vem köper egentligen Neoplan?

Startat av Kurra-Gurra, 13 december 2015, 20:21:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

På 90 talet var det väl Claus Bay:s goda korvar och tyska öl som sålde bussar i Sverige så fort det var en bussutställning! :) :) :) ;) Var ju alltid full fart i hans monter bland Neoplanbussarna.

Sen kan jag hålla med om att det skulle behövas en fräck Jetliner som ska vara "Neoplan"! Men var kvalitén så dålig på tex Citylinern (fram tills nyaste kom och ersatte)? Jag körde ju dessa på Westin och upplevde dom som ganska bra, men så hade dom ju sett nästan likandana ut sedan 80 talet...
Däremot Eurolinern, jösses vilket smäck!

//R

Kurra-Gurra

Citat från: bussexperte skrivet 16 december 2015, 13:59:09 PM
Mhmmmm - befolkningen blir äldre och äldre i framtiden och speciellt fjärrbussarna blir mer och mer populärt ocksa vid denna aldersgrupp. Problem med hissen är, at man maste räkna ca. 10 min komplett för in- och 10min komplett för avstigning. Du kan gärna testa systemet vid nästa bussmässan. Och tillsvidare kan det bli en stort problem med daligt vädtret, snö, is oväder m.fl. - där finns en stor halet flera minuter mitt i bussen - sa jag vill ej sitta där i närheten... . Och precis p.g.a. at man använder liften ej oftast är det ösäkert om den fungerar om man behövs plötsligt. Sa har bussen snabbt stor forsening... .

Sa normaltvis maste nu marknadsandelen fra överdäckare och dubbeldäckare stiger kraftigt speciellt för fjärrbusstrafik men kanske ocksa at en stor del fra bussbolaget väljer billigare "normala" busserna med hiss i framtiden. Men hissen i bussen är mer en theoretisk lösning som alla hoppas att man maste ej använder dom.
--------------
Aktuella Travego-modellen behövs egentligen ej - genom att alla fjärrbussbolaget beställar Tourismo - är marknadsandelen fra Travego minimalt. Samma var det med redan inställda Starliner fra Neoplan.

Men Evobus maste renoveras designen fra Tourismo - titta pa alla konkurrenterna (utom MAN) som har utvecklat nya moderna modellerna ocksa i billigt segmentet. Travego kan ersättas genom en helt ny modernt 15m överdäckare som en modernt "Superhochdecker" för extremt langt turistresor samt boomande fjärrbusstrafik. Det stämmar at överdäckare var ursprungligt en nästan en utdöende bussmodell - men tiden har ändrats nu - i framtiden beställas flera tusen nya fjärrbussarna i hela Europa med rörelsehindrade krav och endast en mindre del "normala" turistbussar för charter, beställningstrafik, normala bussresor, transfer m.fl. .

Titta pa Polskibus, Postbus.de eller Abildskou - dom har delen fra flottan nu med vanHoolAltano eller PlaxtonElite-i överdäckare som kan Evobus ej erbjuder.
Att rullstolslyftar ofta fungerar dåligt är sant. Numera finns det iallafall i Sverige rullstolslyftar som inte behöver så många minuter vid av- och pålastning. Varför man väljer att bygga med en stor lucka i karossen är för mig en stor fråga. Det finns flera tillverkare som bygger in lyften i trappan i bakdörren, och således blir öppningen mindre och lägre. Vid inbyggnaden bör man se till att lyften sitter monterad skyddad när den inte används, och så att inte grus, sand och snöslask faller ner i maskineriet. Kanske skall man ta för vana att "motionera" lyften två gånger i månaden. Med det sagt: Den som konstruerar en slitstark rullstolslyftar som inte behöver mer än två minuter på sig vid på/avstigning kommer att bli rik!

Jag tror liksom du att andelen dubbeldäckare kommer ägg öka i expressbusstrafiken i Europa. Dessa rymmer ju många fler passagerare med bara en liten ökning av driftskostnaden för en buss.

