Få in mest luft i en B9S

Startat av buskörare, 23 maj 2016, 10:16:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2016, 08:46:02 AM
Man kan ju ha låsningsbara fönster. Fast problemet är väl att det finns friskluftstalibaner som skulle öppna dem även när AC-n fungerar perfekt för att försöka få in ännu mer frisk luft i bussen med påföljd att AC-n slutar fungera.

För övrigt blir jag mer och mer känslig för drag och oljud från öppna fönster ju äldre jag blir. Jag föredrar faktiskt att ha det lite varmt. Men bäst är förstås om det finns fungerande AC.

Jag hade en resenär med igår som hade åkt i en buss med för kallt ställd AC. Hon sa att hon hellre åkte i min buss som höll 30 grader än i den andra. Men Scaniorna har väl sitt utblås längs fönstrena och går inte att ställa för resenärerna heller.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 24 maj 2016, 09:06:23 AM
Jag hade en resenär med igår som hade åkt i en buss med för kallt ställd AC. Hon sa att hon hellre åkte i min buss som höll 30 grader än i den andra. Men Scaniorna har väl sitt utblås längs fönstrena och går inte att ställa för resenärerna heller.

20-21 grader bör man nog ha inställt på en vanlig linjevagn, i en turistbuss som ofta har ett effektivare system kan man utan problem få ner temperaturen till 17 grader om man så önskar vilket kan vara användbart för att kyla ner en buss som stått i solen.

Numera tycker jag faktiskt att det är vanligare med kunder som vill ha lite varmare än att det är för varmt vilket väl visar på att a/c anläggningarna fungerar bra.

Det är ju tråkigt att man inte ska kunna få till fungerande anläggningar i linjebussar.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2016, 08:46:02 AM
Man kan ju ha låsningsbara fönster. Fast problemet är väl att det finns friskluftstalibaner som skulle öppna dem även när AC-n fungerar perfekt för att försöka få in ännu mer frisk luft i bussen med påföljd att AC-n slutar fungera.

Så är det ju tyvärr redan idag. På linjetrafiken är det ett evigt öppnande (nästan uppbrytande) av takluckor, trots att de åker i en nästan ny buss med en (än så länge) fullt fungerande klimatanläggning. Säkerhetsbälten och klimatanläggningar lär det nog ta ytterligare 10-20 år innan de flesta SL-bussresenärer vant sig vid.

Fredde

Ställ temperaturen på 20-21 grader, stäng bakre takluckan och öppnar fläktutblåsen över pass.sätena. Ställer man den på max kyla fryser den ihop. Då måste man måste vänta på att den har tinat upp igen, om den inte har frusit sönder. Fläktarna stannar när framdörren på B9S öppnas, vilket man bör ha i åtanke.
Såklart är det också viktigt att säkringarna till AC och fläktar är hela samt att filer i AC-anläggningarna på taket är bytt och köldmedium är påfyllt.
Droppar det lite vatten vid leden på en B9S så är det med största sannolikhet kondensvatten från en fungerande AC.

buskörare

Citat från: Fredde skrivet 24 maj 2016, 17:07:56 PM
Ställ temperaturen på 20-21 grader, stäng bakre takluckan och öppnar fläktutblåsen över pass.sätena. Ställer man den på max kyla fryser den ihop. Då måste man måste vänta på att den har tinat upp igen, om den inte har frusit sönder. Fläktarna stannar när framdörren på B9S öppnas, vilket man bör ha i åtanke.
Såklart är det också viktigt att säkringarna till AC och fläktar är hela samt att filer i AC-anläggningarna på taket är bytt och köldmedium är påfyllt.
Droppar det lite vatten vid leden på en B9S så är det med största sannolikhet kondensvatten från en fungerande AC.

Jo, jag vet hur man sköter AC'n  ;)

Calle

Nu när vi ändå startat en tråd om just B9S, så tänkte jag fortsätta med en annan sak; och det är den stora frågan: - går det att ljuddämpa en B9S? Jag vet att Transdev här i Göteborg har en B9S, nummer 70, som tydligen är en experimentbuss från Volvo. Där har man monterat "ljuddämpande" vadderade plattor inåt kupén, men icke att det gör något skillnad. Har aldrig hört en B9S, där kylfläkten går på högvarv - är dom mindre känsliga för det än t.ex. B12BLE? Iofs kan jag tänka mig att maskineriet hörs en del om den främre takluckan är öppen, vilket den inte bör vara om bussen har AC.

Hur är det egentligen med ljudisoleringen på en B9S - olika årsmodeller etc...?

Ersa

Citat från: Calle skrivet 24 maj 2016, 20:48:51 PM
Nu när vi ändå startat en tråd om just B9S, så tänkte jag fortsätta med en annan sak; och det är den stora frågan: - går det att ljuddämpa en B9S? Jag vet att Transdev här i Göteborg har en B9S, nummer 70, som tydligen är en experimentbuss från Volvo. Där har man monterat "ljuddämpande" vadderade plattor inåt kupén, men icke att det gör något skillnad. Har aldrig hört en B9S, där kylfläkten går på högvarv - är dom mindre känsliga för det än t.ex. B12BLE? Iofs kan jag tänka mig att maskineriet hörs en del om den främre takluckan är öppen, vilket den inte bör vara om bussen har AC.

Hur är det egentligen med ljudisoleringen på en B9S - olika årsmodeller etc...?

Då detta ämne diskuterats i ett stort antal trådar under de senaste åren, alla startade av dig, så är väl denna fråga inte direkt "stor" längre?

