AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås

Startat av Fredde, 05 mars 2015, 19:41:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås.
Aftonbladet kan avslöja att en enda person blåser i alkolåsen för att starta alla tio bussar.
En timme senare kör busschaufförerna ut i trafiken utan alkoholkontroll.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20420298.ab

Finns det ingen knapp för att "nolla" låset när bussen är uppstartad? Detta finns ju på andra håll...

Lars-Håkan_E

Skånetrafiken fuskar knappast.....

Visst finns det nollställningsmöjligheter, men hur ofta används den vid avlösningar och liknande.

AdmirT

Vi hade dessutom under Veoliatiden att vid avlösning så nollställde man just alkolåset med hjälp av en nyckel som varje förare blev tilldelad. Man tar nyckeln, sätter det i låset och blåser. När man går av sitt pass så tar man ut nyckeln och på så sätt nollställdes alkolåset och alla förare var tvungna att blåsa innan man klev på bussen och skulle börja på sitt pass. När Nobina tog över i juni månad så tog det cirka 2-3 månader innan detta system var borta på de övertagna bussarna från Veolia. Nu blåser en chaufför på morgonen vid uppstart och sedan rullar bussen resten av dagen utan att andra chaufförer ska behöva blåsa i alkolåset. Jag förstår fortfarande inte varför Nobina gjorde detta.. Att varje chaufför ska ansvara för sin egen alkonyckel är varje förares ansvar och under Veoliatiden fungerade detta utmärkt.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Lars-Håkan_E

Citat från: AdmirT skrivet 05 mars 2015, 19:49:19 PM
Vi hade dessutom under Veoliatiden att vid avlösning så nollställde man just alkolåset med hjälp av en nyckel som varje förare blev tilldelad. Man tar nyckeln, sätter det i låset och blåser. När man går av sitt pass så tar man ut nyckeln och på så sätt nollställdes alkolåset och alla förare var tvungna att blåsa innan man klev på bussen och skulle börja på sitt pass. När Nobina tog över i juni månad så tog det cirka 2-3 månader innan detta system var borta på de övertagna bussarna från Veolia. Nu blåser en chaufför på morgonen vid uppstart och sedan rullar bussen resten av dagen utan att andra chaufförer ska behöva blåsa i alkolåset. Jag förstår fortfarande inte varför Nobina gjorde detta.. Att varje chaufför ska ansvara för sin egen alkonyckel är varje förares ansvar och under Veoliatiden fungerade detta utmärkt.

Vad är det för udda konstruktion man använder?

Alla modeller jag haft att göra med kan man enkelt nollställa i menyn med två knapptryckningar, det kan avgående förare enkelt göra.

diesel77


homer

Från Aftonbladets startsida:
Citat

AFTONBLADET AVSLÖJAR
Nykter kvinna blåser igång ALLA bussarna

mycket bra så alla fyllskallar till män kan köra utan problem ::)

Ersa

Citat från: AdmirT skrivet 05 mars 2015, 19:49:19 PM
Vi hade dessutom under Veoliatiden att vid avlösning så nollställde man just alkolåset med hjälp av en nyckel som varje förare blev tilldelad. Man tar nyckeln, sätter det i låset och blåser. När man går av sitt pass så tar man ut nyckeln och på så sätt nollställdes alkolåset och alla förare var tvungna att blåsa innan man klev på bussen och skulle börja på sitt pass. När Nobina tog över i juni månad så tog det cirka 2-3 månader innan detta system var borta på de övertagna bussarna från Veolia. Nu blåser en chaufför på morgonen vid uppstart och sedan rullar bussen resten av dagen utan att andra chaufförer ska behöva blåsa i alkolåset. Jag förstår fortfarande inte varför Nobina gjorde detta.. Att varje chaufför ska ansvara för sin egen alkonyckel är varje förares ansvar och under Veoliatiden fungerade detta utmärkt.

Samma system med personlig nyckel använde Veolia i Umeå, men där var alkolåset kopplat till automatväxellådan. Innan man blåste grönt förblev lådan i neutralläge. Växellådslösningen gillade jag starkt, då det blev möjligt för "garagevakten" att starta upp och köra ut bussar ut ur garagebyggnaden, starta igång biljettmaskinerna och se till att webaston gick. När föraren därefter kom så fick denne en varm uppstartad buss, och aktiverade därefter sin nyckel, blåste, och kunde därefter lägga i D-läget och köra iväg.

