Få in mest luft i en B9S

Startat av buskörare, 23 maj 2016, 10:16:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Både Göteborgs Spårvägar och Transdev har dom öppningsbara fönstren låsta när klimatanläggningen är i funktion. Så var det även på dom gamla Scania- och Volvobussarna som tidigare rullade på stomlinjerna i Stockholms innerstad.

buskörare

Stämmer att jag kör i norrort  :) Jag tror vi är det område som har flest bussar med AC faktiskt, men vad gör det när dom inte funkar  ::) Busmarket har varit på plats under hela vintern typ och tätat AC'n, men hittills har det inte gett nått resultat så problemen är nog inte enbart det. Och säkerligen en kostnadsfråga, varken bussarna Arriva tog över från Keolis eller har hämtat från andra håll har fungerande AC. Volvo och Scania tänker jag på då. Små-Volvosarna funkar bättre, men dom är ju ganska nya fortfarande.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 27 maj 2016, 06:53:30 AM
Stämmer att jag kör i norrort  :) Jag tror vi är det område som har flest bussar med AC faktiskt, men vad gör det när dom inte funkar  ::)

Procentuellt? Jag tror nog att Norrtälje trafikområde leder redan, eller åtminstone kommer att göra det under 2016 då de sista av de fåtalet kvarvarande bussar utan AC och bälten fasas ut. Kvar blir då en stor andel nyare rikligt utrustade och fullt fungerande fordon. Dessutom måste man även förtydliga att även klimatanläggningarna på bussarna i trafikområdet för det mesta fungerar precis som det är tänkt.
Dock är ju andelen Volvo fortfarande väldigt stor, vilket tyvärr medför samma märkesproblem som redan räknats upp tidigare i tråden. T.ex att passagerare märkligt nog har möjligheten att öppna bakre takluckan, och förare märkligt nog har möjligheten att "kortsluta" luftkonditioneringen genom att ställa reglaget för i för kallt läge (dvs under 21 grader).

Knut

Citat från: Mikey skrivet 23 maj 2016, 15:19:26 PM
Du får gärna utveckla för en som har missat, gäller detta bara trängselbussarna (B9S/Omnilink) som köptes in 2005-06, eller är det alla bussar som nu får rulla i 18 år?
Er ikke det veldig vanlig på Volvo da, vi har 8700 hos oss og klima der er umulig å kjøre på automat. Vi har ingen mulighet til å justere pass. temp fra førerplass
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Citat från: Knut skrivet 27 maj 2016, 10:55:06 AM
Er ikke det veldig vanlig på Volvo da, vi har 8700 hos oss og klima der er umulig å kjøre på automat. Vi har ingen mulighet til å justere pass. temp fra førerplass

Det verkar vara kunniga personer som beställt och specificerat era fordon. Varför svensklevererade Volvo 8500 och 8900 har reglaget för passagerartemperaturen kvar på förarplatsen är en bra fråga.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 27 maj 2016, 10:52:04 AM
Procentuellt? Jag tror nog att Norrtälje trafikområde leder redan, eller åtminstone kommer att göra det under 2016 då de sista av de fåtalet kvarvarande bussar utan AC och bälten fasas ut. Kvar blir då en stor andel nyare rikligt utrustade och fullt fungerande fordon. Dessutom måste man även förtydliga att även klimatanläggningarna på bussarna i trafikområdet för det mesta fungerar precis som det är tänkt.
Dock är ju andelen Volvo fortfarande väldigt stor, vilket tyvärr medför samma märkesproblem som redan räknats upp tidigare i tråden. T.ex att passagerare märkligt nog har möjligheten att öppna bakre takluckan, och förare märkligt nog har möjligheten att "kortsluta" luftkonditioneringen genom att ställa reglaget för i för kallt läge (dvs under 21 grader).

Ja, möjligt att Norrtälje går/gått om.  Tror vi bara har några korta Scania som inte har. Men vad hjälper det när dom ändå inte funkar.