Förhandstitt de nya bussarna till Polstjärnan Kiruna - Luleå...(Bilder)

Startat av Patrik, 16 november 2016, 17:58:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

Citat från: Henke skrivet 17 november 2016, 18:24:29 PM
Vilken jättefin buss.   Trevliga bilder.

Återigen ställer jag frågan jag ställt förut,  men som ingen gett nåt svar på.

Hur ofta används dessa rullstolslyftar?. Det tar ju ett tag att lasta om man först ska montera bort ett stolspar.  Vad kostar en sån här anordning?.  Är det över huvud taget lönsamt, eller bara ett spel för galleriet, när allt numera ska vara jämställt.
Min mening er som du nevner: bara ett spel för galleriet, när allt numera ska vara jämställt.
Har selv siden juni 2015 KUN brukt lift 2 gång på regionstrafik i Oslo omr
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Carl Eric

Citat från: Jona skrivet 17 november 2016, 15:29:32 PM
Undrade samma, rullstolshiss till en vanlig resandestol blev även min tanke?...
är tanken man ska lyfta över resenärerna från stolen med hjul till den utan hjul?
Blev riktigt nyfiken, vet inte hur detta fungerar själv...

/Jona

Citat från: Jan skrivet 17 november 2016, 15:36:03 PM
Du kan säkert lyfta ut stolsparet innan.

Man lyfter ut två eller fler stolspar, beroende på hur många rullstolar (eller permobiler) som du har med dig. Stolen närmast dörren ser dessutom ha Volvos sk. "snabbfäste" som gör det enkelt att montera bort stolarna. Sedan brukar det också finnas särskilda fästen i golvet som rullstolen och dess passagerare spänns fast vid, ibland finns det tom på båda sidor av mittgången, se bild nedan! Här går det se några fler bilder på hur det fungerar när lyften används av resenärer: http://barksbuss.se/rullstolslyft.html



Interiören av Barks Buss LETS GO. Rullstolslyften skymtar till vänster i bild.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Detta är ju en fungerande lösning för en buss i beställningstrafik även om jag tycker att den är onödigt tillkrånglad, men i linjetrafik fungerar det inte att demontera stolspar ute på linjen, det tar tid och de bortplockade stolarna skall förvaras var?

Jag antar att det är avtalskrav på lyft, eftersom lyften antagligen inte kommer att behöva användas under linjekörningen är då detta en lösning för att "bli av med den"

Lars-Håkan_E

Citat från: Henke skrivet 17 november 2016, 18:24:29 PM
Vilken jättefin buss.   Trevliga bilder.

Återigen ställer jag frågan jag ställt förut,  men som ingen gett nåt svar på.

Hur ofta används dessa rullstolslyftar?. Det tar ju ett tag att lasta om man först ska montera bort ett stolspar.  Vad kostar en sån här anordning?.  Är det över huvud taget lönsamt, eller bara ett spel för galleriet, när allt numera ska vara jämställt.

I en linjebuss, inte speciellt ofta, kanske någon gång om året och när den ska användas fungerar den inte eller så har chauffören ingen kunskap om hur den fungerar.

I en beställningsbuss som riktar sig till just den här marknaden används den desto oftare,

Carl Eric

Poängen med "snabbfästet" till stolarna är att det ska gå jättefort att montera bort, men jag ska inte svära på den exakta tiden för denna manöver. Stolarna går sedan att förvara i bagageutrymmet.

Sedan vet jag inte vad du menar med "onödigt tillkrånglad"? Har fler vänner som kör beställningstrafik med bussar med denna lösning, och både de och deras rullstolsburna resenärer är väldigt nöjda! Resenärerna är framförallt nöjda över att inte behöva kliva ur rullstolen, samt att de ändå kan resa tillsammans med övriga resenärer.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

AO

Jag vet inte hur många det är som brukar åka med denna linje, men det kan ju faktiskt vara så att man låter sätena vara bortmonterade för jämnan på rullstolsplatsen. Är det en linje som inte brukar vara fullsatt är det ju fullt rimligt.

Henke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 november 2016, 23:50:48 PM
I en linjebuss, inte speciellt ofta, kanske någon gång om året och när den ska användas fungerar den inte eller så har chauffören ingen kunskap om hur den fungerar.

I en beställningsbuss som riktar sig till just den här marknaden används den desto oftare,

Gissar att extrakostnaden vid beställning av bussen ligger på sexsiffrigt belopp.