Om tyska bussbolag är intresserade av överdäckade bussar vet säkert du bättre än jag. I Skandinavien är de däremot numera ovanliga. Om denna karosstyp är på väg att komma tillbaka kanske Neoplan borde bygga en ny Spaceliner 15 meter lång och med handikapplats bredvid bussförare. Med ett rimligt pris skulle den kunna sälja bra och göra Neoplan till en aktuell tillverkare igen. Men för detta krävs att man är lyhörd för vad kunderna vill! Det är inte Neoplan/MAN nu, inte på långa vägar!

Beträffande MB är det en mycket konservativ busstillverkare, kanske den mest konservativa av alla, i konkurrens med VanHool. Att modellerna ser gammalmodiga (Mercedes-fans skulle kanske säga tidlösa  ;) ) ut har fördelen att man kan köpa en ny buss som ser lite gammal ut första 2 åren, men rätt ny ut följande 15 år. I Europa byter vi ju oftast buss innan de har blivit så gamla p.g.a miljö-zoner, men MB säljs ju i hela världen, och då kan man ha kvar bussen sålänge den fungerar. För övrigt samma strategi har man i Norrland, där det är långt till närmaste miljö-zoner. Mercas bussprogram verkar gå ut på att erbjuda en ganska billig prisvärd buss - Tourismo, och en ganska dyr Lyxig buss - Travego. Strategin verkar funka, Mercedes är ju ändå världsledande på busstillverkning! Om EvoBus skulle komma med en nu överdäckare är det nog mer troligt att det är SETRA som kommer stå för den, men även det finner jag osannolikt...

Kurra-Gurra

Citat från: Robert Brink skrivet 16 december 2015, 16:28:44 PM
På 90 talet var det väl Claus Bay:s goda korvar och tyska öl som sålde bussar i Sverige så fort det var en bussutställning! :) :) :) ;) Var ju alltid full fart i hans monter bland Neoplanbussarna.

Sen kan jag hålla med om att det skulle behövas en fräck Jetliner som ska vara "Neoplan"! Men var kvalitén så dålig på tex Citylinern (fram tills nyaste kom och ersatte)? Jag körde ju dessa på Westin och upplevde dom som ganska bra, men så hade dom ju sett nästan likandana ut sedan 80 talet...
Däremot Eurolinern, jösses vilket smäck!

//R
Är inte familjen Bay fortfarande väldigt inblandade i svenska Neoplans förehavanden? Vad är det som gör att man inte bjuder på öl och korv numera? Något måste man ju göra för att komma med i matchen igen så att säga...

Sen tror inte heller jag att alla Neoplans modeller egentligen är speciellt dåliga. Problemet är att man har dragit på sig ett rykte om att hålla låg kvalitet. Detta tror jag faktiskt mest beror på säljarens och verkstadens bemötande när problem uppstår. Jämför med EvoBus t.ex. De är inte heller alltid si j***a fantastiska som alla Setra-tokar vill göra gällande. Men när ett problem uppstår så fixas det mycket snabbt och smidigt. Så har man fått rykte om god kvalitet utan att själva bussarna egentligen är så fantastiskt mycket bättre än alla andra! Eurolinern var ju redan från början en budget modell, och det sparades säkert en hel del pengar vid sammansättningen. Uppföljaren Tourliner är ju bara en pimpad Lion's Coach, och borde således vara av åtminstånde godtagbar kvalitet.
Det stora arbetet är som sagt att vända på Neoplans usla rykte!

Robert Brink

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:27:33 PM
Är inte familjen Bay fortfarande väldigt inblandade i svenska Neoplans förehavanden? Vad är det som gör att man inte bjuder på öl och korv numera? Något måste man ju göra för att komma med i matchen igen så att säga...

