörningstiden och den relativt isolerade trafiken + bristen på uppställningsplatser för raster och paus i Vaxholm gör det nästan omöjligt att få till vettiga omlopp med så långa tomkörningstider som till/från Åkersberga. Täbygaraget ligger ju i alla fall i princip på vägen mellan Tekniska och Vaxholm. 

Löser man det på detta vis, kan man nog också få en bättre lösning med Trafikförvaltningen. Merkostnaden för att använda Åkersberga för Vaxholm blir ju tyvärr just så dyr för att det uppstår andra merkostnader förutom endast tomkörningarna med in- och utgående vagnar.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Jag tycker också det smidigaste hade varit att lägga Vaxholmsbussarna i Täby. Eftersom marken i Vaxholm ägs av SL skulle man kunna ha luncher och raster där, då är det bara några bussar inne i taget. Vi som kör i Vaxholm vill ju fortsätta köra där och det skulle ju kunna funka med en sån tanke. Man får ju räkna med minst 30 min omkörning mellan Berga och Vaxholm och trafiken blir väldigt utsatt om vi ska sitta i köer på 276:an. Täby är ju åt rätt håll kömässigt. Men jag antar att det är räknat på det redan. SL borde stå för merkostnader så länge eftersom det är dom som satt oss i den här situationen. Trots det kostar detta Arriva extra pengar i skador och extra personal på mornarna.

Dock väntar ju ersättningstrafik flera år i rad nu, kanske vill man inte låsa de platserna som finns.