Leker med siffrorna lite.

Inköpskostnad. 100.000
Inget mervärde vid försäljning.

Används 1-2 ggr/år.  Bussen behålls i 10 år.

Kostnad per användningstillfälle blir då nånstans mellan 5000-10000 kr.

Lägg till service samt övriga extrakostnader.

Som sagt så vet jag inte exakt pris,  men kan inte tänka mig att det kostar mindre än vad jag räknat på.

Färdtjänst alternativt taxi vid behov kanske skulle vara mer lönsamt ur samhällsekonomiskt perspektiv.  Gynnar dessutom  lokala företag, vilket i sin tur ger intäkter tillbaka till kommunen/landstinget.

Bara en tanke, värt att fundera på tycker jag.

Anders Noren

Citat från: Henke skrivet 18 november 2016, 11:57:19 AM
Används 1-2 ggr/år.  Bussen behålls i 10 år.

Längre upp i tråden står att 1) bussen ska gå i beställningstrafik och 2) i beställningstrafik används funktionen betydligt oftare än 1-2 ggr/år.

Henke

Citat från: Anders Noren skrivet 18 november 2016, 12:02:28 PM
Längre upp i tråden står att 1) bussen ska gå i beställningstrafik och 2) i beställningstrafik används funktionen betydligt oftare än 1-2 ggr/år.

Nja, nån av oss läser/fattar dåligt

Lars-Håkan_E

Citat från: Carl Eric skrivet 18 november 2016, 07:07:16 AM
Poängen med "snabbfästet" till stolarna är att det ska gå jättefort att montera bort, men jag ska inte svära på den exakta tiden för denna manöver. Stolarna går sedan att förvara i bagageutrymmet.

Sedan vet jag inte vad du menar med "onödigt tillkrånglad"? Har fler vänner som kör beställningstrafik med bussar med denna lösning, och både de och deras rullstolsburna resenärer är väldigt nöjda! Resenärerna är framförallt nöjda över att inte behöva kliva ur rullstolen, samt att de ändå kan resa tillsammans med övriga resenärer.

Det är jättebra med snabbfästen och det har 99% av bussarna med lift, problemet är att stolarna är både skrymmande och tunga och inget som man hanterar efter vägen eller normalt har plats för i bagaget.

Till avdelningen tillkrånglad hör att placeringen kräver ytterligare en dörröppning som efter ett tag ger drag och kräver underhåll, den öppnas dessutom så sällan att det ofta blir problem när den ska användas, till detta hör även att många kunder upplever det som hemskt obehagligt att färdas rakt upp efter bussidan istf att färden sker "inomhus" vilket är fallet med en dörrmonterad lift.

I övrigt är det (som jag nämnt i tidigare inlägg) ingen som helst skillnad i hur kunderna med eller utan rullstol färdas på lyften eller i bussen när vi pratar om allt annat än en vanlig linjevagn för tätortstrafik där rullstolsplatsen = barnvagnsplatsen.


j-a

Citat från: Henke skrivet 18 november 2016, 11:57:19 AM
Gissar att extrakostnaden vid beställning av bussen ligger på sexsiffrigt belopp.

Leker med siffrorna lite.

Inköpskostnad. 100.000
Inget mervärde vid försäljning.

Används 1-2 ggr/år.  Bussen behålls i 10 år.

Kostnad per användningstillfälle blir då nånstans mellan 5000-10000 kr.

Lägg till service samt övriga extrakostnader.

Som sagt så vet jag inte exakt pris,  men kan inte tänka mig att det kostar mindre än vad jag räknat på.

Färdtjänst alternativt taxi vid behov kanske skulle vara mer lönsamt ur samhällsekonomiskt perspektiv.  Gynnar dessutom  lokala företag, vilket i sin tur ger intäkter tillbaka till kommunen/landstinget.

Bara en tanke, värt att fundera på tycker jag.
Nu är det ju oftast så att länsbolagen kanske inte alla,men många har krav på lyftar i upphandlingarna.Sen om dom används det verkar inte ha någon betydelse bara dom finns och dom fått vara med å ställt lite extrakrav som fördyrar,det gör inget ;)

Patrik

Citat från: Carl Eric skrivet 16 november 2016, 19:01:23 PM
Fina bilder på en snygg buss!

Plockas den bort på linjekörningar för att länstrafiken kräver det, eller för att ni vill det?

För att vi vill det.