ResVille

Fuska är kanske ett starkt uttryck i sammanhanget. Det handlar om att lös problemet med kalla bussar och brist på rutiner. I sanningens namn ser det nog ut så på många håll i landet med förare som sällan eller aldrig blåser i alkolåset. Handlar det om stadsbussar eller andra fordon som rullar hela dagen med olika förare är det som regel bara den som tar ut bussen på morgonen som behöver blåsa igång den. De flesta av oss har nog även varit med om bussar där kalibreringen av alkolåset gått ut och det går att starta bussen utan att använda alkolåset. Alkolåset är en säkerhetsanordning men det kan vara svårt att få det att fungera på ett sätt så det ger 100% säkerhet. 

eomer

Det märkliga är att dessa bussar står vid en modern ramp med möjlighet att koppla på värme med tidur.
//eomer

Kurra-Gurra

Citat från: homer skrivet 05 mars 2015, 20:04:00 PM
Från Aftonbladets startsida:
mycket bra så alla fyllskallar till män kan köra utan problem ::)
Även kvinnliga alkisar existerar!

Jan

Branschen kretsar bara kring pengar, ofta känns det som att det är första tjing och de som åker kommer längre ner.
I branschen 37 år

Lars-Håkan_E

Citat från: eomer skrivet 06 mars 2015, 00:59:53 AM
Det märkliga är att dessa bussar står vid en modern ramp med möjlighet att koppla på värme med tidur.
//eomer

Nu vet vi ju att ramper av UWE modellen inte alltid är en garanti för att man har en varm och startvillig buss på morgonen, allra helst inte en Måndagmorgon :-)

Förutom att glykolvattnet måste vara tillräckligt varmt vilket sällan är fallet av egen erfarenhet måste cirkulationen fungera både i rampen och lokalt i varje fordon, sedan bör man komplettera med batteriladdare och verkligen sätta i kontakten.


Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 10:36:21 AM
Nu vet vi ju att ramper av UWE modellen inte alltid är en garanti för att man har en varm och startvillig buss på morgonen, allra helst inte en Måndagmorgon :-)

Förutom att glykolvattnet måste vara tillräckligt varmt vilket sällan är fallet av egen erfarenhet måste cirkulationen fungera både i rampen och lokalt i varje fordon, sedan bör man komplettera med batteriladdare och verkligen sätta i kontakten.

Ramper är väl mest ett spel för gallerierna som vissa huvudmän fått för sig att envisas med att ha på smådepåer. De är värmemässigt ineffektiva och leder till en massa onödiga utsläpp. Dessutom leder den eviga trycksättningen till en massa krångel som att trycket kan byggas upp i bussens kylsystem och trycka ut kylvätska.
Nej, det räcker mer än väl med en elsladd för laddning, webasto med timer, dörrar som låses manuellt, samt utbildade förare som klarar av att behärska tekniken.

homer

Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2015, 10:49:48 AM
Ramper är väl mest ett spel för gallerierna som vissa huvudmän fått för sig att envisas med att ha på smådepåer. De är värmemässigt ineffektiva och leder till en massa onödiga utsläpp. Dessutom leder den eviga trycksättningen till en massa krångel som att trycket kan byggas upp i bussens kylsystem och trycka ut kylvätska.
Nej, det räcker mer än väl med en elsladd för laddning, webasto med timer, dörrar som låses manuellt, samt utbildade förare som klarar av att behärska tekniken.

Tyvärr är de den sista delen som brukar skita sig först.

Hörde för övrigt att grönlunds fått i uppdrag av AMS att utbilda 500 rattvridare inkl Svenskutbildning, så de är nog bäst vi fortsätter med värmeramper där man på sin höjd kan begära att yrkesföraren ska kunna öppna en lucka och trycka dit en koppling ::) ::) ::)

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 06 mars 2015, 14:37:46 PM
Tyvärr är de den sista delen som brukar skita sig först.

Hörde för övrigt att grönlunds fått i uppdrag av AMS att utbilda 500 rattvridare inkl Svenskutbildning, så de är nog bäst vi fortsätter med värmeramper där man på sin höjd kan begära att yrkesföraren ska kunna öppna en lucka och trycka dit en koppling ::) ::) ::)

Jasså man anlitar Grönlunds fortfarande? Trodde man blivit av med kontrakten efter alla klagomål på lärare och standard på utbildningarna i höstas.