Ny buss Nobina Uppland

Startat av caa, 27 september 2014, 19:34:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 04 oktober 2014, 20:41:29 PM
Annars fins ju ett gäng B12B/8700 överblivna från Dalarna.

Tillåter avtalet att man sätter in orenoverade 2002or med över 100 000 mil på mätaren i UL-trafik?

j-a

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2014, 21:06:19 PM
Tillåter avtalet att man sätter in orenoverade 2002or med över 100 000 mil på mätaren i UL-trafik?
Dom är ju 06 or  63xx serien.

Walter

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2014, 21:06:19 PM
Tillåter avtalet att man sätter in orenoverade 2002or med över 100 000 mil på mätaren i UL-trafik?

Renovera kan man ju göra oavsett ex Norge eller ex Dalarna
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 04 oktober 2014, 20:41:29 PM
Annars fins ju ett gäng B12B/8700 överblivna från Dalarna.

Har dessa AC?
I branschen 37 år


Stefan P

Hej

Hur många nya bussar blir det?

Det finns en vit buss i Tierp vilken indívid rör det sig om, ser att vara en buss ifrån Dalarna?

Med vänlig hälsning Stefan P

danneh

Ser trevligt ut. Personligen tycker jag Volvos nya stolar är rätt bra (kanske beror på att jag är van vid Solaris kyrkbänkar), bakåtlutningen är rätt lagom och inte så extrem. Dock ett intressant upplägg med podier bara på högersidan. Det är väl nackdelen med 8900, sitter man i främre halvan ser man knappt ut eftersom fönsterna sitter för högt.

Ersa

Varken Volvo eller Solaris tillverkar väl egna stolar?

danneh

Tror inte det. Jag själv syftar på deras standardstolar, om någon annan däremot tillverkar dem för Volvo/Solaris spelar ingen roll.

Ersa

Vet inte om det finns något som kallas "standardstolar". Man får väl de stolar man aktivt måste välja i specifikationen helt enkelt. Även Volvo och Scania går säkerligen att få med samma slags hårda stolar som finns i de Solaris du nämner.

Det hela sitter nog i att vi svenskar fortfarande har alltför dåliga kunskaper att speca bussar vid beställningar. Alternativt att det fortfarande är en viss kulturskillnad mellan den svenska marknaden och övriga Europa.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2014, 18:55:06 PM
Varken Volvo eller Solaris tillverkar väl egna stolar?

På stolsmodellen i 7942 står det VOLVO på ryggarna.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Johan B

#26
Citat från: Jacob skrivet 07 oktober 2014, 12:53:06 PM
På stolsmodellen i 7942 står det VOLVO på ryggarna.

//Jacob

Just dessa stolar tillverkar av polska Ster. Volvo och Solaris har "egna" stolar i deras sortiment. Dåligt stoppade och vansinnigt obekväma är bägge.

Förtydligande: De stolarna som danneh avser är de som görs av Ster. Vem som tillverkar modellen i 7942 vet jag inte men det är i alla fall även där en stol som endast levereras till Volvo. De förra som satt i Carrus och senare Volvo 9700 m fl har jag för mig gjordes av en finsk tillverkare vars namn jag glömt bort...

danneh

Volvos är ju enligt min egen åsikt att föredra framför Solaris, även om de kanske inte är helt perfekta de heller. Volvos stadsbusstolar har ju bättre formade och (iaf i Gbg) har en bättre stoppad sittdyna.
Vilka som tillverkar stolarna är ju en sak, men tror personligen att de har en eller några typer av stolar som standardsortiment. De är ju i flesta fallet märkta med tillverkarens namn. Och i fallet Solaris syns ju dessa stolar på väldigt många bilder om man googlar på det, så det känns ju som att det är Solaris själva som har denna som standardstol. Mer än att så många operatörer av en slump just väljer den modellen till Solaris och en annan för MAN/Volvo/Scania osv.

homer

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2014, 18:55:06 PM
Varken Volvo eller Solaris tillverkar väl egna stolar?

Dessa stolar finns i 3 olik varianter och är volvos egna, vem som tillverkar dem har jag ingen aning om, men det är samma som fås om man köper en 9700, 9500 eller 9900 dock finns de som sagt 3 olika komfortvarianter, det borde med andra ord inte gå att få tag i stolarna till någon annan buss