Sen tror inte heller jag att alla Neoplans modeller egentligen är speciellt dåliga. Problemet är att man har dragit på sig ett rykte om att hålla låg kvalitet. Detta tror jag faktiskt mest beror på säljarens och verkstadens bemötande när problem uppstår. Jämför med EvoBus t.ex. De är inte heller alltid si j***a fantastiska som alla Setra-tokar vill göra gällande. Men när ett problem uppstår så fixas det mycket snabbt och smidigt. Så har man fått rykte om god kvalitet utan att själva bussarna egentligen är så fantastiskt mycket bättre än alla andra! Eurolinern var ju redan från början en budget modell, och det sparades säkert en hel del pengar vid sammansättningen. Uppföljaren Tourliner är ju bara en pimpad Lion's Coach, och borde således vara av åtminstånde godtagbar kvalitet.
Det stora arbetet är som sagt att vända på Neoplans usla rykte!

Vet faktiskt inte hur det är vid deras monter numera! Länge sedan jag var på en buss/trafikmässa. Men kan tänka mig att det inte bjuds lika mycket på dricka numera, men det behöver inte vara Svenska Neoplan/MAN:s fel. Troligen kan arrangörer av mässor sätta sina regler. Och är det mässa för allmänheten, så får man väl inte ens bjuda på alkohol om jag inte fattat det hela galet, utan det måste vara för inbjudna.

I instämmer jag med vad du skriver ovan!

//R

bussexperte

#19
Att rullstolslyftar ofta fungerar dåligt är sant. Numera finns det iallafall i Sverige rullstolslyftar som inte behöver så många minuter vid av- och pålastning.

Var snälla och räkna hela operationen !
1) Föraren lämnar förarplatsen
2) Förberedning av rullstolplats i bussen, ändring av flexi-disponabled-sittplatser
3) Öppning fra sidolucka mitt i bussen
4) Utklapping och nedfart fra hissen
5) Rullstol kör pa liftplattform och blir bältet pa hissen
6) Uppfart fra liften
7) Lösning fra bältet
8   Rullstol rullar in i bussen, vändning i fartrikting
9) Rullstol far bälte i bussen
10) Inklapping fra hissen
11) Stängning fra sidolucka mitt i bussen
12) Föraren kommar tillbaka till förarplatsen

Det allt tillsammen maste man räknas 10 minuter vid bra vädret i sommaren... .

Eller här i bildserie... :
http://image.img-erento.com/reisebus/bex-charter-berlin-vermietet-a-reisebus-175084-29370965_gallery.jpg
http://www.christophorus.at/fileadmin/_migrated/pics/rollibus.jpg
http://www.artal-reisen.de/wp/wp-content/uploads/2012/04/DSCF0564-e1334085369564.jpg
http://www.taunus-zeitung.de/storage/pic/importe/fnpartikel/rhein-main/hochtaunus/995643_1_tzf_BusRolliEinstieg415__4c_1.jpg?version=1429469690
http://www.omnibusvertrieb-ost.de/images/produktpalette/behindert/behindertengerechter_bus01.jpg
http://www.schaefer-mechernich.de/bilder/aktuelles/DSC_9692-1374836609-6567-_gross.jpg
http://roter-renner.de/uploads/pics/mb_tourismo_rollstuhllift.jpg
http://www.modellbus.info/ind13%20kortrijk_13_017.jpg

