Få in mest luft i en B9S

Startat av buskörare, 23 maj 2016, 10:16:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag behöver er hjälp tror jag. Kör nästan bara B9S och mig veterligen är det bara 1 med fungerande AC. Resten är kaputt.
Hur gör man bäst för att få in luft i en sån här? Första luckan, den bakom "kepsen", är det nån idé att öppna den alls? Visst får man in luft, men det känns som att den mest tar in varm lyft från kylaren. Eller?

homer

Borde finnas hur många trådar om detta på forumet som helst ;D

de korta svaret är att de går helt enkelt inte.
Precis som du skriver är de meningslöst att öppna främre takluckan (iaf på modell trängselbuss 2005) då kylarfläkten sitter precis framför.
Det är väl bara att leva (eller försöka överleva) med skiten, iom SL s dåliga ekonomi förlängdes bussarnas liv och vagnar från 2005 får rullar till de är 18 år :(

Ersa

Att (på något vis) lyckas öppna den främre takluckan i en B9S torde vara det mest effektiva sättet att få in riktigt mycket varmluft i bussen.

Annars får jag lov att hålla med homer. Busstillverkarna har knappast konstruerat bussar som är tänkta att rulla runt med trasiga luftkonditioneringssystem.

buskörare

Det är alltså så omöjligt som jag trodde  :-\
Vi har dessutom några som fläktarna går på hela tiden. Verkar vara svårfixat då åtminstone en varit in flera gånger utan bättring. Jag lovar att man är rätt luddig i huvudet efter 4 h i en sån  :(

Mikey

Citat från: homer skrivet 23 maj 2016, 10:36:47 AM
Det är väl bara att leva (eller försöka överleva) med skiten, iom SL s dåliga ekonomi förlängdes bussarnas liv och vagnar från 2005 får rullar till de är 18 år :(

Du får gärna utveckla för en som har missat, gäller detta bara trängselbussarna (B9S/Omnilink) som köptes in 2005-06, eller är det alla bussar som nu får rulla i 18 år?

Ersa

Citat från: homer skrivet 23 maj 2016, 10:36:47 AM
Det är väl bara att leva (eller försöka överleva) med skiten, iom SL s dåliga ekonomi förlängdes bussarnas liv och vagnar från 2005 får rullar till de är 18 år :(

Vilka av dagens avtal har omförhandlats, där ålderskraven justerats uppåt så mycket?

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 23 maj 2016, 16:32:40 PM
Vilka av dagens avtal har omförhandlats, där ålderskraven justerats uppåt så mycket?

Det är nog en liten missuppfattning. Vad man kom överens om var att höja medelåldern till 10 år. Avtalet går ju ut 2021, då de äldsta av B9S är 16 år. De kommer garanterat inte att följa med i nästa upphandling. 

Dispens från medelåldern har man annars gjort i flera områden. Senaste i Kallhäll/Södertälje, i och med att man fick räkna "ihop" avtalsområdena, istället för var för sig.

Egentligen är det ju ett ganska bra sätt att förhandla på för att slippa köpa in en massa vagnar när det är några år kvar på avtalen. Vagnar som oftast inte den efterkommande entreprenören är så där väldigt roade över, eller inte alltid måste ta över. Därtill vagnar som ofta inte uppfyller de krav man vill ställa i upphandlingen.   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Absolut en bra lösning, förutsatt att fordonen hålls i dugligt skick med fungerade utrustning avtalet ut. :)

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 23 maj 2016, 18:45:38 PM
Det är nog en liten missuppfattning. Vad man kom överens om var att höja medelåldern till 10 år. Avtalet går ju ut 2021, då de äldsta av B9S är 16 år. De kommer garanterat inte att följa med i nästa upphandling. 

Dispens från medelåldern har man annars gjort i flera områden. Senaste i Kallhäll/Södertälje, i och med att man fick räkna "ihop" avtalsområdena, istället för var för sig.

Egentligen är det ju ett ganska bra sätt att förhandla på för att slippa köpa in en massa vagnar när det är några år kvar på avtalen. Vagnar som oftast inte den efterkommande entreprenören är så där väldigt roade över, eller inte alltid måste ta över. Därtill vagnar som ofta inte uppfyller de krav man vill ställa i upphandlingen.