Citat från: Greger Larsson skrivet 16 november 2016, 22:40:50 PM

Finns det någon bild på skrindorna, ser att det verkar vara fästen för spännband i bagageutrymmet, antar att de är till just för skrindorna?

Ja, det är till för skrindorna men jag har inte sett dom.

Citat från: Jona skrivet 17 november 2016, 15:29:32 PM
Undrade samma, rullstolshiss till en vanlig resandestol blev även min tanke?...
är tanken man ska lyfta över resenärerna från stolen med hjul till den utan hjul?
Blev riktigt nyfiken, vet inte hur detta fungerar själv...

/Jona

Ja, det är en handikapplyft.
Man kan ta bort två stolar med snabbfästen där vid dörren.

Citat från: Henke skrivet 17 november 2016, 18:24:29 PM
Vilken jättefin buss.   Trevliga bilder.

Återigen ställer jag frågan jag ställt förut,  men som ingen gett nåt svar på.

Hur ofta används dessa rullstolslyftar?. Det tar ju ett tag att lasta om man först ska montera bort ett stolspar.  Vad kostar en sån här anordning?.  Är det över huvud taget lönsamt, eller bara ett spel för galleriet, när allt numera ska vara jämställt.

Lyften används i princip aldrig, har man tur så är det en gång per år max.

Citat från: Henke skrivet 17 november 2016, 18:38:28 PM
Byggs dessa bussar av Carrus?.


Ja, bilderna är ju tagna vid Carrus fabrik.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 november 2016, 23:47:58 PM

Jag antar att det är avtalskrav på lyft, eftersom lyften antagligen inte kommer att behöva användas under linjekörningen är då detta en lösning för att "bli av med den"

Ja, det är ett avtalskrav men kommer troligen aldrig användas.

Citat från: AO skrivet 18 november 2016, 11:51:30 AM
Jag vet inte hur många det är som brukar åka med denna linje, men det kan ju faktiskt vara så att man låter sätena vara bortmonterade för jämnan på rullstolsplatsen. Är det en linje som inte brukar vara fullsatt är det ju fullt rimligt.

Passagerareantalet i snitt är väl ca 25 beroende på tur och dag.

Citat från: Anders Noren skrivet 18 november 2016, 12:02:28 PM
Längre upp i tråden står att 1) bussen ska gå i beställningstrafik och 2) i beställningstrafik används funktionen betydligt oftare än 1-2 ggr/år.

Bussen/bussarna (2st) ska gå i linjetrafik varannan dag, när den inte kör linje så finns det möjlighet att använda den på beställning eller annan linje vid behov.

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Krille

Citat från: Patrik skrivet 18 november 2016, 22:10:33 PM
Lyften används i princip aldrig, har man tur så är det en gång per år max.

Så kan vi konstatera att det åtminstone i detta fall är en onödig fördyring av bussen, alltså i slutändan skattemedel som kunde använts till något vettigare. Har själv aldrig använt mig av en sådan lyft, trots att jag kört en hel del med bussar som varit utrustade med det.

K

John P

Citat från: Krille skrivet 18 november 2016, 22:33:54 PM
Så kan vi konstatera att det åtminstone i detta fall är en onödig fördyring av bussen, alltså i slutändan skattemedel som kunde använts till något vettigare. Har själv aldrig använt mig av en sådan lyft, trots att jag kört en hel del med bussar som varit utrustade med det.

K
När det gäller bussar i  offentligt upphandlad linjetrafik så är det ju mer eller mindre standard att de utrustas med någon form av rullstolslyft såvida det inte är en buss med lågt insteg. Det är ju dock vanligast att lyften är monterad i den vanliga bakdörren och inte i en separat dörr. Om beställaren nu kräver rullstolslyft borde de även kräva att de skall funktionstestas med jämna mellanrum, det är nog inte ovanligt att lyftarna den dagen de skall användas kärvar eller krånglar.... Om man skall vara lite pragmatisk så hade det förmodligen i många fall varit billigare att köra den rullstolsburne resenären ( och ev. resesällskap ) i rullstolsbil, hade gett likvärdig/ bättre kvalitet och de flesta hade nog varit nöjda med en sådan lösning. Nu är detta generellt skrivet , vad det finns för rutiner för funktionstest på lyftar mm , krav på fordon e.t.c i det aktuella fallet vet jag inte och har inte heller någon åsikt om.
Bussförare på Nobina Trollhättan.