Förhandstitt de nya bussarna till Polstjärnan Kiruna - Luleå...(Bilder)

Startat av Patrik, 16 november 2016, 17:58:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Jag var i Åbo igår och tittade på de nya bussarna som ska trafikera Polstjärnan linje 10 mellan Kiruna och Luleå från 1 januari.
Två bussar ska till Hörvalls i Kiruna och två ska till Johanssons Buss i Kalix, alla är identiska förutom färgerna på inredningen.




































Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

homer

Väldigt lyxiga linjevagnar, men med en linje som kanske tar 4 timmar(?) är de väl inte så konstigt, dock förstår jag inte riktigt nyttan med en guidestol

Patrik

Citat från: homer skrivet 16 november 2016, 18:02:19 PM
Väldigt lyxiga linjevagnar, men med en linje som kanske tar 4 timmar(?) är de väl inte så konstigt, dock förstår jag inte riktigt nyttan med en guidestol

Bussen kan gå på beställningar när den inte går på linjen, därför finns den där.
Men vid linjekörning ska den bort.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Taunusch

Vad är det tänkt att skrammelrampen till godsutrymmet ska användas till?

Patrik

Citat från: Taunusch skrivet 16 november 2016, 18:16:23 PM
Vad är det tänkt att skrammelrampen till godsutrymmet ska användas till?

Rulla in speciella skrindor med styckegods i.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Carl Eric

Fina bilder på en snygg buss!

Citat från: Patrik skrivet 16 november 2016, 18:04:13 PM
Bussen kan gå på beställningar när den inte går på linjen, därför finns den där.
Men vid linjekörning ska den bort.

Plockas den bort på linjekörningar för att länstrafiken kräver det, eller för att ni vill det?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yngrot

Fina bussar  Lite synd bara att föraren sitter så lågt . Man hamnar ju lite väl lågt för påstigande resenärer.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Citat från: homer skrivet 16 november 2016, 18:02:19 PM
Väldigt lyxiga linjevagnar, men med en linje som kanske tar 4 timmar(?) är de väl inte så konstigt, dock förstår jag inte riktigt nyttan med en guidestol

5 timmar 15 minuter är restiden om man åker hela vägen

Citat från: yngrot skrivet 16 november 2016, 19:28:20 PM
Fina bussar  Lite synd bara att föraren sitter så lågt . Man hamnar ju lite väl lågt för påstigande resenärer..

Nja, nog är förarplatsen relativt högt placerad på en sån här buss, i alla fall jämfört med dubbeldäckarna som också går på långlinjerna. Sen beror det lite på hur kortläsaren placeras men resenären står nog något trappsteg ner vid biljettköpet/visitationen.

Citat från: Patrik skrivet 16 november 2016, 18:18:09 PM
Rulla in speciella skrindor med styckegods i.

Finns det någon bild på skrindorna, ser att det verkar vara fästen för spännband i bagageutrymmet, antar att de är till just för skrindorna?

Anders Noren


Taunusch

Citat från: Patrik skrivet 16 november 2016, 18:18:09 PM
Rulla in speciella skrindor med styckegods i.

Jag har tyvärr dåliga erfarenheter från liknande ramper.

Jag kan tänka mig att de kommer att underlätta vid lastning/lossning men de brukar skramla något fruktansvärt och att det är svårt att komma åt det, särskilt på vägar av sämre beskaffenhet.

Jona

Citat från: Anders Noren skrivet 17 november 2016, 10:24:34 AM
Vad är den övre dörren - rullstolshiss?

Undrade samma, rullstolshiss till en vanlig resandestol blev även min tanke?...
är tanken man ska lyfta över resenärerna från stolen med hjul till den utan hjul?
Blev riktigt nyfiken, vet inte hur detta fungerar själv...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jan

Citat från: Jona skrivet 17 november 2016, 15:29:32 PM
Undrade samma, rullstolshiss till en vanlig resandestol blev även min tanke?...
är tanken man ska lyfta över resenärerna från stolen med hjul till den utan hjul?
Blev riktigt nyfiken, vet inte hur detta fungerar själv...

/Jona
Du kan säkert lyfta ut stolsparet innan.
I branschen 37 år

Henke

Vilken jättefin buss.   Trevliga bilder.

Återigen ställer jag frågan jag ställt förut,  men som ingen gett nåt svar på.

Hur ofta används dessa rullstolslyftar?. Det tar ju ett tag att lasta om man först ska montera bort ett stolspar.  Vad kostar en sån här anordning?.  Är det över huvud taget lönsamt, eller bara ett spel för galleriet, när allt numera ska vara jämställt.