Men det är väl inte med optionsåren?

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 23 maj 2016, 20:56:06 PM
Men det är väl inte med optionsåren?

Jo, för E19 var det relativt kort avtal - bara 10 årigt, men möjlighet att säga upp redan efter 7. I avtalet där man kom överens om det ovan nämnda,  fick Keolis igenom att man blev lovade den längsta tiden på avtalet, alltså fram till 2021. 

Sedan kom man väl på hos SL att det var ganska smart med lite längre avtalsperioder, så att det mer stämmer överens med bussarnas livslängd. Därför ser det ju annorlunda ut i de kommande avtalen. Man lärde sig nog en hel del på E19 som både blev dyrt (på grund av mycket detaljstyrning) och med få som la anbud. Samtidigt måste jag nog säga att det är de avtal som fungerar allra bäst just nu (enligt eget tycke).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Cyklisten

Varför inte ha öppningsbara fönster som ger lite drag då AC:n är paj, vilket är mer regel än undantag? Kan inte fatta att et finns en så enkel lösning på problemmet som beställare inte ens har i sina tankar  ???

Bussfanatikern

Citat från: Cyklisten skrivet 23 maj 2016, 22:16:32 PM
Varför inte ha öppningsbara fönster som ger lite drag då AC:n är paj, vilket är mer regel än undantag? Kan inte fatta att et finns en så enkel lösning på problemmet som beställare inte ens har i sina tankar  ???

Den lösningen fanns på dom ledade Scania och Volvo-bussarna som rullade på stomlinjerna Stockholms innerstad tidigare.
Här i Göteborg har GS samma lösning på 300-324 och 800-826 och Transdev har det på 4111-4120.

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 23 maj 2016, 21:52:24 PM
Jo, för E19 var det relativt kort avtal - bara 10 årigt, men möjlighet att säga upp redan efter 7. I avtalet där man kom överens om det ovan nämnda,  fick Keolis igenom att man blev lovade den längsta tiden på avtalet, alltså fram till 2021. 

Sedan kom man väl på hos SL att det var ganska smart med lite längre avtalsperioder, så att det mer stämmer överens med bussarnas livslängd. Därför ser det ju annorlunda ut i de kommande avtalen. Man lärde sig nog en hel del på E19 som både blev dyrt (på grund av mycket detaljstyrning) och med få som la anbud. Samtidigt måste jag nog säga att det är de avtal som fungerar allra bäst just nu (enligt eget tycke).

Men E20 har ju 8 år plus optionsår.

buskörare

Citat från: Cyklisten skrivet 23 maj 2016, 22:16:32 PM
Varför inte ha öppningsbara fönster som ger lite drag då AC:n är paj, vilket är mer regel än undantag? Kan inte fatta att et finns en så enkel lösning på problemmet som beställare inte ens har i sina tankar  ???

Troligen för att AC'n inte skulle vara paj  :P
Innan vi (i alla fall) tog över skötseln av biljettmaskinerna själva, så var dom ju mer trasiga än otrasiga. Frågade varför vi inte hade huvor i bussarna så vi kunde täcka över med istället för dom "farliga" plastpåsarna som användes i brist på annat. Men tydligen fick vi inte ha huvor, eftersom biljettmaskinerna alltid skulle fungera... SL-tänk när det är som bäst!

Om fönster är det ju också problem med att resenärer öppnar fönstrena och på så vis kör slut på AC'n tidigare, så helt postivt är det ju inte. De gamla stadsbussarna som hade det hade väl inte full-AC utan bara förar-AC? Kan ha fel där dock.

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 24 maj 2016, 08:30:00 AM
Om fönster är det ju också problem med att resenärer öppnar fönstrena och på så vis kör slut på AC'n tidigare, så helt postivt är det ju inte.

Man kan ju ha låsningsbara fönster. Fast problemet är väl att det finns friskluftstalibaner som skulle öppna dem även när AC-n fungerar perfekt för att försöka få in ännu mer frisk luft i bussen med påföljd att AC-n slutar fungera.

För övrigt blir jag mer och mer känslig för drag och oljud från öppna fönster ju äldre jag blir. Jag föredrar faktiskt att ha det lite varmt. Men bäst är förstås om det finns fungerande AC.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)