Huvudmeny

Fjällbackamorden

Startat av HB, 02 januari 2013, 22:51:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Silo

Nog förekom det väl fortfarande SJ-lackade bussar vid den tidunkten? På 80-talet var inte huvudmannakraven så höga vad det gällde lack och utrustning som de är idag. Jag vet att i t.ex. vinjetten till en av serierna om poliserna i Strömstad ser man återkommande en SJ-lackad vagn gå i trafik i Strömstad (En Scania Cr 112). Denna är inspelad sent 80-/tidigt 90-tal.
/TS

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2013, 11:56:11 AM
Tidsmässigt korrekt eftersom bussen är från 1987 och handlingen var från 1988. Däremot gick det knappast SJ-målade bussar i Fjällbacka vid den tiden. SJ körde där med länslackade bussar (Bohustrafiken). Fast visst: detta är väl bland det bästa det går att åstadkomma om man vill ha en buss från den tiden. Och busscenerna var fina.

En omlackning/foliering hade nog blivit väl dyr. Man får väl "anta" att 2845 var tillfälligt inlånad. Men nog fanns det väl SJ-lackade bussar kvar i slutet av 80-talet? Såg en hord äldre bussar uppställda i Uddevalla en sommar vid den tiden. Gamla BF:ar t o m.

Olof Lagerkvist

Citat från: Silo skrivet 03 januari 2013, 12:08:23 PM
Nog förekom det väl fortfarande SJ-lackade bussar vid den tidunkten? På 80-talet var inte huvudmannakraven så höga vad det gällde lack och utrustning som de är idag. Jag vet att i t.ex. vinjetten till en av serierna om poliserna i Strömstad ser man återkommande en SJ-lackad vagn gå i trafik i Strömstad (En Scania Cr 112). Denna är inspelad sent 80-/tidigt 90-tal.

När det gäller Polisen i Strömstad kan det väl vara så att bussen som syns där kan ha gått på en linje som var SJ Buss "egentrafik" dit? Någon sådan linje fanns inte i Fjällbacka vid den tiden. Men sedan vill jag nog ändå hålla med dig om att det inte var ovanligt med bussar i länstrafik med operatörernas egen målning vid den här tiden. I varje fall inte ovanligt i Älvsborgstrafikens och Skaraborgs områden som jag själv har erfarenhet av från den tiden. Dock kanske inte en såpass ny buss för den tiden skulle ha gått SJ-lackad på linje 875, åtminstone inte som ordinarie tursatt buss. Däremot förekom det - och i viss mån fortfarande - att linje 875 "sommarförstärks" med bussar som operatören kan ha stående på grund av sommarneddragningar på andra håll. Linjen är och har väl alltid varit ganska extremt säsongsberoende när det gäller resenärsantalet.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2013, 14:14:30 PM
Jo, det fanns SJ-lackade bussar kvar i Bohuslän in på 1990-talet. Men normalt användes de inte på Express-linjerna eller linje 875 som gick Tanumshede-Fjällbacka-Göteborg. Man kan ju också vända på det: att om man satt in en ett år gammal buss på på någon av bohuslinjerna 1988 hade denna med all säkerhet varit Bohus-lackad.

Det här är ingen stor sak på något vis: som jag skrev var det ju bara trevligt att se bussen i vilket fall.

Ja, vi bussdiggare är uppenbarligen mera nöjda än de som kan ämnet polis....Märkligt att så viktiga detaljer som polisbilar och korrekt klädsel samt utrustning blivit bortprioriterat. Troligen är det olika personer på rekvisitasidan som haft högst olika ambition.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 januari 2013, 13:17:28 PM
När det gäller Polisen i Strömstad kan det väl vara så att bussen som syns där kan ha gått på en linje som var SJ Buss "egentrafik" dit? Någon sådan linje fanns inte i Fjällbacka vid den tiden. Men sedan vill jag nog ändå hålla med dig om att det inte var ovanligt med bussar i länstrafik med operatörernas egen målning vid den här tiden. I varje fall inte ovanligt i Älvsborgstrafikens och Skaraborgs områden som jag själv har erfarenhet av från den tiden. Dock kanske inte en såpass ny buss för den tiden skulle ha gått SJ-lackad på linje 875, åtminstone inte som ordinarie tursatt buss. Däremot förekom det - och i viss mån fortfarande - att linje 875 "sommarförstärks" med bussar som operatören kan ha stående på grund av sommarneddragningar på andra håll. Linjen är och har väl alltid varit ganska extremt säsongsberoende när det gäller resenärsantalet.

