De äldre bussarna på linje 16?

Startat av Daniel Eriksson, 17 oktober 2013, 22:56:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Eriksson

Göteborgs stadsbussar byts ut i rasande tempo och på Göteborgs spårvägars hemsida skyltar man med att samtliga deras 52 bussar är av 2012 års modell. Även Veolia byter ut sina 24 meter långa dubbelledbussar på stombusslinje 16 och min undran är då om de äldre bussarna kan säljas för annan trafik i Sverige och vart?

/Daniel

Fredrik Gelin

Marknaden för begagnade 24m bussar torde vara rätt begränsad för att uttrycka saken milt, så gissningsvis blir det upphuggning eller malpåse...
De enda jag kan komma på som skulle kunna ha användning för den busstorleken är Stockholm, men där finns inte infrastrukturen på plats för en så stor buss.
//Fredrik

virtual1

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 oktober 2013, 12:34:57 PM
Marknaden för begagnade 24m bussar torde vara rätt begränsad för att uttrycka saken milt, så gissningsvis blir det upphuggning eller malpåse...
De enda jag kan komma på som skulle kunna ha användning för den busstorleken är Stockholm, men där finns inte infrastrukturen på plats för en så stor buss.
//Fredrik

Tja, säg inte det - Malmö vill väl satsa på dessa typer av bussar på linje 5?

AdmirT

Ska det försvinna bussar ur 41xx-serien i Göteborg hos Veolia??
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Walter

Låter mycket otroligt att Västtrafik skulle överge 24m koneptet i Göteborg. Dessa ägs väl inte av entreprenören? Betvivlar uppgiften. Det anskaffades ju t.om nya inför senaste avtalet.

Malmö ska ha Van Hool för sina 24m.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Knallhatt

Citat från: Walter skrivet 18 oktober 2013, 18:25:42 PM
Låter mycket otroligt att Västtrafik skulle överge 24m koneptet i Göteborg. Dessa ägs väl inte av entreprenören? Betvivlar uppgiften. Det anskaffades ju t.om nya inför senaste avtalet.

Malmö ska ha Van Hool för sina 24m.

Bussarna ägs av Veolia. Innan det av Göteborgs Spårvägar. Det fanns en passus med i anbudet att vinnande operatör skulle köpa dubbeledbussarna av GS för en fsstställd summa.

Johan B

Om det är de blåa Volvo 7700 som avses så köptes dessa för att ha som reserv när 24m står på verkstad, inte som ersättning för dubbelledbussarna. När alla 24m rullar kan man då använda bussarna på andra linjer. Att ha dubbelledbussar i reserv hade inte varit särskilt praktiskt då dessa inte kan meruttnyttjas de perioder de inte behövs.

AdmirT

När skulle dessa försvinna då isåfall? Saknar vissa på bild i Götet...
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

AL

Citat från: Knallhatt skrivet 18 oktober 2013, 18:31:08 PM
Bussarna ägs av Veolia. Innan det av Göteborgs Spårvägar. Det fanns en passus med i anbudet att vinnande operatör skulle köpa dubbeledbussarna av GS för en fsstställd summa.

Nja, är det inte så att dubbelledbussarna i likhet med spårvagnarna ägs av Göteborgs Stad och leasas ut till den entreprenör som kör trafiken där dessa skall användas?

danneh

Om Veolia skulle ersätta några 24m:are är det väl de med äldsta med dörrställning 1-2-2-2 som försvinner?

John P

Eftersom 24m-ledbussarna är såpass udda och andrahandsmarknaden i prencip  är noll  så borde det väll vara värt att kosta på dessa bussar en rejäl renovering när de börjar bli slitna ?
Tänker mig något i stil med den renovering som Nobina har låtit göra på sina Carrus Vega som används för Dalatrafik.  ( Motorbyte, nya textilier och ytskikt renoverad transision m.m...)
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Cyklisten

Konstigt att de ska säljas, vad är maxålder hos Västtrafik? Annars går det säkert bra att bygga om dessa till vanliga B9S och använda mittdelen för att plocka reservdelar mm. Så det borde inte vara så svårt att sälja dem vidare.

danneh

Max 10 år skall ålderskravet vara om jag inte minns fel

Cyklisten

Då har de några år kvar, men kravet för specialforson borde vara lite annorlunda, tänk om Landskronas trådbussar slopas redan 2015 med tanke på 12-års gräns. Så länge man underhåller fordonen väl och de har lågt golv, rätt drivmedel och bra arbetsmiljö så borde de kunna rulla hur länge som helst.

Gunnar

Problemet i detta fallet heter miljözon, vilket de första dubbelledarna snart faller för.