Och det kan tillkommer flera problemer:
1) Förare har ej oftast routin med hissen
2) Hur ser det ut i daligt vädret ? Hart vind, regn, snö, halka ?
3) Hur ser det ut när hallplatsen finns pa backen ?
http://www.gablenberger-klaus.de/wp-content/uploads/2013/10/ADAC-Postbus-1.jpg
Det är f.ex. fjärrbussterminalen Stuttgart-Flughafen - i brant backen direkt framför en parkeringhuset för bilarna.
Tänk pa: Mörkret (ej belysning), minus 5 grader kalt, hart vind, snöfall, halka
4) Hur ser det ut vid stora antal hallplatser med väldigt knappt plats bredvid bussen ?
http://www.goettinger-tageblatt.de/var/storage/images/gt-et/nachrichten/goettingen/uebersicht/goettingen-attraktiv-fuer-busunternehmen/69146208-1-ger-DE/Goettingen-Attraktiv-fuer-Busunternehmen_ArtikelQuer.jpg
http://www.maz-online.de/var/storage/images/maz/lokales/potsdam/erster-fernbus-von-potsdam-nach-flensburg-gestartet/174752115-1-ger-DE/Erster-Fernbus-von-Potsdam-gestartet_gallerylarge.jpg
http://www.shz.de/img/incoming/crop7504426/3256398981-cv16_9-w596/FlixBus-Flensburg-Fernbus-Fernreisen.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-3I_nFswHZXM/VLzc5LA8wSI/AAAAAAAAL_Y/Cjgp1x-CaRk/s1600/DSCI0454.JPG
http://www.hna.de/bilder/2015/09/21/5547530/299168775-9bd7935d-8c65-4ce4-b873-cd671a9b434f-gUrQeYGa7.jpg
http://www.bus-bild.de/1200/sindbad-setzt-diesen-ex-euro-101524.jpg
Bilder fra Göttingen, Potsdam, Essen, Flensburg m.fl. - i tyskland finns oftast ej riktiga bussterminalen - men oftast endast mellan 1 till 2 m plats bredvid bussen - och det är mycket knappt för en hiss i drift... .

Om vi tar f.ex. en typisk fjärbusslinje Berlin-Magdeburg-Dortmund-Köln med en rörelsehindrade hiss-passagerare fra Magdeburg till Dortmund har bussen automatisk ca. 20 minuter försening pa vidare väg till Italia. http://fernbus-galerie.info/Bilder/ONE/onebus_K-CS%20914_Mz.jpg  (och därmed är vi tillbaka i ämne om Neoplan - Onebus.de insättar flera Neoplan Cityliner pa sina linjer.)

Snabbare mittdörrhissen är endast för regionalbussarna. Problemet är i fjärrbusstrafik, där finns endast "riktiga" turistbussar i trafik, nästan alla har 4-stjärna. http://www.arbium.de/wp-content/uploads/2014/03/Bus-Neubrandenburg-Greifswald-Rollstuhllift-behindertengerecht-VVG.jpg

Sa hisslösningar för bussar i fjärrbusstrafik är mer theoretisk än praktisk... .

Bättre och snabbare är det med rampan i överdäckare och dubbeldäckare:
http://mobilista.eu/wp-content/gallery/adac-postbus/adac_postbus_rollstuhl_rampe_1.jpg
http://www.der-querschnitt.de/wp-content/uploads/2014/06/DB92290-gro.jpg

Lars-Håkan_E

Citat från: bussexperte skrivet 17 december 2015, 16:01:34 PM
Att rullstolslyftar ofta fungerar dåligt är sant. Numera finns det iallafall i Sverige rullstolslyftar som inte behöver så många minuter vid av- och pålastning.

Var snälla och räkna hela operationen !
1) Föraren lämnar förarplatsen
2) Förberedning av rullstolplats i bussen, ändring av flexi-disponabled-sittplatser
3) Öppning fra sidolucka mitt i bussen
4) Utklapping och nedfart fra hissen
5) Rullstol kör pa liftplattform och blir bältet pa hissen
6) Uppfart fra liften
7) Lösning fra bältet
8   Rullstol rullar in i bussen, vändning i fartrikting
9) Rullstol far bälte i bussen
10) Inklapping fra hissen
11) Stängning fra sidolucka mitt i bussen
12) Föraren kommar tillbaka till förarplatsen

Det allt tillsammen maste man räknas 10 minuter vid bra vädret i sommaren... .