Calle

Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2016, 21:11:31 PM
Då detta ämne diskuterats i ett stort antal trådar under de senaste åren, alla startade av dig, så är väl denna fråga inte direkt "stor" längre?

Det finns många här som är fantastiskt duktiga på att ge svar på trådar som går in i vartannat, och som belyser likheter. Inlägget handlar om B9S, och det vore onödigt att skapa en ny tråd.

Ersa

Citat från: Calle skrivet 24 maj 2016, 21:44:29 PM
Inlägget handlar om B9S, och det vore onödigt att skapa en ny tråd.

Men det är inte onödigt att ställa samma frågor om och om igen? Detta oavsett om det rör sig om nya trådar eller andras trådar om (i detta fall) ventilation och luftkonditionering.

Henke

Citat från: Fredde skrivet 24 maj 2016, 17:07:56 PM
Ställ temperaturen på 20-21 grader, stäng bakre takluckan och öppnar fläktutblåsen över pass.sätena. Ställer man den på max kyla fryser den ihop. Då måste man måste vänta på att den har tinat upp igen, om den inte har frusit sönder. Fläktarna stannar när framdörren på B9S öppnas, vilket man bör ha i åtanke.
Såklart är det också viktigt att säkringarna till AC och fläktar är hela samt att filer i AC-anläggningarna på taket är bytt och köldmedium är påfyllt.
Droppar det lite vatten vid leden på en B9S så är det med största sannolikhet kondensvatten från en fungerande AC.

Jag löste av en kollega för nån dag sedan,  kommer inte ihåg vilken buss det var, men någon röd Keolis 64XX..  Hur som helst så klagade den ankommande föraren att det var fruktansvärt varmt i bussen.

Det jag gjorde innan avfärd var att stänga förarfönstret, takluckan fram samt gå bak och stänga den bakre takluckan, passagerarna var inte glada.... 

När vi ankommer Slussen 15 minuter senare är bussen kanske inte iskall, men sval inuti,  och några som hade synpunkter när jag stängde bakre takluckan kom fram och tackade för en behaglig resa.

yngrot

Ja det vill till att ha koll på att taklucka är stängda för att få max nytta av AC men tyvärr verkar inte alla resenärer förstå det ..



Det går ju att eftermontera öppningsbara fönster..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2016, 11:17:28 AM

Det går ju att eftermontera öppningsbara fönster..

Nej de går inte, detta var något som Swebus undersökte när AC'n började krångla efter några år, svaret som vi förare fick var att det skulle påverka grundkonstruktionen/hållfastheten på bussarna

yngrot

Citat från: homer skrivet 25 maj 2016, 12:11:15 PM
Nej de går inte, detta var något som Swebus undersökte när AC'n började krångla efter några år, svaret som vi förare fick var att det skulle påverka grundkonstruktionen/hållfastheten på bussarna





Borås Lokaltrafik  eftermonterade på MAN där gick det iaf att göra..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Jag tror nog att det mesta av det frågeställaren tagit upp besvarats, men jag kan kanske komplettera några av svaren åtminstone.

B9:orna är en ganska märklig busskonstruktion redan från början vilket tagits upp i ett otal trådar, så det finner jag ingen anledning att gå in på närmare här.
Dock är en följd av detta att den främre takluckan under inga omständigheter bör vara öppen så länge motorn är igång då det som Ersa säger ett synnerligen effektivt sätt att leda in den varma luften från den takmonterade kylaren rakt ned i bussens innanmäte.
Öppningsbara fönster i kombination med AC är ingen bra idé, det försämrar funktionen hos AC:n högst påtagligt.
Om jag förstått det rätt genom andra trådar så arbetar skribenten som startat tråden i Norrort och där har även jag arbetat och känner igen de problem som hen tar upp.
Efter att ha bytt till andra sidan stan men fortsatt med likartade bussar har jag lärt mig en del om hur B9:orna fungerar och kan konstatera att det krävs en relativt god kunskap om just denna bussmodell för att kunna underhålla den på rätt sätt.
Kylfläkten på taket är inte så rolig att lyssna på när man kör, men orsaken till att den ständigt går kan vara flera.
De vanligaste orsakerna är trasiga givare eller reläer, men även igensatta kylare kan vara en hyfsat vanlig orsak om de inte spolas regelbundet.

Skall man få AC:n i en B9:a att fungera krävs en i stort sett hermetiskt tillsluten buss (inga öppna takluckor eller fönster) och begränsat antal dörröppningar.
Man bör som tidigare påpekats inte heller vrida ned AC:n för lågt även om det går då det delvis är samma pinaler som sitter i Volvos turistbussar.
Skillnaden mellan B9:orna och många av de andra bussarna i SL-trafiken är just klimatsystemet, B9:orna är i stort sett ensamma om att ha en passagerarfunktion för AC:n, Scania och MAN har en förinställd temperatur för passagerardelen av bussen som inte går att ändra från förarplatsen.

En klen tröst för Buskörare och alla andra som sitter och svettas på jobbet är kanske att Ac-systemet måste gås igenom minst en gång per år om det är full-AC, bussen går nämligen inte genom besiktningen utan ett protokoll som visar att systemet är tätt (att det inte läcker ut kylmedium).
//Fredrik

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 maj 2016, 20:46:26 PM

En klen tröst för Buskörare och alla andra som sitter och svettas på jobbet är kanske att Ac-systemet måste gås igenom minst en gång per år om det är full-AC, bussen går nämligen inte genom besiktningen utan ett protokoll som visar att systemet är tätt (att det inte läcker ut kylmedium).
//Fredrik

Alternativt att anläggningen är avstängd och kompressor och/eller drivning till denna har demonterats efter att systemet konstaterats tomt.