De äldre bussarna på linje 16?

Startat av Daniel Eriksson, 17 oktober 2013, 22:56:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Eriksson

Jag kan ha haft fel uppgiver. Sorry för det. Men ändå intressant att fundera på vad som händer med de då de går ur trafik vid Göteborg

Johan B

Citat från: Daniel Eriksson skrivet 07 november 2013, 12:21:15 PM
Jag kan ha haft fel uppgiver. Sorry för det. Men ändå intressant att fundera på vad som händer med de då de går ur trafik vid Göteborg

Inget att be om ursäkt för. Informationen behöver inte nödvändigtvis vara fel men kan ha förvanskats om det gått igenom många led. Sammanfattningsvis är läget:
Alla 24m sedan begynnelsen och framåt är i trafik.
Det har köpts in en reservpool bussar till linje 16. Dessa är av typen Volvo 7700 B9LA CNG, dvs vanliga ledbussar. Dessa bussar ses dock på andra linjer också, de syns en del på linje 58 bl a.
Flottan av dubbelledbussar har utökats i flera omgångar.
Leverans 1. årgång 2006, fd GS, numera Veolia 4100-4103
Leverans 2, årgång 2007, fd GS, numera Veolia 4104-4110
Leverans 3, årgång 2011, Veolia 4111-4120

Ska man spekulera om bussarnas öde då de faller för miljökraven tror jag inte på något annat än skrot. Det är såpass tung körning det är tal om med så gott som alltid fullast (ibland med råge), intensiv tidtabell och dessutom på bitvis uruselt underhållna gator. De kommer helt enkelt att vara slut i bästa fall lagom till de faller för ålderskraven. Att lösa linje 16 med något annat än 24m-bussar tror jag blir svårt så länge vi pratar buss men spårvagn till Norra Älvstranden lär dröja några år till. Dubbeldäckare faller på att det skulle ta för lång tid att lasta och lossa två våningar. Vanliga 18-19metersbussar går också bort, det är redan överfullt på hållplatserna så ökad turtäthet fungerar inte heller. Såvida inte Volvo vill göra ytterligare ett specialbygge åt staden kan vi nog se fram emot Van Hool framöver då det är den enda tillverkaren som erbjuder en motsvarande produkt till vad man har idag.

Calle

Ett sidospår, men... Hur kommer det sig att Veolia dels fick ta över GS 24-m, men även fick behålla sina gamla bussar, t.ex. dom bullriga B9S och Scanialederna?

Erling.L

Citat från: Calle skrivet 07 november 2013, 19:07:27 PM
Ett sidospår, men... Hur kommer det sig att Veolia dels fick ta över GS 24-m, men även fick behålla sina gamla bussar, t.ex. dom bullriga B9S och Scanialederna?

Dubbellederna var med i upphandlingen att dom skulle tas över

scaniorna o b9 dom hade klarade miljö o ålderkrav för o hänga med några år tillsammans med nåra b7 vill ja minnas
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Calle

Hur kommer det sig då att Keolis klarade sig utan att ta över något från Veolia (Partilletrafiken) och GS Hisingen?

Walter

Citat från: Calle skrivet 07 november 2013, 20:15:45 PM
Hur kommer det sig då att Keolis klarade sig utan att ta över något från Veolia (Partilletrafiken) och GS Hisingen?


Det är västtrafik som i uppahndlingarna anger om något ska tas över av den nya entreprenören. Det blir ju ganska naturligt att 24m bussarna togs över då de är speciella och inköpta för just dessa linjer. Något likanande fanns inte i de områden Keolis tog över.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussfanatikern

Kanske att bussarna kan säljas till Ungern när dom har blivit 10 år gamla men detta förutsätter att dom inte är alltför dåliga då. Faktum är ju att både 4100, dåvarande GS 801, och en enkelledad B9S var utlånade till BKV i Budapest under sommaren 2007. Dock var dubbelledade bussar alldeles för dyra för dom att köpa in nya men kanske kan bättre begagnade passa deras ekonomi. Det borde väl finnas någon linje där som det är värt att prova med sådana bussar på.
Det har ju redan tidigare sålts begagnade Volvo-bussar från Sverige dit, exempelvis sex B7LA från Göteborg och två från Helsingborg och danskarna har sålt B12LE från Köpenhamn.