Bra, Olof, du har svarat precis det jag tänkte svara. GLAB och Bohustrafiken var lite mer noga än Älvsborgstrafiken och Länstrafiken Skaraborg på att bussarna skulle vara länslackade. När det gällde förstärkningsbussar var dock kraven inte lika stora. Men man satte ju knappast in en ett år gammal buss som förstärkningsbuss.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2013, 14:18:42 PM
Ja, vi bussdiggare är uppenbarligen mera nöjda än de som kan ämnet polis....Märkligt att så viktiga detaljer som polisbilar och korrekt klädsel samt utrustning blivit bortprioriterat. Troligen är det olika personer på rekvisitasidan som haft högst olika ambition.

Kunskap och gamla renoverade polisbilar från de flesta tidsperioder finns det gott om, men föreningen Polisfordonshistoriska sällskapet är tyvärr inte alls lika organiserad och aktiv som veteranbussföreningarna och veteranbussägarna är. Så det kan dessvärre vara svårt för rekvisitörerna att få tag i "rätt" personer med rätt kunskap vad gäller polisfordon, uniformer och utrustning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 03 januari 2013, 14:41:23 PM
Kunskap och gamla renoverade polisbilar från de flesta tidsperioder finns det gott om, men föreningen Polisfordonshistoriska sällskapet är tyvärr inte alls lika organiserad och aktiv som veteranbussföreningarna och veteranbussägarna är. Så det kan dessvärre vara svårt för rekvisitörerna att få tag i "rätt" personer med rätt kunskap vad gäller polisfordon, uniformer och utrustning.

De brukar ha svårt att få tag i rätt personer när det gäller veteranbussar också. Långt ifrån alla känner till SvOf, Spårvägssällskapet, Ringlinien, Magnus Knutsson eller Kebbe (för att nu nämna några). Således vet jag t ex en mycket oseriös veteranbussägare (dock ingen som är med i våra kretsar) som lurade på filmbolaget en Scania CF i en film som tilldrog sig under andra världskriget med en försäkran om att bussen var från 1930-talet.

På veterantågssidan är sådana här missar ännu vanligare. Det beror naturligtvis till stor del på att det inte finns moderna tåg att disponera för filminspelningar men också på rätt mycket slarv från rekvisitafolket. Som när man filmar exteriörer på Roslagsbanan när filmens handling tilldrar sig på Västra stambanan.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 03 januari 2013, 14:41:23 PM
Kunskap och gamla renoverade polisbilar från de flesta tidsperioder finns det gott om, men föreningen Polisfordonshistoriska sällskapet är tyvärr inte alls lika organiserad och aktiv som veteranbussföreningarna och veteranbussägarna är. Så det kan dessvärre vara svårt för rekvisitörerna att få tag i "rätt" personer med rätt kunskap vad gäller polisfordon, uniformer och utrustning.

Men det finns ju företag i branschen som tiilhandahåller någorlunda korrekt utrustning för filminspelningar. Den delen var ju nutid, så det var inte frågan om historiska polisbilar.
Personen som frågade om lämplig buss var nog mera ambitiös än den som fixade det polisiära.

Jo

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2013, 15:49:33 PM
Men det finns ju företag i branschen som tiilhandahåller någorlunda korrekt utrustning för filminspelningar. Den delen var ju nutid, så det var inte frågan om historiska polisbilar.
Personen som frågade om lämplig buss var nog mera ambitiös än den som fixade det polisiära.

Det är ju en av Tullverkets bilar som tillfälligt lånats in till Fjällbacka under högsäsongen.

Björn Forslund

Citat från: Jo skrivet 03 januari 2013, 16:35:35 PM
Det är ju en av Tullverkets bilar som tillfälligt lånats in till Fjällbacka under högsäsongen.

Ommärkt "polis"? Alltså korrekt återgivet menar du?

Jo

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2013, 16:40:30 PM
Ommärkt "polis"? Alltså korrekt återgivet menar du?

Nej jag menar bara att bilen såg ut som en av tullverkets förutom att det stod Polis på. Jag har bara sett avsnitten lite översiktligt medan jag gjort annat och när jag första gången såg polisbilen under utryckning trodde jag faktiskt att det var tullen som kom och blev därför lite förvånad att det stod polis på den.

Det är inte så att man måste ha tillstånd från någon myndighet för polisbilar och uniformer som ser verklighetstrogna ut och att man av någon anledning inte fått detta?

D_skalis

Citat från: Jo skrivet 03 januari 2013, 16:49:48 PM
Nej jag menar bara att bilen såg ut som en av tullverkets förutom att det stod Polis på. Jag har bara sett avsnitten lite översiktligt medan jag gjort annat och när jag första gången såg polisbilen under utryckning trodde jag faktiskt att det var tullen som kom och blev därför lite förvånad att det stod polis på den.

Det är inte så att man måste ha tillstånd från någon myndighet för polisbilar och uniformer som ser verklighetstrogna ut och att man av någon anledning inte fått detta?

Bilen ägs utav Volvo Personvagnar AB och har dessutom manuellväxellåda, både polisen och tullverket kör med automatlåda.
Det har skrivits en del om denna på polisman.se

Utdrag ur bilregistret
Registreringsnummer:LRN872
Fabrikat:VOLVO B + XC70
Färg:SVART
Fordonsslag:PB
Fordonsår:2011
Fordonsslagsklass:I
Handelsbeteckning:XC70
Upplysningar:
Ägare/Brukare
Namn:VOLVO PERSONVAGNAR AB
Adress:AVD 92650 PV17
Postnr:405 31
Förvärvsdatum:2011-05-11
Ort:GÖTEBORG
Fordonsstatus:Avställd (2012-12-20)
Tillfällig registrering:Nej
Motornummer:
Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3: 1984
Växellåda: MANUELL
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Mr H

En "värstingblamage" i storfilmen "1939" är när man bemödade sig att frakta spårvagnar till Nybroplan i Stockholm (nej det fanns inga spårvägsspår där just då!) la ut räls och körde vagnarna fram och tillbaka och återställde Nybroplan till 1930-talsutförande. Och mitt i alltihopa så ser man SL-s hållplatstavla för bl.a linje 47. Man måste tycka synd om några som lagt ner sådan möda och sedan så blir det så fel!

Mr H

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2013, 11:56:11 AM
Tidsmässigt korrekt eftersom bussen är från 1987 och handlingen var från 1988. Däremot gick det knappast SJ-målade bussar i Fjällbacka vid den tiden. SJ körde där med länslackade bussar (Bohustrafiken). Fast visst: detta är väl bland det bästa det går att åstadkomma om man vill ha en buss från den tiden. Och busscenerna var fina.

För säkerhets skull ett påpekande. SJ färgade bussar anskaffades fram till 1990. Kanske någon kan gå tillbaka till tabellen som jag sammanställde i SvOf tidning. Gäller SJ_Swebus med Kungälvskaross.
Vad gäller bussar till Göteborg (GL var en del av GBL ) så kom 2924-2928 i GL färg med sneda ränder (GLX) medan 2929 oxch 2930 kom i SJ linjefärg.
Jag tittade faktiskt delvis på filmen i går. Jag känner nog inte så bra för det hela.Det är dock bra att man gör den tidstypisk.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 03 januari 2013, 18:46:55 PM
För säkerhets skull ett påpekande. SJ färgade bussar anskaffades fram till 1990.

Det är klart att det gjorde. År 1990 fanns flera huvudmän som inte krävde egen lack. T ex Gotland eller Kalmar län (med undantag för Rasken-bussarna) av de län som hade SJ som entreprenör.

Det verkar som om debatten alltmer riktar sig mot vad som gällde generellt i landet, inte på vad som kunde tänkas rulla på linje 875 i Fjällbacka sommaren 1988.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)