Huvudmeny

Fjällbackamorden

Startat av HB, 02 januari 2013, 22:51:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Nu vill jag ge mig in i debatten. Vad gäller Fjällbackamorden. I första delen. Så utger dem sig för att vara i Långsjö. Vilket är helt fel. Då dem i verkligheten är på något annat ställe och filmar. Sen vad gäller Polisbilen och även dem övriga Volvobilarna i serien. Så är dem Sponsrade/ Inlånad av Volvo Personvagnar.

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2013, 19:08:26 PM
Det är klart att det gjorde. År 1990 fanns flera huvudmän som inte krävde egen lack. T ex Gotland eller Kalmar län (med undantag för Rasken-bussarna) av de län som hade SJ som entreprenör.

Det verkar som om debatten alltmer riktar sig mot vad som gällde generellt i landet, inte på vad som kunde tänkas rulla på linje 875 i Fjällbacka sommaren 1988.

De CR112 som syns på bla film i Strömstad är inlånade från Skövde. På 875 kunde det gå Säffle precis som Staffan skriver. CR110L var säkerligen sommaravställda. Först sommaren 1989 kom Tanumsexpressen i trafik (med märkt "Tanumsexpressen" och buss 3019 (felaktigt 3018). Möjligen gick det låga van Hool på 875 1988. Fredag var det sommartid mer trafik och jag vill minnas att det ibland fanns förstärkningsbussar som utgick från Göteborg även före 1989.

Olof Lagerkvist

#32
Citat från: bisquit skrivet 03 januari 2013, 20:50:14 PM
Nu vill jag ge mig in i debatten. Vad gäller Fjällbackamorden. I första delen. Så utger dem sig för att vara i Långsjö. Vilket är helt fel. Då dem i verkligheten är på något annat ställe och filmar. Sen vad gäller Polisbilen och även dem övriga Volvobilarna i serien. Så är dem Sponsrade/ Inlånad av Volvo Personvagnar.

Jag misstänker att "Långsjö" i första delen i själva verket är kring Edsviks Camping och på andra ställen längs vägen ut till Havstensund. Det känns bekant på något vis. Tyckte mig även känna igen några hus i Grönemad eller någonstans i närheten därute. Så ett tips är nog att en hel del är filmat runt Grebbestad.

Caféscenen med en uteserveringsterrass i del 2 känner jag inte riktigt igen men misstänker att det är i "Mässen" eller vad den nu heter söder om Ingrid Bergmans torg. Men det jag inte riktigt fick ihop var att det såg ut att synas några hus på andra sidan vattnet. Det stämmer inte riktigt för det är ganska långt till närmsta öarna rakt ut där. Kan det möjligen i själva verket vara filmat på någon restaurang i Grebbestad?

Var finns förresten klippan där "olyckorna" inträffar i del 2? Jag är inte riktigt bekant med någon sådan klippa i området.

I övrigt är faktiskt förvånansvärt mycket inspelat i Fjällbacka och på någorlunda rätt platser. När det gäller kyrkogården och kyrkan är det mesta rätt. Scenerna från Kungsklyftan med trappan och huset man kommer fram till i andra änden bör också vara rätt. Vägscener är också i allmänhet rätt, t ex kurvan där Långsjövägen går på en bank över en havsvik mellan Anrås och golfklubben. Alltihop sådana saker hjälper till för att det ska kännas att det verkligen är Fjällbacka som skildras.

Men åter till busshållplatsen i Fjällbacka. Efter lite diskussion med ortsbor har jag kommit fram till att även om det mesta faktiskt bör vara rätt kring bussen så kan hållplatsläget vara en liten aning felplacerat. Hållplatsstolpen bör ha varit i själva vändslingan och inte ute vid gatan där bussen "vänt färdigt" vid den här tidpunkten. Men det verkar råda lite delade meningar om var och när olika saker ändrats just där. Bilder på vändande bussar i Fjällbacka sommaren 1988 skulle hjälpa!

...och så ska jag för säkerhets skull tillägga att det är verkligen små detaljer vi är inne på nu. Det påverkar inte på någotvis hur imponerade åtminstone jag är av hur rätt allt trots allt lyckades bli runt platsen, bussen och de flesta andra skildrade miljöer från bygden!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

IJsbeer

Vad gäller lackeringen så verkar det helt rätt med SJ-färger. Varje entreprenör i Norra Bohuslän behöll i det längsta sina egna färger, förutom Lysekils-, Smögen- och Tanumexpresserna, som kördes med "lyxiga" expressbussar och målades i Bohustrafikens färger. Så småningom målades även stadsbussarna i Uddevalla i Bohustrafikdesign, men övriga landsbygdsbussar rullade runt i sina gamla färger, så vitt jag vet fram till Västtrafik.

Om själva serien: att 08-dialekten helt tagit över i Fjällbackatrakten förtar hela upplevelsen...

groenis

När det gäller "svarta" polisbilar så förekommer det ofta i produktioner till SVT göteborg av olika orsaker,
om man kör en produktion i ett område som har haft polisiära problem så vill man skapa några nya med "polismålade" fordon.

När det gäller "Fjällbacka morden" så väljer man att ta den fikitiva svängen lite därav detaljer som kännare inte känner igen.

/Lennart
som har frusit på många produktioner.