Vi har bussar med lyften inbyggd i trappan, pkt 2-3 o 11 har vi inte, dessutom vad är det för bälte som ska av o på? har jag aldrig varit med om, något tyskt krav?
Säg att den används 5-6 ggr/år + provkörningar och vid besiktningar, det är när man kanske behöver den 2-3 ggr dagligen som en annan lösning behövs, låggolv/lågentré.
Branta ramper är mkt sämre när det handlar om tunga stolar och Permobiler, det vara rent farligt för chauffören att lasta/lossa sådana med ramper.

bussexperte

Jasa - jag är ej rullstolsexpert... - kanske att man ej behövs nagon bälte mitt pa hissen, sa sparar man lite tid - men var snälla och titta pa denna bilden:

http://www.arbium.de/wp-content/uploads/2014/03/Bus-Neubrandenburg-Greifswald-Rollstuhllift-behindertengerecht-VVG.jpg

Denna hisssystem inbyggd i trappan finns ocksa i Tyskland - men det fungerar endast i regionalbussar. Pa hela kontinenten är alla "normala" fjärrbussarna normala hel utrustade turistbussar (4-stjärna) med endast en liten smalt dörr precis bredvid toaletten - det funkar ej at byggs in där en hiss. Därför finns alltid en stor extradörr mitt i bussen:
http://www.moseleycoachsales.co.uk/wp-content/uploads/2015/07/DSC_0062.jpg (VDL Futura 2)
http://www.modellbus.info/ind13%20kortrijk_13_016.jpg  (MAN Lions Coach)

Lars-Håkan_E

Ja exakt den modellen.

I Sverige finns liknande även t.ex i Setra GT-HD så det beror helt på vad beställaren har specat.

CW66

hmm...egentligen borde jag inte, som förare i beställningstrafik som kör Neoplan dagligen ge mig in i den här diskussionen.

Men jag måste ändå undra till trådstartaren om anledningen är att försöka reta upp så många som möjligt, och därmed få en så hetsig diskussion som möjligt med dina inlägg?
Kan ju iofs vara ett bra sätt att få fart på det hela, men hela inlägget i början utstrålar ju så en total okunnighet och brist på koll vad som händer i utvecklingen och inte med bussmodeller.

Brandfackla? jo, verkligen - den har du slängt nu på Scania Touring, Neoplans bussar och MB Tourismo - vilken blir nästa i ditt oerhörda kunnande som gör dina bedömningar av busstillverkarnas modeller - bara lite nyfiken - eller ska alla gås igenom och sågas av dig?  :)

För övrigt har jag inte någon som helst kommentar om bussen är bra eller inte, för jag orkar helt enkelt inte med att bemöta ett så okunnigt inlägg - jag misstänker att du har lika mycket erfarenhet av Neoplanerna att skruva, köra, åka som av Touringen och MB Tourismon ;-)....särskilt efter 1990-talet...

herre gud...kan du inte komma med något konstruktivt nångång som man verkligen kan få ut något av?

Kurra-Gurra

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 december 2015, 01:02:05 AM
Men jag måste ändå undra till trådstartaren om anledningen är att försöka reta upp så många som möjligt, och därmed få en så hetsig diskussion som möjligt med dina inlägg? [...]
För övrigt har jag inte någon som helst kommentar om bussen är bra eller inte, för jag orkar helt enkelt inte med att bemöta ett så okunnigt inlägg - jag misstänker att du har lika mycket erfarenhet av Neoplanerna att skruva, köra, åka som av Touringen och MB Tourismon ;-)....särskilt efter 1990-talet
Hahaha, oh wow vad detta eskalerade. Att jag frågade har ju naturligtvis med att göra att vissa är mer kunniga än mig, men du skippade helt den biten och gick till personangrepp.

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 december 2015, 01:02:05 AM
Brandfackla? jo, verkligen - den har du slängt nu på Scania Touring, Neoplans bussar och MB Tourismo - vilken blir nästa i ditt oerhörda kunnande som gör dina bedömningar av busstillverkarnas modeller - bara lite nyfiken - eller ska alla gås igenom och sågas av dig?  :)
Var har jag "sågat" någon bussmodell?

är
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 13 december 2015, 13:50:51 PM
Kvaliteten på kinesiska grejer är inte urusel, kvaliteten på kinagrejer är ibland OK och ibland undermålig, det handlar om vad man har för standard och förväntningar på produkten. Samtidigt är kinakvalitet betydligt bättre än t.ex indisk-tillverkade grejer, som också kostar ungefär 70% av vad motsvarande kinagrej kostar. Då är man återigen tillbaka vid konstaterandet att
kvantitet är en kvalitet i sig självt!
Mvh Konrad
En "Sågning" av Scania Higer Touring?

Eller kanske
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:27:33 PM
Sen tror inte heller jag att alla Neoplans modeller egentligen är speciellt dåliga. Problemet är att man har dragit på sig ett rykte om att hålla låg kvalitet. Detta tror jag faktiskt mest beror på säljarens och verkstadens bemötande när problem uppstår.[...]
Det stora arbetet är som sagt att vända på Neoplans usla rykte!
En "Sågning" av Neoplans hela modellprogram?

Består min påstådda "sågning" och "okunnighet" i att konstatera att MB Tourismo inte har speciellt nyskapande design?
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 15 december 2015, 22:02:36 PM
Jo, men även innan dess såg den ungefär likadan ut. Och tillomed i föregångaren O404 syns grunddragen hos Tourismo. Faktiskt är MB Tourismo en av få bussar jag skulle känna igen om jag enbart fick känna på den med förbunda ögon. Och Travegon är karossmässigt mest en pimpad Tourismo... :-X

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 december 2015, 01:02:05 AM
herre gud...kan du inte komma med något konstruktivt nångång som man verkligen kan få ut något av?
Som synes har diskussionen varit nyanserad och balanserad i tråden, fram tills dess att du beslöt dig för att "såga" den...

Trist egentligen Uffe, för i och med att:
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 december 2015, 01:02:05 AM
som förare i beställningstrafik som kör Neoplan dagligen
Hade du kunnat tillföra tråden mycket intressant kunskap och synpunkter om hur Neoplan borde agera för att komma tillbaka på marknaden. Det som tråden alltså handlar om! Samt komma med intressanta synpunkter beträffande Neoplan för oss yngre kollegor! Men du valde att "såga" tråden istället  :-\
Vänligen
Konrad Stammler

Antenna

Negativ rubrik !   Vad syftas med brandfacklan ? .... kvalité ?, pris ?, något annat ?
Mitt svar på rubriken är: - Många bussbolag över hela europa köper Neoplan sedan 60 år tillbaka.
Jag kom i kontakt med Neoplan för första gången med en Neoplan Kombi årsmodell -73. En mycket bra och körvänlig buss med en tilltalande design.
Och just tilltalande design har ju följt Neoplan sedan dess. Jag anser det är bra gjort att kunna vara en stor busstillverkare i många decennier.

Tänk tanken om följande tillverkare och påbyggare hade kunnat fortsätta, vilken trevlig bredd av turistbussar med design, pris och kvalite det kunnat bli: Büssing, Kutter, Delta Plan, Ikarusbus, m.fl.

CW66

Haha...ja, citerande av mitt inlägg är ju intressant - särskilt som det inte tillfördes någon som helst förklaring på det hela vad du menade eller ville få fram egentligen :-)

Visst är det synd att jag utmålas som en idiot när jag går emot dig - du ville ha en brandfackla med en diskussion, då får du också vara beredd o ta emot kritik tillbaka från de som inte håller med dig eller hur :-)

Visst hade jag kunnat tillföra mycket kunskap om Neoplan, men i ett mer konstruktivt inlägg och inte bara inlägg som syftar till negativa synpunkter.

Men kan ju säga såhär - att hade Neoplan varit så himla dåliga, hade knappast någon köpt bussarna....

Ett bra tips vid ett inlägg om man vill ha fram en diskussion är att man inte bara skriver "hur kan någon köpa något som är så dåligt" - utan istället tala om varför man tycker den är dålig, vad man har för erfarenhet att köra den, eller åka i den, eller mekka med den - DÅ blir det plötsligt intressant...annars blir det ju bara blajj...


bussexperte

Jomen - ta det lugnt alla... :)
Normaltvis är svenskarna lugna personer och ej sa hitsigt som sydländiska människorna av typ "Diego Simeone" ?

Jag tycker att det är ej perfekt att öppna en ämne som "brandfackla" - men detta ska bli en forum här och därför maste man ocksa kunna diskutera om för- eller efterdelar om olika bussmärke och modeller. Sa om nagon har kört Neoplan-bussarna själv eller är Neoplan-bussägare berätta gärna om dina persönliga erfaringar, för- och efterdelar mot andra märke eller modeller. Hur är det at köra en Neoplan Cityliner eller Skyliner, hur ser det ut med service, reparationer, kvalitet - vad tycker dina passagerare om Neoplan-bussarna.

Fakta Neoplan:
- Cityliner/Skyliner är en fra bäst turist-bussarna i design och komfort inne och ute, men Jetliner och Tourliner spelar nästan ingen roll mer
- där finns i hela Europa en antal stamkunder som köpa normaltvis endast Neoplan
- men fakt är ocksa at man under senaste 3 aren har förlorat en antal stamkunder som har nu köpt andra bussmärke
(f.ex. Berlinlinienbus, Abildskou, Lavprisekspressen.no, Ekolines.net) och speciellt i boomande dubbeldäckare-marknaden / fjärrbuss-marknaden i Europa spelar man nästan ingen roll mer - men Setra och vanHools fabriker är samtitigt överlastat upp till minst Juni 2016 !
- fjärrbussmarknaden är numera mycket viktigare än turistbussmarknaden - men för ungdomer, studerande, studenter och flyktningar som är ca. 80% av passagerare i fjärrbussarna är Cityliner och Skyliner överkvalificerad. Neoplan-MAN saknas en bra, billigt och modernt 15m fjärrbuss med ca. 65-70 platser samt en bra, billigt, stort och modernt 15m dubbeldäckare med ca. 90 platser.
- och man har ocksa intrycket at MAN satsar framförallt i framtiden pa MAN och ej mer i stor sätt pa Neoplan och der blir pa langt sikt problematisk om man har ej modellerna som är bra passande för boomande fjärrbusstrafik. Antalet klassika resbyran som bjuder pa lyxiga bussresor speciellt i Neoplan-bussarna blir mindre och mindre... .

Fakta andra bussmärke:
- Om man titta pa alla turistbussmärke i Europa är det numera Tourismo/Travego och MAN-LionsCoach som är det flest gamla modellerna optisk. Nästan alla andra konkurrenterna har nya modellerna i fräsk design. Resultaten är f. eks. att under 2015 nästan alla fjärrbussbolaget har köpt Setra 516/517 i fräsk design och ej Tourismo i gamla design mer - dessutom Mercedes är mycket mer bra bekannt i folket än Setra. Och LionsCoach försäjlning har kraftigt sänkat under 2015. Vinnare efter Evobus har varit framförallt Scania men ocksa VDL.


Kurra-Gurra

Citat från: Antenna skrivet 21 december 2015, 21:50:24 PM
Negativ rubrik !   Vad syftas med brandfacklan ? .... kvalité ?, pris ?, något annat ?
Mitt svar på rubriken är: - Många bussbolag över hela europa köper Neoplan sedan 60 år tillbaka.
Jag kom i kontakt med Neoplan för första gången med en Neoplan Kombi årsmodell -73. En mycket bra och körvänlig buss med en tilltalande design.
Och just tilltalande design har ju följt Neoplan sedan dess. Jag anser det är bra gjort att kunna vara en stor busstillverkare i många decennier.

Tänk tanken om följande tillverkare och påbyggare hade kunnat fortsätta, vilken trevlig bredd av turistbussar med design, pris och kvalite det kunnat bli: Büssing, Kutter, Delta Plan, Ikarusbus, m.fl.
"Brandfackla", var kanske att ta i, men tyvärr är det litegrann så på detta forum att om man skriver en trådstart som inte väcker känslor så får tråden 10 000 visningar, men inga svar...  :-X
Att många köper Neoplan är sant, men det är också sant att försäljningen för hela MANs busstillverkning viker, och då sitter Neoplan i en utsatt sits såsom varandes "Premiummärke". Tråden handlar snarare om hur Neoplan skall kunna vända sin negativa trend!
Jag håller helt med om att det vore kul om de busstillverkare du räknar upp funnits kvar, men alla dessa har ju inte heller lagt ned, utan blivit uppköpta, gått samman med varann o.s.v tills det inte fanns något kvar av märkets "Själ". Något att fundera på i skuggan av att MAN köpt upp Neoplan...

Kurra-Gurra

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 december 2015, 12:31:57 PM
Haha...ja, citerande av mitt inlägg är ju intressant - särskilt som det inte tillfördes någon som helst förklaring på det hela vad du menade eller ville få fram egentligen :-)
Det jag ville få fram, om det fortfarande inte framgår, är att du påstår att jag sågar en rad bussmodeller, något som inte stämmer!
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 december 2015, 12:31:57 PM
Visst hade jag kunnat tillföra mycket kunskap om Neoplan, men i ett mer konstruktivt inlägg och inte bara inlägg som syftar till negativa synpunkter.
Som det här t.ex. Varför anser du att mitt inlägg bara syftar till "Negativa synpunkter"?
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 december 2015, 12:31:57 PM
Men kan ju säga såhär - att hade Neoplan varit så himla dåliga, hade knappast någon köpt bussarna....
Det är ju detta som tråden handlar om! Något som även jag skrev i ett tidigare inlägg:
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:27:33 PM
Sen tror inte heller jag att alla Neoplans modeller egentligen är speciellt dåliga. Problemet är att man har dragit på sig ett rykte om att hålla låg kvalitet.


Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 december 2015, 12:31:57 PM
Ett bra tips vid ett inlägg om man vill ha fram en diskussion är att man inte bara skriver "hur kan någon köpa något som är så dåligt" - utan istället tala om varför man tycker den är dålig, vad man har för erfarenhet att köra den, eller åka i den, eller mekka med den - DÅ blir det plötsligt intressant...annars blir det ju bara blajj...
Det där med "som är så dåligt" är ju också något som du tolkat in själv, utan att jag skrivit det. Jag har istället skrivit bl.a.
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 13 december 2015, 20:21:06 PM
Det finns väl inga andra bussar som är såpass orginella, påkostade och häftigt designade som Neoplans dyrare modeller
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:27:33 PM
Sen tror inte heller jag att alla Neoplans modeller egentligen är speciellt dåliga.
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 16 december 2015, 19:27:33 PM
Uppföljaren Tourliner är ju bara en pimpad Lion's Coach, och borde således vara av åtminstånde godtagbar kvalitet.
Det stora arbetet är som sagt att vända på Neoplans usla rykte!
Att jag tycker den "är så dålig" är ju inte heller något som jag någonsin påstått. Men de flesta bussfolk man pratar med brukar gnälla på "Skruvoplan" etc. Det mesta brukar vara baserat på rykten. Därför undrar jag hur Neoplan skall kunna vända sitt dåliga rykte, och få fart på försäljningen igen, vilket är det som vi diskuterat i tråden (Innan den blev "Sågad" :) )