AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås

Startat av Fredde, 05 mars 2015, 19:41:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2015, 10:01:55 AM
Jag kan inte minnas att någon enda förorts/landsbygdsbuss i Östersund och Umeå på något sätt var kall invändigt vintertid då man hämtade dem från "rampen". Även där var en motorvärmarkabel med 230V det enda som var inkopplat, och från denna gick det ström till laddning samt till invändiga värmefläktar. Snarare blev det i-landbekymmer framåt våren, innan man hann ställa om reglagen, att det blev så varmt inne bl.a Vegorna att man var tvungen att vädra ut överskottsvärmen från förarplatsen innan man kunde tomköra ut mot starthållplatsen.

Flera år senare ankomst till Mälardalen där glykolrampsfanatiker försökte intala mig om att ramper är något i stil med "den enda sanningen" för röda, blå och gula linjevagnar. Jag är givetvis än idag inte alls övertygad om detta.

Jb och Dil hade ju normalt 3 fas värmare i sina landsortsbussar med en kapacitet att värma upp en normal villa, det var inga problem att ha +20 även om det var 35 grader kallt, var det kallare kunde man få komplettera med 1 timmes webastokörning....

cthim

Citat från: Blue skrivet 07 mars 2015, 09:23:46 AM
Jag antar att himlen ramlar ner om dom första passgerarna får åka i en buss som inte är helt varm.
Det är vän bara för föraren att komma en kvart innan och dra igång maskineriet. Lönekostnaden för det kan man väl i princip kvitta mot kostnaden för bränslet som bussarna går på tomgång.
Startar inte bussarna efter en helgs stillestånd så är det nog dags för nya batterier!


Vi har volvobussar på SKEE 1 och 2 och byter batterier med 10 månaders mellanrum. Vi kör då dock på Volvosorginalbatteri.

Staffan Sävenfjord

Citat från: cthim skrivet 07 mars 2015, 18:54:57 PM

Vi har volvobussar på SKEE 1 och 2 och byter batterier med 10 månaders mellanrum. Vi kör då dock på Volvosorginalbatteri.

SKEE?? Det är väl meningen att alla skall begripa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AdmirT

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 mars 2015, 16:56:03 PM
Jb och Dil hade ju normalt 3 fas värmare i sina landsortsbussar med en kapacitet att värma upp en normal villa, det var inga problem att ha +20 även om det var 35 grader kallt, var det kallare kunde man få komplettera med 1 timmes webastokörning....
Det här är en annan grej som retar mig:
Folk gnäller om att bussarna står på tomgång och släpper ut...

Alpluft!
Då jag antar att det är Euro V eller VI-motorer i så är det ju nästan renare luft som kommer ut än vad motorn sög in på andra sidan.
Tillsatsvärmaren däremot, den kan släppa ut flytande svavel mer eller mindre utan att nån bryr sig, iallafall inte bilprovningen.
Det räcker att flytta bussen fram några meter så kan man se en sotig hög av halvbrända avgasrester under avgasröret från brännaren


Ett stycke med rashets har tagits bort av admin. Sådant vill vi inte se i Bussnack fortsättningsvis.

Adrian Langemar

#35
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2015, 07:25:33 AM
Nej, det är det inte. Skånetrafiken har i sitt trafikeringsavtal med Nettbuss krävt att bussarna skall ha alkolås och att förarna skall blåsa i detta innan de kör. Om Nettbuss inte fullföljer det är det Skånetrafiken som blir lurade i första hand. Skånetrafiken reagerade direkt så fort detta blev känt. Det är därför rubriken var så korkad.

Hur menar du annars att Skånetrafiken skall kunna följa upp detta? Observera också att alkolås inte är något lagkrav utan det är ett avtalskrav.

De som framför allt blir lurade är resenärerna och skattebetalarna som har trott att bussarna har alkolås som används.

Ur Skånetrafikens perspektiv är det intressanta att Nettbuss som företag inte har följt avtalet. Exakt vem inom Nettbuss som har gjort fel är inte så viktigt. Inte heller om Nettbuss använder sig av underentrepenörer, det är fortfarande Nettbuss som är ansvariga för att underentrepenörerna följer avtalet.

Men för resenärerna och skattebetalarna är det intressanta att Skånetrafiken levererar den produkt som de förväntar sig. Gör de inte det är det fusk. Exakt vem inom Skånetrafiken och deras entrepenörer som har gjort fel är inte så viktigt. Det är fortfarande Skånetrafiken som ansvarar för att de levererar den produkt som resenärerna och skattebetalarna förväntar sig.

Det är bra att få veta att de ansvariga på Skånetrafiken vidtar åtgärder så fort som möjligt. Det förhindrar dock inte det faktum att det redan har skett fusk. Principen hade inte varit annorlunda om det hade varit någon anställd av Skånetrafiken som hade gjort fel.

Observera att allt detta gäller just för att det inte är något lagkrav med alkolås. Hade det varit lagkrav hade det antagligen varit bussbolagets ansvar att se till att lagen följs.