Smeknamn på olika bussar

Startat av Calle, 07 augusti 2016, 20:47:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Citat från: Calle skrivet 10 augusti 2016, 23:55:18 PM
Haschraketer är ett smeknamn på de dieseldrivna Den Oudsten-leder som tidigare fanns i Göteborg. Vad raket kommer ifrån vet jag ej, men den andra ordfrasen lär syfta på att dessa rök svart.

Hashdammsugare är också ett avslutat kapitel, och syftar på de gasdrivna Den Oudsten-lederna som levererades i början av år 2000-2001. Dom blev fruktansvärt varma, och hade en totalslö MAN-motor. Kylfläkten gick på fullvarv hela tiden, vilket gjorde att dessa lät ungefär som en dammsugare både ut- och invändigt.

"Hasch" syftade på att Den Oudsten var ett märke från Holland där ju haschen är legal och flödar.  "Raket" syftade på att dom bussar som hade den dieseldrivna DAF-motorn var både snabba och starka. Dom gick som en raket helt enkelt.

Henke



Går att skylta på PC:n, men yttre skyltar ändrar inte destination på denna.

Matte

Citat från: Henke skrivet 11 augusti 2016, 07:44:27 AM


Går att skylta på PC:n, men yttre skyltar ändrar inte destination på denna.

Jo så är det nog när man skyltar med linje nr. Men gör man samma när det är Ej i trafik blir skylten blank.

Citat från: Tommy E skrivet 10 augusti 2016, 23:55:35 PM
Jag har sett denna skyltning (fungerande) på en dubbeldäckare i Norrtälje för några år sedan, men tyvärr hann jag inte ta någon bild.

Jo det funkade förr. Men tror många skyltade så så det blivit nån spärr. Jag körde oftast Badbuss förut men den är bort tagen sedan några år.

Calle

Citat från: Bussfanatikern skrivet 11 augusti 2016, 00:06:18 AM
"Hasch" syftade på att Den Oudsten var ett märke från Holland där ju haschen är legal och flödar.  "Raket" syftade på att dom bussar som hade den dieseldrivna DAF-motorn var både snabba och starka. Dom gick som en raket helt enkelt.

Haschdammsugarna då?

Bussfanatikern

Citat från: Calle skrivet 14 augusti 2016, 10:55:47 AM
Haschdammsugarna då?

Hasch=Holland och dammsugare=kylarfläktens oväsen.

igel

Citat från: Kristian skrivet 10 augusti 2016, 00:04:02 AM
Vattenskalle
En del resenärer kallar dem Kaminbussar, antar att de syftar på motorrummet som ser ut som en braskamin.

Calle

Bastu är ett annat namn också vad gäller Den Oudsten. Sen har vi mumintrollet = Bovorna.

Calle

Dromedarer eller puckelskrutt var väl en del av benämningarna på GS f.d. gasleder, och även de som togs över från Swebus.

Erling.L

kameler kallades väl de första gasbussarna i götet 700 serien o 5 första i 800
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Niklas Bygdestam

Citat från: Calle skrivet 17 augusti 2016, 18:52:14 PM
Bastu är ett annat namn också vad gäller Den Oudsten. Sen har vi mumintrollet = Bovorna.


Ja Mumintroll har man ju hört om ibland. Och det är ett passande namn :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

buskörare

Små-dabbarna som gick på mjuka linjen i Örebro kallades ofta för brödrostar. Pga deras form skulle jag tro.

Niklas Bygdestam

I Uppsala kallades Ontario II för Näbbmus. Det var till och med mer eller mindre officiellt och ibland marknadsförde man till och med de linjer där man körde Ontario II och kallade dessa för just "näbbmuslinjer". Sedan några år är Ontario II i Uppsala ersatta med till synes vanliga MAN-bussar fast kortare. Och de forna "näbbmuslinjerna" kallas numera för Mjuka linjen :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 augusti 2016, 01:09:11 AM
I Uppsala kallades Ontario II för Näbbmus. Det var till och med mer eller mindre officiellt och ibland marknadsförde man till och med de linjer där man körde Ontario II och kallade dessa för just "näbbmuslinjer". Sedan några år är Ontario II i Uppsala ersatta med till synes vanliga MAN-bussar fast kortare. Och de forna "näbbmuslinjerna" kallas numera för Mjuka linjen :)

Namnet kommer från Borås. Det var ju Borås Lokaltrafik som från början var generalagent för Ontario II och det boråsiska smeknamnet "Näbbmus" följde med bussarna till många orter dit de såldes.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erling.L

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 augusti 2016, 01:09:11 AM
I Uppsala kallades Ontario II för Näbbmus. Det var till och med mer eller mindre officiellt och ibland marknadsförde man till och med de linjer där man körde Ontario II och kallade dessa för just "näbbmuslinjer". Sedan några år är Ontario II i Uppsala ersatta med till synes vanliga MAN-bussar fast kortare. Och de forna "näbbmuslinjerna" kallas numera för Mjuka linjen :)

när jag började i Göteborg gick dom även under namnet wcankor
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus